Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 1 besök senaste veckan (97867 totalt) |
SÖKES två st breda 18" fälgar bmw, ska sitta 265er på så typ 9-10" breda borde det bli???
skicket har jag inga krav på, minsre skador eller kantstötningar inga problem, pris så överkommligt som möjligt sökes eventuellt även 16-17" fälgar/däck för audi billigt inför gatebil, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
funderar på att byta växellåda då vi ju tänkt köra flygande kilometern och den i dagsläget varvar ur i 240-250, k
känns som det saknas MINST en växel, (1:1 på femman) så denna vi har är antagligen till salu, skulle göra sig mycket bättre på en NA m70 motor, växlar bra och inga direkta missljud, kan ta en OD låda i inbyte, 5 växlad getrag 260 eller 6 växlad låda _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
ok har hänt lite igen, har vart rätt fullt upp för både mig och kompisen igen med annat som tar tid.
men ny kardan verision 3.0 sitter på plats, denna gång en 60x4mm sömlöst rör delat på mitten med ett förstärkt lagerupphängning då den förra kardanen visst fick av ![]() så nu i fredags blev det trailer ned till tony igen för att fortsätta med mappning, ny BTR sitter på plats och höjt soppatryck då spridarna gick i botten efter vi fick fix på misständningarna... hoppas på att kunna varva till 6700 typ och 0.75 bars ladd med tillräcklig marginal på spridarna. nästa lördag flygande kilometern på björkvik med norrköpings racegrupp. kommer byta bakdäck för att få upp farten lite men 260 lär vi nog göra efter ungefär halva sträckan så sen får vi väll se hur många bilar som hinner ikapp, man har inte mycket at komma med utan 300+ i toppfart då vi har ganska många effektstarka bilar som brukar vara med att köra. men vi hoppas startsnabbheten ger ett bra försprång :thumbright: kommer även köra med Lolan den helgen om jag hinner få ihop allt med växelåda och dekaler 8) någon i norrköpingstrakten som vill vara praktikant i garaget så har vi sjukt mycket smågrejjor vi bör hinna med innan nästa helg, så välkommna att höra av er ![]() vi har även fått en bra deal med kompisen som jobbar på lokala bilskroten "Nya allbilsskroten i Norrköping" inför gatebil, ett rejält lass med däck, var å hämta en släpkärra i fredags å lär väll bli ett gäng till innan dess. :thumbright: ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
ok så här ligger det till just nu.
för tillfället (tills vidare) är den "färdig" Ligger väll kvar på ca 0.7 bars laddtryck vid varvstoppet. det som händer är att när man kliver över 5700 tappar vi återigen vrid och effekt, denna gång är ventilfjädrarna bottnade :thumbdown: varvstoppet ligger orginal på 5900-6000 rpm, och vi visste att ventilfjädrarna kunde vara en begränsande faktor men när man bygger snikmotor som denna så finns inte nya fjädrar och allt som tillkommer i budgeten i steg 1. så nu har vi en väldigt fin kurva som vi tyvär måste avsluta med varvstopp strax efter 5500 rpm ![]() inte för att vara ledsen så, den går sjukt fint redan som det är med 460 whp och 600wnm bara peta i nästa växel så går det fint, men man saknar en 6e växel, extremt snäll motor med så himla lättkörd och fin gång,. stort tack till Tony på Ags igen för engagemanget. nästa "steg 1" uppdatering blir omslipning av kammar till några vettigare profiler, dubbla ventilfjädrar, sätesjobb , lättare portning och matchportning mot grenrör insug etc etc. plus lite större spridare, som det ser ut nu så hade vi kunnat dra iallafall 50 hjulhästar till på samma kammar, så med portning, vassare kammar och så vidare så finns garanterat 100+whp till på samma laddtryck vilket även går att höjja om man vill rampa på ännu mer effekt, vore riktigt trevligt med en v12a som sjöng ut mot 7000-7500 rpm ![]() nu på lördag blir det hur som helst björkvik å det som är kvar innan dess är igentligen bara att lägga om till lite andra däck. kommer sätta på lite större/bredare däck bak, och lite smalare lägre däck fram för att få lite annan balans i greppet och chassiet, hoppas det blir bra!!! någon som vet vart man ska leta efter 10x18" passande audi?? 5/112, verkar finnas några mercedes SUV som har orginal när jag letar på ebay.de ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Trevligt projekt!
Du kan utan vidare plocka mer med std kammar bara du får ventilerna att hänga med. Jag turboladdade en likadan motor (orörd) i en 850i, laddade 0,8 och varvade 6500 och fick ut 550hk, och tror det var 740Nm. Där var mina turboaggregat, koppling, spridare, pumpar osv maxade, hade garanterat gått att ladda mer utan att röra motorn. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
Du körde med std ventikfjädrarna med??
Kanske finns olika fjädrar på olika årsmodeller eller något?? Jag tänker bara att ifall man ändå river bort och ska byta fjädrar så är ju ändå kammarna borta och är slitna så lika bra slipa om till några vettigare profiler. Och då lika bra å porta /mira /plana med. Plus se över passform mot flänsarna osv då jag vet att passform på det mesta felar både här å där... Så en sån operation skulle verkligen ge motorn nytt liv... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Re:
Japp, helt orörd motor, 6500rpm. Körde två motorer med samma varvtal utan problem med ventilfjädrar. Original varvstopp ligger på 6200, så det borde inte vara något problem på 6500. Ena var originalmotorn i 850:n och andra kom från en 750. Min tanke vid eventuell vidareutveckling var att slänga i en M73 istället för att lägga ner tid och pengar på M70. M73:an har trevligare karaktär, mer effekt och mindre problem med ventilstyrningar odyl. och fås för små pengar på skroten. (säkert billigare med en M73 än kammar till M70) EDIT: Är nog minnet som sviker, original verkar vara 6000rpm enligt vikipedia, så det var nog 6200 jag varvade.. _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 1 besök senaste veckan (97867 totalt) |