Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringen+Försäkring?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
36790 besök totalt
Daffy
Göteborg
Här sen Mar 2007

Räkningen på armcoräcket skall alltid betalas på plats ,men personalen är säger alltid -visa kvittot för ditt försäkringsbolag så får du pengar av dom- det är alltså klart lämpligt att se till att man har tillgång till pengar på plats.

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Stacken skrev:
och varför skulle dom skicka det till försäkringsbolaget . De borde väl veta att försäkringsbolaget inte betalar skador som skett på Ringen, eller?

Nix
Precis som du ser i tråden så är det ju väldigt oklart vilka försäkringsbolag som ersätter och vilka som inte gör det. Nürburgring Gmbh kan ju knappast hålla koll på alla försäkringsbolag i hela Europa

Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Så här ligger det till:

- Nordslingan är klassad som vanlig tysk betalväg, där vanliga trafikregler gäller
- Vid körning på denna vägsträcka måste enligt tysk lag giltig trafikförsäkring finnas för fordonet
- Med trafikförsäkring avses alltså den du har på ditt eget bolag, den är giltig i hela Tyskland och täcker således skador på räcken etc.
- om din försäkring inte innehåller en särskild friskrivningsklausul som avser just denna specifika vägsträcka, så är bolaget rökt i alla sammanhang som har med Ringen att göra, OM det nu inte handlar om en kurs, track day eller liknande. Då handlar det ju om avlyst område.
- Det finns ett litet, litet kryphål som bolaget kan försöka hänvisa till, och det är - som exemplet från Norrland visar - vårdslös körning. Dock så upprättas det alltid en polisrapport på plats, och det ska väl anses sällsynt om denna rapport skulle påpeka vårdslöst beteende. Isf kommer tysk polis inte heller att vara nådig...
- Det andra, nästan ännu mindre kryphålet som bolaget skulle kunna använda sig av är pararafer som lyder nåt i stil med: "...inte utsätta bilen för onormala påfrestningar..." eller liknande ordalydelser. Fyrhjulssläpp i Pflanzgarten 1, efterföljande studsar i högern, brusten hjulupphängning och krasch in i armcon i 140 knutar med den slitna VW Lupon i standardutförande kommer alltså att kunna tolkas som ett användande av fordonet som det inte var avsett för. Bolaget har alltså en (liten, men dock) möjlighet att därmed friskriva sig från ansvar.

Kom ihåg att det som gäller är det som står i villkoren. Inget annat. Med andra ord spelar det ingen som helst roll vad företrädare för det ena eller andra bolaget säger vid kontakt. Villkoren! That's it! och är inte Nordslingan särskilt friskriven i dessa så har bolaget inte en sportslig i en rättslig process, vilket de mycket väl känner till. Att de sen försöker bråka hör till sakens natur. Varför pröjsa om man inte måste?

och ja, jag har egen erfarenhet i frågan . En god vän (det är han fortfarande ) kraschade en av mina bilar i Eiskurve, med skador på stötfångare bak, plåt (ej ram! thumbs up ), vinge, avgassystem och en liten spricka i växellådshuset. T-H försökte undfly sitt ansvar, och betedde sig initialt som ena riktiga idioter. Det tog ca en månad innan de insåg det futila i sitt protesterande och gick med på att ersätta skadan fullt ut. En kvarts mille senare var det klart...

Men som sagt. Kör du på Scuderian och smäller så kommer det att krävas någon typ specialförsäkring, alternativt att evenemanget ifråga - eller dess typ - är särskilt inskrivet i villkoren...!

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Ja, nu menade jag naturligtvis enbart skador på räcken, sanering, bärgning och dylikt ... det vill säga det som täcks av min trafikförsäkring under turistkörningen. Nürburgring GmbH lär knappast kräva mig på pengar för skadorna på min egen bil. (Å andra sidan så är jag och bilen försäkrad hos IF, och jag har dubbel- och trippelkollat med dem att försäkringen gäller på turistkörningen, även vagnskadedelen.)

Men ett kort med lagom hög kreditgräns (eller en tjock bunt med eurosedlar) är alltså rekommenderat att ha tillgängligt. Jag undrar om det är så många som tänker på det?

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Maxx skrev:
Ja, nu menade jag naturligtvis enbart skador på räcken, sanering, bärgning och dylikt ... det vill säga det som täcks av min trafikförsäkring under turistkörningen. Nürburgring GmbH lär knappast kräva mig på pengar för skadorna på min egen bil. (Å andra sidan så är jag och bilen försäkrad hos IF, och jag har dubbel- och trippelkollat med dem att försäkringen gäller på turistkörningen, även vagnskadedelen.)

Men ett kort med lagom hög kreditgräns (eller en tjock bunt med eurosedlar) är alltså rekommenderat att ha tillgängligt. Jag undrar om det är så många som tänker på det?

