Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00 framhjulsdriven förhoppningsvis gatgodkänd räser
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (55391 totalt)
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76



Re: Är motorn färdig?

RATTRacing skrev:
Hoppas kunn få ner bilen om ett par dagar till ACE. Det kommer bli förbannat nervöst för nu skall stackars maskinen plågas till 110%. Alla eventuell fel eller brister som jag gjort kommer att avslöjas direkt. Totalt motorhaveri eär en av många möjligheter. :/


Du kan väl klappa lite på min PEZ när du ändå är där, och försäkra honom om att snart kommer husse hem. PEZ känner sig nog ensam, rentav deprimerad då alla andra Audi:sar får köras men han står parkerad mest hela tiden.

Ser annars väldigt bra ut tycker jag, ser fram emot en närmare titt i sommar.

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Re:

audittquattro skrev:
bullen! skrev:
har ratten något namn? så man kan provklämma någonstans menar jag.. söker oxå en lite tjockare mocca ratt.


Kolla nere på stigs bil där har jag köpt mina rattar.
och dom tar hem vilken modell du vill ha utan nått krångel.



oki. tack.

_________________
Sammy Lundin
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Äntligen har jag nu fått en riktigt hyfsad mappning på bilen. Anders Carlsson på Ace-Competition har pillat med sina magiska fingrar. Anders är lite försiktig så han har börjat på 1,5 bar som jag får utvärdera. Jag måste nästan ha 2 bar föra tt nå mina effektmål. Körde på Anderstorp i lördags och på Audi Summeremett på Söndagen. Tyvärr har jag fått ett rejält avgasläckage någonstanns vid turbon. Är lite orolig för att grenröret har spruckit. Dags att meka igen.

Här är lite bilder från Audi Summermeet







Stort tack till Martin Ericsson som tagit bilderna!

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Bara bryta ihop och komma igen Johan!

Kul och se den ute och röja på banorna igen, gick ju riktigt fot på A-torp! thumbs up

_________________
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Lite seg med uppdateringarna nu igen!

Bilen blev stående ett tag hos ACE som fixat nya FIA godkända stolar och infästningar till dessa så att jag kommer närmare golvet. Har nog nästan kommit ner en 5-6 cm vilket gjorde susen. De har även gjort ordentliga bältesinfästningar i golvet åt mig. (glömde ju givetvis fota allt det här)

Har precis f"ått hem bilen igen och hittat avgasläckaget. Det är de förbaskade muttrarna coh pinnbultarna som håller ihop turbo och grenrörsflänsen nu igen. Jag har ju värsta sort från ARP så nu återstår enda alternativet att staga turbon. Det har släppt mest åt den sida där avgassytemet tyngd hänger. Åt andra hållet hålls turbon fast av insugsrör och ladddrör. Därför drar jag slutsatsen att turbon måste stagas.

En god nyhet var dock att efter rätt hårda tester som bilen utstått var det inga läckage i varken insug eller trycksida när jag provtryckte.


Inte konstigt att det läcker. Det är kollektorn till grenröret överst i bild med avgastempgivaren. Under hänger turbon och glipan mellan flänsarna är tudlig. Kolla in färgen förresten på muttrarna till downpipen. Varmt? Nääää...


Provtryckning visar att systemet är tätt! Trots min urusla bild så syns det kanske att jag har pluggat vevhusventen med hylsförlängare. Man tager vad man haver!

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

RATTRacing skrev:
Har precis f"ått hem bilen igen och hittat avgasläckaget. Det är de förbaskade muttrarna coh pinnbultarna som håller ihop turbo och grenrörsflänsen nu igen. Jag har ju värsta sort från ARP så nu återstår enda alternativet att staga turbon. Det har släppt mest åt den sida där avgassytemet tyngd hänger. Åt andra hållet hålls turbon fast av insugsrör och ladddrör. Därför drar jag slutsatsen att turbon måste stagas.
OM det "bara" gängar upp sig så kanske detta kan vara en lösning för att låsa
http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=&parentid=&stocknum . . . .
Annars går det kanske med gammal klassisk låswire.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Tack för tipset!

