| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Eftersnack
			 
			
			2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
		 | 
		<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 18700 besök totalt | 
			
 Ja, ngt i den stilen. Men man för nog korrigare för att verkningsgraden i drivlinan inte är 100% och man måste absolut korrigera för att det åtgår effekt att bara hålla konstant hastighet, hela motoreffekten är ju inte tillgänglig för acceleration. I fallet med sevenbilar så går ju en mycket stor andel av effekten åt till att flytta undan luft på dom två högsta växlarna eller så. Andra bilar är den andelen nog lite lägre. Sen får man nog filtrera bort transienter vid växlingar. På ngt vis får man filtrera bort transienter vid hjulspinn om man mäter på ett drivet hjul. Vidare får man även filtrera bort när hjulet börjar snurra igen efter en hjullåsning samt att ev kan kanske ett ABS-ställa till det oxo. Iofs troligen inte värre än att klippa allt som är rejält över förväntat acc och sen medelvärdesbilda under ngn sekund eller så Pulsingång (för hastighet), skalningsfunktion, lite minne, IR- eller blåtandmodul processor med lite runtikringgrejor etc tycker jag låter enkelt och billigt. Dock så säger ju folk som kan sånt att det minnsan inte är lika enkelt och okomplicerat i verkligheten som jag vill verkar tycka  
						_________________ Pär Hylander  | 
	||||||
| 
			 
							Resultat KM 2005                                             
					Pär, jag hoppas att din uträkning minst stämmer.    Tyvärr så har funktionärer och tvälingsledning även i år avgjort slutställningen i KM till min nackdel. Min riktiga placering borde vara tvåa. I Minnesberg körde jag in på en tredje plats. Ett "misstag"  I söndags låg jag två poäng efter Fredrik. Med ett preliminärt resultat i hand så är jag mycket nöjd med min körning från Knutstorp och en tredjeplats i KM. Men som sagt jag avvaktar det officiella resultatet. Man vet aldrig vilka förutsättningar som ändras i KM. Angående gnäll i C Under de tre år som jag har kört i roadsport har det helatiden förekommit samtal om olika typer av fusk. Personligen så tror jag att C är speciellt utsatt då det är tex lättare att "tynga" ner en bil från B till C eller köra med lite för många HK. Detta kan vi tyvärr aldrig råda bot på. Men vad som har drabbat klassen de senaste två åren är så uppenbara att jag tycker att det är synd att inte klubben/tävlingsledning inte agerar "hårdare". Dvs följer de enkla regler som klubben själv har skrivit. Jag syftar bla på Bengt inlägg om oregistrerade/falskskyltade bilar. Hade klubbens egna stadgar följts i fjol så hade vi haft ett helt annat slutresultat i KM. Likaså i år. Några enkla förslag för 2006: Vagnboksdeklarationen är jätte bra. Den ska bara efterföljas och varje bil ska ha en sådan för att få starta. Samma tävlingsregler ska gälla under hela tävlingen. Vid misstanke om fel klass på en bil så är det upptill tävlingsledningen att bedöma klassen. Tack för ordet   ,
Magnus Nambord _________________ Magnus Nambord  | 
	||||||
| 
			 
							
							Nja, eftersom reglemetet tillåter optimeringar av motorns funktion (Avgas och trattar) samt att den uppgivna effekten skall vara "uppenbart felaktig" så kan man ju tillåta optimering motsvarande transmisionsförluster.
 
					om man loggar en körning på en raka och får ut en kurva för Gkraft och en för hastighet (eller effekt direkt om man använder en DL1) så plockar man lämpligen maxeffekten och den bör passeras innan växling. Om detta görs innan växlingen 2-3 så borde inte hjulspinn verka in så mycket samtidigt som sjuorna inte kört in i luftväggen än. Lite lagom mätning fungerar ju om man vill hitta de uppenbart felaktiga effekterna för omodifierade motorer. om man skall ha mätningen som klassgräns (dvs alla vill ligga på gränsen) så får man ju skriva ett nytt reglemente. Bäst är det om det kan fortsätta att vara en hederssak samt om vissa ovesäntliga detaljer i besiktningsbarheten kan passera omärkt (fungerande trepunkt parallellt med 6punkt på förarplats, ej regbesiktad med bultad bur tex). Samtidigt kan det ju finnas naturliga anledningar till att en tråkmotor med förbättrat avgas kan ge en Sjua rätt bra fart om den ligger på 7kg/hk enligt reglemente. De 10% effekt som kanske kan fås med tillåtna optimeringar ger ju 6,36kg/hk i realiteten. Att 6,36kg/hk accelerar snabbare än en icke optimerad 1,6 Miata på 1000kg är inte konstigt (8,62 kg/hk).  | 
	||||||
| 
			 
							
							Visst är det skönt att det är så lätt i den här sporten att kunna skylla på tekniska eller administrativa oegentligheter, för det är ju knappst så att ekipaget som kom i mål före ens eget ekipage, har en snabbare chaffis   
					  
Skulle man inte komma på något så kan man ju ta hjälp härifrån: http://www.turnzero.com/technical_re  
						_________________ Pär Hylander  | 
	||||||
| 
			 
							Magnus                                                       
					Hej Magnus Keep up the good driving!! Kul att du kom igen efter nedturen med strukna tider mm   
Som jag ser det blir det nästa år återigen ett tufft Roadsport C   
Ni kommer att vara ett taggat gäng igen, hoppas att Dennis får i gång sina illa tilltygade armar till våren, han har gott läkekött då han tydligen skadat sig många gånger med sitt cykelåkande.   
Jag har sagt det förr och jag säger det igen, motionssporten kostar oss stora pengar i Rehab  
om allt går efter mina planer kör jag Roadsport B nästa år, men man vet aldrig!! Ha de bäst / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017  | 
	||||||
| 
			 
							Re: Sista inlägget                                           
					[quote="Bengt Metz"]Sista inlägget för mig i denna tråd Till Anders Hofverberg nej min motor är inget hopplock från olika bilar (men ändå ett hopplock från en vanlig Ford Escort, en svinaktigt dyr Ford GT kam som kommer från en Formel Ford handlare, en förgasare från en Ford Siera. Har du Formel Ford kam? Då räknar du väl på en modifierad motor, eller? _________________ Anders Hofverberg  | 
	||||||
| 
			 
							Re: Resultat KM 2005                                         
					
 Man kan vel inta kalde det at klass C har drabbats...der har aldrig varit som mange biler i klassen som nu   
og om klubben/tävlingsledningen havde agerat hårdere i 2004 havde der varit 10-12 mindre biler til start på höstracet. Om du husker Magnus, havde du selv lite problem da du inta havde det rigtiga skattemärke på din bil         og derved selv skulle utasluttas. Min bil var tilfäldigt reggad (står intet i reglementet om at dette inte er godkendt)  og godkendt /skattet af besigtningen og Pär manglede en dörsida, och flera andre havde "problemer".
Det som man får fokucera på er at bilen er i et registeringsbar stand, och at bilprovningen kan godkenda bilen just efter en racing. At bilen mangler rät skattemärke eller er tilfäldigt reggad har nu inte så mycke betydning for topfarten og köreenskaberne. Det som vi skulle göre om i "Flickar" fortsätter med så mycka "gnäll"       er at indsamla til en test på rullande landsväg og en vagnviktning. Då kender vi alle de rätte forhold, og ledningen får gerna klassa om ut från disse målninger.    
"Too much talking too little racing"........det er inte VM eller F1 dette her....det er klubracing, efter gentleman princip. om nogen synes de mangler en pokal, så send mig jeres adresse, så sender jeg en pokal   
Hvornår begynder nogen at koncentrere sig om at köre race, i stället for al det gnäll 
 om man bygger en bil efter reglementet til en bestemt klass, skal det ikke väre up til tävlingsledelsen at bedömma klassen. Du vet selv h˙r m˙cka det koster at bygga race bil til et bestemt vikt/effekt forhållan. Naturligvis, skal de kunna klasse om, om der fins 100% bevis for at det skal väre annan klasse, men inta bare fordi de mener det kunne väre fint   [b]
Tak for ordet  
						_________________ Stefan Winquist  | 
	||||||
| 
			 
							Förslag                                                      
					OT Jag kan kanske bidraga med nån pokal   
Har någon nåt bra förslag till användningsområde för dessa   
Materialet ät tenn De är lite för små för att användas som insugningstrattar   
OT Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017  | 
	||||||
| 
			 
							Re: Förslag                                                  
					
 onTopic Jag är lite intresserad av svaret på A Hofverbergs fråga?? Är det OK att plocka ihop diverse delar från olika Fordmotorer och kalla det original?? Har Ford sålt en motor med spec. exakt som din?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson)  | 
	||||||
| 
			 
							Motorer                                                      
					Hej Fredrik Anders Är det OK att köra Porsche med Audimotor??   
Klart att Ford har sålt minst 1 men troligare 10000-tals motorer med den spacen jag har i min bil.   
Kom i stället med nåt kul förslag vad som kan göras av trattarna   
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017  | 
	||||||
| 
			 
							Re: Motorer                                                  
					
 Jamen Bengt, varför drar du in min Passat Sport Turbo i detta? Block, vev (och stakar tror jag) är identiska med dom i Audi 100 GLS och VW LT35. Kolvar, topp, bränslesystem, tändsystem etc är dock inte samma. Fredriks maskin däremot är till hundra procent en porschekonstruktion. Den är dock attans lik en halv 928 motor. Balansaxelsystemet har dom nog lånat från Mitsubishi tror jag, kostade nog en och annan Deutche Mark för varje motor i royalty. om du vill förkovra dig frontmotorporschens underbara värld så kan säkert jag och Fredrik sätta ihop en intensivkurs med tillhörande mek-praktik som du kan få genomför i pausen mellan två heat på ett KM, vad sägs om oljeläckageletning på LT-motorn eller kopplingsslangslagning på Porschemotorn?  
						_________________ Pär Hylander  | 
	||||||
| 
			 
							Re: Motorer                                                  
					
 Självklart 2 av dom stora till höger och 2 till vänster som utblås baktill, så att alla frånåkta tror att din Caterham har en V8. Vill du krydda det extra sätter du två av dom små ngn annanstans baktill så att vi tror att det är separat utblås från wastegateventilerna, så tror dom att det är V8 Biturbo   
Kan du inte ordna ett foto på det, jag tror att det blir riktigt blingigt! _________________ Pär Hylander  | 
	||||||
| 
			 
							Ford                                                         
					Edit Pär han före med inlägget ovan Verkar vara ett hopplock av grejor i en Porsche. Något för Anders Hofverberg och Fredrik Svensson att bita i. I Min Caterham finns i alla fall en Ford drivlina rakt igenom.         
Jag justerar hellre tändningen på min Fordmotor eller funderar på vilket gradtal jag skall ha min kamaxel inställd på efter övre dödpunkten.            
Slut för min del igen / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017  | 
	||||||
| 
			 
							Re: Ford                                                     
					
 Ja, det är hel del golf-grejor i en 924 (inte drivers och putters, inte den sortens golf   ). Det var väl ungefär som så att Porsche körde ett utvecklingsuppdrag åt VW, sen ångrade sig VW (kanske pga första oljekrisen) och då köpte Porsche tillbaka rättigheterna på det som kom att kallas 924. Så det är väl antagligen anledningen till att det är en massa folkagrejor i dom bilarna. Bärarmarna fram t.ex är identiska med golf, antagligen även hela styrinrättningen. Rätt mycket knappar och sånt i inredningen är oxo VW. Så det är rena rama hopaplocket direkt från fabrik. Sen undrar jag om det inte var så att 924&944 tillverkades i två olika fabriker varav bara den ena var en porschefabrik, undrar om inte den andra fabriken ägdes av Audi?
Appropå det där med fabrik ja, Porsche Boxster tillverkades väl av Valmet i finland oxo. Har dessutom ett vagt minne av första generationes Saab 900 cab tillverkades av Valmet oxo, undrar om det var samma fabrik? Isf är ju nästan Saab cab en sportbil och kan därmed starta i KM  
						_________________ Pär Hylander  | 
	||||||
| 
			 
							Re: Ford                                                     
					
            Ajabaja tror jag!    
Tändningen för man ju meka med, men kammen för man nog inte justera på en omodfierad motor har jag fått för mig. Fast grunna på det får man ju, för reglementer föreskriver nog inte tankekontroll  
Faktiskt är det på så sätt skönare att köra i B med modifierad motor, för nu får man plötslig skruva var man vill! T.ex har jag nu en attans rolig hästkraftsratt att skruva på (turbotrycksinställning)         Enda begräsningen för min del nu är att hålla mig till orginalkam och hålla programmerbara grejor borta från tänd- och insprutningsssystemen. Elektrohydrauliska tilläggssprut eller vatteninsprutning och sån skaparglädje är fritt fram nu. Senast på Knutan testade jag mitt nya oljeröksystem för att skrämma konkurrenterna! (skojar bara, har nu hittat en 5 cm lång spricka i en slang, det där med skomakarens barn eller hur det nu var. Farsan är dock helt oskyldig i detta , för den numer till dom sälla jaktmarkerna förpassade slangen satt på bilen när jag köpte den för tre år sen)
						_________________ Pär Hylander  | 
	||||||
| 
			 
							Bilder                                                       
					MGCCare och andra Lite förhandstitt på bilder KM5 Knutstorp Kommer under bilder på mgccs hemsida snart Följ länken så länge community.webshots.com/user/bemeco / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017  | 
	||||||
| 
			 
							Re: Resultat KM 2005                                         
					
   
http://www.tr-register.co.uk/tr6.htm = 150 hk http://www.kolumbus.fi/triumph.tr6pi/ = 1085 kg Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50  | 
	||||||
| 
			 
							
							Tänkte bara på det där med att vissa C bilar är 2 eller 3 eller fler sekunder snabbare än andra....
 
					Detta är kvalresultatet från en nyligen avhållen tävling på Knutstorp där alla kör S40 bilar som bör vara mer identiska än de flesta roadsport C bilar.  
Det skiljer över 3 sek per varv mellan snabbaste och långsammaste bil. Så det kan man ju ha som utgångspunkt.  
Var hamnar en S40 i för Roadsportsklass? B? Minvikt är 1 150 ink förare. Motorn är plomberad, levererar ca 170 hk http://www.slc.se/klasser/s40/teknis  | 
	||||||
| 
			 
							
							6,76 kg/hk, gräns för roadsport C 7 kg/hk så det är ju nära.
 
					Rätt styrt reglemente, dom där specade chassieprylarna, är det standardgrejor eller är det motorsportgrejor? Är det mer eller mindre ett standardchassie? Ivf så är det Pirelli PZeroC (finns dom fortfarande). Enligt roadsportreglementet så hade väl dessa bilar drabbats en en del tillägg, t.ex för omprogrammerbart sprut, abs-bromsar (?) och vinge (?). Men det kan vi ju bortse ifrån och istället anse att det är rätt lika en vikt/effekt optimerad roadsport C vagn. _________________ Pär Hylander  | 
	||||||
![]()  | 
		
			Eftersnack
			 
			
			2005-09-11 Ring Knutstorp MGCC KM5
		 | 
		<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 18700 besök totalt | 

