Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Högt belastningsindex vs hög hastighetsklassning?
5192 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

dude skrev:
...
ett slitet däck är ofta ett par år gamla och gummi åldras fort när det används.
utan att vara säker på just sommardäck, så tippar jag på att du har tappat över 30% i väggrepp pga föråldringsprocessen när du nått 4mm i naturlig slitning.

ETT PAR ÅR???? Menar du inte månader... mina däck håller inga år iaf

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
dom tester som du gör på allmän väg är väl inte direkt rätt för att bedöma ett däcks grepp. det enda raka du kan göra för att få ett någorlunda rimligt resultat är att köra en t.ex. en rondell 10ggr exakt lika och memorera upplevelsen och sen skifta fram och bak och upprepa testet. då kanske du kan avgöra skillnaden mellan däcken.

Men om det hade varit de ovan påstådda 30% hade det märkts utan vetenskaplig insats. Då hade det gått rakt fram!Men det är klart, några enstaka procent kan man inte bedöma på det sättet.

VTI, ja. Jag har gjort två examensarbeten där. 80% av forskarna som håller till där är totala nollor! Nån som kommer ihåg att för sisådär 20 år sen var det populärt att hälla ut tjära på vägarna och ovanpå det ett lager med grovt singel? Det var en dansk uppfinning som propagerades av en tokig profet på VTI, han hade en massa modeller med plastkulor på sitt kontor som han gillade att förevisa. Att det var kast i verkligheten betydde ju inget för honom (han hade säkert inte bil). Till eländet hade danskarna tagit fram ett beräkningsprogram som gick på en Texas räknedosa...

JohanR

Högt belastningsindex vs hög hastighetsklassning?
5192 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande