Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i - BMW Cup #57 | Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
72213 besök totalt
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
andreas.e skrev:
Jobbar på med att få allt med gear cut att fungera. Fick bygga en speciallösning för lastcellerna, då kitet kom med en tryckande och en dragande sensor.

Anledningen att det är dubbla lastceller är det för att bryta tändning
på både upp och ned växling?

//Nisse

Nja det är ju h-mönstrad låda så man drar ju spaken åt båda håll oavsätt om det är upp eller ner. 1-3-5 fram 2-4-6 bak osv.

BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
snyggt

Tackar! Nu låter den som en räserbil iallafall

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

andreas.e skrev:
Supramannen skrev:
snyggt

Korta ner cutet lite..?

andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
andreas.e skrev:
Supramannen skrev:
snyggt

Korta ner cutet lite..?

Det är faktiskt jag som släpper på gasen lite mellan växlingarna. Litar inte helt och fullt på cuten ännu. Ska fila lite mer på hela konstruktionen sen när jag får tid. Men det funkar ok och går att köra så här tills vidare

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

andreas.e skrev:
super7 skrev:
andreas.e skrev:
Jobbar på med att få allt med gear cut att fungera. Fick bygga en speciallösning för lastcellerna, då kitet kom med en tryckande och en dragande sensor.

Anledningen att det är dubbla lastceller är det för att bryta tändning
på både upp och ned växling?

//Nisse

Nja det är ju h-mönstrad låda så man drar ju spaken åt båda håll oavsätt om det är upp eller ner. 1-3-5 fram 2-4-6 bak osv.

Det såg man ju så klart när man såg filmen.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Dax att börja vänsterbromsa

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

andreas.e skrev:
Jobbar på med att få allt med gear cut att fungera. Fick bygga en speciallösning för lastcellerna, då kitet kom med en tryckande och en dragande sensor. Men allt är äntligen inkopplat och sitter i bilen nu. Hoppas på testkörning i nästa vecka!

Rent logiskt borde det bli en renare signal om de satt i serie, som ett rakt stag, men det kanske blir för tight att få plats med?

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Rent logiskt borde det bli en renare signal om de satt i serie, som ett rakt stag, men det kanske blir för tight att få plats med?

Med bara en centrumskruv känns den vridande funktionen lite osäker då.

Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Häftig växellåda Andreas thumbs up och snyggt byggt som vanligt.

Toyota Supra -84
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
andreas.e skrev:
Jobbar på med att få allt med gear cut att fungera. Fick bygga en speciallösning för lastcellerna, då kitet kom med en tryckande och en dragande sensor. Men allt är äntligen inkopplat och sitter i bilen nu. Hoppas på testkörning i nästa vecka!

Jag valde mellan att sätta dem i serie eller så som jag gjorde nu, valde denna väg för att jag kände att m6 skulle vara för klent att ta upp den vridande kraften som blir på de högsta och lägsta växlarna. Dock insåg jag senare att det kan funka ändå om jag gör på ett visst sätt. Så jag ska i lugn och ro efter helgens race göra en sådan och se hur det fungerar.

Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
MaZ skrev:

Den vridande funktionen verkar ha lite problem nu också tyvärr. Sen har jag generella problem med att jag behöver ha cellerna ställda så känsligt att de triggas av när lådan rör sig vid belastning från motorn. Nu när jag har ställt upp känsligheten så känner de ibland när växeln typ går i. Då är det lite sent att klippa.

Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Häftig växellåda Andreas thumbs up och snyggt byggt som vanligt.

Tack ska du ha!!

Ses på kullen!

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

andreas.e skrev:
Niklas Sandström skrev:
MaZ skrev:

Den vridande funktionen verkar ha lite problem nu också tyvärr. Sen har jag generella problem med att jag behöver ha cellerna ställda så känsligt att de triggas av när lådan rör sig vid belastning från motorn. Nu när jag har ställt upp känsligheten så känner de ibland när växeln typ går i. Då är det lite sent att klippa.

Montera motor & låda stumt så rör det sig inte.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Racerapporten från Kinnekulle skriver jag med blandade känslor. Rent placeringsmässigt så gick det fullständigt åt skogen för min egen del.

Kval 1 & 2: Första gången på Kullen med nya lådan. Hade lite problem att hitta vilka växlar jag skulle ligga på i kurvorna. Nya lådan är vädligt tätstegad och har en mycket lägre utväxling. Så det tog båda kvalen att vänja mig vid när jag skulle ligga på vilken växel. Jag har ju så liten erfarenhet så jag kör ju på de få invanda mönster som jag har märkt funkar. Kontentan var att jag kör kvarnkurvan på 5an, lägger i 4an på krönet i Mohlins knäpp (onödigt såhär i efterhand) och kör på fyran hela vägen ut på rakan där jag la i 5an där curbsen tog slut och 6an där depån tog slut.

Race 1: Dålig kvaltid = starta långt bak... Det blev mitt fall. Fastnade bakom Lagnelöv som inte kom om Ahlberg på några varv. Sen kom både jag och Lagnelöv om Ahlberg efter mycket om och men (och en intryckt dörr för Lagnelöv), men vid detta lag var täten i modifierat redan för långt borta. När jag väl kom om Lagnelöv så var den ännu längre bort men jag fick syn på Cardevik och började jaga. Hade inte en tanke på hur många varv som var kvar, vilket visade sig vara 4 och det räckte inte. Besviken på min egen körning, tog jag ändå in cirka 7 sekunder på tätklungan de sista fyra varven. Men jag fick aldrig upp tempot ortdentligt heller.

Race 2: Fick starta lite längre fram. Men när starten går så verkar det hända något längre fram i fältet, Cardevik bromsar och jag hinner bara bromsa till lite själv innan både Ahlberg och S Johansson kör om... Så nu hade jag två standardbilar och Lagnelöv att ta mig om. Och det gick inte bra alls.

Kontentan: Jag körde riktigt dåligt, jag lyckades inte alls med omkörningarna utan fick bara bromsa, tappa all fart och börja om efter varje kruva. Och jag var av någon anledning betydligt mer rädd om bilen än vad jag brukar vara. Jag måste vara ringrostig, för jag tyckte det var lite hårdare stämning ute på banan än förra året. På mantorp tar jag med mig några extra framskärmar till bilen för då tänker jag inte bromsa när jag ligger jämsides när jag kör om

Till det positiva: Jag och teamet lyckades i allafall köra två kval och ta oss över mållinjen i båda race, med TVÅ bilar! Det var en jävla resa att lyckas med det kan jag lova.

Citera
K_1_M
Tyresö
Här sen Dec 2007

Vi kommer vara revanschsugna på Mantorp!
Med tanke på hur stressigt det varit med allt runtomkring bilarna innan vi väl va nere så tycker jag att vi lyckades riktigt bra!
Blir skönt sen till dom sista tävlingarna när man förhoppningsvis kan koncentrera sig helt på körningen och inte fundera så mycket på om bilen håller ihop eller inte!

Stockholm
Här sen Maj 2013

Trådstartare
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i - BMW Cup #57 | Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
72213 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande