Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (53008 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19063



Trevligt. thumbs up

Knner igen problemet med att fota röd bil/delar med blixt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Trevligt. thumbs up

Knner igen problemet med att fota röd bil/delar med blixt.


Ja det blir många intressanta kulörer men aldrig den bilen verkligen har.....

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Hmmm, nu kunde bilen varit klar om jag inte hade gjort bort mig när jag mätte ut platsen för dämparreservoarerna, Hade mätt att dom skulle passa på tornstaget men när dom väl kom så funkade inte det på vänstra sidan och jag måste hitta nån ny plats till dom

Annars är allt klart för premiär och bromsar det inte bättre med dom nya stora oken och den ganska kraftigt förbättrade kylningen bör jag nog göra nått åt min bromsteknik

Jag har satt fast dämparslangen med kabelhållare, det innebär att den kommer att böja lite där vid infjädring men det kändes bättre än att ha den helt lös? Alternativet är att bara fästa med buntband.






Kylningsslangar och luftintag








Ny idé för reservoarplacering



/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Ny plats för reservoarerna funkade hyffsat, ska bara göra ett par uttag(eller hål) där slangen ska igenom också.
Bra var att det går fritt och att dom sitter skyddat i denna positionen. Mindre bra var att plåten jag gängade upp ett hål i var lite väl tunn så vi får se om det håller.

Själva reservoaren sitter lite väl rörligt också men de tgår inte att ha en klämma till längre fram för då tar det i huven och längre bak så går det inte att fästa klämman plåten på nått bra sätt. En bredare klämma hade varit perfekt nån som vet om det finns?

Dom små gråa tornen på bilden är fästmassa, perfekt att kolla om det går fritt med.



/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Sådär, allt monterat och bilen provkörd, inget verkade ta emot eller skava.
Nu ska bara hjulvinklar kollas, sen besiktning och efter det blir det äntligen banåka

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Så var den besiktigad med blankt papper och kommentaren "det här ser ju bättre ut än nytt" när han gick igenom undersidan och hjulupphängningarna

Var och hängde på ett nytt främre avgassystem hos Sandén igår också, taget från en -86a (alltså utan det dubbelväggiga röret och utan kat på wastegaten) där katten är bytt till en 100-cells SBF-kat. Bakre delen som redan satt på plats med enkel slutdämpare är tydligen från en Turbo Cup visade det sig (Sandén hade koll på detta) och nu låter det äntligen lite sportbil när man trycker på.

Möjligtvis gav det lite högre laddtryck 1,1-1,15 bar vilket inte är så bra då jag har en chip-variant utan pys och utan modifierad wastegate (laddtryckkurva: 1,05 bar@3500rpm och 0,9 @6000rpm) så jag kan inte ställa ner det ..... hinner inte göra nått åt det innan nästa banåka, får hälla i ordentligt med oktanbooster istället.....

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Gott, stort grattis.

Lycka till vid kommande körningen.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Tackar hoppas att framförallt bromsarna och kylningen ska göra skillnad mot förra året.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Tyvärr blev det inte så mycket kört i år ett handbromshaveri, en läckande bromsoksnippel och dålig motivation ställde till det.

När det väl kördes kunde man iallafall konstatera att vinterns ändringar var lyckade. Moton-dämparna gav, precis som när jag bytte bak, ett "lugnare" beteende på banan och dom nya bromsarna med kylning ändrade inte karaktär alls under ett pass

Säsongen avslutades med en trevlig 944 Turbo träff.




Meksäsongen är redan igång och startades med ett besök hos Sandén där en läckande packning mellan kamhus och kamremshus byttes. Passade på att låta honom slänga dit en kallare termostat också och då upptäckte Sandén att dom som bytt vattenpumpen för 3000 mil/10år sen hade glömt att borra upp ett hål som förser turbon med kylvattenflöde, så den har gått med betydligt sämre kylning sen dess , Tack Sandén !

Vinterns projekt blir nog bara ett par GTS-lampor och lite småpyssel.




/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Viss aktivitet kan spåras i garaget :-)

Fixat hittills:
- oljeläckage fixat hos Sandén
- Ny ratt
- olja och filter, testar i år med större filter från (tror jag) 964 Turbo
- oljetempsensor i sumpen
- Casterblock med ledlager
- ICn invändigt rengjord, infästningar bytta
- Larm flyttat

Kvar:
- oljetempmätare
- GTS-lampor
- Byta bromsluftningsnipplar
- Större turbo (har köpt men är osäker på om jag hinner byta)

/Dea





_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Det här kan aldrig sluta väl....




_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770



Vad är det för smaskig turbo??

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Jösses vilket fint skick den är i! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Det är en Turbonetics hybrid. KKK #8 avgashus, garrett T3 mittdel och garrett T04B kompressorhus med T04E trim 57 kompressor. Räcker till nånstans strax över 430Hk.
Inget hightech och vanliga lager men original ligger ju i ett ganska taskigt verkningsgradsområde när man börjar komma över 300hk, sen fick jag bra pris också


Tack!

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770



Re:

Dea skrev:
Det är en Turbonetics hybrid. KKK #8 avgashus, garrett T3 mittdel och garrett T04B kompressorhus med T04E trim 57 kompressor. Räcker till nånstans strax över 430Hk.
Inget hightech och vanliga lager men original ligger ju i ett ganska taskigt verkningsgradsområde när man börjar komma över 300hk, sen fick jag bra pris också


Tack!

/Dea


Vart köper man en sån till rätt pris? ungefär hur mycket kosing?
Hjälper en kompis med hans bygge och en lite större turbo vore smaskens! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
och lite fler prylar

Vitesse stealth kit med V-flex SW, vilket innebär att den använder både MAF och MAP och har laddtrycksstyrda tändningsmappar och även inbyggd laddtrycksstyring.
Följde med en Zeitronix för loggning också.


_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Nu det nära....

MAF, MAP, piggyback, logger och ny wastegate är på plats, till helgen blir det första uppstart

Turbobytet får vänta nån månad till.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4093



Dea skrev:

Fäste för lårremmar till 6-pkt bälte





/Dea

Har du fler bilder på hur du monterade grenremmen är jag väldigt intresserad. Det bär mig mot att borra hål i golvet.
Mycket snyggt bygge i övrigt.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Tackar

Lägger upp några fler bilder på lårremsfästet i helgen.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148



Kul

Jag tar plats...
Rent och snyggt bygge thumbs up

_________________
Jan K
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Jag börjar med en liten disclaimer..... konstruktionen är varken beräknad, simulerad eller testad så användning sker på egen risk.

Idén kommer från ett tillbehör till en 996:a som hade samma funktion. För att få det hyffsat stabilt har jag låtit röret gå igenom plattorna, detta för att det inte ska bli brytkrafter i svetsarna på samma sätt. Att röret är lite längre minskar också risken att det skulle "dras ur" plattorna om svetsarna inte skulle hålla.

Plattorna sitter sedan under sidofästena för att fästet inte ska böjas upp då skruvarna inte sitter i rörets centrumlinje. Möjligtvis skulle man förbättra styrkan genom att ha fingängade skruvar av högre stålkvalitet i dom främre infästningarna men enligt SBF reglerna så är det lägre kraft i lårremmarna än i höft och axelremmarna.

Klickbara bilder:











/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -90 - nu med GTS-look....
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (53008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande