Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vinge vs. GurneyFlap och var placera vingen för bäst effekt?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
3 besök senaste veckan (46356 totalt)
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Även om vingprofilen kommer från en tävlingsserie så behöver den inte fungera i praktiken. Jag drar mig till minnes BTCC för några år sedan... Då fanns en regel att bilarna skulle ha vinge, men den fick inte generera downforce... Den satt där för att bilarna skulle se rejsiga ut... Det finns marknadsföringsaspekter på många nivåer i motorsporten...

_________________
Mattias Meldert
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Benci skrev:
...För att veta hur dålig min gamla "styling-vinge" var, så sågade jag av gavlarna på den.
Sedan ritade jag av profilen på papper och skannat in den.
Skall importera in den i DesignFoil och köra den i dess virtuella vindtunnel...


Det skulle vara intressant att jämföra dess egenskaper med en planka.
Är det nå't du kan göra för oss?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Plan och tunn vingprofil med 20 cm Chord och Re 500000 (ca 130km/h)


Här ser man hur mycket Lift/Drag plankan på 130cm x 20cm ger i ca 130km/h
Konstigt att den inte genererar mer Drag än vad den gör.
Fast det blir inte så mycket Lift heller för den delen, ca 80N vid 5-grader och ca 160N vid 10-grader.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Har du bestämt dig för profil och metod? Jag gjorde en profil med materialet som jag har "nära mig". Utskuret på jobbet i exakt profil efter cad-ritning....är man pappskalle så är man

Spant, pluggbygge lite typ modellplansvinge som jag sedan klädde och plastade av till en form i två halvor.


Monterat på en skiva


om det hjälper dig och du vill göra någon variant med well, så kan jag kanske fixa nå't till dig, annars kanske glödsågade cellplastbitar är bäst vid enstyckstillverkning av vinge?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

r-2 skrev:
Har du bestämt dig för profil och metod? Jag gjorde en profil med materialet som jag har "nära mig". Utskuret på jobbet i exakt profil efter cad-ritning....är man pappskalle så är man

Nu har jag äntligen bestämt mig för vilken profil jag kommer att använda.


Det som fick mig att falla för denna är dess höga CL med bra CD värden.


Har sågat ut en ribbprofil i 12mm plyfa, men det är banne mig svårt att få Leading edge helt hundra.
Jag kommer att lämna bort jobbet till en finsnickeri.
Chorden är 19,7 mm på ribban som blir ca 20 cm med någon ytskikt.


Har gjort en liten kalkyl på vad bladet skulle väga om jag skulle köra en kompakt ribbdesign.
Mao ingen luft, utan ribborna tätt limmade förstärkta med fiber eller tunn aluminium på utsidan.
Ribbprofilen ovan med lättningshål väger 15 gram.
Det behövs 104 st för att få till en 125 cm lång vinge.
Det skulle väga 1560 gram.
Till det kommer endplates ca 2x50 gram = 100 gram
Vingblad 1660 gram = 1,66 kg

På det tillkommer antingen glasfiberduk 0,63m2 med färg eller 0,4 mm aluplåt ca 200gram.
Totalvikt ca. 1,9 kg

Vägde min gamla stylingvinge och den väger 3,1 kg.

Så det borde funka fint med en kompakt plyfavinge.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Racetech
Vinge vs. GurneyFlap och var placera vingen för bäst effekt?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
3 besök senaste veckan (46356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande