| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, effektkurva..?
|
1554 besök senaste veckan (97440 totalt) |
|
Re:
Ja, Wikipedia säger 261 nm vid 4900 varv. Stämmer nog bättre, men finns som sagt många varianter av motorn. https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_R _________________ Rikard Lundberg |
||
|
3-literssexan från 164 i 12-ventilersutförande har ju en rätt "otypisk" karaktär för en Alfa-motor, ganska mycket vrid i botten och mellanregister men stendöd på topp. En killgissning är väl att de försökte göra en anpassning till automatlåda i och med att de samtidigt gjorde ett nytt försök på USA-marknaden.
Squadra Tuning i Holland är rätt väl sedda som kunniga i att mappa om standardmotorer - klassisk "chiptrimning". De hävdar att uppmätt momentkurva ser ut så här - original vs med deras mapp.
Ganska lik kurvan du mätt upp i mina ögon, värdena matchar rätt bra också om vi antar kring 15% drivlineförlust. ("Vermogen" är effekt på holländska, PK=hk - "Koppel" är moment) Du skrev tidigare att du inte visste vad det var för kamaxlar du fått med, har du mätt upp dem och dubbelkollat att det inte är standardkammar trots allt? Det skulle ju förklara läget rätt bra, eller? Med andra kammar och framför allt öppnare andningsvägar är bortåt 220-230 hk fullt möjligt även med standardsprut på 12-ventilaren. Ännu lite till med eftermarknads-ECU, ITB, tuffare kolvar osv Just my ...
_________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||
|
På mina luftkylda 911or så är kamdrevet i två delar, den inre sitter på en kil den yttre med drevet är låst mot kammen med bara en M12 och 120 Nm.
Det sitter en pinne mellan yttre och inre delen men det är bara för att hålla drevet under justeringen, justerbart från fabrik. Inte enkelt justerbart, mer för att få det exakt. Jag tror inte det är några större belastningar på en kam. Tror det räcker med dina 2 skruvar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Jag bläddrade bakåt lite och letade efter de mått jag tagit på kammarna. Original lyftar runt 9.5-10 på insug (mätt på kammen) och runt 6 eller strax under på avgas (vippor med utväxling ger mer vid ventilen senare). Mina kammar lyfter 11.2 på insug, avgas hittade jag inget om men ur huvudet vill jag säga att jag mätt 6.4mm. Det jag vet om dom är att dom sattes i en GTV6 sent 90-tal i Tyskland. Den bilen gick sen bara ett par år innan den blev avställd och stod sedan stilla i drygt 15 år innan han jag köpte kammarna av köpte den. Han körde en säsong innan han stoppade i en Limos motor istället. Sett till de utbud av kammar som fanns vid tiden och den verkstad som tydligen ska ha installerat kammarna från början så är det mest troligt C&B kammar. Dom har dock inga kammar som lyfter 11.2/6.4 i sortimentet.
Så min bästa gissning är att det beställts en kam med "Race medium" insug och "Road Max" avgas och att skillnaderna i värdena antingen är mätfel av mig eller slitage eller en kombination. Eller en ren custom beställning. Eftersom det inte verkar vara en profil från hyllan så krävs egentligen en nogrannare inmätning av dom för att kunna säga något om hur de ska ställas. C&B kammarna finns det en del info om på deras hemsida. Men det säger tyvärr inte mig så mycket det som står där
Oavsett, att göra en kam med 11.2mm i lyft som kräver urtagning av toppen för att nockarna ska gå runt kan jag inte tänka mig är en mild gatkam.. Det känns dock mer och mer som att jag "måste" lösa justerbara drev.. Tur att jag har ett extra set jag kan arbeta med vid sidan av bilen
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Standardkammarna till 12V V6.
Standard 12V, insug 9.1mm avgas 6.4mm. 12v qv-kam, insug 10.1mm avgas 6.4mm. Vill minnas att jag för att ställa kammarna lite tog bort krysskilen på kamdrevet och la lite Loctite 680 på konan. _________________ Claes Hindemith |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79, effektkurva..?
|
1554 besök senaste veckan (97440 totalt) |