| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ringenchassi kontra svenska banor, börjar 1A fjädersätting
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17119 besök totalt |
|
Cédric:
Ja bättre sätta den styft fram. Säkra greppet bak. + att en hel del ligger i krängarlösheten på sättingen. Slitter/vinge ligger de nerkraft just fördelat så ändras inte balansen. Men helt rätt, i denna diskution är är det utanför 1A. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Std-fjädrarna kan du lita på mina värden såvida inte fjädrarna varit felmärkta på alla jag tittat på...
Standard ligger på ca 0.42.. Verkar som att fjädermässigt så ändrar man till mindre skillnad mellan fram och bak när man kör racesetup av någon anledning. De flesta "standardkit" typ KW, Bilstein osv bibehåller ca ca samma f/b som original. De flesta som kör med lite bättre grejer och väljer fjädrar själva (öhlins, moton osv) verkar köra ca ca 0.6-0.7 f/b vilket ligger i paritet med skillnaden i vikt mellan fram och bak... _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
ok, jag får väll tro dig da
Nu kan man fråga sig vem som är ute och seglar. Hmm kanske fel uttryckt, men vad och varför är JÄ.... Intresankt. Typ har man bara skalat upp fjäderkonstantera lika bak och fram eller har man en baktanke också???
Ligger mer i vad min ryggrad säger. Mathey har gått ett steg längre. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Denna har bara gått i sverige men här är lite vikter & värden.
Bil Bmw 318is https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _____Med förare___utan förare___Tomvikt Totalt____960________880________856 Fram_____540________500________500 Bak______420________380________356 ofjädrad vikt fram & bak är 40 kg. Fjädrar fram är 100N/mm MR 0,88 Fjädrar bak är 120N/mm MR 0,45 Krängare fram 21mm grov solid, 880 mm stånglängd & 125mm armlängd kopplad rakt i fjäderbenet (0,88) Krängare bak 19mm grov solid 770 mm stånglängd & 170mm armlängd kopplad på samma plats som fjäder (0,45) Hjul runt om Fälg 7*15 ET20 Däck Toyo R888 205/50-15 Spacer fram 25mm spacer bak 20mm ( spårvidd utan spacer fram 1400mm bak 1410mm) Spårvidd med spacer f & B 1450mm Et med spacer -5mm fram & 0mm bak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Japp stämmer skrev fel värdena jag angett är i kvadrat _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Kanske det klarnar mer i Porschefallet om man även tänker in krängningshämmare?
Jag är ju inte direkt nån expert, men är det kanske så att man kör mkt styvare krängare fram vs bak på gatbilarna för att premiera drivhjulsgrepp/lättkördhet? _________________ Johan Eriksson |
||||||
|
Tänkte ge en reflektion. När jag körde WSR rådde många olika idéer kring stadsbanor (Bilbao, Monaco). När jag körde med DAMS skulle bilen vara en svamp på styltor. Var ok, men ingen raket. Framförallt så lyfte den för mycket på kjolen i högfart, eller rättare sagt satte sig aldrig på backen (inge bra med ground effekt-bil). Comtec, som hade snabbaste bilen i Monaco, körde i princip samma set up som alla andra banor fast lite högre. Det fungerade betydligt bättre, bara att däcken blev lite överhettade eftersom det är så halt i Monaco och de glider lite uppepå med "hård" bil. Man skrubbar yttemp helt enkelt.
Har själv kört en del Nordschleife och har svårt att se fördelarna med en extremt mjuk bil. Något högre kan jag köpa, men så stora skillnader är det, i min mening, inte. _________________ Alx Danielsson |
||||||
|
Tror du har rätt Alx. Som jag skrev har man nog mest lite mjukare för att oerfarna inte ska tappa kontrollen om det kastar till vid gropar. Då kan en "normalbegåvad" förare åka fortare om bilen är lugn.
Däremot tror jag att en bil med normalt bra racechassie som kanske behöver vara lite högre så bilen inte går sönder går fortast med en riktigt bra chafför. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Re:
Vad passar väl bättre än att jag citerar mig själv här. Med de orden visar jag ju på att jag aldrig hävdat att en bil ska vara mjuk som en disktrasa. Jag menar alla vet ju om att i VLN samt 24H så ska man ju ta sig runt en GP slinga oxå. Vilket kanske inte gör sig på bästa sätt med en mjuk disktrasa. Som sagt just höjden var ju det första Tom Schirmer M noterade på Loaded. Eller just avsaknaden av höjd! Den var ju platt som en pankaka och hade ingen som helst möjlighet till att fjädra ifrån. Så givetvis gick det inget vidare då. Nåväl jag har logg på Mazdan från TF och den går ju som en GT3a 100-200 ner i foxhole. En lättad GT3a med Cup spec. På andra ställen rakt på når den höga Vmax till trots för att föraren inte har värst mycket erfarenhet av ringen eller bilen. Mazdan är ju orginal i chassit(dämpare/fjädrar). Men står nu inne hos Tom Schirmer Motorsport. När han är klar ser jag inga svårigheter för bilen(med rätt förare) att köra kring eller kanske under 9min på VLN sträckningen. -------------------------------- Från mail av CE som nämner Raeders Motorsports nyligen gjorde prestationer.. Raeder Motorsport egne anställde Christoph Breuer körde deras egen Audi A3 på ny rekordtid i helgens VLN, 8.56 är första framkrafsare under 9 min! Så turbomatad framhjulsdriven A3 på ca 335 hk och <1200 kg med KW-chassi och en kompetent förare/utvecklare känns väl som rätt kombination för en turbomatad framhjulsdriven Mazda MPS på ca 335 hk och < 1200 kg med KW-chassi? :-) -------------------------------------- Som sagt Raeder Motorsport samt Schirmer Motorsport finns i samma lilla by i Nurburgring...så det känns inte orimligt att Mazdan kommer gå fort direkt när den är klar(med rätt förare) Som sagt jag känner mig rätt övertygad om den saken. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Det här är inte rocket science. Vi pratar alltså om shoppingbilar i slutändan, inte ändamålsbyggda formelbilar med sjuk downforce och ground effect.
1. Bottna ur Vill du inte bottna ur, i med bump rubbers och packers. Pratar vi sedan extremt med F1 och dyligt så sitter de så pass i bump rubbers i 140 km/h att fjädern inte längre fyller någon funktion, jag menar de fungerar ju lite överallt. Får upp en bild i huvudet från champ car för ett par år sedan när de körde en stadsbana över järnvägsräls och hanterade det galant men såg ut som en gammal Cheva vid ögonblicket utan katastrofer. Kanske nån vet vad jag syftar på och har nån bild? Samma bild gäller även nedan att fjädra ut. Där pratar vi alltså om en bil på statisk ride height på 35 mm och en dynamisk på under 10 mm. 2. Fjädra ut Se till att ha långa fjärdrar, hjälpfjädrar och what ever else som behövs för att du ska ha ett par deci droop. Har inget att göra med hur låg bilen är och knappt heller hur stum den är. Kolla så du har tillräckligt med dämpare för att släppa ut hjulen ordentligt bara, dvs hur mycket kan du lyfta bilen från backen innan hjulen lättar. La med en bild när jag flyger i Bilbao mot andraplats. Kubica var fyra så hans bil flög väl värre än min =) Aleshin (kör F2 nu) satte sin FR 2.0 i muren vid hoppet men det var för att han var klantig, inte pga banan, annars hände inget speciellt under helgen. Bilbao var den guppigaste banan jag kört, förmodligen värre än Nordschleife. Skulle justera bromsvågen under träning men det slutade med att jag slog av tändningen för det guppade så jäkligt... Nåväl, bilen var lite högre men thats it. Gick ju bra.
_________________ Alx Danielsson |
||||||
|
Kul att du är med och kommenterar Alx, men vad gör du här? Det finns ju en ledig plats hos Force India...
Champ Car som hoppar över rälsen i San José: http://www.youtube.com/watch?v=bnV7J _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Hehe...ok, kanske inte så galant som jag kommer ihåg men överlag ser man att hela banan är grymt guppig så poängen kvarstår.
Jorå, bara att skaka fram 20 coola miljoner så är det iväg till Monza =) Såg förresten den bilen jag testade samma år hoppa förbi så den klarade väl sig då =)
_________________ Alx Danielsson |
||||||
|
Fortfarnde kvarstår frågan vad är mjukt/hårt????
Hårdheten på fjädersättingen på en bil går att sätta siffor på. Mao vi får ett mätetal. Presis samma som vi mäter, tid, hasighet, temperatur, mm mm mm mm. Hög/låg är samma som mjuk/hård. Allså lika jä... Ospesifiserard. Sen F1 och dylikt är utanför normalt tänk vad gäller fjädring. Som Alx sa, fjädranra bottnar i 140km/h. Har för mig att man typ kan åka upp o ner i den farter, man nerkraftern från vingar, splitter mm är större än tyngdkraften. Mao A1 gäller inte för F1 och dylikt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja bak är lite mjuk, men går man på med mer fjäder bak MÅSTE man styva upp krängren fram. Hmm nu är vi utanför 1A igen
Men runt 3Hz för en åkabanbil på R-däck är inte fel. Sen blir det +- vingel pga FWD, RWD e AWD mm mm mm Allså en JÄ... GROV tummregel. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
I princip alla åker med hårdare fjädrar bak än fram på Porsche 996! Eftermarknadskit såsom original.. Varför skall det vara tvärtom? bilen är ju tvärlätt i fram och tung i bak?? Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Re:
Du har ju sagt om och om igen att en orginalbil tex en CSL är snabbare än en motsvarande med modifierad hjulupphänging i form av valfritt eftermarknadskit. Enligt min uppfattning är i princip alla org bilar mer eller mindre mjuka som en disktrasa, mao är det precis vad du säger! Håller helt med ALX, fjädringsvägen är nyckeln inte höjden på bilen eller att fjädrarna skall vara mjuka.. Mantheys fjädrar verkar inte speciellt mjuka trots ringensetup.. Gaute mfl har ju sågat möjligheterna för riktigt snabba tider med min bil på Ringen eftersom jag har ett "hemmasnickrat" kit.. Men vad jag kan se ligger jag inte alltför långt från Mantheys setup! /P _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Re:
Då har du äntligen en vettig anledning att åka ner till ringen (Sorry för OT)
|
||||||
Nu pratar jag inte värden på fjädrarna UTAN relatrrat till vikten. Då skall RWD bilen vara hårdre fram än bak. Mathey Fram ca 4,4Hz 1,3 (200N/mm) (1,3=m/khjul) Bak 3,3Hz 2,4 (240N/mm) Tar vi nu ett KW kitt så ligger tvärt om, hårdre bak än fram gäller både 996 och 997. Detta bör stämma om jag nu fått/hittat rätt värden. Puppan, så kollar du lite tidigare i tråden. triss och jag komma fram till att ca ca ca std ca fram/bak fjäder ligger på ca 0,4 och ca 0,6-0,7 (utan MR) på mer bananpassade sättapper. Mao 996 996 och andra blyhäckar är hårdare avfjädrade fram än bak. Även typ BWM är satta åt samma håll. Tar vi sen grävlingar är det åt andra hållet, det är ju en backade blyhäck. Även bilar med ca 50/50 och RWD, typ 944, är satta styvare fram än bak. Allt detta går att förstå om man sätter in sig lite. Vad man måste ha koll på är 1. Fjäderkonsten 2. den fjädrade vikten 3. MR, ski... viktig för det kan slå ski... mycket mellan fjäderkonstanten och vad det blir på hjulet. Sen kan man säga att den drivade änden skall vara mjukare, samma även med den tyngre. Detta gäller mäst om man har samma ostar runt om, bräder svålar bak på en blyrumpa tar bort lite av den effekten. Sen finns det en massa avarter på fjädersättingar som är till för att kompensera något ännu jävligare. Men för 1A så stämmer åvan. Kolla får ni se. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Ringenchassi kontra svenska banor, börjar 1A fjädersätting
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 17119 besök totalt |

