Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 1 besök senaste veckan (20243 totalt) |
Spridarna i Saabs T16-motorer vill jag minnas har ett produktnummer som slutar på -712 och flödar 186,7 g/min @ 3bar. Vad detta räcker till finns det ju en massa tankar om... 210-220hk brukar väl vara en populär uppskattning i saabvärlden. Observera dock att det sitter andra modeller på spridare på äldre Saab T16 som inte är lika bra. T.ex. finns det de som har små "alu-trattar" som munstycken, och dessa innebär har större risk för droppbildning.
_________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
[OTlight] Det finns bilar som kan passera 85% duty cycle redan ut genom fabriksporten. (och ändå hävdar trimfirmorna att man kan trimma en massa.... brrr) [/OTlight] _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Du har ju helt klart en poäng där men några 214 hk tror ja inte att du kan klämma ur dom med samma bränsletryck. Så vitt jag vet så räcker spridare "längre" på en turbomaskin vs en sugmotor?
![]() ![]() ![]() Som ett par exempel så kan man ta våra originalspridare. Dom e på 170cc/min har jag för mig. (136hk) BMW 6:a på 204-211hk har 185 cc spridare (osäker på om dom har lika spridare, edit: Enl några forumtomtar på autopower så ska 204hk'an ha 236cc spridare? ![]() BMW 6:a M3 286 hk har 260-300 ![]() ![]() ![]() Edit: Kollade lite grann ang spridarestorlek på autopower och det var många bud spridarstorlekarna där... ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Vilka tryck är flödena specade vid?
Att turbomotorer skulle vara "snällare" mot spridarna vet jag inte direkt. Ofta får man ju där tillsätta extra sås som "kylsoppa" för att få ner avgastemp etc. Skulle vara om man började räkna på verkningsgrader osv, men jag vet inte.... Sprutar man in så förb-nnat mkt extrasoppa i en insprutare? mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
3 bar på alla såvitt jag vet. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Var hemma i helgen och gav bilen lite kärlek i form av montering av den nya stolen
![]() ![]() ![]() ![]() Passade på o knäppa lite bilder ![]() Montering av underredet...efter lite slipning och kapning så fick det plats ![]() ![]() På plats i bilen, fick precis plats ![]() ![]() ![]() Efter tvätten blev den så fin så ja var tvungen att ta ett kort ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Snyggt! Hur har du monterat bälteslåset på högersidan? Går det att komma åt och fota där? ![]() Vad kostade underredet? _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||
Tack ![]() Jag har satt fast bälteslåset i en skruv mellan stol och underrede, tyvärr kan jag inte fota det då bilen står 15 mil från mig igen ![]() Vet inte vad det kostar, köpte stol och underrede begagnat. Edit: Kommer från Sellholm så det är ju bara att ringa och fråga ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 1 besök senaste veckan (20243 totalt) |