Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i Den ohändige -89
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
59158 besök totalt
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Tackar Keepan jag får kolla på detta till hösten när jag förhoppningsvis fått igång den

Gällande kopplingen så kliar jag mig fortfarande i huvet. Idag var jag i garaget och luftade systemet och nu är den stenhård igen. Min tanke är att jag får skruva ner växellådan då jag förmodligen har monterat något felaktigt.

Kopplingen är alltså stenhård och även om motorn är igång så går det lägga i alla växlar precis som att kopplingen vore itryckt, kan det vara så att jag satt lamellskivan åt fel håll eller liknande som orsakat detta problemet?

Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005

Nu vet jag inget alls om hur mekaniken inne i kopplingskåpan ser ut på din bil, men jag kan i alla fall dela med mig med lite av mitt egna, smått liknande problem.

Jag har en slavcylinder/urtrampningslager från Tilton, ett hydrauliskt sådant som sitter monterat över ingående axeln.

Till en början fungerade allt bra, med bra känsla i både utrampning och utsläpp. Efter hand började känslan förändras i pedalen, då den till en början blev lös när man släppte upp. Dock så fick jag ingrepp ungefär som vanligt.. Efterhand så blev det bara värre och värre, och till slut så gick det helt enkelt inte att få någon drivning över huvud taget.

Till slut lyckades jag få ingrepp igen, men det krävde att jag stängde av motorn. I vissa lägen kunde jag höra ett sörplande från bromscylindern, vilket egentligen inte gav mycket till ideer för problemlösning i det fallet, utan mer lurade in mig på orsaker till problemet som var helt ovesentliga.

Det resonerades en hel del om att jag hade justerat pedalstoppet för långt ner, vilket kunde ha lett till att jag övertrampat solfjädrarna så att urtrampningslagret inte gick tillbaka av sig självt.

Jag drog mig så mycket jag kunde för att riva bort lådan då det innebär en hel del jobb på min bil, men när det väl fick göras så var problemet rätt uppenbart. Urtrampningslagret som sitter som en kolv i ett gjutet hus hade helt enkelt kärvat fast något då jag hade varit lite klumpig med monteringen av detsamma.

Det sitter fast med 4 punkter, och ska chimsas in för att få rätt spel mot solfjädrarna. Vid demontering så visade det sig att endast 3 av 4 punkter tog fäste, och att vid åtdragning av det 4:e så deformerades huset såpass att kolven började kärva.

Återigen, jag har ingen vetskap om hur din installation ser ut, men med lite tur så kan mina problem vara till din hjälp.

Stockholm
Här sen Apr 2008

Kollat kopplingscylindern vid växellådan?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Tack för era tips och hjälp

Var nere i garaget idag och började montera ner avgassystemet sen kardan och växellådan, jag hade precis glömt av den översta torxskruven på växellådan som sitter vääldigt dumt till men efter använt 11 blocknyckel och skurit upp halva handen så kom den äntligen av och jag kunde få av växellådan.

Eftersom jag inte vet vad jag letade efter, vet inte exakt hur det skall se ut och mitt numera handikapp att bara kunna skruva med en hand så gick det sakta men säkert

Inget var uppmärkt när jag monterade ihop delarna så vet inte om det spelar så stor roll men hade inte så mycket alternativ.

Växellådan är av och hittills ser väll det rätt ut?

Tryckplattan satt åt detta hållet vilket verkar rätt?

Såg ingen nytt med att skruva loss svänghjulet men här är en bild på de i alla fall

Efter att allt såg rätt ut här så började jag inspektera växellådan som såg ut såhär inne,

Som tur var så hade vi en till Getrag 260 i garaget och upptäckte att "mojängen" som sitter på splincen inte var likadan på de olika...den till vänster är den som satt på min växellåda och den till höger är den som satt på den andra Getragen vilket skulle kunna förklara min stumma koppling och att jag inte kan få någon drivning på hjulen?

om jag fattat funktionen rätt så trycker cylindern på den delen som sen trycker på tryckplattan som sätter lamellskivan mot svänghjulet och för över moment på något sätt så att växlarna går i och i och med att denna delen inte är hel så kan det orsakat att kopplingen vart helt stum och kopplingen funkat som den skall?

Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006

Jag tror att du vänt lamellen fel. Det ska stå "Getriebe seite" (Växellådssida) på den sida som är mot växellådan.
Angående sista bilden på urtrampningslagret, så ser det ut att vara två liknande urtrampningslager, säkerligen en original och en "pirat". Att dom ser en aning olika ut är inget att bekymra sig över. För upplysnings skull, så är det samma urtrampningslager och samma slavcylinder på 325i och 316i.

Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Re:

elpe300 skrev:
Jag tror att du vänt lamellen fel. Det ska stå "Getriebe seite" (Växellådssida) på den sida som är mot växellådan.
Angående sista bilden på urtrampningslagret, så ser det ut att vara två liknande urtrampningslager, säkerligen en original och en "pirat". Att dom ser en aning olika ut är inget att bekymra sig över. För upplysnings skull, så är det samma urtrampningslager och samma slavcylinder på 325i och 316i.

Tagit bort detta inlägg efter jag blivit lite klokare

Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Kollade lamellskivan idag och det verkar som den suttit åt rätt håll trots allt så om det inte är urtrampningslager eller lamellskivan så är idéerna slut.

När jag monterade isär allt så har jag inte märkt upp något, är det noga eller kan det vara de som spökar?

Jag testade även slavcylindern idag och den verkar fungera som den skall.

Jag får väll helt enkelt testa att montera tillbaka allt som det satt tidigare så hoppas jag att det löser sig av sig självt om ingen annan har en aning vad som spökar?

Edit: Nu har jag suttit och funderat en stund och i och med att jag kan ha motorn igång och växla utan att använda kopplingen (som inte går att trycka ner) så bör väll det innebära att splincen på växellådan aldrig har gått in i lamellskivan, kan det vara så konstigt? Men då borde väll på andra sidan inte växellådan gått att montera? En annan sak jag tänkte på är att även om en växel har legat i så har jag kunnat vrida på kardanen med handkraft och det borde väll inte gå om en växel legat i så skulle man väll isåfall vrida runt hela motorn?

Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Testade igår att sätta på växellådan på nytt och den gick näästan på (saknas 1cm för att den skall på på) så jag antar att det är den sista "piggen" som går in i motorn som inte hamnar helt rakt.

När jag sätter i mitt egenbyggda centreringsverktyg så verkar lamellskivan vara helt centrerad men om ni koller på bilden nedan så ser det inte ut att vara helt centrerat mot tryckplattan? Nu vet jag inte om det skall vara såhär eller behöver jag bara ta i med mer våld när växellådan skall gå på?

Växellådan gick på splincen på lamellskivan för när växeln låg i så gick det inte rubba hardyskivan och när jag la i växel så fungerade det som det skall och de verkar positivt för tidigare kunde jag vrida på hardyskivan oavsett om växel låg i eller inte.

Vad tror ni om centreringen?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

dusty skrev:
Testade igår att sätta på växellådan på nytt och den gick näästan på (saknas 1cm för att den skall på på) så jag antar att det är den sista "piggen" som går in i motorn som inte hamnar helt rakt.

När jag sätter i mitt egenbyggda centreringsverktyg så verkar lamellskivan vara helt centrerad men om ni koller på bilden nedan så ser det inte ut att vara helt centrerat mot tryckplattan? Nu vet jag inte om det skall vara såhär eller behöver jag bara ta i med mer våld när växellådan skall gå på?

Växellådan gick på splincen på lamellskivan för när växeln låg i så gick det inte rubba hardyskivan och när jag la i växel så fungerade det som det skall och de verkar positivt för tidigare kunde jag vrida på hardyskivan oavsett om växel låg i eller inte.

om inte lådan går på, sista biten....så kan det vara centreringen det är fel på.
Centreringsdonet ska sitta i centrum av tryckplattan....där du mätt.

Låsa bultarna till tryckplattan.....och dra dom lite, så du kan rota runt lite med lamellen genom att röra på centreringsdomet.
Se till att du får lamellen i centrum...så gott det går med ögonmått.

Sätt upp lådan UTAN svavcylinder.....det kan ju vara pinnen som hamnat fel förra gången ?

Det kan gå lite trögt att få lådan att gå på den sista biten.
Dra in lådan med bultarna och se till att lådan går rakt på....att springan mella motor och låda är något så när lika runt om.
Ryck och slit lite i lådan i mellanåt.

Går det jättetrögt....så är det något fel.

När allt är på plats.....sätter du dit slavcylindern....och kollar så pinnen är lagom lång.
Är den för lung....kommer det att koppla ur...och du får det fenomen som du fick förra gångan.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
dusty skrev:

om inte lådan går på, sista biten....så kan det vara centreringen det är fel på.
Centreringsdonet ska sitta i centrum av tryckplattan....där du mätt.

Låsa bultarna till tryckplattan.....och dra dom lite, så du kan rota runt lite med lamellen genom att röra på centreringsdomet.
Se till att du får lamellen i centrum...så gott det går med ögonmått.

Sätt upp lådan UTAN svavcylinder.....det kan ju vara pinnen som hamnat fel förra gången ?

Det kan gå lite trögt att få lådan att gå på den sista biten.
Dra in lådan med bultarna och se till att lådan går rakt på....att springan mella motor och låda är något så när lika runt om.
Ryck och slit lite i lådan i mellanåt.

Går det jättetrögt....så är det något fel.

När allt är på plats.....sätter du dit slavcylindern....och kollar så pinnen är lagom lång.
Är den för lung....kommer det att koppla ur...och du får det fenomen som du fick förra gångan.

Tack för hjälpen

Nu är växellådan på igen och kopplingen funkar som den skall vilket jag egentligen borde reagerat på första gången jag satte dit den men gjort är gjort. Skruven mitt uppe på växellådan var till och med jobbigare än vad jag minns att skruva dit och tog väll sisådär en timme.

Nu skall kardan och avgassystemet på igen så är det Försök #2 att ta en provtur.

Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Idag fick jag på resterande delar och tro f-n inte att något nytt skall krångla nu?

Startmotorn går runt men låter mer som den tjuter så sonoiden går inte på svänghjulet låter det som.
Har testat med en annan startmotor samt ett annat batteri men samma fel.

Vad kan det vara för fel? Kan jag kopplat strömmen fel? Kan svänghjulet gå sönder så lätt?

Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011

Re:

dusty skrev:
Idag fick jag på resterande delar och tro f-n inte att något nytt skall krångla nu?

Startmotorn går runt men låter mer som den tjuter så sonoiden går inte på svänghjulet låter det som.

Vad kan det vara för fel? Kan jag kopplat strömmen fel? Kan svänghjulet gå sönder så lätt?

Prova skruva fram motorn lite med en skruvmejsel om du inte redan har gjort det. Motorn stannar på ett fast antal ställen på ett varv beroende på kolvarnas position, så den slits oftast bara på specifika ställen.
Funkar det då är det startkransen som är kaputt

Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

dusty skrev:

Vad har du använt för bultar när du drog fast tryckplattan ?

om du använder för långa bultar (skruvar) så tar dom i kuggkransen och förskjuter den
Kan bli så illa att hela kuggkransen släpper från svänghjulet om man har otur.

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Tack för era svar.

Jag ska åka till garaget imorgon och testa att vrida fram motorn och se om det går bättre. Om kuggkransen är trasig så bör jag väll se detta genom hålet där startmotorn sitter?

Gällande bultarna så är de bultarna jag använt de som vart med från början så dom har fungerat tidigare, däremot har jag inte vridit dom med moment utan lite mer på känn typ en handkraft.

Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Det tar lite tid mellan varven när motivationen är som bortblåst.

Testade att ta bort startmotorn idag och man ser att startmotorn inte gått på startkransen helt då det är lite skrapningar på sidan av kransen. Annars så verkar startkransen sitta där den ska och det går att vrida runt motorn.

Ska testa och putta igång den men frågan är varför inte startmotorn fungerar. Jag har testat med två olika startmotorer och två olika batterier och det låter som att den bara står och snurrar i en väldigt hög hastighet.

Någon som har någon idé?

Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005

Låter som att du har fel drev på startmotorn till kransen på ditt svänghjul.

BMW E30 Coupe
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Re:

Bl0mgren skrev:

Ja, det konstiga är att jag haft igång motorn med samma startmotor och samma startkrans tidigare och då gick det hur fint som helst och nu vägrar den

Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006

Ta loss startmotorn från växellådan och testa så att du ser om Bendix-drevet går ut som det ska.
Drar inte solenoiden står motorn och snurrar, men griper aldrig tag i startkransen.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

dusty skrev:
Bl0mgren skrev:

Ja, det konstiga är att jag haft igång motorn med samma startmotor och samma startkrans tidigare och då gick det hur fint som helst och nu vägrar den

Hade ett likande problem med min startmotor en gång
Det lät som startmotorn snurrade men motorn stod sitt.

Tror problemet var att drevet inte åkte ut riktigt av nån anledning
Efter att ha kört startmotorn löst på golvet några gånger funkade
& det har funkat sen dess

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Startmotorproblem

Hej
Jag har liknande problem på min om jag inte håller startmotorn från svänghjulet när jag drar fast den.
Väldigt konstigt fel.
När jag köpte bilen funkade det, med det satt M8 skruv för att hålla fast den.
Då bytte jag den till M10 som det ska var, då kom problemet.
Men håller man den ifrån så funkar det men det är kinkigt. (utnyttja det lilla glappet mellan skruv och hål)

Jag vet inte om det ska vara på detta sättet.
om det finns olika startmotorer till M20 motorer som orsakar detta.

Lycka till

MVH
Peter

BMW E31 -92 850I
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Tack för era svar, nu startar den igen även om ljudet när motorn drar igång låter lite konstigt då det kommer ett rätt så högt tjut men startar gör den

Första gången utanför garaget på nästan 3 år: http://www.youtube.com/watch?v=kqUBPwhVTFg&context=C3fb3f6fADOEgsT . . . .

Såklart har jag fått nya problem. Tyckte först att den gick som en potta skit men kom på att den slirar konstant på kopplingen. När jag kollade på lamellskivan och tryckplattan så såg de helt okej ut däremot så har jag bytt uttrampningslager samt att jag våldtagit kopplingspedalen tidigare när den var väldigt stum.

Någon som haft liknande problem som vet vart jag skall börja leta?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i Den ohändige -89
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
59158 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande