Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
16 besök senaste veckan (23693 totalt)
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Re:

Bosse L skrev:
TobbeC skrev:
Jag tror V-Power blir kvar så länge Shellmärket är kvar. Soppan görs på raffet i Göteborg som ingår i affären.


Då blirär frågan om V-Power som produkt är tillräckligt lönsam för fortsatt produktion, även efter ett på sikt förmodat namnbyte.
(kan inte se fördelen för ST1 som verkar ha en expansiv strategi, att ha Shell loggan kvar i längden, troligen vill man sälja soppa under sitt eget namn)


De har ju redan slopat 98 på stationer där det fanns innan om skyltningen till ST1! Bilen går ju så mycket bättre och längre på 98 än på 95! Tänk om folk provade och köpa lite renare bensin än spritblandat halvfabrikat!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Galne skrev:
Bosse L skrev:
TobbeC skrev:
Jag tror V-Power blir kvar så länge Shellmärket är kvar. Soppan görs på raffet i Göteborg som ingår i affären.


Då blirär frågan om V-Power som produkt är tillräckligt lönsam för fortsatt produktion, även efter ett på sikt förmodat namnbyte.
(kan inte se fördelen för ST1 som verkar ha en expansiv strategi, att ha Shell loggan kvar i längden, troligen vill man sälja soppa under sitt eget namn)


De har ju redan slopat 98 på stationer där det fanns innan om skyltningen till ST1! Bilen går ju så mycket bättre och längre på 98 än på 95! Tänk om folk provade och köpa lite renare bensin än spritblandat halvfabrikat!


Fast vad jag vet så går det att ta ut mer effekt med etanol än ren bensin...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Re:

Bosse L skrev:
Galne skrev:
Bosse L skrev:
TobbeC skrev:
Jag tror V-Power blir kvar så länge Shellmärket är kvar. Soppan görs på raffet i Göteborg som ingår i affären.


Då blirär frågan om V-Power som produkt är tillräckligt lönsam för fortsatt produktion, även efter ett på sikt förmodat namnbyte.
(kan inte se fördelen för ST1 som verkar ha en expansiv strategi, att ha Shell loggan kvar i längden, troligen vill man sälja soppa under sitt eget namn)


De har ju redan slopat 98 på stationer där det fanns innan om skyltningen till ST1! Bilen går ju så mycket bättre och längre på 98 än på 95! Tänk om folk provade och köpa lite renare bensin än spritblandat halvfabrikat!


Fast vad jag vet så går det att ta ut mer effekt med etanol än ren bensin...


Jo, fast då måste ju bilen vara anpassad för det?! Går väl åt 30% mer etanol för och väga upp vanlig bensin!

Jag har då märkt att jag kommer fler kilometer på en tank 98 än en tank 95 med samma körstil och liknanade körning!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Galne skrev:
Bosse L skrev:
Galne skrev:
Bosse L skrev:
TobbeC skrev:
Jag tror V-Power blir kvar så länge Shellmärket är kvar. Soppan görs på raffet i Göteborg som ingår i affären.


Då blirär frågan om V-Power som produkt är tillräckligt lönsam för fortsatt produktion, även efter ett på sikt förmodat namnbyte.
(kan inte se fördelen för ST1 som verkar ha en expansiv strategi, att ha Shell loggan kvar i längden, troligen vill man sälja soppa under sitt eget namn)


De har ju redan slopat 98 på stationer där det fanns innan om skyltningen till ST1! Bilen går ju så mycket bättre och längre på 98 än på 95! Tänk om folk provade och köpa lite renare bensin än spritblandat halvfabrikat!


Fast vad jag vet så går det att ta ut mer effekt med etanol än ren bensin...


Jo, fast då måste ju bilen vara anpassad för det?! Går väl åt 30% mer etanol för och väga upp vanlig bensin!

Jag har då märkt att jag kommer fler kilometer på en tank 98 än en tank 95 med samma körstil och liknanade körning!


Låginblandad etanol blir väl 10% nu, det klarar alla bilar. Hurvuda det blir någon märkbar effektvinst vet jag inte, men det är inte sämre än 95 okt iaf...
Ska du tanka E85 msåte givetvis bilen anpassas. Dels bör ju systemkomponenterna tåla etanolen, dels bör du ha en annan mappning som tillvaratar bränslets egenskaper maximalt.
Själv åker jag en Saab 9-5 2,0T Biopower. Den ger i orginal 150 hk med bensin och 180 hk med E85. Ävne vridmomentet blir märkbart bättre med E85. Men precis som du säger så ligger förbrukningen med E85 20-30% högre. Det är baksidan, men jag åker oftast med E85 i tanken enbart pga att bilen är både piggare och trevligare i gången då. Men med släp på väg till race blir det 95 okt pga förbrukning.
Skillnaden i bruksbilen mellan 95 och 98 oktan är betydligt midnre både avseende effekt och förbrukning.
Men det beror nog mycket på hur tillverkaren mappar styrsystemet. (jag är ganska ointresserad av chipstrimning, men har fudnerat på att testa BSR steg 1 till min bil för att se hur bränsleförbrukningen påvekras av en mer optiemrad mappning)
Men om vi ska vara ärliga, hur mågna på Rejsa tankar V-Power för att komma längre på dropparna?
Det är nog andra preferenser som påverkat det valet av soppa.
Hur som helst min bruksbil har bara gått några få ggr på V-Power, men racerbilar och ungarnas kartar tankar jag helt klart med V-Power och vill så göra icfrmatidne ocxkså.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Aj som f'n, klart dåligt. Har iof kännts som det bara var en tidsfråga innan vpower försvinner. På bana köra jag nästan alltid med vpower, ger en klart bättre marginal mot spikning jämfört med vanlig 98, klart värt mellanskillnaden. Shell i götene har iaf sin årsinkomst säkrad efter två banmöten med min turbomaskin

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Vi får väl lobba för att få pumpar med Aspen+ vid varje bana, STCC kanske kan hjälpa till (de brukar vara bra på att tvinga fram saker).
OKQ8 alkylat säger de är bara 95 oktan (98 och det hade varit ett självklart alternativ) medan Aspen+ är 98/92 (RON/MON). Aspen R är (102/89, maxade FIAspecar)
Men att pröjsa premiumpriset är det ju få som vill (om det inte bara är på banan som det gäller).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1790



Re:

Niklas Falk skrev:
Vi får väl lobba för att få pumpar med Aspen+ vid varje bana, STCC kanske kan hjälpa till (de brukar vara bra på att tvinga fram saker).
OKQ8 alkylat säger de är bara 95 oktan (98 och det hade varit ett självklart alternativ) medan Aspen+ är 98/92 (RON/MON). Aspen R är (102/89, maxade FIAspecar)
Men att pröjsa premiumpriset är det ju få som vill (om det inte bara är på banan som det gäller).


Snackade med några STCC killar i helgen och Aspen 98 kostar 16,50kr/liter. Vet inte om det var med eller utan moms iofs. Men till det priset är det klart värt att tanka racebilen med Aspen. Bränslekostnaden är inte den stora posten på en tävlingssäsong.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Gustav_H78 skrev:
Snackade med några STCC killar i helgen och Aspen 98 kostar 16,50kr/liter. Vet inte om det var med eller utan moms iofs. Men till det priset är det klart värt att tanka racebilen med Aspen. Bränslekostnaden är inte den stora posten på en tävlingssäsong.
Bara för att krångla så är ju Aspen+ (98) inte godkänd för tävling, om du inte har dispens (som STCC fixat). Den har mer än 90 MON som är FIAs gräns.

Jag skulle misstänka att 16:50 är utan moms (eller tankbilspris).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
16 besök senaste veckan (23693 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande