Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Försäkringar som gäller på Ringen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
21 besök senaste veckan (38540 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

När skulle en oljeläckande bil vara vållande för en singelolycka i vanlig trafik?

Bara för att man kan anse "vållande" ur banåkaperspektiv så ska man inte förvänta sig att försäkringsbolagen räknar så om man nu vill ha det till trafikförsäkringsliknande former.

Hur det blir med ersättningskrav för oljeutsläpp kan man fundera över, kanske kan det tolkas som skada på egendom?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
När skulle en oljeläckande bil vara vållande för en singelolycka i vanlig trafik?

Nej det skulle nog inte hända

Men håll med om att det finns en svår vållandebedömningsfråga som kan spela in om man får egna skador ersatta om en annan bil kan anses vara vållande. Men det ska nog till övertydliga förlopp för att inte bli att man får stå för det själv. Försäkringsbolagen brukar ju ofta luta åt att båda gjort fel. Men säg att du blir påkörd bakifrån. Kan nog finnas några varianter där du borde få ersättning för egna bilen då.

EDIT:
Kom just på den där eländiga massolyckan förra året som berodde på urusel skyltning inför 30-begränsning pga arbete. Om man där klarade att inte köra in i något alls och sen fick en bil i rumpan

Jonstorp
Här sen Jul 2003

Förra året hade jag en olycka där jag körde i vätska från annan okänd bil. Jag var altså inte vållande men vi visste inte vem som var skyldig. I detta fallet betalade mitt försäkringsbolag för skadan, med de nya förytsättningarna hade jag inte fått en enda krona i ersättning.

Kör BMW
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Daniel Gudmundsson skrev:
Förra året hade jag en olycka där jag körde i vätska från annan okänd bil. Jag var altså inte vållande men vi visste inte vem som var skyldig. I detta fallet betalade mitt försäkringsbolag för skadan, med de nya förytsättningarna hade jag inte fått en enda krona i ersättning.

Är det inte ett typiskt fall där trafikförsäkringsföreningen ska gå in och ersätta?

Man vet att ett trafikförsäkringspliktigt fordon har varit inblandat, men kan inte identifiera det... Typfall, påkörd på parkeringsplats av någon som inte är kvar.

Uddevalla
Här sen Aug 2005

För mig med Motorcykel så gäller endast Trafikförsäkringen.

Under alla andra delar Brand, Glas, Vagnskada, Egendom, Bärgning osv står detta:
Vi betalar inte skada
 som hänt under tävling, träning,
uppvisning, övningskörning eller
liknande användning av motorcykeln
inom inhägnat tävlingsområde samt
annat avlyst område eller väg för sådan
användning
 som hänt under hastighetskörning
med motorcykeln såsom till exempel
streetrace eller bankörning.

Räcker det?

Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004

Re:

R34 GT-R skrev:
Johan Sjöström skrev:
Har du den försäkringen? Isåfall kan vi inte få ta del av villkoren för den där extra försäkringen.

Jag kan nog fixa fram villkoren på den. Ge mig lite tid bara, för de' ä mycke'nu.

Jag pratade med min kontakt på LF och han ska försöka gräva fram villkoren på papper till mig på torsdag. men generellt är det så enkelt att den här försäkringen gör att vagnskadedelen gäller även när du kör på bana. Så voltar du med bilen så täcker försäkringen det. Hur det blir om man kör in i någon annan eller andra fall som kan uppstå som ni diskuterat i tråden vet jag inte, men det borde inte vara nåt problem i och med att försäkringen gäller.

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004

Jag har fått villkoren och i korta drag så säger dem att det helt enkelt är så att ordinarie försäkring gäller även vid bankörning. I normalfallet, utan den här tilläggsförsäkringen, så gäller inte den normala försäkringen på bana men det gör den nu.

Kravet för att kunna teckna den är att man har bostad och det aktuella fordonet försäkrat hos LF Östgöta. Det står inget om att försäkringen inte skulle gälla på någon speciell plats utan den gäller på alla banor.

Nissan GT-R

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Då behöver vi bara en pålitlig "målvakt" i rätt län

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004

Jag spår att huspriserna kommer gå upp i Östergötland.

Nissan GT-R

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

R34 GT-R skrev:
Jag spår att huspriserna kommer gå upp i Östergötland.

Perfekt att bo med nära till många banor dessutom

Kristianstad
Här sen Apr 2006

HHmm, vi som har familje gården i Vimmerby, kanske skulle skriva sig där alt flytta hus & bil försäkning

thumbs up iaf för bolaget som vågar skilja sig från mängden.

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010

https://secure.moris.co.uk/

Någon som provat det där?
Går ju att välja enkel trackday, modell på bil och även att man kommer från Sverige?

Helsingborg
Här sen Sep 2005

Ett scenario som jag funderat över den senaste tiden är om någon kör in i mig och dem "döms"(utreds precis allt som händer?) som vållande. Har jag någon form av "garanti" på att dem blir skyldiga att betala mina skador eller det är rena lotteriet? För vad jag förstår det som så gäller min trafikförsäkring men inget utöver det.

Skåne
Här sen Nov 2002

Gäller ens Trafikförsäkringen nu för tiden? Någon som har fakta?

Lund
Här sen Dec 2003

Re:

FredrikÅ skrev:
Gäller ens Trafikförsäkringen nu för tiden? Någon som har fakta?

Har du hört något speciellt som gör att du ställer frågan? För så länge nordslingan klassas som allmän väg under turistkörningen så gäller trafikförsäkringen, den kan försäkringsbolagen inte avtala bort (hur mycket de än hade velat). BMW Original Försäkring bekräftade detta senast i juni enligt tidigare inlägg här i tråden:

Daniel Gudmundsson skrev:

Pratade med BMW orginal försäkring i fredags och nu är jag mycket lugnare. Trafikförsäringen gäller vid TF viket innebär att man inte blir betalnings skyldig för andra bilar, fast egendom samt andras personskador. Det är helt enkelt bilen man riskar och det finns med i årets kalkyl.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Något off-topic men lite intressant ändå.

Stämmer det att medlemskap i ADAC innebär fritt vipkort hos Bongard? Alltså att bärgningen är kostnadsfri?
Isåfall kan någon berätta vad ett sådant medlemsskap kostar och ger för andra fördelat? ADACS hemsa finns såklart bara på tyska

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
ADACS hemsa finns såklart bara på tyska
inte helt http://www.adac.de/mitgliedschaft/adac_membership/

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Tack Niklas! det förde dock inte så mkt ljus över frågeställningen. Ingen som vet vad som gäller med ADAC på ringen för oss utlänningar?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Det jag kan läsa ut är att de ersätter bärgningskostnader upp till 200 EUR. Jag kan inte se att det skulle vara skillnad om man är utlänning eller inte, bara man är med i ADAC.

Dock funderar jag på om t.ex. Falck EuroAssist och liknande försäkringar man kan teckna skulle kunna vara användbara om de inte har någon friskrivningsklausul för Ringen (för räddningsmomentet i ens egna delkaskoförsäkring är ju bortavtalad). Dock har väl Bongard monopol på att bärga på Ringen till skillnad från ute på andra vägar så det kanske faller på den punkten.

Vad handlar det om för kostnader att bli bärgad på Ringen ni som har testat?

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag har inte testat men tror det handlar om 150-300 euro beroende på vardag eller helg, sen känns det ju knepigt om man skulle ringa sitt eget bolag vid behov av bärgning från banan, det finns ju inte redigt utrymme för det.

Isåfall om man kunde uppvisa att man hade giltig bärgning till Bongard och att dom sedan fakturerade men ärligt talat tror jag inte dom är ett dugg intresserade av den lösningen utan det är cash som gäller.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Om det kostar 150-300 EUR kan det ju vara värt med ADAC-medlemskap för 44 EUR per år för Bongard är ju anslutna till ADAC (står ju ADAC på bärgningsbilarna).

Citera
Nürburgring
Försäkringar som gäller på Ringen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
21 besök senaste veckan (38540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande