Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
50 besök senaste veckan (19790 totalt)
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Blivit snudd på gråhårig men en högst trolig felkälla hittad.

Får skämmas lite men hade helt missat att det fanns en s.k. power valve/överrikningsmembran.
Är membranet dåligt (som mitt på bilden) så pyttsar det på extra bränsle till huvudmunstycket hela tiden och inte bara vid gaspådrag.

Nytt membran på väg hem, hoppas det löser problemet



_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Fick hem det nya membranet till power valven och nu går den som den ska igen.
Skönt att både hitta felet och lära sig något nytt.

Nu kan man gå vidare med allt vinterpyssel på bilen.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Nytt standard avgassystem monterat, lär väl bytas den dagen det blir dags för en småvässad 1500 men kände att jag inte kan åka omkring med ett läckande system under tiden.

Syns inte på bilden men har även fått hjälp av en kollega att fräsa om sänkningsblocken till lite kilform (3 grader) för att få korrekt vinkel på pinjongen.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Fick äntligen tag i en 1500GT-motor
Komplett förutom grenrör och förgasare men det går ju enkelt att lösa.

Ska väl lämna toppen på blyfrikonvertering tänker jag, ska först räkna lite på hur mycket man ska plana för att höja kompressionen lite så får det göras samtidigt.
Tänker väl att jag ska putsa lite försiktigt i dom inre insugsportarna också, lite elaka kanter precis i övergången från insugsröret och gjutningen är allmänt ojämn.

Planerar även att få vevpartiet balanserat och sen får det nog bli någon snäll trimkam också, typ ett steg upp från original GT-kam.
Funderar på en Newman Cams PH2, 278 grader duration och 9,6mm lyft på ventilen, att jämföra med original 270 grader och 8,6mm lyft

Inga kännbara vändkanter så cylindrarna klarar sig med en honing.

Borde kunna bli en trevlig motor när det är klart.
Tänker att den ska i till säsongen 2026, så får 1200:an hänga med en sommar till.

Fråga 1: Vad är ett lämpligt kompressionsförhållande på en gatmotor, 9,5-10:1?
Original ska vara 9:1, men ska som sagt räkna först och se vad jag har.

Fråga 2: Om man köper en modern tryckplatta med solfjäder och tillhörande urtrampningslager, kan jag använda Cortinans original slavcylinder och kopplingsarm, någon som vet?




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Cortina

Mina svar !

1: Jag tog mer min topp 2.5 mm blev 10:1 1600cc 120 E block
2: Slav cylinder funkar bra med orginal men byt packningar. Glöm inte att beställa med en distans när du byter till solfjäder.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Tack för svaren.
Då provar jag med original slavcylinder först.
Vissa uppgifter jag hittat på nätet säger att man ska byta till en större för att det blir för tungtrampat med original + solfjäder tryckplatta.


Vad åker du med för kamaxel?

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530



Jag planade blocket också, kolvarna vänder en bit ner i loppet så det finns komp att tjäna där också.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Cortina

Jag kör med Kent 234 Fast road och plande blocket så kolvarna var i linje.
Ny i vinter så har jag byggt en gr 2 topp med större ventiler och bytt till Lotus stakar.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Ok, körde 234 i Escorten jag hade förut, trevlig kam.

Får kolla upp om jag behöver plana blocket eller inte.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Putsade till dom inre insugskanalerna lite i övergången från insuget tidigare i veckan.
Förhoppningsvis har jag inte försämrat flödet jämfört med original
Återstår konvertering till blyfritt och en planing.




Och annandag jul spenderades med att riva isär bottendelen så allt kan tvättas och inspekteras ordentligt.

Verkar som att detta inte är en GT-motor, kamaxel märkt 109E och enligt mina beräkningar är det statiska kompförhållandet ca 8,7:1 och inte 9:1 som en GT borde ha om mina uppgifter stämmer.
Ingen stor sak dock, hade ju ändå tänkt byta kamaxel och höja kompressionen lite.




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581



Hade inte Cortina GT crossflow-topp?

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Bara från -68 och senare.

Alla MK1 och tidiga MK2 (-67:or) hade icke-crossflow.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581



Re:

Mikko_ skrev:
Bara från -68 och senare.

Alla MK1 och tidiga MK2 (-67:or) hade icke-crossflow.


Okej, min bror hade nog en 68:a eller 69:a, mååånga år sen nu. Kan nog ligga en topp och skräpa om jag inte minns helt fel...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Toppen inlämnad på blyfrikonvertering och planing idag

Och så kom jag över en växellåda från en Escort Mk1 Mexico (Likadan låda som sitter i bilen bortsett från struten bakpå).
Lite roligare utväxling än standardlådan i Cortinan så tanken är att drevsatsen ska flyttas över till lådan som sitter i bilen så jag kan behålla original långspak men dra nytta av Mexicons utväxling.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
För att hålla mig sysselsatt så blästrade jag av kopplingskåpan från mexicolådan och gav den ett par lager av RAL6009.




Och så ramlade jag över ett gäng GT-toppar, bra ämnen att ha i reserv.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530



Vilka trevliga delar du samlar på dig thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Man får passa på när tillfälle ges, lådan och topparna fanns i grannkommun
Försöker att inte stressa ihop något och istället bygga enligt min vision för bilen, med dom delar jag vill ha.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4530



Är helt övertygad om att du kommer att få ihop en riktigt underhållande bil, mina minnen av Cortinan är bara positiva.

Min gamla Cortina sålde jag till Norge, efter något år såldes den vidare och byggdes om till en Lotus. Den såldes sedan via en Engelsk auktionsfirma och hamnade i Danmark.

Fick den här bilden strax före jul:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Tack, hoppas också den blir underhållande på småvägarna sen

Aha, den bilden fick jag också strax före jul efter att jag haft kontakt med en Ralph Stenbeck. Han hade också ägt den bilen en vända om jag förstod det rätt?
Den blästrade toppen på min bild kommer från honom och dom andra två + växellådan från grannkommun för att förtydliga

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Hämtade toppen idag, återstår färg innan den är helt klar.
Konverterad till blyfritt, slipade ventiler och planad.

Första toppen jag lämnade var sliten i styrningarna så detta är en av de andra stommarna jag hade som tur nog var användbar.
Han som gjorde jobbet hade tyvärr inte verktygen för att kunna montera K-line sleeves i min dimension (5/16") så därav toppbytet.

Lämnade även av blocket för honing, toppdeckning och byte av kamlager när jag ändå var där och hämtade toppen.




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 183


Trådstartare
Blocket tillbaka från honing, toppdeckning, byte av kamlager och rengöring med laser.
Syns lite korrosionsskador på toppdecket men knappt kännbart.
Samma med cylindrarna, lite vändkant syns men knappt kännbart.
I en perfekt värld med obegränsad budget så hade jag fått det borrat och köpt en uppsättning öd-kolvar men jag känner att det här projektet redan är dyrt nog som det är så det får gå såhär också.

Även fått vevstakarna viktjusterade, skilde hela 9 gram mellan tyngsta och lättaste före justering, nu 0 gram.

Nu återstår balansering av vevparti + viktjustering av kolvar och sen kan motorn börja monteras ihop igen.




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
50 besök senaste veckan (19790 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande