Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gatbils-åkar fråga
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12603 besök totalt

Jag åker bara banträffar med gatbil för:
Att jag inte tror att jag hänger med i tävlingsfart
11%
 11%  [ 14 ]
Att jag mest gillar att lägga ner en massa pengar på bilen och glänsa vid korvkiosken.
3%
 3%  [ 4 ]
Att jag tror att Racing är läskigt, då det ställer krav.
3%
 3%  [ 4 ]
Va ? får man tävla om man vill?
2%
 2%  [ 3 ]
Det är ju så dyrt att tävla !!
79%
 79%  [ 100 ]
Det är roligare att kunna säga att när jag gick igenom min inboard-video så åkte jag ett varv på gelleråsen på 1,24... och transponder tidtagning brukar alltid ha en 7-8 sekunder fel när jag kör.
0%
 0%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 126

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Lars Falk skrev:

Amtörpsykologen inom mig säger att det nog är rätt knepigt att omvända en del av målgruppen. Tror att det är tämligen psykologiskt komplicerat. Det finns ju korvkioskåkare, som lägger 700kSEK på att modda en japsbil för att glänsa vid korvkiosken, på blackrace och i de kolorerade bladen. En grej för många av dem är nog något slags sökande av cred bland sina likasinnade, det blir någon slags livsstil där ballhetsfaktorn är viktig. Fokus har ju förskjutits lite mot att det är kul att åka på banträffar på senare tid, men så långt som till tävlingbansåka har inte "målgruppen" hittat ännu. Antagligen skulle målgruppen ha ännu roligare om de rejsade på riktigt.
Hade jag så mycket pengar att lägga på bilhobbyn skulle mitt val i vart fall vara lätt.

Det jag känner små vibbar av ibland, nå'n gång, när man pratar med racefantaster är att de liksom ser ner på på trackdayåkat. Det har jag lite svårt att förstå. Att "riktig" racing är mer hardcore behöver ju inte diskvalificera banträffarna...

Banåka är kul, oavsett.

Angående de med kraftigt moddade gatjaps så är det inte säkert att de skulle tycka att det vore roligare med tävlingsåka ifall de inte är så bra på att köra, för det ger nog inga större creds i deras ev. beundrarskara, om det nu är det som är deras drivkraft.

En nackdel med tävlandet är ju just tävlandet, om man inte gillar det. I långlopp tycker jag dock inte att det är så farligt, eftersom det inte enbart är snabbheten på bana som avgör. Nu gillar ju jag att se vilka tider jag gör och har inte tillräckligt mycket ego för att gråta över att jag inte är snabbast, även om det hade varit roligt. I karting finns ju då alternativet att enbart åka på träningarna och gör man likadant i racing så har jag svårt att se att det skulle bli dyrare än banträffar. Bor man t.ex. i Karlskoga, köper en hyfsad tävlingsbil med lite reservdelar för 25 000:- och kör på onsdagsträningarna så har jag svårt att se vad det är som skulle vara dyrare än en gatbil? Visst, den egna skyddsutrustning kostar kanske 10 000:-, men utslaget på många år så är det inga jättepengar. Dessutom får man ju faktiskt något för pengarna också - inte alltid fel med lite säkerhetsutrustning.

Problemet är väl att om man inte bor nära en bana så går det bort lite mycket tid att åka för en kvällsträning och det verkar inte finnas så många träningsdagar på helgerna. En ide vore kanske att ha ett pass med tävlingsbilar vid bandagarna där man tillåter lite "hårdare" tag och tidtagning, samt inga riktigt långsamma ekipage. Jag har aldrig kört på någon bandag och lär väl aldrig göra heller, men jag har sett en del och tycker att det ibland kan vara väldigt stora skillnader i hastighet mellan bilarna, där en del kör väldigt sakta. Inget fel i det, men det kan ju ge en del jobbiga förvirringar. Det är ju i regel mycket roligare att köra en tävlingsbil som är mer kompromisslös än en gatbil, om gatbilen inte skall vara allt för obekväm.

Angående att se ned på trackdaysåkare så är det väl en del tråkningar för att få fler att ta klivet över, så att man har fler att köra emot, men själv tycker jag nog att det är lite underligt med detta varvtidsjämförande vid banträffar när man ändå inte riktigt vet om alla satsat lika hårt. Jag anar en viss tävlingslust, men ibland kanske även en viss rädsla för att man skall "avslöjas" när någon annan tar tid och där alla satsar lika hårt? Det finns även en och annan skitsnackare i den här branschen...

#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:
man kan nog räkna med ungefär 2000-2500:-/timmen i en långloppa för klass2.
i klass3 blir det nog påtagligt dyrare med runt 3500-4000:-/timmen.

i en klass1 kan det gå med 1500:-/tim

Med tanke på att alla betalar samma startavgift osv skulle jag nog protestera lite på de summorna...
Att Klass 1 är billigare i långa loppet är väl självklart, men för 1500kr/h täcker det ju knappt startavgifterna...och ska man sedan komma med "hjälm i hand" och inte bidra på annat sätt går ju priset upp. Vilket team och bil det är osv spelar såklart även det roll.

Eller så är det som vanligt Bisting som är för snäll och jag mitt dumma nöt som inte drev förhandlingen om ett stint i Speedstern tillräkligt hårt...

nu läser du som en ingenjör igen
inte 1500:- per lopp

klass1 12 timmars körtid (1x3tim + 1x8tim + 1tim träning) på en helg á 1500:- = 18000:-?
klass2 samma upplägg = 27000:-
klass3 samma upplägg = 45000:-

är inte dessa siffror ganska bra uppskattade?
jag kan iaf gå i god för klass2 siffrorna och med den erfarenhet jag har av dom andra, så är dom nog inte allt för långt från sanningen (hoppas jag )

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Dude skrev:

klass1 12 timmars körtid (1x3tim + 1x8tim + 1tim träning) på en helg á 1500:- = 18000:-?

Kan kanske gå beroende på bil, upplägg runtikring med mekar, mat osv osv.
Har man lite "rätt kontakter" på däck osv så visst i en billig bil. Men min ringa erfarenhet säger att det drar iväg nga slantar till... Finns nog de Kl.1-team med Kl.2-kostnad eller tom mer... Beror på hur man räknar oxå.

Men oki, jag köper din kalkyl som en fingervisning. Och jo, jag läste per timme.

Men att det sedan kostar detta för gubben med "hjälm i hand" skulle jag inte hålla med om.
Du är troligen för snäll som vanligt. thumbs up

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Nej, men som en mall för rörliga kostnader stämmer väl dudes uppskattning hyfsat? om man inte räknar kostnaden för själva bilen då, samt allt jobb. Kommer man med hjälmen i näven skall man väl betala nåt för allt det slitet också, samt bilkostnaden.

#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Nej, men som en mall för rörliga kostnader stämmer väl dudes uppskattning hyfsat? om man inte räknar kostnaden för själva bilen då, samt allt jobb. Kommer man med hjälmen i näven skall man väl betala nåt för allt det slitet också, samt bilkostnaden.

Jupp.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:

Kan kanske gå beroende på bil, upplägg runtikring med mekar, mat osv osv.
Har man lite "rätt kontakter" på däck osv så visst i en billig bil. Men min ringa erfarenhet säger att det drar iväg nga slantar till... Finns nog de Kl.1-team med Kl.2-kostnad eller tom mer... Beror på hur man räknar oxå.

Men oki, jag köper din kalkyl som en fingervisning. Och jo, jag läste per timme.

Men att det sedan kostar detta för gubben med "hjälm i hand" skulle jag inte hålla med om.
Du är troligen för snäll som vanligt. thumbs up

jag kan fixa så att det kostar 5000:-/tim för en klass2-bil .

Visst kan det bli hur dyrt som helst, men det jag ville visa var att det kan köras hyggligt snabbt för en liten budget.

och ja! Jag är snäll mot dom som kör med mig .

Men å andra sidan låter jag inte vem som helst kör heller

Nästa år kommer det en rolig och ovanlig laguppställning i #69 thumbs up thumbs up

Jag tar strax över 3000:-/tim (+ moms för företag och fakturerat som event ) för Speedstern.
dock får alla som ska köra hjälpa till (på det sett som man kan) med logistiken runt tävlingen

sen bör man ha en liten krashbudget i bakfickan

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Re: Bilsportmässan?

Andreas Lidström skrev:
...men kan man reta KLA så tar man chansen.
...ställer mig i kön på en snabbtankning och ett däcksbyte.

Hörde jag +10s någonstans?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:
Lundin skrev:

Visst skulle det vara jättekul att vara ett gäng som hade ett litet team ihop och körde i SLC eller 8 timmars på Sviestad eller vad vet jag men det saknas helt enkelt pengar.

Kan det verkligen vara anledningen ?

Åka till exempel Östgöta serien så går det att hyra in sig eller dela på ett team och få en kostnad på ca 3000... och räknar man då på gatbilsåka.... så lär det knappast vara billigare även fast man oftast inbillar sig det eftersom man inte tar alla kostnader just vid banan.

Vad är det för serie och hur får man kontakt med någon som har en rolig bil där man kan hyra in sig för dessa pengar?

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Qvarnis skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Lundin skrev:

Visst skulle det vara jättekul att vara ett gäng som hade ett litet team ihop och körde i SLC eller 8 timmars på Sviestad eller vad vet jag men det saknas helt enkelt pengar.

Åka till exempel Östgöta serien så går det att hyra in sig eller dela på ett team och få en kostnad på ca 3000... och räknar man då på gatbilsåka.... så lär det knappast vara billigare även fast man oftast inbillar sig det eftersom man inte tar alla kostnader just vid banan.

Vad är det för serie och hur får man kontakt med någon som har en rolig bil där man kan hyra in sig för dessa pengar?

http://www.msls.info är seriens hemsida. Forumet är inte så jätteaktivt men några kontakter borde man kunna hitta

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Qvarnis skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Lundin skrev:

http://www.msls.info är seriens hemsida. Forumet är inte så jätteaktivt men några kontakter borde man kunna hitta

Nio-timmars serien är en annan serie till samma kostnadsbild med ungefär likadana bilar och kostnader.... fast dom åker på fler banor än Sviesta enbart.
http://www.9-timmars.com/

Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kan någon förmedla en kontakt som sagt låter det intressant av vad jag läst hitills av dessa 3000:- race.

En annan stor anledning att inte tävla i riktig racing är ju hur svårt det är att hitta sponsorer. Byggar man en riktigt fet gatbil med det uppmärksamhetsvärde det innebär är det ungefär 100 ggr lättare att få ihop en budget till en sån satsning jmfr tävlingsbil/budget. Jag har erfarenhet av bägge delarna. När jag körde rally blev det en notis vid vinst, en fräck gatbil har stora möjligheter att synas en hel del i olika tidningar och det är det enda en sponsor bryr sig om - att synas. En sån maskin kan lätt bli för fin att rastas på riktigt. Men visst vill alla tävla, ekonomin är hindret i 9 fall av 10?

Här har ni en annan ultrakul begivenhet om man vill ha roligaste helgen på året http://www.gatebil.no/

Mantorp
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
Lätt reviderat och skittrevligt upplägg...fast det blev dyrare.

Precis så...

Man vill ha en liten marginal om/när ngt ryker sönder.

Så då var vi överens.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re: Bilsportmässan?

Kristian Larsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
...men kan man reta KLA så tar man chansen.
...ställer mig i kön på en snabbtankning och ett däcksbyte.

Hörde jag +10s någonstans?

Jag som trodde du ville vara med och dela på vinsten?

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:

Precis så...

Så då var vi överens.

priset på speedstern är varierande beroende på betalningsförmåga och attityd mot teamchefen .

för dom som åkt billigast i den har det kostat ca 500:-/tim (fast det finns några som åkt mot rent arbete också)

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:

Precis så...

Så då var vi överens.

priset på speedstern är varierande beroende på betalningsförmåga och attityd mot teamchefen .

för dom som åkt billigast i den har det kostat ca 500:-/tim (fast det finns några som åkt mot rent arbete också)

Du vet att jag är både snäll och har kass med pengar.

Tror detta upplägg är ganska vanligt i flera team faktiskt.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Gatbils-åkar fråga

AndersY skrev:
Ja, det där var en intressant fråga. Menar du, Micke, att det finns försäkringsbolag som garanterat betalar ut ersättning efter en krasch på en banträff?

Ja, t.e.x. SalusAnsvar.
AndersY skrev:
Efter att ha läst ett antal trådar här så trodde jag att det inte var fallet. Dumt att lura någon att tro nåt annat om det inte alltid stämmer.

Ja, jättedumt.

Det är nästan lite löjeväckande att vi i den här tråden har två falagner som båda påstår att den andre har fel.
Jag delar Lars kommentarer. Det är dyrare att köra race. Att sedan vissa forum-deltagare, ingen nämnd (läs: Fredrik) vill få oss som inte kör race att börja är ju en annan sak.
Det är inte bara dyrare att köra race, det tar mycket mer tid också. Både i avseendet att du bokat upp dig för en hel säsong men också i förberedelser. Det tar en kompromisslös tid dessutom.
AndersY skrev:
Även om en tävlingsbil av grp-N stuk kanske kostat 50 000:- att bygga så skall det till en himla kraftig krasch innan man förlorar allt. Några delar ifrån drivlinan, hjulupphängningar, etc. brukar alltid gå att rädda. En tävlingsbil har ju mycket mindre delar som kan gå sönder och som måste fixas för att klara besiktningen. Buren gör den dessutom rätt styv så även om man rullar och kanske kör in i räcket, så kan det gå att fixa med hjälp av slägga och svets.

Jag kan inte slå med en slägga än mindre en hålla i en svets. Därför blir ovan "bagatelliseringar" nästan mer skruvade än de kontanta uppgifterna. Tack för de förresten Anders B. En timme med budget SLC kostar ung. som en hel dag på Gelleråsen för mig.

Kontenta: Det kan ju vara som så att man har svårt att hinna med vardagen, dagislämning, jobb, handla mat, städa, tvätta, diska, etc. etc. Att då "bränna" 5-6 helger/år ifrån familj är en omöjlighet.
Iaf för egen del så skrev jag i mitt första inlägg att det kanske inte nödvändigtvis är pengarna som sätter gränsen.

Är den här tråden egentligen till för att ni som lurar er själva vill hitta något annat att fokusera er på?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Y: Jag har ju föv gjort ett seriöst (tack vare dig ) försök att hitta ett sätt att köra racing på efter min plånbok och med minimal tidsåtgång. Men då jag gillar Ringen (där får man inte köra go-cart) och har ett antal praktiska krav på bilåkat (typ kunna få med barnvagn) går det inte för mig.

Kanske kan jag dock bli teamchef om några år. Lillgrabben uppvisar betydande förmågor med trampbilen.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

BTG skrev:

Kontenta: Det kan ju vara som så att man har svårt att hinna med vardagen, dagislämning, jobb, handla mat, städa, tvätta, diska, etc. etc. Att då "bränna" 5-6 helger/år ifrån familj är en omöjlighet.

Min kompis sade vid något tillfälle, att det gäller att skaffa sig en lämplig familj om man
vill hålla på med motorsport.

Han har inte en lämplig familj, så hans grabbar kan glömma det där med motorsport/gokart.

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Jag bytte sambo efter 9 års ständigt motarbetande. Problemet nu är att vi måste skaffa en banbil till så hon också kan köra samtidigt.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

BTG skrev:
AndersY skrev:
Ja, det där var en intressant fråga. Menar du, Micke, att det finns försäkringsbolag som garanterat betalar ut ersättning efter en krasch på en banträff?

Ja, t.e.x. SalusAnsvar.
AndersY skrev:
Efter att ha läst ett antal trådar här så trodde jag att det inte var fallet. Dumt att lura någon att tro nåt annat om det inte alltid stämmer.

Ja, jättedumt.

Det är nästan lite löjeväckande att vi i den här tråden har två falagner som båda påstår att den andre har fel.
Saluansvar har tydligen kvar samma fomulering som alla andra hade förr samt ett litet tillägg vid helförsäkring.
SaluAnsvar, Helförsäkring skrev:
Vi betalar inte skada, som hänt under tävling med bilen eller under träning för tävling, om vi inte särskilt åtagit oss detta
Sen står det en liten synmpatisk text om bekränsning av ersättning om bilen änväts vid tävlingar.
Man får hoppas att de står vid sina villkor, personligen skulle det bara bli 2000 dyrare per säsong att byta till SaluAnsvar, om jag nu skulle köra bana med gatbilen igen. Att ta tävlingsbilen med fullbur känns bättre och jag hoppas att det inte blir helskrotning på länge, drivlinan och det mesta av chassit bör i så fall gå att plocka över i en ny kaross.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

NiklasFalk skrev:
Man får hoppas att de står vid sina villkor

För att det inte skall bli jättedumt även här så berättar jag att jag skrev ett brev till bolaget och beskrev hur jag brukade bilen på bana. De skrev då ett brev tillbaka där de citerade mig och meddelade att försäkringen gällde samt att motorskadeförsäkringen också gällde upptill 10kmil på min importbil!

Gatbils-åkar fråga
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12603 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande