Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 1 besök senaste veckan (87148 totalt) |
marnoldsson: Nej det går nog inte i dagsläget tyvärr, den är drygt 150mm för hög.
Slutuppdatering etapp 1: Avslutade med en go 28 timmars session i verkstaden i helgen innan jag stämplade ut på jobbet för denna sommaren. Blev dock förkyld i helgen så tempot gick ner en aning, men skam den som ger sig. Iallafall, nu är ramen så gott som helsvetsad, några småställen som man hade velat dragit nån repa till på kanske. Den ha fått några förstärkningar men det är inte omöjligt att det åker dit nån fler senare. Kedjeskydd är fixat, men ska nog kompletteras med en grövre bit längst bak precis runt drevet där slunget kan komma. Batterifäste och mätarhus sitter på plats. Det främre stötdämparfästet för bakdämparen är förstärkt med en till 45 graders sträva som går från toppen. Svingen är förstärkt mot krängning och böjning från bakdämparfästet. Alla svingfästen är förstärkt med 45 graders rör framåt ner i ramen. Nu är den nermonterad och hemfraktad i väntan på flytt upp till Luleå på lördag, där kommer den att stå i förvaring tills dess att jag får tag på garage (förhoppningsvis under hösten). Då kan jag skruva ihop den igen och fixa det sista för testkörning, sedan får den bestämma vad som ska göras därefter. Men i nån mån så är det väl bland annat dessa saker som jag har tänkt/skulle vilja göra innan jag kan anse mig hyfsat klar: - Säkerhetsbälte (inköpt) - Bygga instrumentpanel - Försöka bygga motorskydd - Pulverlacka ramen (pulver inköpt redan) - Vaddera/klä stolen - Lysen fram och bak (inköpt men fästen måste göras och placering bestämmas) - Byta ut rattnavet - Bygga bottenplatta - Klä in delar av fackverket för skydd från stensprut Så tack för all hjälp hittils och alla synpunkter, tråden lär väl sakta ramla långt bak i forumet men jag sparkar liv i den när jag har något nytt att rapportera. Avslutar med några bilder från igår, innan jag rev ner och började helsvetsa allt. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() På återseende. |
Jag tycker du har gjort en kanoninsats och att du så gott det har varit möjligt lyssnat på dom med lång erfarenhet här. Att den ser skitball ut gör inte saken sämre. up:
Får man fråga vad vikt/effekt förhållandet beräknas bli när den är klar? : _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
Kul att höra, man har lärt sig massor och det är väl det viktigaste!
![]() Jadu, det vill jag veta jag också, tog och ställde prylarna på badrumsvågen (smidigt när ramen står i hallen, till föräldrarnas stora glädje ![]() ram: 41 kg bakaxel m. lager,drev,broms,hjul: 13 kg baksving: 4 kg låda med bärarmar, ratt, länkage, skruv, batteri, dämpare, kylare osv: 25 kg motor: 50 kg (enl. nätet) Allt ovan blir 133 kg, så om man räknar med 150 kg på farkosten och mina ynka 65 kg förarvikt så ligger vi på ungefär 215 kg. Motorn ska enligt nätet leverera runt 47hk, jag kommer köra lite luftigare filter och avgassystem osv, jag höftar på 50hk för att göra det enkelt. 50 hk/0.215 ton ~ 230 hk/ton Om jag jämför lite med vanliga bilar så hittar jag dessa som håller sig runt 230-240hk/ton: Subaru WRX STI Lotus Exige S 1.8 Supercharged Aston Martin V8 Vantage Audi A6 RS6 4.2 V8 -02 Ford Focus RS500 -10 Så det är inte superbilklassen utan snarare sportbilsklass. Men utan diff bak ska det nog gå att busa på ganska bra endå hoppas jag. Sedan sitter man ju så lågt och öppet så då känns det värre än det är. |
Ser jäkligt roligt ut!! Roligt att se jämförelsen med hundkojan, proportionerna ser ju ganska lika ut, ska du inte göra en sådan kaross också
![]() _________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
Tanken har funnits, men jag är rädd att jag kommer ha svårt att hitta tid och lust till att dra igång ett glasfiberbygge, det är ju inte det roligaste skulle jag säga! Men vi får väl se vad framtiden ger, det hade varit fantastiskt ballt.
EDIT: Bara för att leka med tanken: ![]() |
Ja.
Jag kan inte göra annat än älska den. F-n så ball den är. Vrålhäftig! ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 1 besök senaste veckan (87148 totalt) |