Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 80, 81, 82 >> 74 besök senaste veckan (560578 totalt) |
Jag mätte upp den äldre modellen av avgasventilen och jmf med standard ventilen. 111 för äldre l och 102g.
10% tyngre. Rörelseenergin i ventilen ökar ju med kvadraten på massan... Så med facit i hand var det kanske en dum ide med dom äldre ![]() ![]() I övrigt så är hårdare ventilfjädrar och trimkammarna på plats på nya toppen. lite inshimsning återstår. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Ingen mek idag, Jag har varit funktionär på kart SM som pågår här i Umeå. Det är rent knäckande att ser hur snabba kidsen är (tack vare bättre material förstås. :-)
Efter en heldag på kartingbanan var man ganska trött i huvudet.... Däremot har mobilen gått varm. Fredde har mätt upp dom nya fina hårdare ventilfjädrarna som Palle köpt dyrt köpt från en välrenomerad alfatrimfirma i USA. Som jag alltså redan hunnit montera 6 av 8 i min topp. Det visade sig dom var precis lika hårda som orginal TS ! Dom säljs som race fjädrar till nord motorer med tuffare kamaxlar... Dom ventilfjädrarna går inte att använda. Men vi tittar på alternativ från någon lämplig svensk leverantör istället. Beställning blir i helgen så leverans tidigast tisdag, onsdag :-( Eftersom jag inte kan fortsätta med nya motorn får jag ägna mig åt demontera gamla motorn, kan bli en del "roliga" bilder på innanmätet. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Roger på Ia motorcenter hade fjädrar år mej
http://iamotorcenter.se/Kontakt/Kont ... tror det var Kent fjädrar han kanske har fler.... / Hans _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||
Re:
Hans: Tack för tipset. Palle har visst hittat just kent fjädrar som verkar lovande. Jag kom precis hem från finalen i kart SM och är lite seg men skall läsa på lite ikväll tillsammans med ett glas vin... Guson, klart du har rätt ! Jag skulle kollat formlen på wikipedia istället för litat på mitt minne från fysiklektionerna :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Jag kände det krävdes mera förklaring kring ventilfjädrarna. Jag är själv nybörjare i ämnet så rätta mig gärna om jag uppfattat saken fel.
Dom gamla orginal ventilfjädrarna fick jobba dels mot en nya kammar med längre duration(282) och lyft(12.4mm) Dessutom petade jag in en avgasventil som var 10% tyngre än standard, doh.... Dessutom påverkar laddtrycket även insugsventilen. Det går väl räkna ut arean på ventilen vs laddtrycket (inte ikväll..) Men jag hittade några siffror mellan tummen och pekfingret. En normal 2ventils/cyl motor. med standard ventilfjäder har kring 28-35kg i inspänningstryck ( obelastad av kammen) 2 bars laddtryck applicerar ca 28kg på en insugsventil ! Vilket lämnar väldigt lite tryck kvar av fjädern för att jobba mot kammen... --------------------------------------------------------------------------- Dessutom: Ang fjäderna köpta från USA: Dom fjädrarna är igentligen tänkt för gamla nordmotorn, Dom motorerna har betydligt mindre lyft på orginalkammarna jämfört med TS motorn orginal. Dessutom är ju ventilerna mindre och förmodligen lättare. Så ingen skugga över firman som levererade dom. Dom vet nog vad dom gör. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Re:
Catcams, Kent Cams etc .. Leverantörer av fjädrar finns det alltid. Men det gäller att veta vad som är lämpligt i hårdhet och vid vilken längd. kring 30% hårdare än orginal är en tumregel. Det passar rätt bra mellan olika bilmärken också. 37mm inspänningslängd är vanligt. både volvo och bmw har varianter som passar. ytter och innerdiameter på både yttre och inre fjäder måste naturligtvis stämma någorlunda så dom passar i ventilbrickorna (retainers) TS orginal fjädarna har 38kg vid 37mm. (inspänningstrycket, monterat) 92kg vid 25mm. (vid 12mm lyft) Vilket gav ventilflyt i min motor vid 6500rpm och 2.2 bars laddtryck Hittade tex till volvo 8v (rödmotorn, gjutjärn) eftermarknads fjädrar typ "trimnivå 2" inspänningstryck 47kg@37mm Vid 12mm kamaxellyft 114kg (blir 25mm lång fjäder) fjädern bottnar vid 21mm så man kan shimsa upp den en bit för få ännu högre tryck,tex vid 25mm ger den 118kg. Volvo 8v har också 8mm ventilskaft så där finns tjockare shims (lashcaps) på 3mm för att kompensera den mindre bascirkel på eftermarknadskammar. Vi tvingades på TS motorn lägga in jättesmå mellanlägg på 0.2mm mellan skaft och shimsen. för att få ner ventilspelet till rekommenderade värden. Orginal TS shims är mellan 2.3 - 2.6mm. Jag har inte hittat tjockare. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Här är förresten senaste uppdaten på palles bromsrum.
Det blev en tankeställare när min motor sprängdes och hela garaget och en rödglödgat turbo blev helt översköljt av olja. en brand hade varit oturligt. Fast Fredde är svår att hejda , trots att han är inspärrad i bromsrummet :-) ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Re:
Tack för tipset. skall kolla i några nord skrotmotorer. Brukar det sitta andra dimensioner än 2,4 - 2,6mm i motorerna orginal ? Imorse beställde jag hursomhelst hårdare fjädrar avsedda för volvo 8v som jag tror skall passa. betalade extra för frakt så förhoppningsvis kommer dom onsdag. Idag demonterade delar från trasiga motorn som jag skall återanvända på nya. Bröstkåpa och tråget framförallt. veven och 3 av kolvarna är friska. Även ram/vev lager ser ser bra. 3:ans kolv och stake får nog gå på skrothögen :-) ![]() ![]() ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Nu är bottendelen och bröstkåpa påmonterat.
Borrade/gängde för oljestickan och lite andra små modd som behövs för få bröstkåpa/tråg att passa mot blocket. diverse pinnskruvar flyttades över. nu väntar jag ivrigt på mina nya ventilfjädrar så jag kan montera på toppen. kasta in motorn i bilen och KÖRA! ![]() ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Idag fick jag nya ventilfjädrarna. Passade bra förutom den nedre ventilbrickan där fjädern var lite för stor. Antingen kör man utan ventilbricka och bara stålshims ? kanske inte bra i en alu topp ?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Köpte förresten en bil inför vintern. En E36 cupé med M42 motorn. min första BMW. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Re:
[quote="Benny Steen"]Idag fick jag nya ventilfjädrarna. Passade bra förutom den nedre ventilbrickan där fjädern var lite för stor. Antingen kör man utan ventilbricka och bara stålshims ? kanske inte bra i en alu topp ? ![]() Mina kent fjädrar har 45 som inspänningstryck så volvofjädrarna blir nog bra .. men dom ser lite lägre ut eller.. kan du inte lägga en slät stålbricka i stället.. så du inte tappar inspänning.. går dom fritt i koppen ? _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||
volvogrejorna är lika höga. det är dom till vänster.
jo, lyftaren/koppen passar precis. det var lite chansning med dessa volvofjädrarna. men dom kommer nog funka fint. en slät undre ventilbricka funkar säkert med fjädern. jag beställde volvo brickor oxo på en gång när jag insåg att det behövdes, det är så billiga grejor hursom helst. men jag försöker nog svarva ner orginalgrejor i helgen. det jobbiga är att jag måste vålda ur ventiltätningar för att få loss undre brickorna :-( pratade förrester med IAmotor om dina KEnt fjödrar, dom hade inga hemma. blev lite förvånad hur förhållandevis mjuka dom var. är det nya TS motorn eller v6 an dom avsåg ? har också hittar andra motorer med lämpliga donatorfjädrar, men måste kontrolleras i pratiken. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
glömde nämna att bmw M42 motorn har dubbla kammar, 4v/cyl, kedja och 10:1 i kompa. och inget vanos. det finns en anledning till att jag valde just den hör bilen/motorn.
priset bidrog oxo... ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Re:
pratade förrester med IAmotor om dina KEnt fjödrar, dom hade inga hemma. blev lite förvånad hur förhållandevis mjuka dom var. är det nya TS motorn eller v6 an dom avsåg ? det är till TS motorn.. Mkt hårdare skulle jag inte vilja ha.. volvons är ju spec. 40-47 om du inte lägger exta bricka.. är ändå orolig för den branta öppningsvinkeln som ger mkt tryck på kammen.. därav kör jag med Kendall GT-1 20-50w Liquid Titanium som ska tåla lite höga tryck.. ang shimsen så fixade Roger till min(sipade ) och jag tänker ju inte varva mer än 7000-8000 beroende på var effekten hamnar.. _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||
Palle svarvade ner orginal ventilbrickor åt mig så fjädrarna passade. toppen är nu ihopmonterad och inchimsning pågår.
![]() hoppades testköra till helgen. vi får se hur mycket tid jobbet tar i veckan. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Toppen monterad och momentdragen, drog 100Nm. Sedan efterdrar jag efter varmkörning.
Injustering av kammaxlar med dubbla klockor förenklar. Främre klockan för TDC mätt på 1ans kolv. Och bakre för kammarnas (jag mäter på 4ans lyftare) mm lyft vid TDC. Smidigt med justerbara kamdrev. skulle aldrig gått annars. Alfa Romeo visste vad dom gjorde. ![]() /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 80, 81, 82 >> 74 besök senaste veckan (560578 totalt) |