Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 (Skrotad)
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69, 70   >>
3 besök senaste veckan (190849 totalt)
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Du kan inte mena allvar med en m70b54???

_________________
L-P Johnsson
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



För det kan bli aningens svårt att stroka en m50 till 5.4 liter. Hehehe!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

elpe300 skrev:
Du kan inte mena allvar med en m70b54???


Hehe jo det har faktiskt funderats åt det hållet mycket volym är ju alltid trevlig
gött med mycket vrid & i detta fallet hyfsade effekt.

Fördelen med denna mot V8:an är 60 graderers cylindervinkel vilket ger lättare
montering. Skippar man orginalinsugningsröret blir hela motorpaketet "litet" & smidigt.

Problemet är att hitta vettig växellåda till det hela. som inte väger 1ton eller kostar multum.

Men en ZF320 låda & adapter borde funka
Som svängjul lättad automatkrans & med stålplatta för kopplingen

Men men vi får se hur det blir ideer finns i alla fall

V12 är ju faktiskt inte så tung som man kan tro bara ett par kilo med än V8:an

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Hmm, m20 ett par kg mer än m42, m50 ett par mer än m20, m60 ett par mer än m50, m70 ett par mer än m60, hmm blir många kg till slut

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Du är min idol om du kommer till Mantorp med V12:a i E30:n!!!

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Re:

johan sjöström skrev:
Du är min idol om du kommer till Mantorp med V12:a i E30:n!!!

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


+1!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



+2

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Ultura skrev:
Hmm, m20 ett par kg mer än m42, m50 ett par mer än m20, m60 ett par mer än m50, m70 ett par mer än m60, hmm blir många kg till slut


Inte så stora skillnader man kan tro på

Följande vikter på Longblock

M42B18=103 kg
M20B25=121kg +18kg
M52B28=120kg +17kg
M62B44=142kg +39kg
M73B54=146kg +43kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Hehe nedå, men många BÄCKar små, fast det blir mer farligt än tugnt .
Men jag hoppas liksom de andra att man får höra en e30 med 12cylindrar på Mantorp

_________________
Viktor Starkman
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Ultura skrev:
Hehe nedå, men många BÄCKar små, fast det blir mer farligt än tugnt .
Men jag hoppas liksom de andra att man får höra en e30 med 12cylindrar på Mantorp


Farligt javisst för alla M3:or
8 eller 12 cyl blir det fast en 12:a skulle ju var fräckast

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Fördelen med V8 är att du får ju bak tyngdpunkten jämfört med en sexa.
Sen finns det ju växellådor också att få tag i.
V8-an är ju mekaniskt sett en mycket bättre motor än V12-an också.
Men men, det har ju gjorts förr att det stoppats V12 i E30, det stod t.ex ett sånt bygge inne på fordonsprogrammet när jag gick flygmekaniker i Linköping för 10 år sedan.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



måste det vara bmw?

för du kan ju åka 500sughästar på en halvmiss i en jänke v8 i alu. Och det fina är just eftermarknaden till dom. du behöver aldrig mer fundera över vad som passar osv.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Krille_hlm skrev:
Fördelen med V8 är att du får ju bak tyngdpunkten jämfört med en sexa.
Sen finns det ju växellådor också att få tag i.
V8-an är ju mekaniskt sett en mycket bättre motor än V12-an också.
Men men, det har ju gjorts förr att det stoppats V12 i E30, det stod t.ex ett sånt bygge inne på fordonsprogrammet när jag gick flygmekaniker i Linköping för 10 år sedan.

Har för mig du nämnt lite om V12:ans nackdelar tidigare.

Tänkte ev använda mig av en M73B54 i min E30

De fördelar jag hittat är hyfsat lätt väger bara några kilo mer än M62B44
Liten vinkel mellan 60 grader mellan cylindrarna
Med egna insugningsrör kan den bli liten & "compact"
Hyfsat med vrid

Trim är inte så intressant på motorn men lite kan man nog putsa
då litereffekten är tämligen låg ca 60 hk/L

Motorn ska flyttas ca 30 cm bakåt om man jämnför med orginalmotorns
bakre punkt vid torpedvägger

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

bullen! skrev:
måste det vara bmw?

för du kan ju åka 500sughästar på en halvmiss i en jänke v8 i alu. Och det fina är just eftermarknaden till dom. du behöver aldrig mer fundera över vad som passar osv.


Jo tanken är ju att åka bmw motor

Men nya cheva motorerna i alu är ju helt klart fina & smidiga

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



man kan åka 800hk N/A oxå med framgång i en lätt smallblock. kika gärna lite på nascar. för inspiration om inget annat.

_________________
Sammy Lundin
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

bullen! skrev:
man kan åka 800hk N/A oxå med framgång i en lätt smallblock. kika gärna lite på nascar. för inspiration om inget annat.


Vill man åka med BMWSC är man tyvärr mer eller mindre tvungen att ha en BMW-motor under locket.
Nu måste man ju såklart inte åka på deras tillställningar men ett lika välorganiserat och seriöst alternativ finns inte Nu pratar jag dock enbart gatbilskörning, bra tävlingsserier finns det.
Fanns det vettiga alternativ för gatbilsåkat skulle inte min BMW ha en märkestrogen motor

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Då har änligen förberedelsera för att passera nålsögat börjat.

In i garaget redan börjat plocka bort lite

Det mesta av fronten borta

Besiktnings motorn blir sista gången den ska i sen blir det ombyggt fordon

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Lilla listan för att återställa bilen i skick för nålsögat
med lite tur kanske den slinker igen

Ta bort stripening på rutan Klart
Demontera splitter & splitterfästen Klart
Byta till orginal stolar
Montera bälten Klart
Montera orginal instrumentering
Byta motor & växelåda
Höja bilen fram
Demontera gps antennen Klart
Demontera kamerafästen Klart
Montera katalysator
Montera täckplåt över soppapumpar
Montera bakre dörrsidor
Montera vänster helljus
Höja rattstången

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



om du är i behov av dekaler sen kan jag fixa såna då farsgubben har dekalfirma

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Mäki skrev:
om du är i behov av dekaler sen kan jag fixa såna då farsgubben har dekalfirma


Lät intressant framöver thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Lite småskruvande på kvällskvisten.

Lyft ur motor,växellåda & avgassystem.

Motor på väg ur

Här får de stå & vänta tills den hamnar i 323:an

Tomt undrar om man skulle ta & testa Japp de ska man



V8 på väg i för första gången för att se hur illa det är med platsen


Lite trångt blev det med med stora kapen & släggan sen så ska det nog lösa sig



_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 (Skrotad)
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69, 70   >>
3 besök senaste veckan (190849 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande