Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Lupo Gti 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1 besök senaste veckan (40950 totalt)
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nu lyser grejerna i fronten igen sedan några dagar. thumbs up Man känner sig nästan lite händig...

Jag beställde en ballast från www.billjus.se och även kabeln som ska vara mellan D2S lampan och ballasten, tyvärr skickades inte kabeln som ska gå mellan bilens el och boxen så den fick man vänta nån dag till på. Men när säkerna väl kom så var det inte så problematiskt att montera grejerna tyckte jag. Det var bara att borra/såga ett hål att dra ut strömkablarna genom från lamphuset, man fick vara frikostig med siliconet vid tätningen av lamphuset eftersom jag trodde att kablarna var betydligt kraftigare än var dom i själva verket var. Här kommer en bild på själva ballasten då.

Lite silicon livar ju alltid upp. Lackade senare täckplåten i alu så den inte ärgar lika fort. Silvertejp fick tillfälligt ersätta krymslang, inga skönhetpoäng, men funktionen är det inget fel på, än.

Inga stilpoäng gällande monteringen heller misstänker jag, men jag ska nog hitta nåt ställe där den inte syns fullt lika bra senare.

Jaha, och nu nästa vecka så är det besiktningsdax, något jag inte ser fram emot med någon bil. Varje gång det är dax för detta så brukar suget efter nåt betydligt äldre i bilväg infinna sig (nåt besiktningsfritt från 1950 eller äldre ). Bromsoket bak på högersidan har börjat glappa märkte vi när bromsarna skulle luftas inför Kinnekulle nu senast, har inte tagit loss och forskat i detta så mycket, men det känns som att det drar lite snett vid hårdare inbromsningar nu när man vet om det, får kolla det nu i veckan tänkte jag (beläggen verkade dock jämnt slitna)... Jag hoppas även att jag inte råkar ut för nån fantast av helbilsgodkännande på stationen heller, kanske skulle försöka få svetsat tillbaks orginal förarsätet så man inte råkar ut för en kraftigare besikningsman som inte får plats i stolen. Lampan för airbag:en lyser ilsket gult också, det hade ju varit bra att fått dit ett motstånd av rätt modell i den kontakten som ska vara till stolen....

Tog en liten hösttur igår efter jobbet på lite småvägar, de gula löven på asfalten gjorde att greppet var lite klent så det fick bli fotografering istället. Nyfikna & närgångna åskådare fick jag på ett av ställena jag passerade.

Lidköping
Här sen Apr 2004

Buump!

Dags och väcka liv i en favorit tråd, hur går det med bilen Peter? När får man se den på kullen igen?

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tobias H skrev:
Buump!
Dags och väcka liv i en favorit tråd, hur går det med bilen Peter? När får man se den på kullen igen?
Nä man har ju konverterat till att åka mexicobeige Jetta från 81 på heltid nu (eller sedan i november ), Weberbröl i all ära, men jag börjar bli lite less på det nu.

Tänkte försöka justera lite ljus i veckan, jag hade ju för låg ljusbild förra gången jag testade att besiktiga.
Tänkte även besiktiga bilen efter 1:e juni så jag slipper göra det innan besikningsperioden...

Tänkte faktiskt uppdatera här vilket dag som helst med en annan bilrelaterad grej som har hänt under vintern,
men jag har grejerna på en annan dator så det får komma vid ett annat tillfälle.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nybes. u.a.
Så nu finns det risk att man får kört lite i år också.
Tack som vanligt till 'tjipp' & hans äldre släktingar för assistans inför besiktning.

Så nu ska jag hänga dit neonet, så man vågar åka på träff, eller inte.
Nä men ragga lite bromsbelägg fram och sänka ner bilen igen till normal nivå och kanske tvätta av den lite bättre så ska den nog funka ett tag till.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Läge att uppdatera här lite kanske!

Jag fick köpt mig en omgång belägg och klämt dit innan årets (för mig) första banträff gick av stapeln, det var Bugrun på Mantorp tre dagar i början av Juni, sent ska syndaren vakna... Valet av belägg föll i.a.f. på Pagid rs 4-2 (dom blå alltså) igen, dom höll ju bra förra säsongen och så mycket kommer jag ju inte köra i år. R-däcken som jag körde på förra året fick funka denna träffen också (Toyo R888 195/50-15"), men efter träffen var dom nog inte så lagliga att köra på längre mönstrdjupsmässigt, så till nästa träff fick jag lagt på nya i samma storlek och modell, tycker dom funkar himla bra.

Bugrun var det ja.

Jag körde ju min egna lilla karavan upp i år för att jag skulle hinna åka på en bilträff på fredagen innan jag skulle slå läger uppe på Mantorp... Första stoppet på trippen blev alltså Tidaholm och Jokers träffen, dom har ju en förmåga att alltid krocka annars de där träffarna så i år tänkte jag att nu ska jag nog kunna klippa båda. Bugrun har man ju sett förr och så bra att man behöver vara där alla dagarna kände jag inte att det var... Jokersträffen är ju en 'posörsträff' för amerikanska fordon (några engelska hojar var dock okej i rätt stuk), alltså utställning och sånt men inga orginalbilar är okej att ta in, på kvällen är det fullt hålligång med band som spelar mm. På fredagen när jag var där så annornades en hojutställning med hojtidningen Dice som 'sponsor', sjukt många coola hojar, men bilar var det tyvärr inte så många av på fredagen, men dom som var där var ju helrätt! Bilder på spektaklet finns på min numera något överbesökta photobucketsida.

Sen drog jag iväg mot Mantorp då som sagt, skulle möta en herr Freiholtz i sin pimpade Caddylack utanför Tidaholm.

Varmt, dåligt med skugga, campingliv & en jäkla massa folkafolk kan man säga att det var när vi kom fram, det höll ju i sig hela helgen alla de grejerna.

Semesterpackad bil, 4 däck går perfekt in ståendes i 'lastutrymmet'.
Foto: www.hastig.se

Bilen funkade kanon på banan och dit och hem, Bugrun är dock ingen träff om man vill köra mycket för det är ju massa annat folk som ska träna, tidsträna, kvala och köra rejs typ, sen lägger dom in lite dragracing och parader i bästa tyska stil. Men men, en del åka på lördagen blir det, och då gällde det att hålla sig framme. Det är många som testar på bankörning för första gången på Bugrun också så man för ju köra vackert och försöka ha koll på läget lite mer än vanligt. Men det är ju hur sköj som helst ändå. Lite bilder då kanske!

Foto: Lewan

Foto: 'hrcs' Lasse H, Moss, Norge

125-hästarsklubben? Tror det är Manny jag har framför mig här med sin 1,8 20v Golf.

Foto: Lillen

Jaha, nästa träff då, svårt att minnas nästan när det är så glest mellan körningarna, och när man slarvar med uppdateringarna blir det inte lättare. Men jag är nästan säker på att det var TPC's körning på Knutstorp som gäller nu.

I år gjorde vi så att vi bokade stuga innan träffen så man slapp köra tidigt på morgonen. Inte helt fel visade det sig, väldigt fina stugor och 50m bort till depån. thumbs up Vi som åkte ner var 'tjipp' med beifahrer Jenny i LT'n med räsergolfen på flaket & 'Mika' i sin Corrado 1,8t.

Superbra väder i år igen och mycket trevligt folk och roliga bilar att kika på, tummen upp för de här träffarna. thumbs up Bilen funkade bra, men jag tyckte att däcken blev lite hala i värmen, men de ser inte ut att ha överhettats och supervarma när man kom in det var dom ju inte. I år tyckte jag det var betydligt 'jämnare' bilar eller vad man ska säga, många som höll samma tempo.

Lite bilder blev det väl också här, Mikas Corrado fick en liten med betoning på liten driftstörning, det var nån liten låsning som ska hålla wastegatearmen eller nåt still så den kan öppna och stänga fint som hade lossnat, ingen tur alls på TPC's träffar för det var ju nåt liknande som hände på Gelleråsen i höstas. Men jag fick i.a.f. lurat på honom min kamera så han kunde ta lite bilder på oss som körde i väntan på hemgång. thumbs up

Foto: Mika

Början till en härlig understyrning kanske?

'tjipp' ligger bakom och hetsar lite, dom går rätt jämnt de här två bilarna verkar det som.

En liten överblick på området på eftermiddagens slut. Om nån känner sig sugen på att köpa en sån här liten bil så kan herrn vars bil står närmast kameran kontaktas ('Tommy S'), han har en fin lågmilare över.

Nästa träff var lite mer på hemmaplan, Kinnekulle, äntligen! Verkligen dåligt med körningar där i år tycker jag. thumbs down Denna träffen var det en tjej från Nossebrotrakten som hade fixat, det var dessutom som jag förstod det första gången Annica styrde upp nåt sånt här, gick ju kanon kan man säga.

Man hade ju ingen aning om vad för bilar som skulle dyka upp,em n det visade sig bli det bästa från 'schlätta' s.a.s. Massa olika gatbilar och nån rejsbil.

Foto: 'Chrix74'

Började köra och tyckte inte greppet var nåt vidare de första passen, men det tog sig under dagen och efter lunch var det grymt grepp!
Men bara för vissa som synes, eller det kanske är oljerök från den gamle rödblockaren under huven?

Efter runt 13 mil (alltså en tank på Lupospråk ) så började bromspedalen gå i botten efter Molins knäpp. Shit, är det så här det är att få bromsfade tänkte jag och smög in mot depån med ett rykande hjulhus... Ställde mig och kikade lite och såg inte att det var några fel direkt, hissade upp bilen och kände på hjulet, helt löst!!! Tog av hjulet och märkte att muttern som håller drivaxeln hade skruvat upp sig typ en cm eller liknande. Detta fenomen hade varit på tapeten på gtiklubbens forum när det gäller Golfar av årsmodeller före 1992 som brukas på bana, men nu verkade även fenomenet ha drabbat även den bästa bilmodellen av alla, det var ju inte så bra...

Efter lite förhandlingar med 'tjipp' om vad som borde göras kom vi fram till att vi tightar åt det och fortsätter köra, det har alltid funkat på hans Golf mk1 som han kör med och det verkar vara det som gäller för alla andra med. Drog åt det igen och åkte ut och kände på det lite i nedre depån, kollade så allt satt fast och så, sen drog jag ut och körde igen på banan. Det funkade fint tills varv 7 eller 8 då det gick pedalen i golvet igen, nu lät det dessutom inte helt friskt... Smööög in i depån och ställde bilen, jajamen, större delen av den splinsade axeln som går genom navet saknades, muttern ligger nog i svängen efter Molins eller nåt... Hur göra? Ringde runt och kollade möjligheter med bärgning och sånt, men då ville dom inte ställa bilen hemma hos mig utan närmsta verkstad helst, inte aktuellt. Ringde runt och frågade folk man kändes som bodde hyfsat nära om dom kunde ha ett lik ståendes hemma nån dag (tack Nisse ). Sen ser jag Opel-Calle komma gåendes i depån, han bor väl nära om jag inte minns fel tänkte jag, och mycket riktigt var det så fortfarande. Han kunde dessutom tänka sig att ha ett tyskt halvblod bland sina tyska vildhästar i stallet.

Så fick i.a.f. trixat på Lupon på 'tjipps's LT efter viss övertalning, den lilla stumpen som satt från drivknuten ut genom navet hade nu vid det här laget hoppat ur och bilens vikt hängde väl mer eller mindre på bromsoksbygeln, lättrullat, nej inte ens med winch! > Men bilen kom upp och jag tog och körde bort 'tjipp's räser etta till Calle och sen åkte vi hemåt för att lasta av, lättare sagt en gjort det också. Framåt 22-tiden var vi uppe hos Calle igen ovanför Lidköping för att lasta Golfen, så det blev en del bilåka under dagen, men med fel bil... Supertack till 'tjipp' så klart och även till Opel-Calle.

Efter att ha rivit ner grejerna så blev det till att betälla lite grejer, en ny drivknut, ett nytt nav inkl. abs ring och ett hjullager. Så dessa är nu monterade och åtdragna enligt konstens alla regler. Tänkte försöka få dit de sista grejerna idag, eventuellt är det banåka i helgen, man hoppas ju att detta inte ska upprepas men man blir ju lite fundersam.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Det är alltid roligt att läsa dina berättelser!
Tack för tacket synd att jag var för långt hemifrån för att kunna hjälpa dig.

Skaffa dig också en äldre härk och kör med, då kommer du hem med bilen även om den står på ett bärgarflak. Har man entusiastförsäkring från Bilsport/Mc så får man nämligen bilen hemfraktad. Man får också ha en fin tjej i knät i 24 mil.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Hallå Peter!

Värst vad långt ner din biltråd hamnat... Inga mods i vinter utöver vinterdäck på?

Blir alltid glad, och bankörningssugen, när jag kollar dina snygga bilder. Värmer gött i vintermörkret!

//Martin

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Martin G skrev:
Hallå Peter!

Värst vad långt ner din biltråd hamnat... Inga mods i vinter utöver vinterdäck på?

Blir alltid glad, och bankörningssugen, när jag kollar dina snygga bilder. Värmer gött i vintermörkret!

//Martin
Tjena Martin!
Jo man tackar för de snälla orden om bilderna, alltid roligare med bilder i trådarna tycker jag. Nä här händer det sannerligen inte för mycket i 'onödan' med denna bilen, så det är nog därför tråden är så långt ner, kul att du hittade den ändå! Jag har noterat att tråden släpar en hel del också, har inte lagt upp bilder från flera av sommarens och höstens träffar, illa... Det stämmer att bilen går på vinterdäck nu, Hakka 4 satt det på bilen när jag köpte den för några år sen, så dessa fick åka på i år. Men efter att ha hängt dit dessa på bilen och kört nån vecka så kom jag på att denna bilen kanske gör sig bättre i garaget istället för Jettan, så nu åks det Jetta etta i vinter istället, då kanske det blir roligare att köra Lupo till våren igen.

Det som behövs göras med bilen innan man ska ut och åka igen är att kolla över så att bulten till drivknuten fortfarande sitter fast som den ska, det verkar som att den inte gör det, för det knäpper till märkbart när man går från stillastående... Sommardäck måste införskaffas också, 195/45-15" eller kanske 50-profil som på r-däcken, får filura på detta lite. Låg rullomkrets uppskattas i.a.f. av mig, det gör ju susen för oss med små motorer... R-däck finns det nog så att man klarar sig nästa säsong med, två uppsättningar R888 kvar, men alla däck är använda dock inte helt slut, så det kan nog bli en del bytande och trixande för att få ihop det till slut.

Skriver en liten lista här så jag kommer ihåg vilka träffar jag ska lägga ut bilder från senare, tror att det bara var de här fem.
Åkte ju på några andra träffar med, men då var man bara beifahrer för ovanlighetens skull.
VACN Rudskogen
SVKG Ale ring sprint 1 & 2
Rejsaträffen Sturup
Gtiklubben Kinnekulle

VW Lupo Gti 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1 besök senaste veckan (40950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande