| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S, a.k.a Bengt S -Kinnekulle igen
|
651 besök senaste veckan (18336 totalt) |
|
Re:
Som jag har förstått det så ska det lösa sig genom att koppla bort just yoke-sensorn för utan signal om hur ratten står så blir det svårt för systemet att fatta hur det ska "agera" /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
|
Jag har gjort lite efterforskningar i ämnet och i USA var det någon enhetsserie som körde helt bortplockat system och motorsport-ABS så det kändes inte som ett alternativ. En del har kopplat bort yaw-sensorn och det ska stänga av antisladd men bibehålla ABS men det verkar vara lite oklart om allt faktiskt stängs av helt. Att koppla bort yoke/styrvinkelgivaren som nämnt ovan har jag inte läst innan men det borde kunna ge liknande effekt.
Problemet är som John C skriver att systemet inte går att inaktivera helt. Även med "PSM Off" så går antisladden in om ABS aktiveras, för att sedan automatiskt återgå efter en stund (lampan lyser hela tiden och man behöver inte stänga av själv igen med knappen). Utan sportläge sker detta om minst ett hjul aktiverar ABS, i sportläge krävs det ABS på två hjul. Jag har inte upplevt detta som ett problem i konbana men jag har ju inte testat utan (t.ex. genom att bryta strömmen till yawsensorn.) Med PSM igång går det dock inte att köra konbana alls, blir helt kaos. Att hålla in PSM Off-knappen länge som på en del andra bilar ska tydligen inte funka, jag har för mig att en annan lampa än den vanliga tänds men att detta bara är en felvarning för att systemet tror att knappen har fastnat i intryckt läge. Den elektroniska diffbromsen som använder ABS-systemet för att bromsa spinnande hjul är aktiverat hela tiden och bidrar också till varma/slitna bakbromsar, detta är inte säkert att det inaktiveras med bortkopplad yaw/yokesensor heller. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S, a.k.a Bengt S -Kinnekulle igen
|
651 besök senaste veckan (18336 totalt) |