Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53 >> 2771 besök senaste veckan (90725 totalt) |
Tack för erbjudandet, men 38 blir lite klent
![]() Så här ser färdiga spjäll ut: ![]() ![]() https://www.ahmotorsports.co.uk/prod ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
4 av 6 trattar svetsade. Kontroll mot huvscopet säger ner minst 30mm i höjd. Troligen blir scoopet ändå för smalt :/
![]() ![]() ![]() ![]() Spjällhuset kommer behöva vinklas ner 30-45grader. Bara att slipa vidare.. ![]() Mockade även upp golvstående pedalställ med cylindrarna bakåt (ingen plats framåt och hc bakåt medför att golvet åker upp i alla fall 50mm). Det kommer inte fungera i denna.. även om stolen är lågt monterad sitter jag för högt, knäna kommer ta ännu mer i ratten och jag krockar med foten mot rattstången mellan gas/broms. För golvstående hade jag behövt flytta bak stolen som redan tar i baksätet, helt positionera om ratten, flytta bak hela spakstället så det blir för mycke jobb :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
Varför tror du 38 inte räcker till? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Räcker och räcker, nog räcker det väl säkert. Men vill jag ha en konisk kanal/runner behöver spjället sitta direkt mot toppen där det inte får plats. Sen känns det kontra produktivt att ha en kanalarea längs vägen som är mindre än portarean. Jag kan säkert ha fel men spontant känns det som att 40-42 ish är de minsta jag ska titta på för att hålla uppe gashastigheten _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
![]() Det är inte ofta man får nytta av sånt man sparade i en "bra att ha låda" för 15 år sen. Men när de väl händer att man kommer på att man har Precis de man behöver! Svårslaget ![]() 3" OD, 3mm gods. Hade jag köpt en ny hade jag nog köpt 80mm OD, 3mm men detta ska nog duga ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
Tg är 158 . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
![]() Nu är nästa steg att sammanfoga övre och nedre halva av insuget. Svetsningen ser ut som skit men har gradvis blivit bättre ![]() När väl detta är klart ska jag koppla om spridarna och byta till hela kontaktstycken. Inget av dom är 100 helt idag.. tanken är också att klämma in en cam trigger. Just cam triggern är jag lite fundersam kring dock.. Jag har en platt liten smidig givare som jag tolkat det som ska ha 1st magnet som den läser av 1 gång per varv på kammen. Har jag fattat rätt då? Ska denna placeras på någon specifik position eller löser det sig bara med inställningar sen? Tänker om den ska läsa signal exakt vid TDC för 1an t ex? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
![]() Skulle man t ex kunna försänka magneten i en av skruvskallarna på kamdrevet? Magneten är 5mm i diameter. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
Lösningen med en magnet vid skruvskalle på bromsskivan funkar på mc-sidan när man tar signal till hastighetsmätaren. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
Add north PC Blend ![]() Ang. Givaren, en "läpp" ut så den ligger utanför skruvskallarna vore bättre då gissar jag? Gärna i alu eller RF som inte är magnetiskt? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
Det kommer att funka ![]() Här innanför sitter det en aluminium del inpressad i kammen med en magnet fastlimmad. Vi använde magneten från en magnethylsa 8mm. Ett litet tips bara...montera magneten rätt väg ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
hmm.... Jag kan inte minnas att det står skrivet på magneten vad som är inte och ut så hur sjutton ska man lista ut det då?
![]() Placering i övrigt i förhållande till TDC är irrelevant eller? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
När jag byggde min Alfa med turbo och Vems fick jag lära mig att det var bättre att ha kamsynken på andra varvet, alltså inte samma varv som ettan tänder. I övrigt inte så noga.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||
Re:
Menar du att jag ska försöka linjera magneten till tdc för cylinder två t ex? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
Se bara till att det är tillräckligt många grader i skillnad när vev och kamgivaren påverkas, dom skall inte påverkas samtidigt. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Precis, kan inte ta gift på det där med andra varvet eftersom det var några år sen nu, men det var viktigt att signalerna inte låg för nära varandra. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||
Jag letade rätt på en gammal bild från Alfabygget. På twinkam-motorn sitter ena fördelaren framme på toppen. Jag svarvade ner fördelaren och svetsade på en liten metalltunga som gav signalen till givaren.
Simpelt men funkade perfekt. Jag var ett tag inne på att montera givaren in i ventilkåpan och använda en kamnock som signal. Det hade nog funkat men kanske givaren inte gillar oljan och värmen. ![]() _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||||
Re:
Beror på sprut. Men de flesta brukar nöja sig med en signal en gång per kamvarv dvs två vevaxelvarv. Man brukar kunna justera vinkeln mellan vevaxelns nolläge och kamaxeln i styrsystemet. I vissa fall kan det blir problem om signalen från kamaxeln kommer väldigt nära nolläget på veven. Enklast är att läsa manualen till sprutet och välja rekomenderad givare som sitter på utsidan på motorn. Jag har kört med givare på kamnock och det funkar men risken är att man får problem med givaren pga olja och värme. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Meckar på i de tysta på sena kvällar..
![]() Avgassystemet är äntligen klart till bakom bakaxeln. Insuget nästan färdigsvetsat. Bromseriet har jag inte börjat med än då jag måste byta tråd I mig'en först. Tänkte knåpa ihop fram till slutpiporna först innan jag byter. Sen var de fäste för kamtrigger. Detta borde fungera tycker jag.. ska borra några lättningshål tror jag dock. ![]() Sen har jag roat mig med 3d printern också ![]() ![]() ![]() ![]() Krävs någon iteration till. Bör ut 5-7mm till i alla fall. ![]() Men passformen blev över förväntan på många delar! ![]() Jag har utgått från en 3d scan gjord med telefonen. Den är inte särskilt bra men tillräckligt för att få vettiga referenspunkter! Resultat klart över förväntan. Slutprodukten tror jag blir att printa gjutformar och göra dessa i glasfiber. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53 >> 2771 besök senaste veckan (90725 totalt) |