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Håller på att göra en mall som blir grund till det som skall bli stag till turbon. Staget skall sedan vattenskäras ut i rostfritt i lämplig tjocklek.

Så här får det bli. Det är de enda lediga fästpunkterna på turbon. På alla andra ställen är det alltid något ivägen. Fotot tagit underifrån. Blocket till höger.



Ett tappert försök till måttsättning. Som tur är känner man ju supersnälla personer som ritar upp det i cad och skickar till vattenskärning.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Inte kul såntdär när skruvar å muttrar rallar upp sig..

Har du testat med Nordlock brickor?
Dom sägs ju ska vara riktigt bra!



Här finns det lite läsning om dom oxå...
http://www.inseco.se/produktfakta.html

Det där med stag vet jag inte om jag riktigt tror helt på alla gånger..
Värmeutvidgningen i grenröret vill ju flytta turbon och det kan i värsta fall bli värre om något stretar emot.
Men det kan ju bli himla bra oxå! (hoppas på det)

Jag har inte kollat igenom hela tråden nyligt men..
Har du nån flexibel bit på avgassystemet så långt fram som möjligt?
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



dubbel
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Re:

Gustav Sundberg skrev:
Inte kul såntdär när skruvar å muttrar rallar upp sig..

Har du testat med Nordlock brickor?
Dom sägs ju ska vara riktigt bra!



Här finns det lite läsning om dom oxå...
http://www.inseco.se/produktfakta.html

Det där med stag vet jag inte om jag riktigt tror helt på alla gånger..
Värmeutvidgningen i grenröret vill ju flytta turbon och det kan i värsta fall bli värre om något stretar emot.
Men det kan ju bli himla bra oxå! (hoppas på det)

Jag har inte kollat igenom hela tråden nyligt men..
Har du nån flexibel bit på avgassystemet så långt fram som möjligt?


Har kikat på nordlock. Verkar vara ett alternativ helt klart.

Jag har 2 flexböjar på systemet. En tvärs bilen och en längs med. Första sitter 30 cm från turbon och nästa ca 30 cm till.


_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Ajdå. Såg att nordlock fungerar upp till 500 grader bara. Fungerar inte. Avgastempen är ju nästan 1000 grader och tempen på grenröret är inte så många hundra efter.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 308



Då får du använda 2 brickor.
Sorry jag kunde inte låta bli.

_________________
Stefan Alm
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Re:

RATTRacing skrev:
Ajdå. Såg att nordlock fungerar upp till 500 grader bara. Fungerar inte. Avgastempen är ju nästan 1000 grader och tempen på grenröret är inte så många hundra efter.


Nordlock-brickorna kommer garanterat funka bra till ditt grenrör. Ser inte vad som skulle fallera med dem bara för temperaturen stiger, de är tillverkade i nån form av stål så de lär knappast smälta.

Bra nåt så in i h*lvete är de också kan jag intyga thumbs up

_________________
Peter Sternersson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Re:

RATTRacing skrev:
Håller på att göra en mall som blir grund till det som skall bli stag till turbon. Staget skall sedan vattenskäras ut i rostfritt i lämplig tjocklek.

Så här får det bli. Det är de enda lediga fästpunkterna på turbon. På alla andra ställen är det alltid något ivägen. Fotot tagit underifrån. Blocket till höger.



Ett tappert försök till måttsättning. Som tur är känner man ju supersnälla personer som ritar upp det i cad och skickar till vattenskärning.


Helt rätt tänkt, försök få till staget så det kan röra sig några millimeter i 'grenrörets' längsriktning . Utan stag så knäcks grenrören med tiden.

original på bussar och lastbilar sitter det en plåtbit o---------o mellan båda paren av muttrar som håller turbon. I änden på dessa viker du upp ett litet plåtbleck som låser muttern. Enkelt och smidigt, låt vattenskära 4 uppsättningar så har du livet ut. (de går oftast att återanvända)

_________________
Roland Johansson
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



tjena

hej johan.
vi brukar använda ett stag med uniball i varje ände mellan fäst plattan på motorblocket och turbon så kan det röra sig lite.
det är ju tungden på det längre grnröret och den större turbon som är problemet, så man behöver ju bara hålla emot gravitationen.
mvh dennis på ace

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Nu tror jag att den sista pressade slangen har åkt ur bilen. Visst, pressade slangar funkar sådär men det är ett helvete att få dem till exakt längd när man skall måtta och sedan springa till slang firma för tilverkning.

