Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 42051 besök totalt |
Det ser så fett ut så man drömmer om det på nätterna.
=) Lite synd att inte extraktorgrenrören syns mer än vad dom gör. Dom hamnar lite i skymundan. Men men, det skall gasas inte tittas. Säg till när du skall trycka på "launch-knappen" för då vill jag vara med i verkstan. Hoppas kunna förgylla motorstativen i verkstan snart jag med. Bling baby Bling! ![]() /A _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
nej den passar inte, jeppes motor heter m30 din är en m20 som är ca 15cm kortare och jeppe, du vet vad jag tycker om din bil ![]() _________________ Michael Ralston |
||
Tack! Jag har faktiskt aldrig hållt i ett grenrör från supersprint men jag tror detta är lättare då det är tunnväggigt stål. Ungefär halva priset mot supersprint fick jag betala. Vi får väl se hur bra det funkar ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Sakta men säkert går det framåt
![]() Har skaffat mig en annan diff med vettigare utväxling än 535:ans (3.07), den nya har 3,73 i utväxling. Det skulle i teorin ge mig följande hastigheter: Getrag 260, 3,73-diff med 205, 50, 15 däck 1:an = 3.83 2:an = 2.2 3:an = 1,4 4:an = 1,0 5:an = 0,81 Varv/min 1:an_2:an_3:an_4:an_5:an 2000____15.5_26.9_42.3__59.2__73.1 3000____23.2_40.4_63.4__88.8__109.6 4000____30.9_53.8_84.6__118.4_146.2 5000____38.6_67.3_105.7_148,0_182.7 6000____46.4_80.7_126.9_177.6_219.2 6500____50.2_87.5_137.4_192.4_237.5 7000____54.1_94.2_148,0_207.2_255.8 Lite färg på huset, nya packningar, nya skruvar och givetvis ny olja. Castrol SAF-XJ. ![]() ![]() ![]() Spakställ monterat, växellänkaget har fått lite kortare växellägen och nya bussningar. ![]() Även kardan och hardyskiva monterad. ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Re: Snyggt
Tack! Jo det ska bli riktigt kul men det är en bra bit kvar ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Hallo "Jetta_GTX". Ventilkåpan som Jeppe har på sin motor är som redan nämnt till M30 motor. Du har en M20 motor. Vilket är något annat. Jag har gjort iordning den kåpan som sitter på Jeppes spis, och för att få det att hålla och inte börja ärja eller flaga igen har jag lite knep för mig. om du vill att din kåpa på din motor skall se likadan ut är du välkommen att droppa ett mail till mig. franzen.anders@gmail.com Hoppas vi hörs! /A _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
Det var länge sedan jag uppdatera den här tråden, det har hänt en del sedan sist.
Nya bromsar och ledningar är på plats. Fram sitter nu 305 x 28 mm skivor med ok från BMW 740, det är på håret att 15" fälg passar. Bak sitter 302 x 22 mm ventilerade skivor med ok från BMW 740. Belägg från Tarox. Har även monterat en justerbar bromsreduceringsventil till bakbromsarna. Ska bli intressant att testa framöver! Diverse instrument inhandlade, dock ej monterade ännu Avgassystemet klart. Efter en del klurande bestämde jag mig för enkelt 2,5 rör efter kollektorerna med en enkelt fullflödesdämpare längst bak. Då kollektorerna ändå är lägsta punkten på bilen drog jag systemet helt rakt utan böjar för att komma in i kardantunnel etc. Dämparen är i rostrfritt och kommer från Raka Rör. ![]() ![]() ![]() En hel del annat småpill har även hunnits med och en första provstart började närma sig. Då tanken ej hade kommit ordnade jag en provisorisk lösning med bland annat modifierad marintank från Biltema ![]() Soppan kom fram, gnista fanns och allt nödvändigt var inkopplat (trodde jag...) och motorn hoppade igång utan problem MEN dog efter 3 - 4 sekunder. Jag letade fel, bytte boxar, givare, mätte, bytte kabelhärva, ringde alla möjliga bekanta men den vägrade gå längre än några sekunder. En treledad kabel från styrboxen gjorde mig lite osäker, den hade dock ej någon passande kontakt i. Kunde det kanske vara den? Jag tog kort på den rackaren och lade ut bilden med en fråga på e28.se och fick svaret att någon av de kablarna måste ha spänning annars startar den inte. Sagt och gjort, testade att mata kablarna i tur och ordning med 12 volt och till slut startade bettan ![]() En liten filmsnutt från uppstarten filmat med mobilen (välj naturlig storlek då bildkvalitén är låg): http://video.google.com/videoplay?docid=-4162332290741093287 En stunds mekande (med buntband, slangklämmor, eltejp etc) kunde första provturen tas. Spännande att köra utan framruta, instrument, kylfläkt etc... men känslan av första provturen är alltid speciell ![]() Första körningen(välj naturlig storlek då bildkvalitén är låg): http://video.google.com/videoplay?docid=6061261832409368259 _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Jag har en aning om vad som kan komma att hända... Eller vad säger du Jeppe? blir det mer garagetid inom kort?!
![]() ![]() /P. _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||
Nu var det några månader sedan jag uppdaterade. Mycket har hänt sedan sist, bland annat tillökning och jobbyte. Det finns säkert fler ursäkter
![]() Har dock hunnit skruva lite då och då. Soppaledningar har dragits och tank har installerats. Kommer inte köra med dubbla pumpar, men då båda är begagnade så kan det va skönt att ha en i reserv. ![]() Alla rutor är på plats, framruta i glas och resten plast. Huv, skärmar och baklucka i glasfiber är monterat, ej lackerat ännu. Kofångare fram och bak är PCV-plast och tömda på allt innehåll. Den mesta elen funkar nu, har fortfarande lite strul med blinkers och hastighetsmätare. Ska fixa handbromsen och säkerhetsbälten, sen är det dags för besiktning! _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Re:
Njae, tror inte det blir så snart. Men ska försöka få den gatreggad iaf så man kan åka på en å annan gatbilsträff iaf. ![]() _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
Provåka?
Hej Jeppe, Kul att se att det hænder lite æven om du har annat att gora i bland ![]() _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||
Re: Provåka?
Tjena Jan! Lite körning hoppas jag allt att det hinns med, din gamla motor går som en klocka. Hur går det med din bil? Får hem lite delar till handbromsen i veckan och förhoppningsvis andra fjädrar till bakdämparna. _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 42051 besök totalt |