Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 1 besök senaste veckan (40950 totalt) |
Nu lyser grejerna i fronten igen sedan några dagar.
![]() ![]() ![]() Jag beställde en ballast från www.billjus.se och även kabeln som ska vara mellan D2S lampan och ballasten, tyvärr skickades inte kabeln som ska gå mellan bilens el och boxen så den fick man vänta nån dag till på. Men när säkerna väl kom så var det inte så problematiskt att montera grejerna tyckte jag. Det var bara att borra/såga ett hål att dra ut strömkablarna genom från lamphuset, man fick vara frikostig med siliconet vid tätningen av lamphuset eftersom jag trodde att kablarna var betydligt kraftigare än var dom i själva verket var. ![]() ![]() Lite silicon livar ju alltid upp. Lackade senare täckplåten i alu så den inte ärgar lika fort. Silvertejp fick tillfälligt ersätta krymslang, inga skönhetpoäng, men funktionen är det inget fel på, än. ![]() ![]() Inga stilpoäng gällande monteringen heller misstänker jag, men jag ska nog hitta nåt ställe där den inte syns fullt lika bra senare. ![]() ![]() Jaha, och nu nästa vecka så är det besiktningsdax, något jag inte ser fram emot med någon bil. ![]() ![]() ![]() ![]() Tog en liten hösttur igår efter jobbet på lite småvägar, de gula löven på asfalten gjorde att greppet var lite klent så det fick bli fotografering istället. Nyfikna & närgångna åskådare fick jag på ett av ställena jag passerade. ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
![]() ![]() ![]() Tänkte försöka justera lite ljus i veckan, jag hade ju för låg ljusbild förra gången jag testade att besiktiga. ![]() Tänkte även besiktiga bilen efter 1:e juni så jag slipper göra det innan besikningsperioden... ![]() Tänkte faktiskt uppdatera här vilket dag som helst med en annan bilrelaterad grej som har hänt under vintern, men jag har grejerna på en annan dator så det får komma vid ett annat tillfälle. _________________ Peter Karlsson |
||
Nybes. u.a.
![]() Så nu finns det risk att man får kört lite i år också. Tack som vanligt till 'tjipp' & hans äldre släktingar för assistans inför besiktning. ![]() Så nu ska jag hänga dit neonet, så man vågar åka på träff, eller inte. ![]() Nä men ragga lite bromsbelägg fram och sänka ner bilen igen till normal nivå och kanske tvätta av den lite bättre så ska den nog funka ett tag till. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Läge att uppdatera här lite kanske!
![]() Jag fick köpt mig en omgång belägg och klämt dit innan årets (för mig) första banträff gick av stapeln, det var Bugrun på Mantorp tre dagar i början av Juni, sent ska syndaren vakna... ![]() ![]() Bugrun var det ja. ![]() Jag körde ju min egna lilla karavan upp i år för att jag skulle hinna åka på en bilträff på fredagen innan jag skulle slå läger uppe på Mantorp... Första stoppet på trippen blev alltså Tidaholm och Jokers träffen, dom har ju en förmåga att alltid krocka annars de där träffarna så i år tänkte jag att nu ska jag nog kunna klippa båda. Bugrun har man ju sett förr och så bra att man behöver vara där alla dagarna kände jag inte att det var... Jokersträffen är ju en 'posörsträff' för amerikanska fordon (några engelska hojar var dock okej i rätt stuk), alltså utställning och sånt men inga orginalbilar är okej att ta in, på kvällen är det fullt hålligång med band som spelar mm. På fredagen när jag var där så annornades en hojutställning med hojtidningen Dice som 'sponsor', sjukt många coola hojar, men bilar var det tyvärr inte så många av på fredagen, men dom som var där var ju helrätt! ![]() ![]() Sen drog jag iväg mot Mantorp då som sagt, skulle möta en herr Freiholtz i sin pimpade Caddylack utanför Tidaholm. Varmt, dåligt med skugga, campingliv & en jäkla massa folkafolk kan man säga att det var när vi kom fram, det höll ju i sig hela helgen alla de grejerna. ![]() ![]() Semesterpackad bil, 4 däck går perfekt in ståendes i 'lastutrymmet'. Foto: www.hastig.se Bilen funkade kanon på banan och dit och hem, Bugrun är dock ingen träff om man vill köra mycket för det är ju massa annat folk som ska träna, tidsträna, kvala och köra rejs typ, sen lägger dom in lite dragracing och parader i bästa tyska stil. ![]() ![]() ![]() Foto: Lewan ![]() Foto: 'hrcs' Lasse H, Moss, Norge ![]() Foto: 'hrcs' Lasse H, Moss, Norge ![]() 125-hästarsklubben? Tror det är Manny jag har framför mig här med sin 1,8 20v Golf. Foto: 'hrcs' Lasse H, Moss, Norge ![]() Foto: 'hrcs' Lasse H, Moss, Norge ![]() Foto: Lillen Jaha, nästa träff då, svårt att minnas nästan när det är så glest mellan körningarna, och när man slarvar med uppdateringarna blir det inte lättare. ![]() I år gjorde vi så att vi bokade stuga innan träffen så man slapp köra tidigt på morgonen. Inte helt fel visade det sig, väldigt fina stugor och 50m bort till depån. ![]() Superbra väder i år igen och mycket trevligt folk och roliga bilar att kika på, tummen upp för de här träffarna. ![]() Lite bilder blev det väl också här, Mikas Corrado fick en liten med betoning på liten driftstörning, det var nån liten låsning som ska hålla wastegatearmen eller nåt still så den kan öppna och stänga fint som hade lossnat, ingen tur alls på TPC's träffar för det var ju nåt liknande som hände på Gelleråsen i höstas. ![]() ![]() ![]() Foto: Mika ![]() Foto: Mika ![]() Foto: Mika ![]() Foto: Mika ![]() Foto: Mika Början till en härlig understyrning kanske? ![]() ![]() Foto: Mika ![]() Foto: Mika 'tjipp' ligger bakom och hetsar lite, dom går rätt jämnt de här två bilarna verkar det som. ![]() Foto: Mika ![]() Foto: Mika En liten överblick på området på eftermiddagens slut. Om nån känner sig sugen på att köpa en sån här liten bil så kan herrn vars bil står närmast kameran kontaktas ('Tommy S'), han har en fin lågmilare över. ![]() Nästa träff var lite mer på hemmaplan, Kinnekulle, äntligen! Verkligen dåligt med körningar där i år tycker jag. ![]() ![]() Man hade ju ingen aning om vad för bilar som skulle dyka upp,em n det visade sig bli det bästa från 'schlätta' s.a.s. Massa olika gatbilar och nån rejsbil. ![]() Foto: 'Chrix74' Började köra och tyckte inte greppet var nåt vidare de första passen, men det tog sig under dagen och efter lunch var det grymt grepp! ![]() Men bara för vissa som synes, eller det kanske är oljerök från den gamle rödblockaren under huven? ![]() ![]() Efter runt 13 mil (alltså en tank på Lupospråk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efter lite förhandlingar med 'tjipp' om vad som borde göras kom vi fram till att vi tightar åt det och fortsätter köra, det har alltid funkat på hans Golf mk1 som han kör med och det verkar vara det som gäller för alla andra med. Drog åt det igen och åkte ut och kände på det lite i nedre depån, kollade så allt satt fast och så, sen drog jag ut och körde igen på banan. Det funkade fint tills varv 7 eller 8 då det gick pedalen i golvet igen, nu lät det dessutom inte helt friskt... Smööög in i depån och ställde bilen, jajamen, större delen av den splinsade axeln som går genom navet saknades, muttern ligger nog i svängen efter Molins eller nåt... Hur göra? ![]() ![]() ![]() ![]() Så fick i.a.f. trixat på Lupon på 'tjipps's LT efter viss övertalning, den lilla stumpen som satt från drivknuten ut genom navet hade nu vid det här laget hoppat ur och bilens vikt hängde väl mer eller mindre på bromsoksbygeln, lättrullat, nej inte ens med winch! ![]() ![]() ![]() Efter att ha rivit ner grejerna så blev det till att betälla lite grejer, en ny drivknut, ett nytt nav inkl. abs ring och ett hjullager. Så dessa är nu monterade och åtdragna enligt konstens alla regler. ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Det är alltid roligt att läsa dina berättelser!
![]() Tack för tacket ![]() Skaffa dig också en äldre härk och kör med, då kommer du hem med bilen även om den står på ett bärgarflak. Har man entusiastförsäkring från Bilsport/Mc så får man nämligen bilen hemfraktad. Man får också ha en fin tjej i knät i 24 mil. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Hallå Peter!
Värst vad långt ner din biltråd hamnat... Inga mods i vinter utöver vinterdäck på? ![]() Blir alltid glad, och bankörningssugen, när jag kollar dina snygga bilder. Värmer gött i vintermörkret! ![]() //Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Re:
![]() Jo man tackar för de snälla orden om bilderna, alltid roligare med bilder i trådarna tycker jag. Nä här händer det sannerligen inte för mycket i 'onödan' med denna bilen, så det är nog därför tråden är så långt ner, kul att du hittade den ändå! ![]() ![]() ![]() Det som behövs göras med bilen innan man ska ut och åka igen är att kolla över så att bulten till drivknuten fortfarande sitter fast som den ska, det verkar som att den inte gör det, för det knäpper till märkbart när man går från stillastående... ![]() ![]() Skriver en liten lista här så jag kommer ihåg vilka träffar jag ska lägga ut bilder från senare, tror att det bara var de här fem. Åkte ju på några andra träffar med, men då var man bara beifahrer för ovanlighetens skull. ![]() VACN Rudskogen SVKG Ale ring sprint 1 & 2 Rejsaträffen Sturup Gtiklubben Kinnekulle _________________ Peter Karlsson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 1 besök senaste veckan (40950 totalt) |