Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8925 besök totalt |
Burproblemet i SM rallyt...
Nån som vet mer om detta högst anmärkningsvärda SBF beslut, att en KBT certad, tiggad bur inte är godkänd...?? Låter ju för otroligt för att vara sant, även för SBF. http://www.gd.se/sport/motor/besvike _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||||
Re: Burproblemet i SM rallyt...
Enligt artikeln blev den inte godkände för att den va Tig svetsad utan skulle varit Mig svetsad ![]() fast det kanske man kan ta med en nypa salt Undrar vad det var dom hittade som inte var ok ? ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Tonen i artikeln lutar mot att de tror den får internationellt godkännande som den är men det är SBFs Nationella godkännande som hängt upp sig på nåt.
Nån detalj som inte hunnit in i de Nationella reglerna men som tillåts/föredras i de Internationella. |
||||||||
Fia regler för R5 bilar
CARROSSERIE - COQUE / BODYWORK - BODYSHELL 900-a0 Only parts authorised by the present regulations and/or parts mentioned in the "modifications / lightening of the body" VO may be removed. TIG type welds are prohibited for the body shell and roll cage. Only parts homologated in the VR5 extension may be used (without any modification). _________________ Mikael Rikede Bmw E30 S54 #67 Racebil Bmw M3 E30 |
||||||||
Låter ju inte speciellt oklart tycker jag utan snarare ännu en person som inte läser reglerna utan tror att "äh, det kan dom väl inte gnälla på när vi väl står där?"
Offerkofta i Nomex typ. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Fia regler för R5 bilar
CARROSSERIE - COQUE / BODYWORK - BODYSHELL 900-a0 Only parts authorised by the present regulations and/or parts mentioned in the "modifications / lightening of the body" VO may be removed. TIG type welds are prohibited for the body shell and roll cage. Only parts homologated in the VR5 extension may be used (without any modification). _________________ Mikael Rikede Bmw E30 S54 #67 Racebil Bmw M3 E30 |
||||||||
Hmm, två delar texten (2015 versionen publicerad 4e dec 2014):
900-a0 Only parts authorised by the present regulations and/or parts mentioned in the "modifications / lightening of the body" VO may be removed. TIG type welds are prohibited for the body shell and roll cage. Men sen även 901-a Safety cage Safety cage must be homologated in VO/VR5 by FIA. The homologation number of the safety cage must be specified on the VR5 form. Så OM buren är FIAhomologerad i sitt utförande, för exakt vad gäller förbudet för TIG-svetsar? Är det fastsättnignen av buren det är tänkt att gälla? För inte kan det väl vara så att en FIAhomologerad TIGad bur (jag är okunnig om TIG är omöjligt att homologera, men det hade känts konstigt) kastas ut av 900-a0. Men det kan ju vara så att TIGsvetsar i FIAhomologerad bur nekas av Svensk tekniker pga svårigheter att klura ut vilken text som trumfar vem. Men nu spekulerar jag bara, lite baserat på andra gamla anekdoter när det blivit mindre bra vid regeltolkningar. |
||||||||
Det som intresserar mig mest är vad Fia anser vara problemet med TIG svetsade burar? Alltså varför finns regeln?
|
||||||||
Re:
allt som sitter fast i karosen måste ju vara migat. inte så svår tolkning imo. det kan inte vara Fia homologerad om det är Tigat. Det pratas om att Tig värmer up materialet för mycket så det blir sprödare därför Mig _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Re:
Nu görs säkert mycket av proffs, men de tar nog även höjd i reglerna för att 'amatörer' kan bygga bilar. Med en MAG (mig) så kan snudd på vem som helst få en vettig svets. Tillräcklig ström och tryck på knappen... Det går snudd på inte att mata för lite tråd, då brinner tråden av och du får börja om. Med TIG kan du få en 'snygg' svets på ytan men dålig vidbränning, för lite tillsatsmaterial ger tunn svetskarv och du kan svetsa om för många gånger (utan att det syns) och kola materialet. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Re:
Det finns inga amatörer som tillverkar dessa bilar dock. den största amatören är KBT som roligt nog misslyckades. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Re:
Anses KBT vara en amatör? Har ingen egen erfarenhet men jag trodde han var seriös _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||||
Re:
Jämfört med peugeot sport, Citroen sport, M-sport och Skoda motorsport är han ![]() _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Nu är detta inte KBT s fel då han har gjort ett jobb till M part i Örebro som beställt jobbet, om jag kommer ihåg rätt så var Inte denna bil tänkt att bli en R5 utan en nationellt homologerad bil.
_________________ Mikael Rikede Bmw E30 S54 #67 Racebil Bmw M3 E30 |
||||||||
Re:
enligt R5 reglementet. och hur klassar man en bil nationelt när det inte finns ett nationelt reglement att följa? men det är en annan diskusion. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Re:
Om det ska vara en FIA-homologerad bur (och hur en sån skall utföras finns det ju fristående regelverk för), varför ha ytterligare text om burens utförande i ett klassreglemente? Så grundproblemet är att det ska vara en FIAbur, och den som sitter i inte har FIA-homologeringshandling (och förmodligen aldrig kan få det). |
||||||||
https://www.facebook.com/MitsubishiR
nu verkar det inte hänga på de tekniska bittarna utan papper. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
Re:
Klass regler går ju alltid före gemensama regler. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8925 besök totalt |