|
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127
Trådstartare

22 Jan 2015 22:13
_________________ Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20154

22 Jan 2015 22:19
Inget fel på Yokis 050, förutom att de inte tas till Europa pga HA-oljor mm. Men det kanske rör sig om utvecklingsdäck och inte "retail"?
Hankook TD är nåt liknande.
|
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127
Trådstartare

22 Jan 2015 22:45
Däkken är jo bra ,men det är downforcen som är OTROLIG!
_________________ Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

23 Jan 2015 09:19
Ja dessa däck pratas det mycket om på olika forum.
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127
Trådstartare

23 Jan 2015 14:13
Men jag tror inte dom är snabbare enn kval-slicks.
_________________ Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

23 Jan 2015 14:18
Re:
Neptune Racing skrev: | Men jag tror inte dom är snabbare enn kval-slicks. |
Nä säkert inte men vem och vad för kval slicks finns.. Michelin har inga allafall
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127
Trådstartare

23 Jan 2015 14:29
Du har rett. Delvis...
Jag hadde nått minne om killen i filmen från den gamla rekorden talade om kval dekk ,men han sa Soft compound tires.
Men dom använder ju dom däkken i kvalet
Arta NSX Tsukuba Time Attack with Keiichi Tsuchiy.: http://youtu.be/QQukAcju0ak
_________________ Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376

23 Jan 2015 15:54
Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.
Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.
Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

23 Jan 2015 16:16
Re:
Neptune Racing skrev: | Du har rett. Delvis...
Jag hadde nått minne om killen i filmen från den gamla rekorden talade om kval dekk ,men han sa Soft compound tires.
Men dom använder ju dom däkken i kvalet
Arta NSX Tsukuba Time Attack with Keiichi Tsuchiy.: http://youtu.be/QQukAcju0ak |
Att R däck är långsamare stämmer men hur mycket är frågan sen dessa super R däck kommit från Yooko och Hankook så är det svårt att säga hur mycket, man skulle behöva göra ett äkta back to back för att veta
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

23 Jan 2015 16:19
Re:
GustafB skrev: | Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.
Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.
Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra. |
Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20154

23 Jan 2015 16:32
Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.
Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination
Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

23 Jan 2015 16:38
Re:
Niklas Falk skrev: | Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.
Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination
Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.  |
Bra point...
Jag har letat efter kval däck som är snabba på riktigt.. inte michelin soft endurace som klarar 100 varv typ i samma tempo..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127
Trådstartare

23 Jan 2015 16:41
Re:
Supramannen skrev: | GustafB skrev: | Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.
Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.
Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra. |
Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute.. |
Kalla slicks är lika halt som sommardäck på snö!! Spesielt om dom även är gamla. R-däcken sina goda egenskaper längre och tidigare.
Men Under Suzuki har MYCKET DF och nya däck värje gång ,men troligen mindre mekanisk grepp enn fabriks teamen. Er svårt att komma upp på dem värden utan en massa ingenjörer som arbetar
på bilen.
_________________ Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
|
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127
Trådstartare

23 Jan 2015 16:47
Re:
Supramannen skrev: | Niklas Falk skrev: | Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.
Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination
Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.  |
Bra point...
Jag har letat efter kval däck som är snabba på riktigt.. inte michelin soft endurace som klarar 100 varv typ i samma tempo.. |
Michelin har däcken!! Undrar inte om en rallygymnast åkte hillclimb med en Peugeot förra året kjörde på däck som funkade kanon i ungefär
8.13-10.00min...
_________________ Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376

23 Jan 2015 17:13
Re:
Niklas Falk skrev: | Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.
Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination
Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.  |
Ja precis, i hillclimb körs man slicks så i de kretsarna borde det gå att hitta rätt slicks. Med tanke på byggena man ser så verkar inte budget vara största problemet så finns det snabba däck att köpa lär de sitta på de bilarna.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

23 Jan 2015 17:31
Re:
Neptune Racing skrev: | Supramannen skrev: | Niklas Falk skrev: | Om man nöjer sig med vad som finns på hyllan, och inte specar custom, så blir det alltid punktlösningar, inga kontinuerliga linjer.
Finns det ingen efterfrågan på hillclimb/TA-slicks i "GTstorlek" så är det inte omöjligt att Rdäck kan vara snabbare (än ett GTenduranceslick för sommarbruk) för en viss dimensionskombination
Hitta snabba däck, bygg sen bil därefter.  |
Bra point...
Jag har letat efter kval däck som är snabba på riktigt.. inte michelin soft endurace som klarar 100 varv typ i samma tempo.. |
Michelin har däcken!! Undrar inte om en rallygymnast åkte hillclimb med en Peugeot förra året kjörde på däck som funkade kanon i ungefär
8.13-10.00min... |
Prototyp däck..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

23 Jan 2015 17:32
Re:
Neptune Racing skrev: | Supramannen skrev: | GustafB skrev: | Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.
Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.
Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra. |
Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute.. |
Kalla slicks är lika halt som sommardäck på snö!! Spesielt om dom även är gamla. R-däcken sina goda egenskaper längre och tidigare.
Men Under Suzuki har MYCKET DF och nya däck värje gång ,men troligen mindre mekanisk grepp enn fabriks teamen. Er svårt att komma upp på dem värden utan en massa ingenjörer som arbetar
på bilen. |
Ja men Under suzuki är inte privatist längre, när man har egen aero tekinker, 10 grabbar och 10 set däck varje gång..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376

23 Jan 2015 17:49
Re:
Supramannen skrev: | Neptune Racing skrev: | Supramannen skrev: | GustafB skrev: | Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.
Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.
Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra. |
Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute.. |
Kalla slicks är lika halt som sommardäck på snö!! Spesielt om dom även är gamla. R-däcken sina goda egenskaper längre och tidigare.
Men Under Suzuki har MYCKET DF och nya däck värje gång ,men troligen mindre mekanisk grepp enn fabriks teamen. Er svårt att komma upp på dem värden utan en massa ingenjörer som arbetar
på bilen. |
Ja men Under suzuki är inte privatist längre, när man har egen aero tekinker, 10 grabbar och 10 set däck varje gång.. |
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 127
Trådstartare

23 Jan 2015 17:50
Re:
Supramannen skrev: | Neptune Racing skrev: | Supramannen skrev: | GustafB skrev: | Det är ju de "vanliga" A050 i soft. Supersnabba men att de skulle vara snabbare än mjuka slicks är ju inte rimligt.
Det är naturligt att det blir mycket snack om däcken eftersom TA bilarna börjar bli så sjukt snabba. Svårt att svälja för många traditionella racers...
Men nu har ju tex Suzukis bil mycket högre effekt per kg och mycket mer downforce än någon annan karossbil som körs i professionell racing idag så även om R-däcken inte är i riktigt slicks-klass så går det tillräckligt fort för slå cupbilar och annat rejält på fingrarna.
Bara för att de stora teamen i WTAC byter till nya däck för varje attack betyder det ju inte att däcken är "slut"! Precis som slicks har de absolut bäst grepp precis i början. Är ju samma inom all racing där budget finns. Alltid nya däck i kval... har inget med de här r-däcken att göra. |
Ska bli kul att se när du kliver över på slicks och se om du kapar massa sekunde rakt av, jag tror inte det då jag har testat med breda R däck på min innan och slicks då va R däcken snabbare till och med då dom kom upp i temp fort och det va kallt ute.. |
Kalla slicks är lika halt som sommardäck på snö!! Spesielt om dom även är gamla. R-däcken sina goda egenskaper längre och tidigare.
Men Under Suzuki har MYCKET DF och nya däck värje gång ,men troligen mindre mekanisk grepp enn fabriks teamen. Er svårt att komma upp på dem värden utan en massa ingenjörer som arbetar
på bilen. |
Ja men Under suzuki är inte privatist längre, när man har egen aero tekinker, 10 grabbar och 10 set däck varje gång.. |
Han är i en grå son tycker jag.
Första gången han tittade på telemetri på riktigt var efter WTAC 2014.
Om jag har förstått de rett...
Har inte alla egen aero ingenjör??
_________________ Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
|
|