Det var nog jag som blev lite förvirrad och blandade ihop äpplen och päron .
Ja tror inte det är många som tänker på det. Usch vilken överraskning det kan bli.

Kenne R

Här sen Maj 2005

Vill inte sabba "sanningen" men jag har en "kompis" som bara betalde för bärgningen och sedan fick en räkning till försäkringsbolaget på räcket.

Här sen Apr 2006

Re:

Kenne Rydgren skrev:
Vill inte sabba "sanningen" men jag har en "kompis" som bara betalde för bärgningen och sedan fick en räkning till försäkringsbolaget på räcket.

Det är nog inget problem att få det så om man kan visa upp "grönt kort" tyskarna är ju lite konservativa....

maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

Mats Thur skrev:
Kenne Rydgren skrev:

Det är nog inget problem att få det så om man kan visa upp "grönt kort" tyskarna är ju lite konservativa....

Meh ... säg det då ...

Fast nu känns det som att det är en massa 'kanske' inblandade. Cash - Räkning 1-1 ...

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Beställde iallafall ett grönt kort precis, gör ju inte ont att ha med om olyckan är framme, tackar för tipset!

12 dagar kvar..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daffy
Göteborg
Här sen Mar 2007

Intresant att "kompisen" fick en räkning till försäkringsbolaget på räcket. Det är ovanligt, men frågan är om det enbart beror på att han viftade med ett grönt kort, jag tror inte det är så enkelt ,men grönt kort har kanske större värde än jag visste.

Dahlbäcksland (Borlänge)
Här sen Maj 2009

Re:

johan sjöström skrev:
Beställde iallafall ett grönt kort precis, gör ju inte ont att ha med om olyckan är framme, tackar för tipset!

12 dagar kvar..

Ursäkta en dum fråga, men de här "gröna kortet", vad är det?

/Larsa

Subar Legacy TURBO -92 bruks..
Subaru Impreza gt -00 Nöjes..
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008

Re:

Legacylarsa skrev:
johan sjöström skrev:

12 dagar kvar..

/Larsa

Typ ett bevis på att du har en försäkring i hemlandet...

Kolla med ditt försäkringsbolag, går oftast att beställa på nätet...

Nicke

Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

Legacylarsa skrev:
johan sjöström skrev:

12 dagar kvar..

/Larsa

Det är ett "Internationellt försäkringskort för motorfordon" som du får av ditt försäkringsbolag. Det är helt enkelt ett försäkringsbevis för bilen i form av ett standardiserat dokument som gäller internationellt. Det är utskrivet på ett grönt papper = "grönt kort". Nu mera behöver du egentligen inget "grönt kort" i Tyskland, men det verkar som att det kan underlätta att ha ett om något skulle hända på Ringen.

Ring dit försäkringsbolag så skickar de ett till dig. Det gäller dock bara under en begränsad period (3 månader?) så beställ ett i lagom tid före du ska åka.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Maxx skrev:
Ring dit försäkringsbolag så skickar det ett till dig. Det gäller dock bara under en begränsad period (3 månader?) så beställ ett i lagom tid före du ska åka.

Säg dock inte till försäkringsbolaget att du ska till Tyskland, då vill de inte skicka något grönt kort. Om de insisterar på att få veta vart du ska åka så dra till med något östland typ Polen thumbs up

maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

Mats Thur skrev:
Maxx skrev:
Ring dit försäkringsbolag så skickar det ett till dig. Det gäller dock bara under en begränsad period (3 månader?) så beställ ett i lagom tid före du ska åka.

Säg dock inte till försäkringsbolaget att du ska till Tyskland, då vill de inte skicka något grönt kort. Om de insisterar på att få veta vart du ska åka så dra till med något östland typ Polen thumbs up

Mmm ... Jag fick upprepa mig ett par gånger att jag faktiskt ville ha ett grönt kort, men tjejen i kundtjänsten var snäll och fixade det. (Att hon sen glömde resten hon skulle skicka är en annan sak ...)

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Maxx skrev:
Mmm ... Jag fick upprepa mig ett par gånger att jag faktiskt ville ha ett grönt kort, men tjejen i kundtjänsten var snäll och fixade det. (Att hon sen glömde resten hon skulle skicka är en annan sak ...)

Jag var dum nog att säga att jag skulle till Tyskland när jag skulle ner för ett par år sedan. Tjejen i kundtjänsten ville då inte skicka något grönt kort. Efter lite tjafsande gick hon till slut med på det när jag berättade att min kamrat tre månader tidigare blivit tvungen att betala närmare 30000 kronor för ett räcke han körde på i Tyskland...nämnde givetvis inte var i Tyskland det var....

Nürburgring
Ringen+Försäkring?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
36790 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande