Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94 trackdayleksak
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
29 besök idag (18159 totalt)
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490


Trådstartare
Det här med Ringen, en helsikes trevlig landsväg Detta var premiärbesöket.



Detta på rätt tveksamma gatdäck, Toyo T1R.

Atmosfären i området, i byarna. Atmosfären!

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Eugene
Malmö
Här sen Nov 2020
Inlägg: 101



Fantastic!!

>>en helsikes trevlig landsväg
Vilen skämt lol!

Har du spela in några video eller foton? Kanske en bra berättelse om resa?


Jag plannera din resa för nesta år

_________________
Eugene Maltsev

Mazda Miata NA 1.8
BMW e39 540i touring

https://www.instagram.com/mazda_sveata/
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490


Trådstartare
Eugene skrev:
Fantastic!!

>>en helsikes trevlig landsväg
Vilen skämt lol!

Har du spela in några video eller foton? Kanske en bra berättelse om resa?


Jag plannera din resa för nesta år


Tjena! Nja, jag har bara en mobilfilm på ca 1/2 varv som en kompis tog. Dock med lite härliga ljudeffekter som en plågad passagerar kan ge från sig

Ringenberättelse blir det dock!

Vi börjar med bildbevis...



Det började med att en vid den tidpunkten bekant hörde av sig i vintras och undrade om jag ville haka på till Ringen i juli. Klart jag ville det! Bucket list stuff.

"Vi blir 4 pers på tre bilar inkl dig, rätt avslappnat tempo" lät det. MEN det hela eskalerade raskt till 9 glada deltagare. Men Ringenresa visade sig vara som med skidresor: man kan åka ensam och ha supertrevligt med nya kompisar. Alla är där av samma anledningar och man hittar varandra genom gemensamma intressen för bilar/motorsport och öl.

Resan ned gick förvånansvärt smidigt. Trevligt med kolonnkörning och däcksparkande, men 90+ mil dagsetapper i skalstolsförsedd Miata är väl sisådär-kul. Genomförbart, men det var mest vädergudarnas förtjänst att jag kom fram så pigg som jag gjorde - mulet och 22 grader gjorde att livet utan AC gick an. Var mentalt förberedd på badbrallor och bar överkropp för att orka med bastun under suffletten.

Känslan när man börjar se banpreppade bilar några mil från Adenau, där vi skulle bo, fyllde mig med förväntan och jag började inse det som kanske egentligen är självklart - att detta är höjden av motorsport-Mekkan. Jag har ju kunnat bansträckningen utantill sedan jag var ca 14 år, men egentligen inte läst på inför resan på något organiserat vis. Därför var det inte förrän vi rullade in i Adenau och möttes av Silverpilsmodellen på display i första rondellen som det riktigt gick upp för mig att det fanns alla chanser att stormtrivas i hela området!



Vi bodde på Hotel an der Nordschleife, där man har utsikt mot banan och ser backen ned från Wehrseifen till Breidscheid-bron över byn. Bra ställe med standard tysktråkig frulle. Måste vara nån ex-jugoslavisk matriark som bossar över städningen, eller hela stället, för det var skinande rent överallt.



Första dagen var det ingen Touristenfahrten så det var läge att utforska borgruinen i Nürburg. Vackert... men ändå rätt skånskt. Mer berg bara...



Museet i Nürburgring Center var värt ett besök, främst för Sabine Schmitz-utställningen. Nedan hennes första vinnarbil i 24h återskapad.




Premiär på Ringen TF - Lätt obehag och förvirring var det jag kände mest efter de första två varven. Var ute 10-15min efter öppning och det var 3 gulflagg första varvet, samtidigt som trackrental-bilar med absolut 0 koll ska rundas och 500hk GT3or i parti och minut som blinkar med helljuset ....... samtidigt som man ska hitta runt själv. Sen stängde banan en god stund. Det var inte roligt. Undrade varför folk inte bara kör trackdays istället.



På kvällen bockade vi av en annan typisk grej man "borde" göra - fotografering vid loggan på komplexet. Den tändes precis när vi rullade in...



Dag 2 på TF var nåt helt annat. Ganska lite folk, antagligen pga lite mörka moln runtomkring. Men banan var torr och fin och flytet började komma. På varv 5 och 6 började harmonin och njutningen infinna sig på riktigt!



Upprepade "Kom ihåg att du inte vet vad du gör!" inuti hjälmen en hel del, för hornen växer ju direkt när man får på sig hjäm och handskar...

Tydligen laddades det på en del ibland ändå... Bästa tid blev 09.34, detta på Toyo T1R gatdäck och med passagerare. Ett pass helt utan gulflagg och utan passagerare, då är vi en bit in på 08.XX . Det är väl så här det brukar låta iaf...



Jag och en till i gruppen tog oss tid till en liten vin-runda / utflykt längs Moseldalen. Här byn Kobern med spektakulära vinodlingar i terasser. Oklart om gubben i hängselbrallorna eller traktorn var äldst... båda antika.



Utsikt över Moseldalen.


[/b]

Detta resulterade i ett klassiskt sportbilsproblem... Dom rymdes dock fint liggande såklart. Miata är en rymlig bil, det säger jag er...




Slutsatsen då? Jo detta var ju BEROENDEFRAMKALLANDE. Snart börjar planerandet av nästa års Ringenresa [/b]

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1507



härlig och inspirerande rapport från ett ställe som jag inte har besökt på allt för länge

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 64



Kul läsning! Inspirerande
Sånt här blir extra intressant att läsa när man själv går i tankarna

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Fejlep skrev:


På kvällen bockade vi av en annan typisk grej man "borde" göra - fotografering vid loggan på komplexet. Den tändes precis när vi rullade in...

https://rejsa.nu/im/user/22684/2023-08-25-21-58-33_img_1974.jpg



Hmmm, Känner inte jag igen M3:an och Meganen ifrån mina trakter?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490


Trådstartare
Kul att min lilla berättelse inspirerar!

P.P. skrev:
Fejlep skrev:


På kvällen bockade vi av en annan typisk grej man "borde" göra - fotografering vid loggan på komplexet. Den tändes precis när vi rullade in...

https://rejsa.nu/im/user/22684/2023-08-25-21-58-33_img_1974.jpg



Hmmm, Känner inte jag igen M3:an och Meganen ifrån mina trakter?


Skulle kunna vara så... skarpögt av dig

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Fejlep skrev:
Slutsatsen då? Jo detta var ju BEROENDEFRAMKALLANDE. Snart börjar planerandet av nästa års Ringenresa [/b]




Kul läsning!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490


Trådstartare
Fejlep skrev:
Vilka är de huvudmisstänkta komponenterna om en Miata 1.8L går fett? Den gick med nöd och näppe igenom bes med tanke på CO-värdet. Den går dock kanonbra och känns rapp. Drar inte nämnvärt med bensin heller. Eller det kanske bara känns så när man åker M54 annars...

Den ligger nånstans mellan 84-85gr i vattentemp vid normal körning - är det så pass lågt att ECU:n stannar i kallstartsläge el dylikt?

Bytte lambdasond förra säsongen till en skarva-sladdarna-själv-variant från Denso. Inga varningslampor på panelen.

Det behöver bli ordning på torpet för det vankas en resa till Nürburgring


Uppar min egen post. Nån som har input?
Byter ECU:n kylvattentempsensor nu.

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 64



Har du kollat om det finns felkoder?
Googla efter fault codes. Skiljer lite mellan årsmodellerna.

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20128



Skitig MAF?
Annars det alltid bra med rätt tempvärde.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Tjuvluft in i avgassystemet innan lambda? Fast då borde den inte visa för mycket i besiktningen spridare ok?

_________________
Ulf Sanden
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490


Trådstartare
Benny s skrev:
Har du kollat om det finns felkoder?
Googla efter fault codes. Skiljer lite mellan årsmodellerna.


Kollade för ett tag sedan och det fanns inga. Borde dock kolla igen thumbs up

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Skitig MAF?
Annars det alltid bra med rätt tempvärde.


Värt att kolla/rengöra. Har du nåt tips på hur man gör? Jag kommer stt googla Miataspecifikt med

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Tjuvluft in i avgassystemet innan lambda? Fast då borde den inte visa för mycket i besiktningen spridare ok?


Njae det borde ju som sagt ge annat resultat. Dock kom jag på att jag borde jag kolla om jag kan mäta motstånd (?) på lambdan. Bytte den mot en sån man skarvar ihop själv (Denso) och det kan ju ha blivit dålig kontakt såklart... tack för tanken.

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490


Trådstartare
Filip N skrev:
Ulf Sanden skrev:
Tjuvluft in i avgassystemet innan lambda? Fast då borde den inte visa för mycket i besiktningen spridare ok?


Njae det borde ju som sagt ge annat resultat. Dock kom jag på att jag borde jag kolla om jag kan mäta motstånd (?) på lambdan. Bytte den mot en sån man skarvar ihop själv (Denso) och det kan ju ha blivit dålig kontakt såklart... tack för tanken.


Lambdasensorn visar perfekta värden, så stryker den från listan.

Förresten ja, bilen finns kvar hos mig och väcktes för säsongen för bpgon vecka sedan.

Nu ska den preppas för Ringenresa.

Bekymmer nr 1: skulle byta fjädrar men det visar sig att framdämparna är slut. Det är renoveringsbara GAZ Gold Pro men... Mitt i semestern? Tvivlar på att nån kan ordna det nu. Jag ska kolla runt dock.

Alternativet är ju andra coilovers: nån som har nåt skapligt se liggande?

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata NA -94 trackdayleksak
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
29 besök idag (18159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande