Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (71259 totalt) |
okej! Lamellen ligger här hemma i annat fall.
![]() Provade för skojs skull att lägga en saabtryckplatta på Opelsvänghjulet och det verkar faktiskt som att det är samma håldelning på dessa. Dock använder Saab M8-skruv i stället för M7. Mvh Jonathan |
||
Nu har jag testat med en Saab lamell. Men det kommer inte att gå.. Det blir mindre än 0.5 mm spel mellan fjäder i lamellcentrumet och svänghjulsbultarna. Så när lamellen slits kommer det börja ta i.
Det blir nog sinter. Jag hann göra lite annat i garaget igår iaf, fixade färdigt båda stolsfästena, slipade bort lite rost och lagade ett litet rosthål i golvet. Nästa gång blir det dammsugning, tvättning och målning av insidan. _________________ William Ekström |
||
Jag hade med mig min digitala badrumsvåg och vägde lite grejer på skoj:
_________________ William Ekström |
||
Höftskott på vad en rätt omfattande lättning skulle ge:
900 kg tomvikt med bur ska väl inte vara omöjligt ![]() _________________ William Ekström |
||
Var hittar man extraktorrör till en rakställd C20xe för en vettig peng?
Mvh Jonathan |
||
Re:
Ascona/Manta B: http://s8637744.shoplite.de/sess/utn Kadett C: http://s8637744.shoplite.de/sess/utn _________________ Christian F. Nilsen Alfa Romeo 147 Q4 Alfa Romeo Brera Q4 Alfa Romeo Spider |
||
Hehe de tog för länge att sy ihop för att jag ska orka göra fler..
![]() Men jag gjorde så att jag började med att kapa till en plåt och borra hål i den, som passar på motorn. Den blev i 3 mm, men 4 mm kanske vore bättre egentligen. Sedan svetsade jag fast rörstumpar över hålen för att styva upp konstruktionen. Sen svetsade jag ett lock i 5 mm plåt i ändan av ett rör och borrade hål, och så skruvade jag fast bitarna i bil respektive motor när motorn hängde där den ska vara. Se bilden här: ![]() Efter det gjorde jag ett rör för att bygga ihop de 2 delarna i varandra. Sen blev det några uppstyvningar mellan plåt och det sista röret också. Det ena motorfästet blev lite krokigt som syns på bilden där de är målade, men det är för att den övre av de tre skruvarna som sitter i motorn ska gå att komma åt med en spärrnyckel. EDIT: Men nästa gång jag bygger motorfästen gör jag nog som Qaz gjorde, hans lösning är riktigt fin: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ William Ekström |
||
En till sen natt avklarad.
Så här såg det ut när kvällen började: ![]() Ett varv med grundfärg som jag gjorde kvällen innan. Det satt kvar lite svart på golvet och färgen löste upp det, därför ser det skitigt ut. ![]() Men efter ett till varv med grundfärg såg det bättre ut. Fick slut på den vita penselfärgen så det blev lite beige spray också. ![]() Min nya sinterlamell. Krävdes putsning av splinesen för att få den att löpa lätt på lådan. ![]() Börjar likna nåt. ![]() Tomt motorutrymme. ![]() Ska den få plats? ![]() Lite tight kring framvagnsbalken. ![]() Men den föll på plats tillslut. ![]() Sen blev det montering av insug och elsystem. ![]() Nån som vet vad de olika pinnarna gör i denna kontakt? Det skall vara matningsström, soppapump och lite andra grejer tror jag. _________________ William Ekström |
||
Ser bra ut William.
![]() Har du byggt om värmepaket så att dess funktion är intakt eller bara kapat ur det?? Lite intresserad då jag inte kommit på nån bra lösning på just värmeproblematiken. Lite färger på kablarna i den kontakten skulle hjälpa mycket, brukar även finnas små siffror på kontakten, dom är av värde också. _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
||
Jag är absolut inget fan av oplar, men 70talsbilar oavsett märker är alltid trevligt att titta på.
När dom dessutom får väghållning och motorer över 100kh blir dom helt plötsligt ascoola ![]() Kul projekt, lycka till! _________________ /David Johansson |
||
Re:
Nä jag har skjutit problemet på framtiden. Blev förbannad och slet bort hela skiten när det var ivägen.. _________________ William Ekström |
||
Följer detta med spänning. Den här tråden blir ju mitt facit sen när jag sätter igång. Är helt oerfaren av motorbyte så jag får väl skriva ut den här tråden och lägga ut över garagegolvet när det börjar dra ihop sig:) Riktigt fint bygge du håller på med!!!
_________________ Roine Sevelin |
||
Var i garaget igår. Denna gång fick jag hjälp av Jonas, det uppskattas!
Det blev tyvärr ingen uppstart, fick slut på kräm i batteriet. Här är kopplingsschemat på den kontakten som syns en bit upp i tråden:
E, F och G behövs för att starta bilen. A och C kommer jag koppla in senare. ![]() Jonas monterar oljekyl (Setrab, 19 raders, 300 mm). ![]() Inmåttning av grenrör. Vill kunna få dit det utan att behöva lyfta ur motorn. Ja, det är trångt. ![]() Grenröret tar form. Det blir en del kortare än orginal, så det kommer nog inte vara nåt vidare ur effektsynpunkt, men det är temporärt. I vinter kanske jag bygger ett efter egen matematik om tid ges. ![]() Så här blev insidan när färgen torkade. ![]() Nya stolarna på plats. _________________ William Ekström |
||
|
||
Nu lever bilen! Hade igång den igår bara för att se om den startade. Inget kylsystem inkopplat än därför blev det en kort uppstart bara.
Snickrade färdigt grenröret. ![]() Färdigsvetsat, och ett lager värmetålig färg vilken jag härdat lite med värmepistol. ![]() Bandage. Glipan som syns är pga att rören är ihopsvetsade i varandra just där bakom... ![]() Fastskruvat i bilen. _________________ William Ekström |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (71259 totalt) |