Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Lupo Gti 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (40950 totalt)
Monte Carlo
Norge
Här sen Apr 2005

Snygg bil. Har tenkt på samme sak et tag nu, men dom e otrevlig dyra at importere til Norge. Hur driftsikker er 1,6'an med sportslig kjoring? Er det svårt at få tak på delar til Lupo? Såldes GTi'en ny i Sverige? Er den ekonimsk å drifte til dagen? Takker for svar.

-05 Audi A4 2.0TFSI Quattro
-88 Golf GTi 16V
-83 GTI Rabbit
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Jani Hast skrev:
Har valsnings erktyg om du behöver låna.

Hmm, nu löste det ju sig ändå, men det kan ju vara väldigt bra att veta om man kommer på andra tankar. thumbs up
Det finns ju andra bilar i stallet (posörbilarna) också som man kanske kan behöva använda det på.
onk skrev:
Är väl ingen fotosida det här men sista bilden är skitsnygg.. thumbs up

Man tackar man tackar.
Monte Carlo skrev:
Snygg bil. Har tenkt på samme sak et tag nu, men dom e otrevlig dyra at importere til Norge. Hur driftsikker er 1,6'an med sportslig kjoring? Er det svårt at få tak på delar til Lupo? Såldes GTi'en ny i Sverige? Er den ekonimsk å drifte til dagen? Takker for svar.

Hej Ronny.
Dom är otrevligt dyra att köpa i Sverige också tycker jag. Lupo GTi såldes ny i Sverige. Polo Gti (6N2) hade ju varit det vettiga ekonomiska alternativet egentligen om man ska ha bilen till vad jag har den till eftersom det är mycket lättare att få tag på sådana och till bättre priser, men är man Lupo-nörd så är man. Svenska VW sålde ju Polo GTi till ett lägre pris än Lupo GTi när det begav sig (2001 började man sälja Lupo GTi i Sverige tror jag och slutade 2003 ungefär), den första årsmodellen kostade 150000:- tror jag, och då kunde man välja om man ville ha AC som utrustning eller inte, ingen stor utrustningslista alltså! Det finns en 03:a som är fullutrustad som jag vet om, den har både AC och skinnklädsel... Så många valde ju naturligtvis att köpa en Polo GTi istället efter som man fick 'mer' bil för pengarna, taklucka, skinn 4 dörrar om man ville, acc med mera. Jag har för mig att en kompis till mig köpte sin Polo GTi helt ny 2001, den var fullutrustad och den kostade 180000:-.

Svårt att få tag på delar, ja det beror på hur man ser på det. Bilen är ju ganska ny så man kan ju beställa delar på Volkswagen än, begagnade delar på skroten är det ju värre med. Driftsäkerheten verkar god vid sportig körning, än så länge har jag bara tankat och fyllt på olja typ. thumbs up

Hade förresten tänkt att åka upp till Rudskogen på VACN's körning i September eventuellt.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Dax för uppdatering igen då. I Söndags var jag och körde på Ring Knutstorp för första gången, av den anledningen var det ju extra spännande. Det var TPC som hade hyrt banan denna gång, normalt sett brukar dom väl ha sin semesterträff på Kinnekulle men nu blev det inte så i år.

Vi var tre man som åkte ner mot södern, det var två gånger Tobias som var med. 'Wigge' åkte med mig i Lupon ner och 'Tjipp' tog sin LT31:a med sin Golf mk1 på flaket, runt 25mil i alldeles perfekt väder betades av i ganska så rask takt och vi skulle vara nere vid 8-tiden var tanken för besiktningen avslutades klockan 8:30. När vi väl kom dit så gick ju inte Tobbes ekipage ner genom tunneln så vi åkte ner och kikade hur det var med besiktningen, och det visade sig att vi var sena trots att vi var 'i tid'. Fick besiktigat min bil i alla fall, och gått på förarmötet, Tobbe fick gå på det senare förarmötet så jag hann köra ett pass mer där på morgonen (vilket han tog igen på eftermiddan).

Det var ju en rolig blandning med bilar för att vara en Volvo-träff, sju Porschar (924 turbo, 944 turbo cup wannabe, och tre st 996 GT3 och två äldre 911:or), fyra st Honda S2000, två Miator, en hög med Bmw M3 (både e30 och e36) och några andra e30:sar och en snabb Z3 M coupé, nån Evo 6, nyare Impreza, Opel Kadett Gsi, Renault Sport Megane 225, Renault Sport Clio V6 (mumma!), Audi S3 och en hel hög ilskna Hondor med bra fart i maskinerna.

Man fick vid besiktningen välja om man ville köra i nybörjarpasset eller den rutinerade gruppen, och denna gången tog jag faktiskt det senare av alternativen. Sen släpptes man ut i uppliningen brevid start och mål raksträckan där man fick se lite på hur det såg ut när det kördes i nybörjargrupperna. Farten var ju helt sjuk i det passet kan man ju lugnt påstå, de snabbaste hade runt 250 på rakan sas det innan det var dax att bromsa!!! De snabbaste bilarna på rakan var ju tveklöst några av de Volvo 850:sarna som var på plats, har man 750hk(!) i maskin så kan man ju lika gärna släppa dom fria ibland, och vi som stod i depån får tacka för detta, en ljudupplevelse. thumbs up

När man till slut kom ut på banan så upplevde jag den som väldigt hal i beläggningen, det understyrde i kurvor där det inte borde göra det så mycket tyckte jag. Sen visade det sig att folks bilar kokade lite titt som tätt och bilar läckte bensin mm så halkigt värre var det ibland. Banan i sig var ju helt sjukt kul, vad som var riktigt kul var ju att man kunde hänga med såpass bra som man ändå gjorde mot många på pappret snabbare bilar, bilar som man på t.ex. Kinnekulle inte skulle kunna hålla jämna steg med så värst länge.

Banan är ju väldigt knixig och kuperad och har några såna där snabbare otäckingar till kurvkombinationer (liknande den som finns på Kullen under bron), jag tänker på krönet vid Micro-bron... I slutet av varvet precis innan långa rakan så kommer ett gäng härligt kraftigt doserade kurvor som trycker ihop bilen rätt bra trots att det inte är så mycket hastighet här, nästan så man blev lite åksjuk där ett tag fastän man körde. Kul bana helt enkelt, väldigt teknisk också tyckte jag och det vill verkligen till att hålla ett fint spår annars straffar det sig i vissa fall flera kurvor bort...

Bilder då... Jag lånade ut kameran till Martin (24-Seven) så han fick allt några bilder på mig, tyvärr är alla bilderna från samma ställe men man kan ju inte begära allt, jag är ju såå nöjd att det var nån som tog några bilder på mig och bilen.

När man ser denna bilden så kan man ju förstå att små svängvänliga bilar har en fördel här. Det går bara upp och ner hela tiden känns det som. ;-)

Foto: 24-Seven

Det vill till att hålla sig i närheten av curbsen här i detta partiet annars har man lite att reda ut senare. Det var denna kurvan som jag tyckte var lite kuslig. ;-)

Det var väl det hela för denna gången.

AC'n verkar ha ballat ur också på bilen så det blev lite varmare än det var tänkt på vägen hem för oss.

Snackade med däckhandlaren/AC-gubben och han ville ha 400:- för att fylla den, hoppas nu det räcker med att göra det så inte nåt annat har gett upp. Han sa att det brukade behöva fyllas när bilarna är ett par år gamla, och min är ju från 02 sa jag och då trodde han ju med all säkerhet att det skulle räcka... Hoppas på detta, den operationen är tänkt att blir utförd nästa vecka.

Sen är det dax att kika på hur det står till på banåkarfronten resten av sommaren, några sprintrace på Parkbanan borde det väl vara kvar, nu skulle jag kunna tänka mig att prova på också Gelleråsen som jag inte har provat än, ska se om man inte kan hitta nån körning där.

Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005

Trevlig historia du skrivit ihop som vanligt barbapappa thumbs up
man blir inte ett dugg avundsjuk

Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006

om det inte är fel på trycket i ACn får du säga till mig så kan jag hjälpa dig att kolla felkoder på ACn.

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Re:

Barbapappa skrev:
nu skulle jag kunna tänka mig att prova på också Gelleråsen som jag inte har provat än, ska se om man inte kan hitta nån körning där.

Du är välkommen den 29 september för då kör TPC där hela dagen
Det var ganska svårt att komma om dig i det krokiga partiet men som sagt Knutan passar små lätta bilar bättre än tunga Volvo

--VVTS--
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

golf666 skrev:
Trevlig historia du skrivit ihop som vanligt barbapappa thumbs up
man blir inte ett dugg avundsjuk

Jo man tackar. Du får se till att få Golfen att gå som den ska och ta en tur söderut snart tycker jag, nån bankörning måste du väl hinna åka i år.
Tommy.S skrev:
om det inte är fel på trycket i ACn får du säga till mig så kan jag hjälpa dig att kolla felkoder på ACn.

Låter bra det, hoppas det räcker att fylla på grejerna. Är ju rätt kass på hur sånt här fungerar då jag bara har ägt två bilar genom tiderna med AC och det har funkat fint och servicefritt än så länge.
Maciek Matwiejczuk skrev:
Du är välkommen den 29 september för då kör TPC där hela dagen
Det var ganska svårt att komma om dig i det krokiga partiet men som sagt Knutan passar små lätta bilar bättre än tunga Volvo

29 september, den får man ju försöka pricka in! thumbs up Måste ha missat den körningen när jag kollade i kalendern igår.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Får väl uppdatera lite här så det inte släpar efter i tråden...

Jag var iväg och körde på Parkbanan med SVKG, sprint nummer 4 var det som gick av stapeln, äntligen.

Fick ju rensat ur bilen 'ordentligt' denna gången, har för mig att jag hade passagerarstol monterad när sprint nummer ett kördes i slutet av Maj, nu satt ju även bilens riktiga dämpare på och r-däcken och fälgarna var utbytta till Toyo R888 & lättare OZ fälgar, däcken verkar funka väldigt bra även för detta ändamål, bättre grepp i dessa tycker jag överlag än Yoko 048:orna. Detta och att man har kört bilen betydligt mer sedan i Maj verkar ju ha gjort sitt. Slutade dagen på en total sjundeplats med mina 1.40.64 (en 5sek kapning på tiden jag fick i Maj)! Två sevenbilar, två BMW & två Miator hann före, helnöjd såklart. Men vi som körde sent hade bättre förutsättningar denna gången ska sägas också, lite torrare bana då det regnade när vi körde de fem uppvärmningsvarven. Nu gäller det ju bara att försöka få en bättre tid nästa gång, något som jag tror kan bli problem. Men det har varit jäkligt kul att komma ner på 1.39-tider, då tror jag det krävs en torrare målkurva först och främst så det är väl mest det jag hoppas på till nästa gång...

Lite bilder då!

Foto: 'PDE'

Foto: 'PDE'

Tog väl två bilder själv också där bilen medverkar.

Fuktigt på utsidan rutan sån tur var. Duggregn i uppliningen till följa John varven.

Den höga, stora bilen parkerad brevid Stellans Alpine.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Sen var det då dax förra helgen för en liten tur till Norge och Rudskogen för att köra på en banträff som VW Audi Club Norwegen fixar, jag har varit väldigt sugen på att åka till denna träffen i flera år, det hade till och med varit kul att titta utan att köra kände jag innan vi åkte för det brukar vara många trevliga byggen på plats att kika på. Campingen öppnar redan på Fredagen för de som var tältsugna, Lördagen var helt vikt för bankörning medans Söndagen även den innehöll bankörning och en utställning på depåområdet. Norrmännen har en förkärlek till att öppna banorna väldigt sent på Söndagarna har vi ju märkt (nåt med kyrkorna förmodar jag) så det fick ju tyvärr bli så att vi fick åka på Lördagen (missade med andra ord ytterligare en körning på Parkbanan ) ifall det skulle bli nåt kört då det bara var körning från 13-tiden till 18 eller nåt på Söndag...

Hur som helst så fick jag lurat med mig Mika med sin Corrado, nybytt motor, lite trim och sånt gjorde körsuget stort för hans del så han var inte svårövertalad, banpremiär för året för hans del, kort men intensiv säsong.

Vi drog rätt tidigt hemifrån, kyligt väder och dimmigt som tusan...

Ett snabbt depåstopp i Tanumshede tror jag det var, E85 stod på menyn för Corradon, något som det verkade vara lite brist på vid mackarna i närheten av banan. Frost på pumparna, vinter redan den 1:e september...

Lite bilder på bilen in action på banan då kanske.

Lupon på väg in i 'langsvingen', denna kurvan har samma negativa effekt om inte värre än Kvarnkurvan på Kinnekulle har på däckskontot, fast här är det hoppigt och ojämnt också... Så lång som kurvorna på Anderstorp ungefär, fast helt platt.
Foto: Böllerides

På väg in i samma kurva igen, trevlig kurvkombination med den snabba vänstern efter korta rakan förbi depån in i den långa kurvan.
Foto: NiMe

Här verkar jag passera depån.
Foto: NiMe

Inbromsningen efter uppförsbacken som kallas 'slaktarn', här fick bromsarna bekänna färg s.a.s. Man står nästan still i ingången till kurvan där slaktarn börjar och när man väl är uppe över kränet så har man fått upp rätt fin fart, och då är det bara att hänga sig på bromsen. Ibland så kom man ikapp vissa större Audi Avanter (var väldigt gott om sådana på träffen ska sägas, RS2 S6 m.fl.), och lukterna bakom bilarna var helt sjuk, ibland blev man ju nästan helt yr, det luktade så mycket broms ibland va! och var det inte bromsar som luktade så var det nån koppling eller nån med sm i avgasvärden.
Foto: Tyskerstuk

Banan var verkligen skitkul tyckte jag, och trots att jag hade varit där så många gånger tidigare så hade jag missbedömt storleken på banan totalt. Den ser väldigt stor och lång ut när man står och kollar när folk kör (oändlig raka och så) men när man väl sitter i bilen och kör så är det ju Kinnekullestorlek på grejerna. Partiet efter långa rakan var ju väldigt trevligt, men klurigt att få till bra tyckte jag, men det verkade ta sig ju mer man körde. Hade några härliga varv tillsammans med en R32:a och en RS4 avant där vi växlade platser hela tiden, 4-krafs verkade väldigt lyckat i de kurviga partierna på 'baksidan', i utgången av de små korta böjarna så drog dom ju bara iväg direkt.

Väldigt trevlig träff med en hel del åka trots att passen var korta (runt tio minuter), men det var nästan bättre så än att man skulle få stå och vänta dubbelt så lång tid. Väldigt kul att prova på en Norsk banträff också, lite skillnad mot Sverige var det allt.

Göteborg
Här sen Maj 2005

Vad avis jag blir när jag ser alla träffar du åker på Hoppas att det blir mer åkande för min del nästa sommar

Roligt att få vara iväg till Norge, det rullar ju en del grymma Audis där...

Riktigt bra tid du satte på parkbanan med, det vore ju grymt om du kunde komma under 1,40!!!

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Speedster skrev:
Vad avis jag blir när jag ser alla träffar du åker på Hoppas att det blir mer åkande för min del nästa sommar

Roligt att få vara iväg till Norge, det rullar ju en del grymma Audis där...

Riktigt bra tid du satte på parkbanan med, det vore ju grymt om du kunde komma under 1,40!!!

Du får väl damma av Speedstern och hänga på och köra nu på onsdag på Falkenberg.
Jo mängden Audisar var det sannerligen inte nåt fel på just på denna träffen, väldigt populära bilar att åka på bana med i Norge verkar det som. Viss trimningshysteri kan ju tyckas också, riktiga as till motorer i vissa av bilarna, det gör ju inte nåt att det är femmorna som är favoriterna att montera i bilarna heller...
Jo Parkbanan får vi hoppas på nästa gång (nu den 15:e enligt www.svkg.nu), kan knappt vänta.
Det var eventuellt snack om ett dubbel-rejs (sprint 6 först och sen det uteblivna sprint 3) den dagen också, hoppas det blir så!

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Fasen nu har jag legat på latsidan igen när det gäller uppdateringarna, här kommer en resumé!

Falkenberg kördes det på en solig kväll den 13:e september.

Körning mellan 17:00 och 20:00 stod det på programmet och SVKG var arrangör, riktigt tur med vädret och solen sken som bara den, den sken till och med till den milda grad att körningen fick avbrytas i förtid p.g.a. lågt stående sol.

Kul att få köra på Falkenberg igen, kändes som att det gick lite bättre denna gången också när man hittade runt lite bättre. Hade lite svårt med utgången på ginstkurvan, bilen ville inte riktigt gå dit jag ville och ville gå upp långt upp på curbsen innan sista kurvan ut mot rakan, men det löste sig genom lite mer genomtänt spårval och mindre attack.

Lite bilder finns ju i eftersnacktråden, men bilderna på min bil kommer däremot här:

Löveryd sr. släpper förbi mig i chikanen.
Foto: TPR

Lite jakt på en MR2:a, på rakan har man ju inte mycket att hämta precis.
Foto: TPR

Efter en lagom väntan på nästan två dagar eller nåt så var det äntligen dax för körning igen!
Parkbanan stod på tur, och som grädde på moset blev det dubbla sprinter, alltså först kördes sprint nummer 6 i ordningen och efteråt kördes sprint nummer 3 som p.g.a. översvämmad bana hade uteblivit...

Målet för dagen var ju högt satt, tanken var att köra en 1.39-tid, något som jag var farligt nära att göra gången innan. Nu blev det ju inte riktigt så denna gången, så man får väl lugnt vänta till nästa år och gå på det igen, jag körde en 1.40.93-tid som bäst i de två första sprinterna för dagen, och i den andra fick jag en 1.40.26-tid, irriterande nära! Detta gjorde att jag hamnade på en 9:e plats totalt för året, något jag är riktigt nöjd med.

En bild hittade jag från denna blåsiga dagen, trots att flera stycken fotade.

Ja jag vet att min lampa är trasig, måste få den att funka snart, jädra xenon-junk!
Foto: '1275GT':s pappa

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nästa tur var Kinnekulle med Gtiklubben & OSC. Favoritbanan fortarande nästan trots större konkurrens detta året p.g.a. mängden nya banor som testats.

Bra uppslutning på träffen, många kända ansikten på plats och väldigt fint väder gjorde träffen rolig trots att det inte blev riktigt så mycket kört som man hade hoppats.

Fick ju bytt bromsvätska (tack för hjälpen 'tjipp), köpte ju några liter Motul RBF 600 till Clio Sporten som jag aldrig orkade byta vätskan på innan jag sålde den. Så först körde vi vätskebyte på Tjipps Fabia RS som också skulle få smaka på i helgen och sen tog vi min bil, ingen risk att nipplarna trillade loss för att dom satt för löst i.a.f, men dom gick ju inte av...

Bilderna då:

Ett år sedan licensen togs på Kullen ungefär, bilen bakom var med då också. Och tävlat jättemycket har man ju verkligen inte gjort, men vanliga banträffar har det ju blivit desto fler av! Nån som har kört sin dragkrok i min nummerskylt igen också som synes det räcker att man parkera bilen en kvart i stan så är det nån som har varit framme och trixat. thumbs down
Foto: Briander

TV-krönet, såg ju rätt så riskfritt ut.

På väg över Mohlins knäpp.
Foto: Figgz

Samma ställe igen typ, på jakt efter en Kadett.
Foto: Figgz

På väg in mot bron och under bron. För feg för att hålla fullt rätt genom under denna träffen, blev ett lätt gassläpp innan turn in varje gång.
Foto: Jani Hast

På väg upp mot Mohlins knäpp igen.
Foto: Jani Hast

Det var väl det hela för den gången, kul att åka med det här gänget som vanligt! thumbs up

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Igår så var vi iväg och körde på Gelleråsen med Turbo Performance Club. Detta är ju en av de banorna jag hade tänkt att köra på i år så vädret hindrade inte, 90% chans till ihållande regn när vi åkte hemifrån tydligen. Det hindrade inte 'Tjipp', Mika & mig från att sätta oss i bilarna astidigt (04:00 tycker till och med jag är tidigt) och börja köra de 25 milen...

När vi väl var framme efter att ha kört i märkret hela vägen så regnade det och blåste som skam! Ibland undrar man vad man håller på med när man är dyblöt redan vid 8-tiden på morgonen. Sen var det lite besiktning och förarmöte och sånt, fick även pröjsat en SMA-försäkring vilken skulle vara gångbar ett år.

Banan var ju skitkul, men regnet gjorde ju att greppet var obefintligt, vill gärna återkomma nästa år en torr dag. Banan var helt sjukt hal på vissa ställen, främst i inbromsningen till Ejes... Gjorde två fina påbromsningar när jag hade Mika som 'beifahrer', vill inte säga att Mika är för tung, men man märker att det inte broms lika gött med två pers i bilen.

Lite bilder då:

Jagad av den näst bästa modellen från Torslanda.
Foto: Jösse

Full sula ut på rakan.

Det ser ju ut som man har bra grepp i alla fall.

Det var väl allt för denna gången då. 26 mil körde jag på banan idag, bra med körtid! thumbs up

Nu är det nog klent med bankörning framöver tror jag utan att ha tittat i banåkarkalendern... Bilen ska tyvärr besiktigas, tanken är väl att en orginalstol ska in på förarplatsen till dess om man inte lånar en stol av nån den dan. Nackdelen är att airbaglampan borde släckas (Tommy S, sugen på besök? ) och man borde ta reda på vad man ska ha för motstånd så man slipper den gula lampan i panelen hela tiden...

Även xenon lampan på höger sida har ju ballat ur, men på denna resan så flippade den ju till och började lysa, jag tror ju på att det är tändboxen eller ballasten som den också kallas som har gått åt fanders eller är väldigt nära. Bytte ju lampan (köpte bättre begagnade av Jani) utan resultat, även plastkåpan som skyddar lykthuset från fukt byttes i den vevan p.g.a. nån hade spräckt den så lamporna verkar varit bytta tidigare.

AC'n har ju också flippat ur, magnetkopplingen på remhjulet efter att ha fått hjälp att forska lite i saken, denna borde också bytas nån gång. Höger bromsok bak glappar ju rätt bra också så bultarna och lite sånt som är tänkta att hålla fast oket borde verkligen ses över.

Men för att ha gått 20 banträffar i år eller nåt så är det väl inte så farligt med denna mängden service tror jag...

Västervik
Här sen Mar 2005

Du måste ju ha svenskt rekord i banträffar det här året
Varje gång man kollar din tråd så har du varit på 3-4 träffar till!

Det är ju sån prova-på körning på Sviestad den 21, från 9-16.

Jag och Rikard (han me den gröna rat golfettan på bugrun) ska nog dit och gasa för andra gången iår iaf

Mazda Miata '91
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Härligt med lite actionbilder! Nu har du ju världens chans att släng ut ACn ur bilen nu när den inte fungerar

Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

onk skrev:
Du måste ju ha svenskt rekord i banträffar det här året
Varje gång man kollar din tråd så har du varit på 3-4 träffar till!

Det är ju sån prova-på körning på Sviestad den 21, från 9-16.

Jag och Rikard (han me den gröna rat golfettan på bugrun) ska nog dit och gasa för andra gången iår iaf

Svenskt rekord vet jag inte, men en del träffar har det allt blivit. Har ju verkligen försökt att åka på allt som jag har tyckt känns vettigt (ur ekonomisk synvinkel dels) och försökt prova så många för mig nya banor som möjligt. Så Falkenberg, Knutstorp, Gelleråsen, Sviestad, Rudskogen & 'nya' Sturup var väl de banor som jag inte hade provat förut, väldigt kul!

Det enda som grämer mig lite är att det var så dåligt väder vid två tillfällen och det var när vi körde på Anderstorp och nu i söndags på Gelleråsen då dessa banorna och framförallt Anderstorp är väldigt roliga. Så dessa hoppas jag på nästa år...

Sviestad som ni ska åka på var ju väldigt trevlig bana, hoppas ni får det roligt med bilarna där den dagen och hoppas inte det snöar på er. Synd att det inte har varit så många fler prova på körningar där under året som har infallit på helgerna mer än den jag var uppe och körde på påskaftonen, lite väl segt att köra dit när man har 30mil enkel väg på en kväll i veckan...

Raz skrev:
Härligt med lite actionbilder! Nu har du ju världens chans att släng ut ACn ur bilen nu när den inte fungerar

Tro inte att jag inte har tänkt tanken... Undrar hur man gör med remmen, den borde ju bli jättemycket för lång, eller den får nog sitta kvar...

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Då har man behövt spana på lite saker när man ändå skulle byta till gatdäck då det verkar vara slutkört på bana för säsongen...
Swedols blingare till domkraft funkar gött än så länge faktiskt, ett bra köp än så länge. thumbs up

Började med att kika om skivorna och beläggen fanns kvar, och jo då, det fanns allt nåt där bakom hjulen.

Även belägg verkade det finnas en del kvar av fram. Inga kanter eller nåt på skivorna heller, tummen upp för det. Vissa målar sina ok röda, andra köper bilar där dom är röda från början och kör tills dom är svarta.

Efter en tvätt av bil och inte minst fälgar så fick grejerna byta plats med Jettan i garaget, belysningen på höger fram var nästa punkt, och den hade varit bra att få igång för den stundande besiktningen. Då jag hade haft isär grejerna en gång tidigare och valde att inte sätta tillbaks alla av de 30-talet bult som kofångaren sitter med så gick det betydligt fortare än 4 timmar att få lossat den denna gången så man kan lirka ut lampan.

Det är precis så här mycket el och elboxar man inte vill att det ska vara när man öppnar ett lykthus...

Här har vi banditen som inte vill fungera, ballast kallas den tydligen och ger lampan den ström den behöver.

Frankrike, det kunde man gett sig fasen på...

Ajajaj. Det verkar ha ärgat friskt här.

Även innanför kontakten verkar det ha hänt grejer, men kontakten i sig verkar vara skonad.

Så nu ska man 'bara' försöka få tag på nån vettig lösning på detta problemet. Orginal kostade grejen 3500:- eller nåt och de firmor som säljer pirat eller g.d.s.-kiten typ xenonkungen verkar inte ha grejer hemma att sälja förän om en vecka eller två. Det verkar även som att ballast-modellen är modellspecifik för just Lupon och inte hittas på nån annan bil. Att det hade sålts 36 Lupo Gti:er i Sverige och inte skrotats nån gär väl inte saken bättre.

Nä H4 är inte så dumt ändå.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du borde väl kunna stoppa dit vilken eftermarknadsballast som helst. Får den inte plats i "lykthuset" kan du ju placera den bredvid. Xenonkungen, Hannus, eller vad de heter har väl ett gäng grejer att välja på.
Standard ballaster finns ju av lite alla möjliga varianter för en femhundring eller så och uppåt om man letar lite...

Rice and shine
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Du borde väl kunna stoppa dit vilken eftermarknadsballast som helst. Får den inte plats i "lykthuset" kan du ju placera den bredvid.

Jo det är väl en sån man åker på att köpa om man inte vill ha orginal, nackdelen var väl mest att dom inte hade några hemma på xenonkungen utan det skulle dyka upp om 10 dagar eller nåt, ska forska mer efter helgen om det finns andra leverantörer som har grejer hemma.

teckomatorp sweden
Här sen Jun 2006

Måste slå ett slag för ebay i tyskland i fallet om kass ballast!

Har samma problem på min bmw 740-95.
Typ 1/25 så tänder lampan. Finns mkt ballaster till olika bilar på ebay.

Här är en universal till bilar med 35w xenon:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES-BENZ-AUDI-VW-BMW-HID-XENON-BALLAST-universal_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33710QQihZ015QQitemZ250171977124QQrdZ1QQsspagenameZWD2V
billigt billigt!

VW Lupo Gti 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (40950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande