Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
55164 besök totalt
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Lider med dig!
Men sälj inte av bilarna.. Var själv tvungen? att sälja en gammal pärla.
Nästan färdig, men blev av med garageplatsen. Mycket pengar stående till ingen nytta, tyckte jag då.
Jag ångrar det så satans idag...

Försök att lägga projekten i malpåse,
du kommer inte att ångra dig sedan..

Stå på dig! thumbs up

_________________
Håkan Persson
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Håller med ovanstående... för mycket tid och pengar som är nerlagt... ställ undan den ett tag så kommer både pengarna och motivationen.

_________________
Stefan Berander
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Ni behöver inte vara orolig för att jag ska sälja den är som sagt för mycket pengar nedlagt i den för att det.

Det jag ska göra nu är att köpa mig en ac/dc tig och sen på fritiden göra jobb åt andra nu när jag har tid över.
För som det verkar finnsas en hel del jobb att tigsvetsa, desutom kan jag laga båtprOpellrar vilket inte så många kan.
Citera
Ozze
västerås
Här sen Nov 2004
Inlägg: 50



Hel rätt attityd ajden.

Ur askan ska den resa sig igen...

så du får in lite kulor att fixa lancian för.

MVH

_________________
Mikael Olsson
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Perfekt... det år så man ska göra... annars ångrar man bara sig.

_________________
Stefan Berander
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Medans rejsa var nere har jag hunnit med att börja lite lätt med lancian, men verkar fastnat igen...
Kommer kompior från tråden på lanciadelta

Någon som börjar känna igen den här typen av bild i min projekt tråd?




Ett bonus kort på min nya 315A AC/DC Tig.





Då var allt isärplockat igen och lagrena såg ut att ha gått 20000mil istället för 20mil.
Nästa block ska kontroleras på alla sätt och linjehornas innan ihop montering.

Här är motorn.


De otroligt vackra lagrena.



Nu blev det jobbigt igen, som om det är någon ovanlighet. Men det är facktiskt inget som är trasigt för en gång skull.

På croma turbo blocken är det ju inga balansaxlar vilket betyder att det är smalare på det stället jag använde för att montera vavstakarna på Lancia motorn, men här finns det inte platts för att skjuta ut kolvbullten.

Nu måste jag skaffa nya stakar som går ned genom blocket verkar det som.

Här ser ni på cylindrarna till höger att det finns inte specielt bra platts ovanför.
Citera
Scuderia Thorell
RÖNNINGE
Här sen Dec 2006
Inlägg: 82



Kul att du har kommit igång igen! thumbs up

_________________
Niclas Thorell
Fiat Tipo Rapido
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Kan det vara så att lagerbanorna har ett annat lagerspel än det som anges på förpackningen?
Testat med Plastigauge (eller vad det nu heter)?
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Testade ungefär hälfte av lagrena med plastigage och dom låg innanför toleranserna.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Köppte en ny motor igen denna gång en sugmotor har rivit isär motornnu och veven verkar gå att använda iof. så sa jag det förra gången också
Ska mäta alla lager lägen innan jag ens funderar på att använda den.

Har nu lite croma delar över ifall någon vill ha.
1st croma IE block
1st IE topp utan kammar, men lancia turbokammar kan fås med eller får jag ett riktigt bra bud kan jag sälja med sug kammarna också.
1st komplett turbotopp
2st oljetråg
4 st IE kolvar
4 st turbo kolvar
4st IE stakar
4 st turbo stakar
1 st IE insug men fuelrail, spridare och spjäl.

Nu till det lilla prblemet med vevstakarna. Dom går som sagt inte att montera i det här blocket, jag har två alternativ ena är att slipa lite i nederkanten av cylindrarna där varken kolven eller kolvringarna är, men jag vill hällst inte slipa något i blocket om jag slipper. Andra alternativet är att köpa nya stakar men det krävs att jag lyckas sälja minnst 4 grenrör för att finnansiera det inköpet, för panerstakar vågar jag inte köpa.
Vågar man slipa där? Är 2mm nedsänkning per sida som krävs.

här är veven.



Vågar jag göra så här? Provslipade i det gammla blocket.


Finns mer frigång i det här blocket än det fanns i det gammla om man undantar där jag annars kunda skjuta ut kovbulten.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Satt och läste en tråd på guy crofts hemsida och där hade han modefierat hålen för oljan i veven, är det något som ni tycker jag borde göra? Allt som färlänger livet på mina lager är jag glad över.
Här är tråden
http://guy-croft.com/viewtopic.php?t=103

Här är bilden på hanns modefiering.

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Nu är jag inte direkt en expert på motorer men jag vet att man på hundkojor slipar liknande i blocket när man kör med strokad vevaxel för att nå upp till 1600 cc. Detsamma gäller i de gamla Saab 900 när de slänger i en 2,3-vevaxel... 2 mm är ju inte speciellt mycket och så länge det inte ligger en oljekanal precis under borde det inte vara nåt problem.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



okså sett det på hundkojor.. på dom brukar det ju se ut som att man slipar bort halva blocket utan problem.

hur skulle du ändra veven? försänka hålen till oljan?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Parner säljer ju Saenz-stakar, så det borde inte vara något problem.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Parner säljer ju Saenz-stakar, så det borde inte vara något problem.


Har hört en del om dåliga toleranser på sakerna från honnom och att en som köpt lancia stakar av honnom fick stakar med utag för några andra lager än lancia eller chevalager, och han var inte hjälpsam att fixa fram vad det skulle vara för lager.

ozze skrev på lanciaforumet att han hade gjort precis den slipningen på sin motor som jag tänkte göra och den har bevisligen fungarat. Även en på sävar hade gjort så och han sa att det var ganska vanligt.
Tror jag kör på dom här stakarna jag har ändå.

Nikel skrev:
okså sett det på hundkojor.. på dom brukar det ju se ut som att man slipar bort halva blocket utan problem.

hur skulle du ändra veven? försänka hålen till oljan?

Slipa lite i oljehålen så dom blev päronformade. Verkar som guy crofts hemsida är nere nu så det går inte att se bilderna nu.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



jo jag såg allt bilderna.. men vet ju inte hur det ser ut annars.. :P
men det med päronformade oljekanaler, kör du det i svarv eller med handmaskin?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
jo jag såg allt bilderna.. men vet ju inte hur det ser ut annars.. :P
men det med päronformade oljekanaler, kör du det i svarv eller med handmaskin?


Ser ut som vevstaks lägena alltså bara ett runt hål.

Blir handmaskin går inte riktigt med något annat.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

Ajden skrev:
Nikel skrev:
jo jag såg allt bilderna.. men vet ju inte hur det ser ut annars.. :P
men det med päronformade oljekanaler, kör du det i svarv eller med handmaskin?


Ser ut som vevstaks lägena alltså bara ett runt hål.

Blir handmaskin går inte riktigt med något annat.


okej.. kanske ska göra så när man ändå har nere veven på nissanen.

//Niklas

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Nu är nya blocket iväg lämnat för borrning, planing, o-ringing och framför allt kontrollmätning.


Kommer att vara allmänt dött med det här projektet fram tills i sommar, ska göra mitt Ex-jobb i vår vilket gör att det kommer inte finnas någon tid/ekonomi att hålla på med lancian under tiden.

Men ni kan följa det projektet i en projekt tråd här, kommer starta någon gång i februari.
För det kommer bli ett chassie till en Bentley exp speed 8 replika med volvo T5 motor.
Så här:
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Jaha då var jag igång med det här projektet igen... Vet dock inte vad jag ska ha Lancian till nu när jag flyttat till Sundsvall där dom saltar på vintern så man inte vågar tu ut den och på sommaren känns det ganska onödigt med en sån här bil.

Fick tillbaka blocket i dag och målat det i morn blir det att börja sätta ihop det.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Televerksorange..? Eller är det vitbalans-trixet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta integrale -90 Liket lever!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
55164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande