Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Danielssons ultrasuperkompakta hemmabygge -13 (Etapp 1 klar)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (87148 totalt)
marnoldsson

Här sen Okt 2007
Inlägg: 108



Får du in den i din clio då? eller var det en twingo?

_________________
Magnus Arnoldsson
Citera
Danielsson
Timrå/Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
marnoldsson: Nej det går nog inte i dagsläget tyvärr, den är drygt 150mm för hög.

Slutuppdatering etapp 1:

Avslutade med en go 28 timmars session i verkstaden i helgen innan jag stämplade ut på jobbet för denna sommaren. Blev dock förkyld i helgen så tempot gick ner en aning, men skam den som ger sig.

Iallafall, nu är ramen så gott som helsvetsad, några småställen som man hade velat dragit nån repa till på kanske. Den ha fått några förstärkningar men det är inte omöjligt att det åker dit nån fler senare. Kedjeskydd är fixat, men ska nog kompletteras med en grövre bit längst bak precis runt drevet där slunget kan komma. Batterifäste och mätarhus sitter på plats. Det främre stötdämparfästet för bakdämparen är förstärkt med en till 45 graders sträva som går från toppen. Svingen är förstärkt mot krängning och böjning från bakdämparfästet. Alla svingfästen är förstärkt med 45 graders rör framåt ner i ramen.

Nu är den nermonterad och hemfraktad i väntan på flytt upp till Luleå på lördag, där kommer den att stå i förvaring tills dess att jag får tag på garage (förhoppningsvis under hösten). Då kan jag skruva ihop den igen och fixa det sista för testkörning, sedan får den bestämma vad som ska göras därefter. Men i nån mån så är det väl bland annat dessa saker som jag har tänkt/skulle vilja göra innan jag kan anse mig hyfsat klar:

- Säkerhetsbälte (inköpt)
- Bygga instrumentpanel
- Försöka bygga motorskydd
- Pulverlacka ramen (pulver inköpt redan)
- Vaddera/klä stolen
- Lysen fram och bak (inköpt men fästen måste göras och placering bestämmas)
- Byta ut rattnavet
- Bygga bottenplatta
- Klä in delar av fackverket för skydd från stensprut

Så tack för all hjälp hittils och alla synpunkter, tråden lär väl sakta ramla långt bak i forumet men jag sparkar liv i den när jag har något nytt att rapportera. Avslutar med några bilder från igår, innan jag rev ner och började helsvetsa allt.















På återseende.

_________________
Anton Danielsson
Mina tidigare byggen går att se på: www.AntonDanielsson.com
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Jag tycker du har gjort en kanoninsats och att du så gott det har varit möjligt lyssnat på dom med lång erfarenhet här. Att den ser skitball ut gör inte saken sämre. up:

Får man fråga vad vikt/effekt förhållandet beräknas bli när den är klar? :

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Danielsson
Timrå/Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Kul att höra, man har lärt sig massor och det är väl det viktigaste!

Jadu, det vill jag veta jag också, tog och ställde prylarna på badrumsvågen (smidigt när ramen står i hallen, till föräldrarnas stora glädje ) och dehär var det jag kom fram till:

ram: 41 kg
bakaxel m. lager,drev,broms,hjul: 13 kg
baksving: 4 kg
låda med bärarmar, ratt, länkage, skruv, batteri, dämpare, kylare osv: 25 kg
motor: 50 kg (enl. nätet)

Allt ovan blir 133 kg, så om man räknar med 150 kg på farkosten och mina ynka 65 kg förarvikt så ligger vi på ungefär 215 kg. Motorn ska enligt nätet leverera runt 47hk, jag kommer köra lite luftigare filter och avgassystem osv, jag höftar på 50hk för att göra det enkelt.

50 hk/0.215 ton ~ 230 hk/ton

Om jag jämför lite med vanliga bilar så hittar jag dessa som håller sig runt 230-240hk/ton:

Subaru WRX STI
Lotus Exige S 1.8 Supercharged
Aston Martin V8 Vantage
Audi A6 RS6 4.2 V8 -02
Ford Focus RS500 -10

Så det är inte superbilklassen utan snarare sportbilsklass. Men utan diff bak ska det nog gå att busa på ganska bra endå hoppas jag. Sedan sitter man ju så lågt och öppet så då känns det värre än det är.

_________________
Anton Danielsson
Mina tidigare byggen går att se på: www.AntonDanielsson.com
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



Ser jäkligt roligt ut!! Roligt att se jämförelsen med hundkojan, proportionerna ser ju ganska lika ut, ska du inte göra en sådan kaross också

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
Danielsson
Timrå/Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Tanken har funnits, men jag är rädd att jag kommer ha svårt att hitta tid och lust till att dra igång ett glasfiberbygge, det är ju inte det roligaste skulle jag säga! Men vi får väl se vad framtiden ger, det hade varit fantastiskt ballt.

EDIT: Bara för att leka med tanken:


_________________
Anton Danielsson
Mina tidigare byggen går att se på: www.AntonDanielsson.com
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4895



Ja.

Jag kan inte göra annat än älska den. F-n så ball den är. Vrålhäftig! thumbs up Du kommer ju ha gott om tid att sortera ut alla små fel och ev. felkonstruktioner. Ge oss provkörnings film nu!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6164



Det är inte ofta en hundkoja ser stor ut, men det här är definitivt ett av tillfällena. Skitball busbil thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10585



Re:

Danielsson skrev:


EDIT: Bara för att leka med tanken:



Hur kul som helst! Hur hade det funkat med ett 911-skal?

_________________
Anders Hansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4895



Lada Niva skal skulle vara coolt. Passar lite på formerna med. Kort och hög.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Danielssons ultrasuperkompakta hemmabygge -13 (Etapp 1 klar)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (87148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande