Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 tii -73 behöver hjälp med caster!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
55019 besök totalt
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011

Mäh! Jag hinner ju knappt skruva all tid går åt att köpa bra att ha grejor för att
A: bocka av på todo listan
B: fylla på att göra listan
Så skruva ihop finns ingen tid för

Ska försöka hinna med ett besök hos herr Nyberg då han verkar trivas bra med vinkeltrissan och det är lika ovanligt med bilder här som det är gott om demokrati i Nordkorea
Sorry för OT

snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Ja skynda dig hämta för ja behöver redan mått ;p

Hahaha bilder kommer när de finns något att visa, ja jobbar långsamt, ja e mer som skalman, sovtider, fikatider m.m.

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
ja här arbetas det i en seg takt, men de skyller jag mest på ekonomin (hemskt va dyrt de är att bygga )

kortat av e34 balken så den passar, har mätt ut lite vinklar och ska börja bygga nya fästen för bärarmarna, det blir olika steg för denna bakvagn. börjar utan justering på armarna pgr av budget och för att få dit en bakvagn att måtta ifrån.
någon som sitter på tips hur jag ska få bäst geometri i bakvagnen? hojta högt!
kommer ändra vinkeln mellan bärarmsinfästningen och silentblocken från 14grader till nånstans runt 10grader för bättre fäste under acceleration
infästningarna kommer sitter ovanpå balken ochså, bör ju ge bättre vinkel då jag sänker bilen.
hörde även att detta också skulle hjälpa fästet

kardantunneln är i princip helsvetsad, måste få hem insugsdetaljer för att bygga klart torpeden.

Umeå
Här sen Sep 2011

Fasen så bra det där blir , jag ser fram emot fortsättningen, är ju bara resten kvar nu

snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Ser ju skitbra ut det där. thumbs up

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
jahaja då har ja iafl fått börja på en jigg, saknar bromskivorna men sedan är det bara att sätta igång att börja göra nya infästningar på balken.
hittade något ja aldrig sett förut iafl, ja kapade isär bärarmarna och i dom var det cirka 1dl olja som inte brinner, rostskydd lr vad?

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
började plocka isär bilen mer och mer inför sommarens blästring, insåg fort att bilen är totalt skrot.
snett chassie, genomröten bak och fronten 2.5cm sne jämfört med resten av bilen. hmm tänk om man hade sett detta innan man köpte skrothögen :S

aja nya tag, kapat bort all plåt jag moddat på gamla och ska ha detta på en annan 02a som jag skaffat som verkar betydligt fräschare.

i sommar blir det att spara pengar till framvagnen och bakvagnen så jag kan panga ihop allt till hösten så jag kan börja fokusera mera på att få igång motorn.
nu under sommaren blir det att åka sänkt rat 02a som ska rostlagas lite på helger och köras på veckorna.
kommer att blästra denna också men det blir betydligt mindre så jag kommer ej plocka isär hela bilen för det.

Ume
Här sen Jul 2003

Hur går det med "Fläcken" då??
Är det den som ska gå i sommar?
Den gråa alltså.

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Hittills har jag endast hunnit svetsa ihop skärmkanterna sen tog gasen slut igen

Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Nyberg_ skrev:
Hittills har jag endast hunnit svetsa ihop skärmkanterna sen tog gasen slut igen

PYTISKT!
Men den lär ju gå ganska snabbt att få ihop ändå.
Synd som fan att de grundat den med grå utan att slipa riktigt.

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
sådärja då var det ett tag sen sist. hunnit till ungefär som med förra bilen, plus en i princip komplett bakvagn samt på en mer påbörjad framvagn.

lite nytt godis för i veckan. synd ba någon lyckats slänga mina länkarmshållar fästen.

här inne är det golvbyte i full kareta

bildbevis!!! bakvagn är klar förutom justering av diff fästet samt kränghärmmaren

fått flytta fram motorn igen pgr jag ska ju ha hanskfack i denna doh.

saknar ett motorfäste, men det ska ja göra först när styrväxeln fått ett hem.

ett tag sen man fick se bilen med främre å bakre hjul

HJÄLP HJÄLP HJÄLP HJÄLP HJÄLP!!!

tänker jag rätt om jag mäter Caster på detta sätt? 8gr på bilden med passet.
jag har mätat från centrum leden längst ner till centrum topplagring.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Nej. Det är linjen mellan övre och under kula.....och lodlinjen du ska mäta.
Det där ser ut att vara väldigt lite caster

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Bry dej inte om röret för stötdämparen.

Om tumstocken står på kulleden, nere.....och pekar mot lagringen uppe......Så är det tumstocken som ska luta tex. 8 grader.

Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Okej men det är så jag mätat, du kan se den bilden med vattenpasset hur det då ska luta. Men då var de rätt tänkt iafl. Jag hade passet inställt på 8 grader nu men funderar om ja bör ha närmare 10? Kommer ha e36 servo med e30 benen

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Nyberg_ skrev:
Okej men det är så jag mätat, du kan se den bilden med vattenpasset hur det då ska luta. Men då var de rätt tänkt iafl. Jag hade passet inställt på 8 grader nu men funderar om ja bör ha närmare 10? Kommer ha e36 servo med e30 benen

Fäst upp det och kolla hur ytterhjulet beter sig när du styr.
Enligt mitt sätt att se det, så ska cambern öka på ytterhjulet........eller åtminstone inte minska.

Minskar den, har du för lite caster.

Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Nu tror jag vi skriver förbi varandra det är vattenpasset jag går efter och inte tumstocken, om jag går efter tumstocken är det nämligen negativ caster och det är ju ganska icke önskvärt

För tillfället sitter fjäderbenet i original hålet, detta ska kapas och flyttas på, frågan är bara hur mycket

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Nyberg_ skrev:
Nu tror jag vi skriver förbi varandra det är vattenpasset jag går efter och inte tumstocken, om jag går efter tumstocken är det nämligen negativ caster och det är ju ganska icke önskvärt

För tillfället sitter fjäderbenet i original hålet, detta ska kapas och flyttas på, frågan är bara hur mycket

Ja.....det var det jag tyckte det såg ut som.
Som det ser på bilden, ska topplagringen flyttas en bra bit.

Jag gillar e30 benen......men det skulle vara bra mycket enklare att få till det, med e36 ben.

Vi har e30 ben på vår e36a. och vi fick flytta topplagringen en bra bit.

Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Mjo som det ser ut nu är det ungefär 7-8 cm. Men frågan är då ska jag sträva efter 7-8 grader caster lr 9-10?

Borlänge
Här sen Feb 2012

Det beror ju lite på om du skall ha styrservo eller inte ...Det blir sjukt tung rattat med mycket caster .
jag har 4 grader på min Capri utan servo och det känns i armarna efter en dag på racerbanan ... man kanske skall börja gå på gym

umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Hehe ja de brukar säga det.
Men jag kommer som sagt att använda styrservo. Finns det mycket fördelar att ha över 10 gr caster gentemot 7-8?

Borlänge
Här sen Feb 2012

Nu är jag inte någon expert på detta men att ha onödigt mycket caster ger väl ingen större vinst ,man kan ju som någon tidigare skrev kolla cambern på ytterhjulet vid sväng så att den inte minskar samt att man inte får andra problem som bumpsteer osv
I övrigt tycker jag att "något " högre värden än original duger ,
visst det beror ju en hel del på hur man byggt bilen också samt vilken typ av bana man kör

BMW 2002 tii -73 behöver hjälp med caster!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
55019 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande