Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (52969 totalt) |
Härligt Anders!
Det finns ju talesätt i stilen "som att sälja olja till Araber", finns nog motsvarande för AC och svenskar, tror inte att du kommer att sakna den eller några slangar. Dina splitters är sjukt sjukt snygga, klart avundsjuk! När det gäller AC:n så finns det lite grejjor att plocka ut. Jag har fått ut det mesta, finns bland annat en "evaporator" som "väger bly" i den bakre delen av vänster framskärm. Finns också en "värmeväxlare" (heter inte så) bakom bensintanken, den har jag dock inte lyckats pillat ut. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Så länge man inte har en nästan svart bil.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Hm, hade ett litet småmysko metallskrammel när jag provstartade bilen imorse, får se vad jag hittar ikväll i garaget. Ljudbilden från motorn borde ju verkligen inte påverkas av att jag numer saknar AC-rem och bara har en rem till fläkt/generator... Glömde, vid första uppstart, att skruva fast AC-kompressorn ordenligt, o satan vad det skramlade o levde om. 2 sekunders panik innan jag kom på vad det var...
![]() Ang splittersen har de liksom "satt" sig lite hö fram, ska kika på det så fort generatorjobbet är klart. Vänster fram verkar sitta bra, kanske räcker med att efterdra skruvarna. Återkommer med rapport ![]() |
||||||
Var det inte "Myth Busters" som visade att temperaturskillnaden var 0.7 grader celcius mellan en vit och svart bil en varm sommardag. Ärligt talat, en del klarar sig inte utan sin AC, jag gillar att "veva" ner rutorna för att känna luften och höra vrålet. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Det handlar iofs inte om hurvida bilen är ljus eller mörk i det synliga området utan hur absorptionen ser ut i långvågigt IR. Det som ställer till det mest är nog fönsternas ljusinsläpp. Mot plåten är det ju isolerat. Min bil blir i alla fall sjukt varm, lite le-mans känsla.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Verkar bli en följetong även av detta mek.
Har precis lämnat in generatorn på lagerbyte och genomgång, axeln rörde sig rätt markant i radiell led samt gav ifrån sig ett lite småplågat ljud när jag snurrade på den. Känns bra att jag pinpointat felet, äntligen, och tänk vad kul det är att plocka i och ur generatorn arton gånger ![]() Ska vara klart imorgon, planen i stort är: * hämta generatorn imorgon * kvällsmek att få tillbaks den * förhoppningsvis tid för att testa bilen på lördag * måndag besiktning Borde funka! ![]() |
||||||
okej, börja skruva smått, snart skruvas det stort...
Se länken http://forum.porsche.nu/forum/showth Tröttsamt. Ställer nog av bilen tills jag rett ut detta ![]() Någon annan som haft liknande problem med sin 993? Det känns, rent spontant, som att sladdarna borde orka med värme från motorn och inte spricka på detta sätt. Sladdkåporna är alltså i bedrövligt skick, rasar sönder, knastrar, spricker. > ![]() |
||||||
Jobbigt Anders!!! Mkt tråkigt...
![]() ![]() ![]() Hoppas det inte ser ut sådär på min... får väl kolla... ![]() Känns inte som den kvalitén man är van vid... ![]() _________________ Johan Berg Såld! =( Porsche 993 C2 -94 Porsche 996 TT -01 Porsche 928 S -84 Audi A6 2,4 -98 PCS 5810 |
||||||
Ja, nu är det liksom sanningens ögonblick imorgon. Tydligen har Porsche gjort en "recall" på dessa kabelstammar, se http://members.rennlist.com/pcaracin
Ringer Porsche på måndag och kollar vad de har att säga. Jag tycker personligen detta är snudd på skandal, tänk om det hänt när jag var ute o körde?! Brand i motorrummet... ![]() |
||||||
Johan (och andra 993-ägare som har bilar från '94, '95 och även tidiga '96), kolla TSB'n jag länkade ovan. Öppna elektronikboxen vänster bak i motorrummet och kika på vilket partnr kablaget har. Min har 993.607.106.04, så enligt TSBn ska detta vara garantijobb.
Ska bli intressant att se vad Porsche säger. Jag isolerade kablaget idag, bl a för att jag ville stänga rutor o lite sånt. All övrig el i bilen verkar funka precis som det skall - SKÖNT! Återkommer med rapport om vad Porsche Sverige säger kring detta. ![]() |
||||||
_________________ Johan Berg Såld! =( Porsche 993 C2 -94 Porsche 996 TT -01 Porsche 928 S -84 Audi A6 2,4 -98 PCS 5810 |
||||||
Jorå, fick svar idag från Porsche och kablaget byts nästa vecka.
För er som har 993 från 94, 95 och tidiga 96 och som inte vet med er att er kabelstam är bytt, det är nog en bra idé att ringa Porsche och be dem kontrollera om kablaget är bytt. Så, mot slutet av nästa vecka borde jag vara fit for fight igen ![]() |
||||||
Härligt Anders! ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Förseningar och utdragen vistelse på Porsche Center. Stackars bil, men han står väl i gott sällskap. Senaste bud från Porsche är att den kanske, kanske, blir klar imorgon. Då är det väl lagom att det börjar regna igen då...
![]() Porsche har dock startat bilen och det verkar inte vara några följdfel av kablagetrasslet, tack och lov, skulle kännas lite trist att få fler förseningar och renovera om den nyrenoverade generatorn ![]() J-ar vad körsugen jag är nu! ![]() ![]() |
||||||
Kablaget bytt, bilen tillbaks, besiktad och klar.
Fick lite mysko (läs: höga) avgasvärden, men fortfarande innanför gränserna. Luktar det katalysatorbyte snart? ![]() |
||||||
Dåligt med uppdateringar senaste veckorna, har hunnit med lite köra och ganska mycket inte-köra (familj
![]() I vilket fall, i garaget ligger RS motorfästen och delar för short-shift (även det RS). Okej, det hade varit enklare att köpa en RS från början, men kanske inte lika kul? ![]() Gotland Ring planerat under veckan, kanske ses vi där? Hinner nog inte byta varken motorfästen eller shortshifteri innan dess, men jag återkommer med rapport så fort grejorna sitter på plats ![]() |
||||||
Nästan ett år sen förra uppdateringen, heh.
Nya Toyo R888 bakdäck, framdäcken håller nog säsongen ut. Nya bromsskivor fram, måste säga att jag är imponerad av PFC-beläggen. OK att de låter, dammar o skriker i högan sky på gatan, men de bettar hyggligt kalla och snorbra när de är varma, äter inte speciellt mycket skiva och håller bromsarna hårda och fina banträff efter banträff. Skvätte i ny RBF600 och luftade om, ska till Gotland Ring om en vecka ![]() Bytte äntligen motorfästen, kanske världens enklaste meck som förstås strulade, drog av en skruv på skitjobbigt ställe så nu har jag fått bra träning i att borra i gammal avdragen skruv och undvika s k "svinpittar" som pesten. Nåja, nu är allting i alla fall på plats och känslan i bilen är faktiskt annorlunda - framför allt på tomgång känns motorn bra mycket mer i hela bilen. Ska försöka få till lite bilder nere på Gotland! Nästa meck blir att få in RS-shortshiftern, men efter katastrofen och ångesten kring att borra bort gammal bult vete fan om jag vågar mig på det innan Gotland... |
||||||
Dags att väcka liv i en rejält avsomnad tråd.
Jorå, bilen finns kvar, dock går den knappt utanför garagedörren numera. Mest pga tidsbrist måste jag tyvärr erkänna. I ett svagt ögonblick började jag t om överväga försäljning ![]() ![]() Så, vad har hänt? Inte så mycket, har slitit ut minst en uppsättning R888 och köpt nya, hade bilen på K3 / Porsche Center Haninge förra våren för att byta remmen som driver och synkar de dubbla fördelardosorna (samt byta rotorer och fördelarlock). Inte billigt men vissa grejor vågar jag inte ge mig på själv :-) RS-shortshiften ligger fortfarande och väntar i garaget. och just ja, inspirerad av Staffan har jag monterat en framrutestreamer, jädrar vad mycket fortare det går ![]() I övrigt verkar han må rätt bra, den röde, förhoppningsvis hinner jag med några slalom och kanske, kanske ett besök på Gotland senare på säsongen ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (52969 totalt) |