Blir mycket bättre när man gör det själv. Använder Goodrich grejer. Den svarta serien går faktiskt att återanvända. Mycket böjlig och tål mycket höga temperaturer.

"Vatten in" var tvunget att bli nytt så att det inte tar i nya staget till turbon. Det var tidigare också alldeles för nära avgassystemet för att må bra.

Det är lite pilligt och kräver kraft i nyporna men det kräver inte att man är rymdforksare precis.


Snyggt och prydligt!


Även om innerslangen är i teflon som tål väldigt hög temp så får den extra värmeisolering. Det är en sak att köra 402 meter, skall man köra racing får man räkna med extrem värme.


Då är slangen monterad. Olje returen fick samma värmeskydd. Trist om oljan kocksar och sätter sig i oljepumpen. Värmeskydd impar inte på kidsen på SEMA men väl på gubbarna på NASA.



A va faaan! Är så jävla trött på hur bilen ser ut efter att ha haft den så länge. Hittade ett nytt karosspaket som andas mycket Audi original.

Ger dessutom mycket plats för intercoolern. Oljekylet kan nu byggas större och det är gott om frisk luft till motorn. Blir också lättare att kunna göra kylning till bromsar.

"Hakan" på fronten slutar också tvärt vilket ger bra möjligheter att bygga en ordentlig splitter. Vi grävlingar behöver ju tryck i nosen.

Som vanlig passar sällan styling grejer utan modifieringar. Fick fixa till lite här och var.

Här kommer det att sitta en "blackline" grill från A3 Sportback. Passformen mot originalgrillen var inte riktigt bra. Den ingjutna TT loggan kändes too much och skippas.


Varför i hela friden finns det aldrig ordentliga fästen för galler på styling grejer??? Får fixa själv som vanligt.



Då går grejerna på lack! Hinner inte greja så mycket med bilen så lackeraren får slipa och fixa det sista..

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Hoppas att vi får se mer av bilen den här säsongen. Håller tummarna för att allt går bra.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Manni

Här sen Mar 2003
Inlägg: 270



Ja, och jag hoppas istället att jag slipper att se den så mycket, den här säsongen...

_________________
Manuel Holenstein
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Hinner du till Mantorp?
För inte skall du ta ut den svarte eller...

_________________
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

RATTRacing skrev:


Har precis fått hem bilen igen och hittat avgasläckaget. Det är de förbaskade muttrarna coh pinnbultarna som håller ihop turbo och grenrörsflänsen nu igen. Jag har ju värsta sort från ARP så nu återstår enda alternativet att staga turbon. Det har släppt mest åt den sida där avgassytemet tyngd hänger. Åt andra hållet hålls turbon fast av insugsrör och ladddrör. Därför drar jag slutsatsen att turbon måste stagas.

Inte konstigt att det läcker. Det är kollektorn till grenröret överst i bild med avgastempgivaren. Under hänger turbon och glipan mellan flänsarna är tudlig. Kolla in färgen förresten på muttrarna till downpipen. Varmt? Nääää...


hej.

Har du löst detta nudå.. funkade det med plåtarna ?
inga problem med packningen där imellan heller ?

Min packning har gått "sönder" varje gång, nu har jag gjort en egen i 1mm kopparplåt.

Jag har exakt samma problem hela tiden med min EVo, men jag har fingängade bultar & gängade hål i turbon
(inte ARP-bult heller)

Löste det såhär för tillfället:

Nordlock-brickor först


Sedan en hemmabyggd bultåsning ovanpå detta i 8mm aluplåt som är nerknackad över bultarna efter att
det är spända. Sedan har jag låst plåten med vanlig låstråd: tänkte att det är värt att testa iaf.


Sen satte jag ett stag i 8 mm alu från motorblockets nerderkant upp till turbon.


mvh Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00 framhjulsdriven förhoppningsvis gatgodkänd räser
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (55391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande