Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 1 besök senaste veckan (36790 totalt) |
Räkningen på armcoräcket skall alltid betalas på plats ,men personalen är säger alltid -visa kvittot för ditt försäkringsbolag så får du pengar av dom- det är alltså klart lämpligt att se till att man har tillgång till pengar på plats.
_________________ Daffy Wallerius ____ ___ |
||||
Re:
Nix ![]() Precis som du ser i tråden så är det ju väldigt oklart vilka försäkringsbolag som ersätter och vilka som inte gör det. Nürburgring Gmbh kan ju knappast hålla koll på alla försäkringsbolag i hela Europa ![]() |
||||
Så här ligger det till:
- Nordslingan är klassad som vanlig tysk betalväg, där vanliga trafikregler gäller - Vid körning på denna vägsträcka måste enligt tysk lag giltig trafikförsäkring finnas för fordonet - Med trafikförsäkring avses alltså den du har på ditt eget bolag, den är giltig i hela Tyskland och täcker således skador på räcken etc. - om din försäkring inte innehåller en särskild friskrivningsklausul som avser just denna specifika vägsträcka, så är bolaget rökt i alla sammanhang som har med Ringen att göra, OM det nu inte handlar om en kurs, track day eller liknande. Då handlar det ju om avlyst område. - Det finns ett litet, litet kryphål som bolaget kan försöka hänvisa till, och det är - som exemplet från Norrland visar - vårdslös körning. Dock så upprättas det alltid en polisrapport på plats, och det ska väl anses sällsynt om denna rapport skulle påpeka vårdslöst beteende. Isf kommer tysk polis inte heller att vara nådig... - Det andra, nästan ännu mindre kryphålet som bolaget skulle kunna använda sig av är pararafer som lyder nåt i stil med: "...inte utsätta bilen för onormala påfrestningar..." eller liknande ordalydelser. Fyrhjulssläpp i Pflanzgarten 1, efterföljande studsar i högern, brusten hjulupphängning och krasch in i armcon i 140 knutar med den slitna VW Lupon i standardutförande kommer alltså att kunna tolkas som ett användande av fordonet som det inte var avsett för. Bolaget har alltså en (liten, men dock) möjlighet att därmed friskriva sig från ansvar. Kom ihåg att det som gäller är det som står i villkoren. Inget annat. Med andra ord spelar det ingen som helst roll vad företrädare för det ena eller andra bolaget säger vid kontakt. Villkoren! That's it! och är inte Nordslingan särskilt friskriven i dessa så har bolaget inte en sportslig i en rättslig process, vilket de mycket väl känner till. Att de sen försöker bråka hör till sakens natur. Varför pröjsa om man inte måste? och ja, jag har egen erfarenhet i frågan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Men som sagt. Kör du på Scuderian och smäller så kommer det att krävas någon typ specialförsäkring, alternativt att evenemanget ifråga - eller dess typ - är särskilt inskrivet i villkoren...! ![]() |
||||
Ja, nu menade jag naturligtvis enbart skador på räcken, sanering, bärgning och dylikt ... det vill säga det som täcks av min trafikförsäkring under turistkörningen. Nürburgring GmbH lär knappast kräva mig på pengar för skadorna på min egen bil.
![]() Men ett kort med lagom hög kreditgräns (eller en tjock bunt med eurosedlar) är alltså rekommenderat att ha tillgängligt. ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Re:
Det var nog jag som blev lite förvirrad och blandade ihop äpplen och päron ![]() Ja tror inte det är många som tänker på det. Usch vilken överraskning det kan bli. |
||||
Re:
Det är nog inget problem att få det så om man kan visa upp "grönt kort" tyskarna är ju lite konservativa.... ![]() |
||||
Re:
Meh ... säg det då ... ![]() Fast nu känns det som att det är en massa 'kanske' inblandade. Cash - Räkning 1-1 ... _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Intresant att "kompisen" fick en räkning till försäkringsbolaget på räcket. Det är ovanligt, men frågan är om det enbart beror på att han viftade med ett grönt kort, jag tror inte det är så enkelt ,men grönt kort har kanske större värde än jag visste.
_________________ Daffy Wallerius ____ ___ |
||||
Re:
Ursäkta en dum fråga, men de här "gröna kortet", vad är det? /Larsa _________________ Lars Linder Riskokar'n: http://www.youtube.com/watch?v=p0nu3o2wHsE&feature=channel Subar Legacy TURBO -92 bruks.. Subaru Impreza gt -00 Nöjes.. |
||||
Re:
Typ ett bevis på att du har en försäkring i hemlandet... Kolla med ditt försäkringsbolag, går oftast att beställa på nätet... Nicke _________________ Niclas Swahn |
||||
Re:
Det är ett "Internationellt försäkringskort för motorfordon" som du får av ditt försäkringsbolag. Det är helt enkelt ett försäkringsbevis för bilen i form av ett standardiserat dokument som gäller internationellt. Det är utskrivet på ett grönt papper = "grönt kort". Nu mera behöver du egentligen inget "grönt kort" i Tyskland, men det verkar som att det kan underlätta att ha ett om något skulle hända på Ringen. Ring dit försäkringsbolag så skickar de ett till dig. Det gäller dock bara under en begränsad period (3 månader?) så beställ ett i lagom tid före du ska åka. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Re:
Säg dock inte till försäkringsbolaget att du ska till Tyskland, då vill de inte skicka något grönt kort. Om de insisterar på att få veta vart du ska åka så dra till med något östland typ Polen ![]() ![]() |
||||
Re:
Mmm ... Jag fick upprepa mig ett par gånger att jag faktiskt ville ha ett grönt kort, men tjejen i kundtjänsten var snäll och fixade det. (Att hon sen glömde resten hon skulle skicka är en annan sak ...) _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Re:
Jag var dum nog att säga att jag skulle till Tyskland när jag skulle ner för ett par år sedan. Tjejen i kundtjänsten ville då inte skicka något grönt kort. Efter lite tjafsande gick hon till slut med på det när jag berättade att min kamrat tre månader tidigare blivit tvungen att betala närmare 30000 kronor för ett räcke han körde på i Tyskland...nämnde givetvis inte var i Tyskland det var.... ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 1 besök senaste veckan (36790 totalt) |