Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Angående "banpreppning" av BMW 325
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (20099 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Bistec skrev:

Vad tror du ( som är lite mer inne i E30-svängen ) man kan begära för OZ-racing Leggera fälgarna, sprillans ny Goodyear F1 sitter det på...?

Vad menar du med hardy ?


Superleggera finns inte med rätt ET så att det passar E30 på ett bra sätt. Jag tror inte ens dom går på med 51mm fjäderben eftersom dom har ET42 om jag minns rätt. En uppsättning bra spacers bör finnas inom räckvidd med andra ord
Vad är det för dimension på dom?

Hardyskiva = Skiva som sammanbinder drivlinan. En vulkad rulle med hål i.
Ska se om jag hittar en bild.


Hjulen är 17" och i nyskick, en har ett litet märke som jag ska försöka åtgärda innan försäljning !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bistec skrev:
Anton Lillsund skrev:
Bistec skrev:

Vad tror du ( som är lite mer inne i E30-svängen ) man kan begära för OZ-racing Leggera fälgarna, sprillans ny Goodyear F1 sitter det på...?

Vad menar du med hardy ?


Superleggera finns inte med rätt ET så att det passar E30 på ett bra sätt. Jag tror inte ens dom går på med 51mm fjäderben eftersom dom har ET42 om jag minns rätt. En uppsättning bra spacers bör finnas inom räckvidd med andra ord
Vad är det för dimension på dom?

Hardyskiva = Skiva som sammanbinder drivlinan. En vulkad rulle med hål i.
Ska se om jag hittar en bild.


Hjulen är 17" och i nyskick, en har ett litet märke som jag ska försöka åtgärda innan försäljning !!


Aha ok. Jag trodde du skulle köpa fälgar.
Vrid på lite på priset och se om dom blir sålda. Blir dom itne det är det ju bra att sänka priset.

EDIT: Efter att ha tittat på bilden av bilen lite tidigare i denna tråd så ser jag vad du ska sälja för något.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Går vidare och ska se om jag kan lösa fjäderfunderingarna på ett vettigt sätt till rätt pris.

Angående ET på Superleggera så såg det faktiskt ut som om Anton även denna gång kan ha rätt.
Plats fick dom dock.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Micke Eriksson skrev:
Är väl inte så bökig att byta? bara o ta ner avgassystemet och kardanen

"bara" att ta ner avgassystemet, jodå jag kan tänka mig att det inte är så "bara" inte ...

det hade varit enklare om man kunde ta ur hardyn när man lossat på alla sex skruvar (och detta med visst mankemang ) men icke sa Nicke, det går inte ...

Man måste minsann lossa stödlagret (som iofs oxo ska bytas) och skruva på en låsning till andra kardanhalvan och för att komma åt det hela måste man skruva ner hela avgassystemet ...
Rostiga bultar är kul, inte.

Ska vi byta Martin? Jag vet att du är sugen

EDIT : Martin, när du ändå ska byta bromsrör måste du ju hälla på riktig vätska, glöm inte det!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Det blir Motul RBF600....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Tack för info! thumbs up

Jag kanske fått det om bakfoten, men, det kit med Coilover samt det utan Coilover som Forza erbjöd höll standardmått på fjädrarna, vilket (om jag förstod Forza rätt) kunde vara bra om man i framtiden börjar köra någon cup som är hyfsat standardbetonad. Detta samt att de verkligen skulle anpassa kittet för just min bil och dess viktfördelning efter att jag rensat den på onödig vikt tilltalade mig.

Andreas Lidström skrev:
Kan iofs hålla med Forza i att Grp.N-kittet inte är mjukt direkt och att det kanske inte lämpar sig 100 för alla/alla situationer på en gatleksak.

om man inte ska köra med slicks (endast r- eller gatdäck) är väl Grp-N kittet FÖR hårt?

BTW, fick just pris på det kompletta chassiekittet från BMW (Grp N) 20.200kr... (Reservdelsnummer 06 10 2 221 907 ) Det är FÖR dyrt för min del...

Andreas Lidström skrev:
Det sk Grp.G-kittet från Forza är inte ett renodlat Coiloverkit med 60mm fjädrar om nu ngn uppfattat det som så (se tidigare i tråden) utan ett "plug 'n play"-kit med originaldim. på fjädrar. Och vad det verkar på Becker så gick även detta lös på 15 lakan...

om man utgår från att priset är 15 000 så är steget inte många övertidstimmar till tex ett justerbart Leda-kit med möjlighet till höjd, dämpnings och fjäderhårdhetsjustering.

Kan iofs hålla med Forza i att Grp.N-kittet inte är mjukt direkt och att det kanske inte lämpar sig 100 för alla/alla situationer på en gatleksak. Men då kan man ju fråga sig varför dom har exakt samma hårdhet fram på sina egna kit... Dock är dom mjukare bak. (Man kan välja på ett antal olika hårdheter.)
om man ska gå på vad de som åker Grp.N-kittet på sina M3:or säger så är det just den sjuka ballansen som är det som uttalas som mest possitivt. Så ngt har dom nog funderat ut rätt med Grp.N-kittet.

Även H&R Race har samma förhållande fram/bak i fjäderhårdhet. Tidigare kunde man tom välja en lite hårdare fjäder bak om man ville.

Jag skulle lite generalliserande vilja säga att Grp.N och G är för dom som mer eller mindre har benet i lite klubbracing och HR race är för dom som ibland även har bilen som "andrabil" hemma. Inget av dom är dock mjukt eller ngt direkt fel på utan lär funka mkt bra. Man ska bara vara medveten om dom verkliga skillnaderna.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lite snabba svar...

Ngn klass i sverige som kräver icke justerbara ben finns inte. Iaf inte där bilen kommer vara intressant och i BMW Cup tex är justerbar höjd tillåten i samtliga klasser. Forza svammlar thumbs down nog här om en klass som kallas Grp.G i VLN på Ringen där man inte får ha annat än originaldiameter. Därav namnet. Mao är detta ett argument som det inte finns ngt som helst belägg för. thumbs down igen.

R-däck och Grp.N-kit ihop är fullt gångbart och funkar mkt bra. thumbs up

Priset du fått är antagligen för dubbla uppsättningar dämpare har det kommit fram till i en tidigare tråd.
Ca 15 000 ska det väl bli enligt Samuel om man köper en uppsättning löst.

Erbjudandet om att anpassa fjädrarna för din bil kan ju låta excklusivt, men vi är ett antal här på rejsa som kan göra dessa beräkningar likväl...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Peter E skrev:
kan bara tillägga att grupp-n fjädrar+dämpare fungerar alldels alldeles utmärkt i kombination med 318is e30 oxå! thumbs up


Är det samma prylar som passar direkt både på M3 och 318is?
Hur skulle exakt samma kit funka på en E30 med tung M21-motor där fram?

Hr Race kanske kan va nåt för mej då...

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Samuel S skrev:
Peter E skrev:
kan bara tillägga att grupp-n fjädrar+dämpare fungerar alldels alldeles utmärkt i kombination med 318is e30 oxå! thumbs up


Är det samma prylar som passar direkt både på M3 och 318is?
Hur skulle exakt samma kit funka på en E30 med tung M21-motor där fram?

Hr Race kanske kan va nåt för mej då...


Har du bara rätt ben (51mm) fram passar resten.
Dock blir det väl som vanligt lite mer understyrt med mer vikt fram. Men det har vi ju de justerbara krängarna att fintuna det med...

HR Race är ganska exakt hälften så hårt som Grp.N och allt beror ju på vad du använder oljebilen till.
Jag tycker du ska åka BMW Cup med den. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror inte ngn här har påstått att 3 Hz på ngt sätt är för hårt för banåka.
Skulle gissa på att vissa ligger uppemot 4 och lite till tom inom klubbracing med framgång.

Men då merparten här trots allt kör nga meter på väg med sina bilar då och då tycker iaf jag att man får nyaserar sig ganska fint. För det ÄR skillnad på 2 och 3 Hz. En stor sådan.

Genom alla åren M3:orna "dominerat" banträffar i BMW SC med Grp.N-chassin har jag hört samma sak att "Ska du köra snudd enbart bana så är kittet (Grp.N) kanonballanserat och iaf inte för hårt. Kör man mest gata och bara ngn banträff per år skulle jag dock välja ett vanligt Sprintkit."

Nu anser jag att skillnaden mellan dessa kit är för stora och ngt mer banvänligt men som inte sabbar komforten FÖÖÖR mkt samt funkar ihop med lite mjukare dämpare, så att frugan inte ens vill ta bilen till ICA för en liter mjölk, vore intressant. Jag tror du hajjar vad jag menar.

På tal om frekvenser kan jag avslöja att Opel tex har åkt med ca 2,3 - 2,5 Hz i DTM. Men krängarna var som telefonstolpar. (Info direkt från OPC... )

Sen håller jag med om att det ibland blivit väl överdrivet att inte gå upp på för hårda fjädrar när diskussionerna förs här på rejsa. FÖR hårt är ju aldrig bra, men att 3 Hz skulle vara i överkant för en snudd enkom leksak anser inte jag heller. Skulle jag bygga en ren racer E30 skulle jag antagligen gå upp lite till.

Utan korrfaktor och ofjädrad vikt kan man egentligen inte göra en exakt beräkning men på ett ungefär så kan man använda en del tumregler för den bilen jag tror du kört och då hamnar man en bit över 5Hz.
Men den har ett chassi som är otroligt vridstyvt, slicks och bilen är byggd av riktiga proffs. thumbs up
BMW envisades med liknande frekvenser på M3:orna... Funkade sådär på våra hoppiga banor. Men endel fick till det trots allt. Det är helheten som avgör i slutändan.

Bra att du kommer med dina intryck Samuel, det behövs. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Har splittat ut fjäderdiskussionen till egen tråd i ractechforumet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mjukare bil ger traction, helt korrekt och av godo.

Men att den "sätter sig" är/kan även vara geometriskt betingat och kan härledas till squat/anti squat och detta beteendet som en del BMW påvisar är egentligen "fel". Nu är det ingen stor sak på just dessa modellerna utan är mer en kännsla man får när man kör och det ger förtroende och just en bra kännsla. Snabbt går det oxå. Svårt att säga utan att mäta och räkna vad som ger vad bara...

En modell som är mkt värre är riktigt gammla RC-Porschar. Inte riktigt så bra... IMHo.
En bil ni kan kolla på när ni är i skogen och spanar rally nästa gång är Ascona A, den har anti squat i överflöd och brukar driva på fint ur böjjarna. Ser ut som ett höghus i utgångarna i baken. Förutsatt att de inte sabbat detta genom att sänka den för mkt bak då.

Rätta mig gärna den som ser att jag har fattat fel. Detta är en mer eller mindre egen teori som jag fått för mig stämmer efter en del års frekventa besök på Knäckebrödsvängen, Lingontuvan och allt vad de heter de lokala rallyna...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Har splittat ut fjäderdiskussionen till egen tråd i ractechforumet


Tack! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jo jag vet Andreas att ni har rätt i mycket. Och många använder ju sina bilar till bruksbilar också. Men ville bara säga vad jag tycker också. Man får ju inte skrämma folk heller för det slutar nog ofta med att man köper en vanlig sänkningssats och blir sedan missnöjd. För jag vet vad riktiga fjädrar gör för väghållningen och det vore synd att inte fler får uppleva det.

Slicks är ju alltid slicks och går väl inte att jämföra med vanliga däck. Men utvecklingen går frammåt och många av r-däcken är mycket nära ett slicks i egenskaper.

Grupp-n kittet upplevde jag inte direkt som nån balansförbättrare mot original. Tyckte original va bra på den biten också. Men däremot är det ju ganska hårt och därför upplevsbilen bättre och är mycket lättare att köra på gränsen och känna den underbara balansen. Men den fanns där även orignal.

Nu va det ju 325. tråden handlade om och nåt som jag tycker man ska lägga pengarna på för att få bättre balans är kränghämmarna vilka är underdimensionerade på E30 och speciellt bak. Grova kränghämmare och man kan åka mjukare fjädrar och på såvis blir även flickvännen nöjd när hon åker till affären.

Nu ska jag sova lite för man skriver så mycket dumt på kvällarna har jag märkt.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Jo jag vet Andreas att ni har rätt i mycket. Och många använder ju sina bilar till bruksbilar också. Men ville bara säga vad jag tycker också. Man får ju inte skrämma folk heller för det slutar nog ofta med att man köper en vanlig sänkningssats och blir sedan missnöjd. För jag vet vad riktiga fjädrar gör för väghållningen och det vore synd att inte fler får uppleva det.

Slicks är ju alltid slicks och går väl inte att jämföra med vanliga däck. Men utvecklingen går frammåt och många av r-däcken är mycket nära ett slicks i egenskaper.

Grupp-n kittet upplevde jag inte direkt som nån balansförbättrare mot original. Tyckte original va bra på den biten också. Men däremot är det ju ganska hårt och därför upplevsbilen bättre och är mycket lättare att köra på gränsen och känna den underbara balansen. Men den fanns där även orignal.

Nu va det ju 325. tråden handlade om och nåt som jag tycker man ska lägga pengarna på för att få bättre balans är kränghämmarna vilka är underdimensionerade på E30 och speciellt bak. Grova kränghämmare och man kan åka mjukare fjädrar och på såvis blir även flickvännen nöjd när hon åker till affären.

Nu ska jag sova lite för man skriver så mycket dumt på kvällarna har jag märkt.


Som jag sa, du hajjar vad jag menade. thumbs up

Skrämmas ska vi nog klara hålla oss ifrån. Jag ville bara spana in intresset lite för ett "mittemellankit" för den som både åker bana och bruksar bilen. Och kanske även upplysa oxå om att, som du säger, man antagligen blir besviken om man "väljer fel".
"Sänksatser", vad är det?

Grövre krängare är ett mkt vettig förslag. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Det har diskuterats Grupp-N satsen i denna tråd (och i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13456 )
Fick just lite info från BMW om priser och tillgänglighet på delar av Grupp-N kittet, så jag tänkte att jag postar dem här.

Alla priser är inkl moms.
Dom som det inte står Tyskland efter finns i Malmö.
Satsen finns i Tyskland och tar c:a 1 vecka att få hem.

31 32 2 221 922 shock absorber FA 235/270 2840:- styck
31 32 2 483 088 shock absorber FA 300/300 utgått

33 52 2 221 909 shock absorber RA 165/170 1865:- styck Tyskland
33 52 2 483 087 shock absorber RA 200/200 utgått

31 31 1 127 285* ring d = 51mm 28:- styck

31 33 2 221 861 coil spring FA 120 N 1680:- styck Tyskland
31 33 1 128 522* spring plate pad FA upper 38:- styck
31 33 1 128 523* spring plate pad FA upper 45:- styck

33 53 2 221 865 coil spring RA 180 N 1725:- styck Tyskland
33 53 1 136 385* spring plate pad lower 42:- styck
33 53 1 136 386* spring plate pad lower 58:- styck
33 53 1 136 387* spring plate pad lower 50:- styck
33 53 1 128 610* spring plate pad upper 63:- styck

Komplett Grupp N kit:
06 10 2 221 907 Innehåller allt ovanstående 20200:-

* = BMW original spare part
FA = Front axle
RA = Rear axle
Grupp-N katalog finns här:
http://www.s14.ctmnet.de/0017/0017.htm
( http://www.s14motorsport.de )

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Har 180 resp 220-fjädrar i min 318is tillsammans med Bilsteins, detta e "ngt" stumt för daglig körning men allting funkar om man vill
Dock ska ngt annat in över vintern eftersom denna kombo e lite väl mycket även för Ringen...

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det delar som Nicke_listar innehåler inte bakfjädrar 220N/mm

Jag blir snurrig av detta.

Vad kostar 180n/mm fram och 220N/mm bak med tillhörande stötdämpare. Inget schims till fjädrar eller annat.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Anton Lillsund skrev:
Det delar som Nicke_listar innehåler inte bakfjädrar 220N/mm

Jag blir snurrig av detta.

Vad kostar 180n/mm fram och 220N/mm bak med tillhörande stötdämpare. Inget schims till fjädrar eller annat.


Jag vet att listan inte innehåller det o har ingen aning om nypris
Jag köpte bilen med detta "kit" men det bör påpekas att det inte e ett kit utan föregående ägare som av ngn jvla anledning satte ihop blandade delar! Det e H&R-fjädrar men 180/220 e inte precis en kombination för E30:or, snarare för Merc S-klass

Men bilen e extremt lättkörd eftersom istället för o tippa eller tappa baken studsar den gradvis sidledes(o nästan helt neutral) i kurvor om du e lite för snabb, ser tydligen ganska kul ut bakifrån...
Men som sagt, helt klart för hårt för Ringen även om det funkar på typ Hockenheim eller liknande banor, när det väl har åkt ut om ngn månad ska jag se om det finns utrymme på ebay, dock tror jag att en bidragande orsak till min extrema stötighet e att framdämparna sjunger på sista versen.

För gatbruk rekommenderas njurbälte o dagliga besök hos kiropraktor!

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Anton Lillsund skrev:
Det delar som Nicke_listar innehåler inte bakfjädrar 220N/mm

Jag blir snurrig av detta.

Vad kostar 180n/mm fram och 220N/mm bak med tillhörande stötdämpare. Inget schims till fjädrar eller annat.


BMW M3 E30 Gruppe N katalogen innehåller 20 sidor med delar. Listan med priser som jag postade tidigare är bara några få exempel på vad Gruppe N katalogen innehåller.

31 33 2 222 803 Coilsprings progr. FA 180 N
33 53 2 222 531 Coilsprings RA 220 N

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nicke_1 skrev:
Anton Lillsund skrev:
Det delar som Nicke_listar innehåler inte bakfjädrar 220N/mm

Jag blir snurrig av detta.

Vad kostar 180n/mm fram och 220N/mm bak med tillhörande stötdämpare. Inget schims till fjädrar eller annat.


BMW M3 E30 Gruppe N katalogen innehåller 20 sidor med delar. Listan med priser som jag postade tidigare är bara några få exempel på vad Gruppe N katalogen innehåller.

31 33 2 222 803 Coilsprings progr. FA 180 N
33 53 2 222 531 Coilsprings RA 220 N


Tackar!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Skruva banåkabil
Angående "banpreppning" av BMW 325
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (20099 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande