Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528i-83 Bus/Banbil
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
42051 besök totalt
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Det ser så fett ut så man drömmer om det på nätterna.
=)
Lite synd att inte extraktorgrenrören syns mer än vad dom gör.
Dom hamnar lite i skymundan.
Men men, det skall gasas inte tittas.

Säg till när du skall trycka på "launch-knappen" för då vill jag vara med i verkstan.

Hoppas kunna förgylla motorstativen i verkstan snart jag med.

Bling baby Bling!



/A

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
R.Grönberg
Ryd
Här sen Dec 2005
Inlägg: 53



Vad var det för ventilkåpa du använt dig av?
passar den på min 325 e30 -87 =)

_________________
Robin Grönberg
Citera
Ralston
Oslo
Här sen Jan 2005
Inlägg: 72



Jetta_gtx skrev:
Vad var det för ventilkåpa du använt dig av?
passar den på min 325 e30 -87 =)


nej den passar inte, jeppes motor heter m30 din är en m20 som är ca 15cm kortare

och jeppe, du vet vad jag tycker om din bil

_________________
Michael Ralston
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 212



Hur mycket fick du pröjsa för grenrören med frakt och allt?
Är dom jämförbara med ex. supersprint eller är dom bättre/sämre? Är dom i rostfritt?
Jäkligt fint bygge!

_________________
Jon Lund
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489


Trådstartare
sEiKo skrev:
Hur mycket fick du pröjsa för grenrören med frakt och allt?
Är dom jämförbara med ex. supersprint eller är dom bättre/sämre? Är dom i rostfritt?
Jäkligt fint bygge!


Tack!

Jag har faktiskt aldrig hållt i ett grenrör från supersprint men jag tror detta är lättare då det är tunnväggigt stål. Ungefär halva priset mot supersprint fick jag betala. Vi får väl se hur bra det funkar

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489


Trådstartare
Sakta men säkert går det framåt

Har skaffat mig en annan diff med vettigare utväxling än 535:ans (3.07), den nya har 3,73 i utväxling.

Det skulle i teorin ge mig följande hastigheter:
Getrag 260, 3,73-diff med 205, 50, 15 däck
1:an = 3.83
2:an = 2.2
3:an = 1,4
4:an = 1,0
5:an = 0,81

Varv/min 1:an_2:an_3:an_4:an_5:an
2000____15.5_26.9_42.3__59.2__73.1
3000____23.2_40.4_63.4__88.8__109.6
4000____30.9_53.8_84.6__118.4_146.2
5000____38.6_67.3_105.7_148,0_182.7
6000____46.4_80.7_126.9_177.6_219.2
6500____50.2_87.5_137.4_192.4_237.5
7000____54.1_94.2_148,0_207.2_255.8

Lite färg på huset, nya packningar, nya skruvar och givetvis ny olja. Castrol SAF-XJ.




Spakställ monterat, växellänkaget har fått lite kortare växellägen och nya bussningar.


Även kardan och hardyskiva monterad.

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
C.Svensson
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 53



Snyggt

Snyggt Jesper thumbs up Ska bli väldigt kul att se den färdig!

_________________
Conny Svensson
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489


Trådstartare
Re: Snyggt

C.Svensson skrev:
Snyggt Jesper thumbs up Ska bli väldigt kul att se den färdig!


Tack!

Jo det ska bli riktigt kul men det är en bra bit kvar

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



JÖSSES vilket seriöst och välgenomarbetat bygge du gör thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Jetta_gtx skrev:
Vad var det för ventilkåpa du använt dig av?
passar den på min 325 e30 -87 =)



Hallo "Jetta_GTX".
Ventilkåpan som Jeppe har på sin motor är som redan nämnt till M30 motor.
Du har en M20 motor.
Vilket är något annat.

Jag har gjort iordning den kåpan som sitter på Jeppes spis, och för att få det att hålla och inte börja ärja eller flaga igen har jag lite knep för mig.
om du vill att din kåpa på din motor skall se likadan ut är du välkommen att droppa ett mail till mig.
franzen.anders@gmail.com

Hoppas vi hörs!

/A

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489


Trådstartare
Det var länge sedan jag uppdatera den här tråden, det har hänt en del sedan sist.

Nya bromsar och ledningar är på plats. Fram sitter nu 305 x 28 mm skivor med ok från BMW 740, det är på håret att 15" fälg passar.
Bak sitter 302 x 22 mm ventilerade skivor med ok från BMW 740. Belägg från Tarox.
Har även monterat en justerbar bromsreduceringsventil till bakbromsarna.
Ska bli intressant att testa framöver!

Diverse instrument inhandlade, dock ej monterade ännu

Avgassystemet klart. Efter en del klurande bestämde jag mig för enkelt 2,5 rör efter kollektorerna med en enkelt fullflödesdämpare längst bak. Då kollektorerna ändå är lägsta punkten på bilen drog jag systemet helt rakt utan böjar för att komma in i kardantunnel etc.
Dämparen är i rostrfritt och kommer från Raka Rör.





En hel del annat småpill har även hunnits med och en första provstart började närma sig. Då tanken ej hade kommit ordnade jag en provisorisk lösning med bland annat modifierad marintank från Biltema

Soppan kom fram, gnista fanns och allt nödvändigt var inkopplat (trodde jag...) och motorn hoppade igång utan problem MEN dog efter 3 - 4 sekunder.
Jag letade fel, bytte boxar, givare, mätte, bytte kabelhärva, ringde alla möjliga bekanta men den vägrade gå längre än några sekunder.
En treledad kabel från styrboxen gjorde mig lite osäker, den hade dock ej någon passande kontakt i. Kunde det kanske vara den?
Jag tog kort på den rackaren och lade ut bilden med en fråga på e28.se och fick svaret att någon av de kablarna måste ha spänning annars startar den inte.

Sagt och gjort, testade att mata kablarna i tur och ordning med 12 volt och till slut startade bettan
En liten filmsnutt från uppstarten filmat med mobilen (välj naturlig storlek då bildkvalitén är låg):
http://video.google.com/videoplay?docid=-4162332290741093287

En stunds mekande (med buntband, slangklämmor, eltejp etc) kunde första provturen tas.
Spännande att köra utan framruta, instrument, kylfläkt etc... men känslan av första provturen är alltid speciell thumbs up

Första körningen(välj naturlig storlek då bildkvalitén är låg):
http://video.google.com/videoplay?docid=6061261832409368259

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



thumbs up

_________________
Henrik Andersson
Citera
micke80
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 90



Stilig soppatank! Har en likadan i båten.

_________________
Mikael Färnström

BMW E24
BMW E28
BMW E39

BMW CS #3981
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Hur går det med bygget Jeppe?

Kommer den ut under 2008?

Såg att du missat montera katalysator på bilen, en tråkig men dessvärre nödvändig detalj numera...

Kämpa på, vi hörs!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Jag har en aning om vad som kan komma att hända... Eller vad säger du Jeppe? blir det mer garagetid inom kort?!

/P.

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489


Trådstartare
Nu var det några månader sedan jag uppdaterade. Mycket har hänt sedan sist, bland annat tillökning och jobbyte. Det finns säkert fler ursäkter

Har dock hunnit skruva lite då och då.

Soppaledningar har dragits och tank har installerats. Kommer inte köra med dubbla pumpar, men då båda är begagnade så kan det va skönt att ha en i reserv.


Alla rutor är på plats, framruta i glas och resten plast.
Huv, skärmar och baklucka i glasfiber är monterat, ej lackerat ännu. Kofångare fram och bak är PCV-plast och tömda på allt innehåll.

Den mesta elen funkar nu, har fortfarande lite strul med blinkers och hastighetsmätare.
Ska fixa handbromsen och säkerhetsbälten, sen är det dags för besiktning!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Snart dags för din debut i BMW Cup ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489


Trådstartare
Re:

Hobbe skrev:
Snart dags för din debut i BMW Cup ?


Njae, tror inte det blir så snart. Men ska försöka få den gatreggad iaf så man kan åka på en å annan gatbilsträff iaf.

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138



Provåka?

Hej Jeppe,

Kul att se att det hænder lite æven om du har annat att gora i bland Det ser næstan ut som en mojlig bantræff i sommar/host?

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489


Trådstartare
Re: Provåka?

Jan Skj skrev:
Hej Jeppe,

Kul att se att det hænder lite æven om du har annat att gora i bland Det ser næstan ut som en mojlig bantræff i sommar/host?


Tjena Jan!

Lite körning hoppas jag allt att det hinns med, din gamla motor går som en klocka. Hur går det med din bil?

Får hem lite delar till handbromsen i veckan och förhoppningsvis andra fjädrar till bakdämparna.

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Ser kalas ut!!

Provkört?

mer bilder!!

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 528i-83 Bus/Banbil
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
42051 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande