Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad!
<<   1, 2, 3 ... , 56, 57, 58   >>
4 besök senaste veckan (191530 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Nicke_1 skrev:
M3Jonas skrev:
...eller att bygga om allting till multirib-rem.
Vet inte om det finns någon färdig lösning till s14 motorn?

Har också letat lite efter ersättare till kilrem, detta är vad jag funnit:

- Köhler har ett kit för ca 6.000kr - multirem från vev till vattenpump och generator. Är osäker om den även tar hand om servopumpen.

- Jag mailade Samuel för någon vecka ang. Om han kunde ta fram ett kit. Eventuell kan han ha ett kit färdigt till hösten.

- VAC Motorsport har ett kit för $299.95. Är dock osäker (svårt att se på bilden) om det är en gamaldags kilrem, eller en multirem:
http://store.vacmotorsports.com/vac---s14-underdrive-power-pulley-set- . . . .

Såg precis att Köhler hade det kitet och tänkte ringa och kolla pris. 6000:- känns surt att lägga på ett såpass enkelt skitfel. Du besparade mig iaf ett telefonsamtal

Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

Micke Eriksson skrev:
Nicke_1 skrev:
M3Jonas skrev:
...eller att bygga om allting till multirib-rem.
Vet inte om det finns någon färdig lösning till s14 motorn?

Har också letat lite efter ersättare till kilrem, detta är vad jag funnit:

- Köhler har ett kit för ca 6.000kr - multirem från vev till vattenpump och generator. Är osäker om den även tar hand om servopumpen.

- Jag mailade Samuel för någon vecka ang. Om han kunde ta fram ett kit. Eventuell kan han ha ett kit färdigt till hösten.

- VAC Motorsport har ett kit för $299.95. Är dock osäker (svårt att se på bilden) om det är en gamaldags kilrem, eller en multirem:
http://store.vacmotorsports.com/vac---s14-underdrive-power-pulley-set- . . . .

VAC lösningen lär vara vanlig kilrem då multiremmar inte är tandade som den på bilden

Vi tog remskivor från Z3, 1,9 L. Vår motor är visserligen ett ihopplock från M42 & M44 motorerna,
men det kan ju inte vara så mycket som skiljer
I värsta fall kan man ju behålla centrumena från dom gammla remskivorna och skruva eller modif lite för att få ihop med dom nya thumbs up

Ingen remmtillverkare garanterar mer än ca 6000 till 6500 varv på dom gammla "kilremmarna". Dessutom är alla nytillverkade kilremmar bredare över ryggen och det gör att remmen ligger för högt i remskivan, blir för varma och vänder sig. Problemet fanns redan på 60 talets räserbilar enl "min motorguru" Jaktlund.
Jag fick alla möjliga tips "gammla huskurer" som att koka remmen i olja men jag provade det inte utan byte som sagt till multirem, lite pill men det gick thumbs up

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Rolfson skrev:

Vi tog remskivor från Z3, 1,9 L. Vår motor är visserligen ett ihopplock från M42 & M44 motorerna,
I värsta fall kan man ju behålla centrumena från dom gammla remskivorna och skruva eller modif lite för att få ihop med dom nya thumbs up

Ingen remmtillverkare garanterar mer än ca 6000 till 6500 varv på dom gammla "kilremmarna". Dessutom är alla nytillverkade kilremmar bredare över ryggen och det gör att remmen ligger för högt i remskivan, blir för varma och vänder sig. Problemet fanns redan på 60 talets räserbilar enl "min motorguru" Jaktlund.
Jag fick alla möjliga tips "gammla huskurer" som att koka remmen i olja men jag provade det inte utan byte som sagt till multirem, lite pill men det gick thumbs up

Hmm, det låter som en bra idé. När det gäller vattenpump och generator borde det inte vara några problem med att byta remskivor men vet du hur det ser ut på veven?

Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

M3Jonas skrev:
Rolfson skrev:

Hmm, det låter som en bra idé. När det gäller vattenpump och generator borde det inte vara några problem med att byta remskivor men vet du hur det ser ut på veven?

Det var några år sedan jag skruvade S14 motor, men principen på skivorna är om jag inte helt missminner mig densamma. Är inte själva remmskivan bultad/nitad i navet, och då är det ju inte så svårt för en sån "uppfinnare" som dig. Det enda jag inte monterade var själva spännaren till multiremmen (det är en stor jäkla klummp med avfjädrat spännhjul) Jag använde den gammla spänningen genom generatorn.

Du löser nog problemet utan problem thumbs up Det brukar bara vara uppslagen/ideerna som behövs

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Rolfson skrev:
M3Jonas skrev:
Rolfson skrev:

Det var några år sedan jag skruvade S14 motor, men principen på skivorna är om jag inte helt missminner mig densamma. Är inte själva remmskivan bultad/nitad i navet, och då är det ju inte så svårt för en sån "uppfinnare" som dig. Det enda jag inte monterade var själva spännaren till multiremmen (det är en stor jäkla klummp med avfjädrat spännhjul) Jag använde den gammla spänningen genom generatorn.

Du löser nog problemet utan problem thumbs up Det brukar bara vara uppslagen/ideerna som behövs

Tyvärr så ser det annorlunda ut
Vevaxelhubben är en enhet på s14. Det är ett stålcentrum som är ihopvulkat med ytterdelen som är remskivor/damper.
Det man skulle kunna göra isf är att man svarvar bort remskivespåren på en s14 hub och krymper på en remskivedel från en annan maskin som har multirib.

Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

M3Jonas skrev:

Det man skulle kunna göra isf är att man svarvar bort remskivespåren på en s14 hub och krymper på en remskivedel från en annan maskin som har multirib.

Sedär "Åsanisse" tänkandet börjar på en gång thumbs up

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Var och lekte lite på Mantorp på Gatebil och lyckades köra 12 mil på banan och det gick åt 1,5 tank e85 så bilen fick smaka på en hel del Evenemanget och banåkningen på det arrangemanget kan man diskutera länge, vilda västern kändes det som

Rem-bekymret löste jag genom att snedslipa fästet på generatorn vilket fick remmen att lina mycket bättre och nu hade jag inte något rem-bekymmer längre thumbs up

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Var ute och busade lite igårkväll och märkte att lådan bråkade. Började med att 3:an var knepig att få i och trodde då att det var en synkring som sagt upp sig.

Ställde in bilen i garaget och stängde av. Tänkte att jag skulle testa om det gick att växla med stillastående motor/låda så det inte var spakstället som krökt sig.

Slutade med att lådan sa upp sig helt och det går inte att få ur 4:ans växel. Misstänker starkt att en skiftgaffel sagt upp sig från sitt arbete...

Nu blir det ingen återvändo, nu ska V8:a lådan från en 540 dit istället! Blir en växel till och mycket fetare prylar. Lite strul bara då jag måste byta lamell, korta kardan och spakställ mm.
Stora frågan just nu är om jag ska köra med den treskiviga Tiltonkopplingen som jag har eller om jag ska skaffa en sinterlamell till min vanliga sachskoppling som funkat klockrent hittils.

Stockholm
Här sen Nov 2003

Re:

M3Jonas skrev:
Stora frågan just nu är om jag ska köra med den treskiviga Tiltonkopplingen som jag har eller om jag ska skaffa en sinterlamell till min vanliga sachskoppling som funkat klockrent hittils.

Lätt, den 3-skiviga så klart!
Är det en 184 eller 200mm?

/P
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

M3Jonas skrev:
Vilket blir snällast mot drivaxlarna?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

många verkar missnöjda med 3 skiva tilton, är allt annat än snäll mot drivlinan vilket renderar i fel i annan ände av bilen.

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

En flerskivig koppling brukar ju annars vara mycket snällare att köra med än med en sinter.

Min bror har en sinter i sin skyline och den är alltifrån snäll. Knappt inga krypegenskaper, hugger som F*n när den greppar. Mest av/på

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Skit i tilton, käkar ju allt i drivlinan!

om du inte kör med mesventil på slaven...

765a med 4 puckat och rätt inspänningsmått är bäst och enklast!

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006

Re:

erikjakan skrev:

Instämmer,för detta är det bästa valet,du kommer få en drift säker koppling o spar på grejerna bakåt..

Magnus Kristiansson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Hellas skrev:
M3Jonas skrev:

Lätt, den 3-skiviga så klart!
Är det en 184 eller 200mm?

/P

Det är en 184mm.

Största fördelen med tiltonkopplingen är att jag redan har den och det är bara att skruva dit.
om jag ska åka 765 tryckplatta igen så måste jag beställa en lamell och den har jag inte före fredag skule jag tippa på. Vill helst ha ut bilen imorrn.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:

Vad är det för mesventil man ska ha?

Har ju kört 765 med 6 puckad sinter nu och det har funkat kanon, inga slirningstendenser och drivlinan har hållt bra! Ja förutom lådan nu förstås men den har varit med i många år nu...

Kalmar
Här sen Okt 2004

Tiltonen är för bra kan man väl säga..... Den bettar ju något hemskt helt sonika utan minsta slirtendens och som det sägs dom verkar tugga i sig det mesta du kan ställa mig till skaran där med.....

Det finns ventiler för dragracing som stryper flödet så att kopplingen alltid släppt snällt dock även vid växling då ju visst kanske kunde funka om man ställer den på jättelite slir men det känns sådär....

Varför byta något som funkar???
Det brukar bara skapa problem.....

Men visst jag förstår ju varför då du har den.....

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

M3Jonas skrev:
Vad är det för mesventil man ska ha?
Kanske en sån som BMW monterade i E39:orna så man tror att man inte kan köra bil helt plötsligt...

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu sitter 6 petade lådan på plats efter en del fixande och donande med förlängning av urtrampningslager, kortning av kardan och spakställ mm mm.
Känns som om det kommer bli en jäkla massa växlande men det kan ju vara skoj

Dessvärre så vet jag inte om det är startmotorn som jag satte dit (inte samma som förut) som är knasig eller om det är fel avstånd till startkransen eller om det helt enkelt är fel startkrans på nya svänghjulet.
Såg att det inte var samma startkrans som på gamla m5 svänghjulet och trodde då att det var m20 krans. Finns det fler olika startkransar än dessa två?

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu sitter jag i Visby och väntar på att få komma hem till fastlandet igen.
Har varit nere och kört på Gotland ring ett par dagar.
Tyvärr sa bromsbeläggen fram upp sig helt idag så det blev bara körning halva dan.
Annars funkar bilen rätt bra på bana. Känns lite orolig i bak och självklart skulle man vilja ha mer fäste/däck.

Men det är iaf förbannat skoj att köra och man var iaf inte långsammast på banan. Var ett par porsche gt3rs och en ferrari 430 som inte hängde med iaf.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

M3Jonas skrev:
Nu sitter jag i Visby och väntar på att få komma hem till fastlandet igen.
Har varit nere och kört på Gotland ring ett par dagar.
Tyvärr sa bromsbeläggen fram upp sig helt idag så det blev bara körning halva dan.
Annars funkar bilen rätt bra på bana. Känns lite orolig i bak och självklart skulle man vilja ha mer fäste/däck.

Men det är iaf förbannat skoj att köra och man var iaf inte långsammast på banan. Var ett par porsche gt3rs och en ferrari 430 som inte hängde med iaf.

Hur snabbt tar du dig runt gotland ring med M3:an

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad!
<<   1, 2, 3 ... , 56, 57, 58   >>
4 besök senaste veckan (191530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande