Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 2 besök senaste veckan (46356 totalt) |
Även om vingprofilen kommer från en tävlingsserie så behöver den inte fungera i praktiken. Jag drar mig till minnes BTCC för några år sedan... Då fanns en regel att bilarna skulle ha vinge, men den fick inte generera downforce...
![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Re:
Det skulle vara intressant att jämföra dess egenskaper med en planka. Är det nå't du kan göra för oss? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Plan och tunn vingprofil med 20 cm Chord och Re 500000 (ca 130km/h)
![]() Här ser man hur mycket Lift/Drag plankan på 130cm x 20cm ger i ca 130km/h Konstigt att den inte genererar mer Drag än vad den gör. Fast det blir inte så mycket Lift heller för den delen, ca 80N vid 5-grader och ca 160N vid 10-grader. ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||
Har du bestämt dig för profil och metod? Jag gjorde en profil med materialet som jag har "nära mig". Utskuret på jobbet i exakt profil efter cad-ritning....är man pappskalle så är man
![]() Spant, pluggbygge lite typ modellplansvinge som jag sedan klädde och plastade av till en form i två halvor. ![]() Monterat på en skiva ![]() om det hjälper dig och du vill göra någon variant med well, så kan jag kanske fixa nå't till dig, annars kanske glödsågade cellplastbitar är bäst vid enstyckstillverkning av vinge? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||
Re:
Nu har jag äntligen bestämt mig för vilken profil jag kommer att använda. ![]() Det som fick mig att falla för denna är dess höga CL med bra CD värden. ![]() ![]() Har sågat ut en ribbprofil i 12mm plyfa, men det är banne mig svårt att få Leading edge helt hundra. Jag kommer att lämna bort jobbet till en finsnickeri. Chorden är 19,7 mm på ribban som blir ca 20 cm med någon ytskikt. ![]() Har gjort en liten kalkyl på vad bladet skulle väga om jag skulle köra en kompakt ribbdesign. Mao ingen luft, utan ribborna tätt limmade förstärkta med fiber eller tunn aluminium på utsidan. Ribbprofilen ovan med lättningshål väger 15 gram. Det behövs 104 st för att få till en 125 cm lång vinge. Det skulle väga 1560 gram. Till det kommer endplates ca 2x50 gram = 100 gram Vingblad 1660 gram = 1,66 kg På det tillkommer antingen glasfiberduk 0,63m2 med färg eller 0,4 mm aluplåt ca 200gram. Totalvikt ca. 1,9 kg Vägde min gamla stylingvinge och den väger 3,1 kg. Så det borde funka fint med en kompakt plyfavinge. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 2 besök senaste veckan (46356 totalt) |