Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 67, 68, 69, 70 >> 3 besök senaste veckan (190849 totalt) |
Re:
Hehe jo det har faktiskt funderats åt det hållet mycket volym är ju alltid trevlig gött med mycket vrid & i detta fallet hyfsade effekt. Fördelen med denna mot V8:an är 60 graderers cylindervinkel vilket ger lättare montering. Skippar man orginalinsugningsröret blir hela motorpaketet "litet" & smidigt. Problemet är att hitta vettig växellåda till det hela. som inte väger 1ton eller kostar multum. Men en ZF320 låda & adapter borde funka Som svängjul lättad automatkrans & med stålplatta för kopplingen Men men vi får se hur det blir ideer finns i alla fall ![]() V12 är ju faktiskt inte så tung som man kan tro bara ett par kilo med än V8:an _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
|
||
Re:
Inte så stora skillnader man kan tro på Följande vikter på Longblock M42B18=103 kg M20B25=121kg +18kg M52B28=120kg +17kg M62B44=142kg +39kg M73B54=146kg +43kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
Farligt javisst för alla M3:or ![]() 8 eller 12 cyl blir det fast en 12:a skulle ju var fräckast ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Fördelen med V8 är att du får ju bak tyngdpunkten jämfört med en sexa.
Sen finns det ju växellådor också att få tag i. V8-an är ju mekaniskt sett en mycket bättre motor än V12-an också. Men men, det har ju gjorts förr att det stoppats V12 i E30, det stod t.ex ett sånt bygge inne på fordonsprogrammet när jag gick flygmekaniker i Linköping för 10 år sedan. |
||
Re:
Har för mig du nämnt lite om V12:ans nackdelar tidigare. Tänkte ev använda mig av en M73B54 i min E30 De fördelar jag hittat är hyfsat lätt väger bara några kilo mer än M62B44 Liten vinkel mellan 60 grader mellan cylindrarna Med egna insugningsrör kan den bli liten & "compact" Hyfsat med vrid Trim är inte så intressant på motorn men lite kan man nog putsa då litereffekten är tämligen låg ca 60 hk/L Motorn ska flyttas ca 30 cm bakåt om man jämnför med orginalmotorns bakre punkt vid torpedvägger _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
Jo tanken är ju att åka bmw motor Men nya cheva motorerna i alu är ju helt klart fina & smidiga _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
Vill man åka med BMWSC är man tyvärr mer eller mindre tvungen att ha en BMW-motor under locket. Nu måste man ju såklart inte åka på deras tillställningar men ett lika välorganiserat och seriöst alternativ finns inte ![]() Fanns det vettiga alternativ för gatbilsåkat skulle inte min BMW ha en märkestrogen motor ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Då har änligen förberedelsera för att passera nålsögat börjat.
In i garaget redan börjat plocka bort lite ![]() Det mesta av fronten borta ![]() Besiktnings motorn blir sista gången den ska i sen blir det ombyggt fordon ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Lilla listan för att återställa bilen i skick för nålsögat
med lite tur kanske den slinker igen ![]() Ta bort stripening på rutan Klart Demontera splitter & splitterfästen Klart Byta till orginal stolar Montera bälten Klart Montera orginal instrumentering Byta motor & växelåda Höja bilen fram Demontera gps antennen Klart Demontera kamerafästen Klart Montera katalysator Montera täckplåt över soppapumpar Montera bakre dörrsidor Montera vänster helljus Höja rattstången _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
|
||
Lite småskruvande på kvällskvisten.
Lyft ur motor,växellåda & avgassystem. Motor på väg ur ![]() Här får de stå & vänta tills den hamnar i 323:an ![]() Tomt undrar om man skulle ta & testa Japp de ska man ![]() V8 på väg i för första gången för att se hur illa det är med platsen ![]() Lite trångt blev det med med stora kapen & släggan sen så ska det nog lösa sig ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 67, 68, 69, 70 >> 3 besök senaste veckan (190849 totalt) |