Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54 >> 134 besök idag (343445 totalt) |
Sitter så här innan Sverigematchen och funderar på hur det kommer gå med bedömning av sikten inifrån cupén
![]() Var ute och kikade i garaget nyss och kom upp med en nödlösning i fall att det lutar åt strul med godkännandet.. Får i så fall designa om bilen en aning och bygga en t-targa/roadsterversion ![]() ![]() Men vi får hoppas att jag slipper det... Dock kanske jag ändå skall förbereda för en öppen version om jag framöver vill åka öppet när vädret tillåter ![]() ![]() ![]() Vad tror ni om siktproblematiken ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
Min korta "tro". Hitta boken och läs vad som står (eller fråga i therealpinto's "tråd" ![]() Jag vill ju att du skall bli klar, för detta är ballt! ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Hittade ett gammalt inlägg från "therealalpino" i en takchoppingstråd där han skrev:
"Trots taksäkningen ska sikten vara acceptabel. Det finns inga fasta mått men det ska vara rimlig sikt. Ofta kan man förbättra den genom att sänka stolarna också, ibland även ratten." Låter ju hyfsat lovande ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
Det e sen gammalt , sambon gör det jämt hemm i området där vi bor😂 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Man ser inte så mycket i kupén på en GT40 replika heller, men ändock är dom godkända. Hur stor är öppningen för framrutan? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Finns väl nån gammal skrivelse från SFRO där minimum siktfält i höjd var 200mm vill jag minnas. Går ej att hitta längre i nya handboken, så något får mig att tro att det kanske är en regel som har reviderats pga. missbruk eller annat. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Nu lämnar jag karosseriarbetet för en stund.. dags att fokusera på höstens tänkta byggbesiktning.. så fokus nu blir att bocka av alla punkter som behöver vara uppfyllda tills dess. Är en hel del olika saker att fokusera på så blir lite jobb här och där.. Försöker dock strukturera upp det en del så att jag minimerar inaktiv tid i garaget som det ofta kan bli för mig när det är för många olika saker och moment som behöver färdigställas.
Jobbar i nuläget med pedalstället och dragning av dess tillhörande rör och slangar, avgassystemet och komplettering av ramstöttor. ![]() Förenklad illustration av rördragning till slutdämparen. Själva dämparen blir ganska rejäl i storlek för att kunna få ner ljudnivån rejält, samt i rostfritt som resten av systemet. Det rör som kortsluter in och utloppet skall inte vara med till en början och är här bara med för att ungefär visa var cutout ventilen kommer att sitta. Tanken är att bilen skall vara ganska lågljudd med ett dovt mullrande i normalfall samt när så önskas kan genvägen till utblåset öppnas upp. Kanske vid fullgas ![]() ![]() ![]() Sidopiporna vilka består av varsin cat samt en fullflödesdämpare ![]() Oljebehållarna för broms och koppling _________________ Thomas Hällqvist |
||
Trevligt söndagsjobb i solen med tillverkning av rostfri "optimerad" slutdämpare
![]() ![]() ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
Då mitt bygge tagit längre tid än väntat att bli klart så känner jag att jag behöver en annan hobby-/entusiastbil att pyssla om och glida runt i... har ju en E46 M3 ståendes. men den vill jag inte göra några större ingrepp eller modifieringar på då den är så pass fin och bra som den är.. så, jag kom över en R129 SL500 -93'a i mkt bra skick och till kanonpris härom dagen som jag kommer att fixa till med bla öppnare avgassystem, snygga tidsenliga fälgar a'la BBS LM, sänka osv
![]() ![]() ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
Återkopplar med ett svar från SFRO i en liknande fråga från annat forum: ![]() _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Kom att tänka på att mitt första jobb var faktiskt som konstrukör för Scanias avgassystem, 98-00... men det hjälper nog inte så mkt med hur denna blir... var inte jag som utformade de akustiska egenskaperna.. ritade bara cad...
![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
[quote="ThomHall"]kastade på huven lite snabbt. Ser lite lattjo ut framifrån utan fronten... men det blir nog bättre med alla delar på.. såklart...
Halloj, blev tipsad om ditt bygge, ganska lika det jag pysslat med i 4 år. Heter wingnut på locost forum. Framförallt har du ju rätt storlek på fräs!!! Min kaross drog 230 individuella klossar som limmades vartefter. Orkade bara ta de 20 första sidorna här, mastig läsning, och mycket intressant, tror jag behöver lista ner dina erfarenheter eftersom du är flera år före mig. Kör hårt och njut. _________________ Ulf Westberg |
||
Har läst igenom allt du har i tråden, även om jag bläddrade snabbt i mitten..... Hur är ditt tank-arrangemang? Skvalpplåtar, catch, skum, intank pump, skvalpbox med flappy valves in? Jag har en tank på gång från England, ska bli spännande att se hur deras hantverk är.
_________________ Ulf Westberg |
||
Designade en egen tank med skvalpplåtar samt nedsänkt utlopp som jag sedan lät Järna rostfria tillverka färdig med anslutningar, nivåmätare osv.. blev i rostfritt för att ha möjlighet att köra etanol om så blir aktuellt.
_________________ Thomas Hällqvist |
||
det var verkligen inte igår jag skrev här.. har väl inte hänt supermycket sedan sist egentligen. Om något skall nämnas så är det väl att byggbesiktningen utfördes strax innan jul. Var en del plock med förberedelser innan den, men inte överdrivet mkt. Så det är skönt att ha nått den milstolpen. Nu tillbaka till att fixa fästen för alla delar så att jag sedan när det blir varmare kan måla ramen.
Den stora frågan i nuläget har varit hur jag skall göra med dörrarna. Kan inte få till en vettig lösning med måsvingar i nuläget. Så aktuell plan är faktiskt att bygga den med vanliga dörrar och montera fast takdelarna av befintliga dörrar, alternativt ha dem löstagbara. Eventullet kommer jag behöva bygga in transparent del i takdelen. Men det återstår att se. Fixar jag om till vanliga dörrar så underlättar det otroligt mycket, samt så kan jag få till en kraftigare struktur i själva dörrsidan, utan att behöva bekymra mig över vikten på samma sätt som för en måsvinge.. Självklart kommer jag fundera vidare på att få till måsvingedörrar. Men de kan jag ju addera i ett senare skede. Fästen etc finns ju förberedda för dem redan. _________________ Thomas Hällqvist |
||
Härligt med en update! Eftersom du har uttag i taket, kan du inte ha löstagbara targaluckor för glassiga dagar så kan du ju ha förberett för när du räknat ut hur måsvingen skall funka? Du har väl gjutformarna kvar så du kan bygga måsvingar parallellt? _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54 >> 134 besök idag (343445 totalt) |