| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
|
809 besök idag (579987 totalt) |
|
Någon som tror det kan blir problem med lokal kokning i kylvattenröret som är placerat ovanför grenröret ?
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Ser trångt ut med någon typ av reflektor /isolering? Jag hade nog övervägt en annan lösning. Är det 155 som har termostat "baktill"?
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Re:
Denna motorn är från en 155/164 -94, men alla Alfor med tvärställd motor har termostaten på motorns bakkant, så det är inget unikt. Det är trångt, men fäster jag upp kylröret på något sätt blir det ca 10mm frigång. Jag har övervägt olika varianter, en 75 termostat framme vid kylen bl.a Men denna lösning verkade vettigast. Så jag är inte beredd att förkasta den innan jag provat. Jag hade röret på insugsidan ifjol, fick stående luft då. Kanske inte pga av just det men, men...
Men alla idéer är välkomna. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Re:
Det är inte en fråga om, utan hur mycket det kokar
Måste hålla med Bjurman här, varför inte försöka dra det på insugssidan, oavsett om du skall ha termostat eller inte. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
|
Sorry for using English, but my Swedish is really bad...
I'm planning on using a 164 series 2 engine transplant into my 75 (together with ECU/coil packs/wiring loom). I've noticed, that 164s2TS block is shorter at the back than 75TS. Did you have any problems or have to make any modifications with starter/flywheel or rear engine mount (from my understanding, the rear mount is ~13mm more forward when using newer block). _________________ Janis Kopstals |
||
|
Re:
Kan nog bli problem med kokning. Kommer iaf bli uppvärmning av vattnet vilket kommer att öka kraven på laddluftkylaren. Men om du kan få in en rosfti plåt emellan som värmesköld så kan det nog fungera fint. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
The only change I have done is grinding the holes in the rear engine mount, no other modification, but my setup is a big mixture of different parts... so I can't really be sure about it :-) I have some old picture I can try to find and get back to you. And now back to swedish
Eftersom opinonen var imot mig här :-( Så brände jag ihop en ny version av kylrör. Ungefär som fjolårets förutom allt är gjort i ett stycke. går faktiskt att montera/demontera på plats. Åsikter ? Gjort i 32mm rör vilket är samma dimension som både vattenpump och termostat.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Re:
Det tog väldigt lång tid att motorn varm utan termostaten, sedan har jag bara en manuell kontroll av pumphastigheten. jag valde ju bort termostaten för den var en strypning och jag ville maximera kylningen. dock jag har insett att med e85 är inte kylningen något bekymmer. blir annorlunda dragning av expanskärlet också, för att bättra på luftningen också. lite trixigare med elpumpen bara... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Jag gnetar på, som vanligt tar all nykonstruktion väldig långt tid jämfört med bara montera ihop delar som "passar" Trodde jag skulle hinna starta motorn tills på Lördag då vi skall ha garageträff, Men det blir nog tajt. Men tävlingen på Gelleråsen om 3 veckor ser möjligt ut. licensen är betald och vagnsboksbesiktning är beställd.
kylröret är helsvetsat och lackat.
3" flexrör, monterat i 45 vinkel för att ta upp rörelser både i längsled och sidled. Den som hittade på V-band borde få Nobels Fredspris. SÅ mycket enklare,även om det fortfarande är mycket jobb innan allt passar...
Jag hittade 3mm ventilshims som jag köpte ifjol. Är till Volvo 8v men är gjorde för 8mm ventiler. Jag skall gå ner på ventilspelet till ca 0.15mm pga mina kammars brantare lober. mindre våld på lyftarna är tanken.
har fixat nytt nav till ratten, mera stummare och 20mm längre. Det är från BMW 318 e36, vilket passar bra på elservo rattstången från Opel Corsa C. yttre röret är hemmagjort.
||
|
Fredagsbilder: nya M16 av motorsportkvalite till övre/inre bärarmarna. Köpta från mcgillmotorsport.com
Dom gamla i M10 har börjat glappa.
Sidepipen med V-band är punktad på plats. Skall provmontera med tröskelbreddarna imorgon.
||
|
jag har ju tänkt ha fullständigt plangolv hela undersidan framöver, så då passar avgaset bättre vid tröskeln.. Och det blir det inga skarpa böjar på detta sättet.
dessutom finns det inte plats under för 3" om man inte skapar en avgastunnel. i golvet, vilket ju också är mycket jobb. men man undrar ju ibland när man håller på... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Damn the fit from the turbo to exhaust was damn near perfect!
Howdy from California
_________________ Nathan Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk. 06 Subaru STI Spec D PPP 09 Rotax max Intrepid Sirius |
||
|
_________________ Andreas Blom Mina fordon Fiat Coupé 2.0 20VT 1999 BMW 530i e60 2004 |
||
|
Idag blev det både vagnsbokbesiktning och första start av "nya" motorn. Samma mapp som tidigare. STORA 1685cc spridare, samma som när motorn bänkades till 546hk. Jag kör dock bara med grundladdtryck under utsorteringen på 1kg och då lämnar den kring 300hk.
Nytt downpipe med allt som hör till, lamdba och wg anslutning. Sprayat med Aluzink. Vattenpumpen börjare läcka igen när vattnet blev varm. Provar med loctice flänspackning istället för biltemas.. Funkar inte det måste jag ha tag i en ny elvattenpump :-/
||
|
Re:
motorn skakar, så även avgaset... Dom har suttit där 4-5 år. Har du någon ide ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
|
809 besök idag (579987 totalt) |