Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (126206 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

När du ändå bygger en bur bygg en som uppfyller kraven i TR så du kan tävla om du skulle
vilja. Dessutom har bilen bättre andrahandsvärde med godkänd bur.

Allt annat är bara meningslöst arbete.

Det finns ju inget som hindrar dig att köra med en gatmotor & en annan för tävlig.

Tänk dock på att en ej bmw motor nog inte ses på med blida ögon
om du ska köra bmwsc träffar.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007

En potent s14 skulle sitta fint? Kul projekt, nyss kollat igenom hela tråden. thumbs up

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Hedlund skrev:
En potent s14 skulle sitta fint? Kul projekt, nyss kollat igenom hela tråden. thumbs up

Men knappast nått vettigt alternativ med tanke på den lilla effekt man får ut i förhållande till kostnaden.
S14 är inte dyr utan mycket dyr att hålla på med.

Iså fall är en orginal S50 maskin mycket billigare. Dessa väger även dom en del

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Så jäkla kul när man kikar in och ser massor av aktivitet här

Sebbe: Menade att jag skulle vilja ha plattan du håller upp där på näst sista bilden aningen längre ned mot "bucklingen" där plåten borde vara stabilare, du har säkert redan svetsat fast plattan idag och tror du har hittat en bra placering

Evilution: Trevligt att du tagit dig tiden, kul med sådana kommentarer! och ja, folket är här på rejsa ligger några grader över zatzyanerna på hjärngympa

Michael Bäck: Jag måste fan börja läsa på det där med cornerweights, droplinks osv osv. Hajjar mest nada men skönt att jag iaf kan kopiera era lösningar... Då borde ju resultatet bli lika bra?

Michael Bäck nr 2: Det är ett bra mål tycker jag också, har dock lite svårt att tyda alla reglement när alla vill ha den lite olika? Men så som "vi" bygger nu borde väll bli godkänt?

Hedlund: "måste" ha turbo original, det saknar ju S14 och utan turbo blir det bara dyrt och kommer jag över 250 hk typ blir bilen inte längre gatlegal vilket är målet nu!

Ängelholm
Här sen Nov 2008

En idé jag har är att i framtiden slänga i en m52b28 (heter den va? 328i motorn), besiktiga med den och sen när pengarna finns trycka i en s50, samma storlek, motorfästen, el, block(?) osv, så det blir lite mer plug and play när man behöver byta den, om änns besiktingen ser skildnad på dom :P (eller i ditt fall slänga i en s50a med turbo, eller m50b25 som verkar va mest bang for the buck när det gäller pålitliga turbo bmw)

Kör också en e30 föresten :P

Citera
sebbaz
Oxelösund
Här sen Mar 2010

[SIZE="5"]UPDATEISH![/SIZE]

Då va det äntligen lördag, fri från nattjobben! Så jävla skönt. Då passar jag på och jobba på Keepans burbygge.

Dagen började rätt så dåligt faktiskt. Rullade fram tig-svetsen och såg att gashelvetet var slut. Bara leta efter en ny tub då. Hittade en i ett hörn. YES tänkte jag, men när jag skruvade i tryckregulatorn så såg jag till min förvåning att även den runktuben var tom. Ballen i bollhavet!

Blir så trött på folk som inte ställer tillbaka tomma tuber på rätt ställe. men jag går ut till tubstället och kikar. Tre syrgas, åtta stycken Mison, en Acetylen, och se på fan, en Argon! Prima skinka! Kör in tuben, skruvar fast tryckregulatorn, vrider på. Allt ser bra ut. Trycker igång svetsen. Stendöd! Kikar kablar, säkringar osv. men den är stendöd. #¤%&/()=!!!!

Jahapp, då fick jag skippa och tig'a då, har inte tid o vänta på att få den renoverad. Så jag fick svetsa mig/mag idag. Blir iofs lika bra. Och går fan så mycket fortare. Hoppas Keepan nöjer sig med en trådsvetsad bur

Jag är ju glömsk som en guldfisk, så jag glömde att ladda batteriet i kameran. Så mobilbilder får duga idag helt enkelt...

Glömde även att fota medans jag höll på, men inte så kul med foton på massa notchande, mätande osv. Så här kommer lite bilder när bakre buren är svetsad.

Lyfte ur bågen och helsvetsade, lättare så...Först svetsade jag färdigt bakstöttorna, sen måttade jag in korset och svetsade det.

Weld schweißen

Här provade jag ställa in buren i bilen. Buren sitter som en fläskläpp!
Tight och bra. Hade lite probs att få i bultarna först, men det löste sig fint. Den är inte svetsad i bilen, utan står bara på plats.

Det var allt för idag. Imorgon eller på Måndag sätter jag igång med främre delen samt mc-p stagen.

Hejs!

Oxelösund
Här sen Mar 2010

Behöver lite hjälp här...

Eftersom jag inte byggt en sån här bur innan, så behöver jag lite hjälp med placeringen av mc-p stöttorna.

Bifogar lite bilder när jag håller rören ungefär som jag kan tänka mig att dom ska sitta, så får ni berätta för mig om jag är helt ute och hojjar eller inte.

Ska röret sitta så här? Röret viker sig in från framstöttan och svetsas in centrerat i stötdämpartornet.

Eller så här? Röret följer karossen en bit, sen viker den av in mot stötdämpartornet?

Ska stöttorna sitta högt upp som på bilden (jag pekar ungefär vart hålet kan tänkas sitta)

Eller ska stöttan sitta längre ner som på denna bild?

Eller tänker jag helt fel? kom med lite synpunkter om vad ni tycker att jag ska göra, finns det äns något rätt och fel? jag har inte en clue, därför frågar jag er som kan

//Sebbe

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Kolla igenom http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=35480&page=2

Det verkar gå på alla olika sätt du frågat på faktiskt, men det verkar "bäst" med så högt uppe och helt rakt rör, inte böjt.

Jag har ingen erfarenhet med att bygga själv, bara vad jag har sett på andra bilar och bilder.

Citera
sebbaz
Oxelösund
Här sen Mar 2010

Re:

timmy1701 skrev:
Kolla igenom http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=35480&page=2

Det verkar gå på alla olika sätt du frågat på faktiskt, men det verkar "bäst" med så högt uppe och helt rakt rör, inte böjt.

Jag har ingen erfarenhet med att bygga själv, bara vad jag har sett på andra bilar och bilder.

Tack, ska titta där.

Det värsta är att röret var bockat när jag fick det. Alltså GUSS har bockat dom.

Nån mer kunnig som har nån aning?

München
Här sen Jul 2006

Andra bilden och placeringen på 3:e bilden verkar vara många som kör på, hade nog gjort så själv.
Finns ju ganska många exempel att tjuvkika på här på forumet thumbs up , för övrigt ser det bra ut, jobba på

Stockholm
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Så här skulle jag vilja sätta det (men jag är ju ingen expert )

Alltså rakt med böjningen i "vertikalt läge" sett framifrån men sen kan bör komplettera med ett till stag som det övre på golfen jag visar? Nästan säker på att jag inte fått något sådant från GUSS

Forshaga
Här sen Dec 2002

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sebbaz
Oxelösund
Här sen Mar 2010

[SIZE="5"]Update'arn![/SIZE]

Va nere en sväng i helgen och satte ihop lite av den främre buren. Nu börjar det likna en bur iaf. Va egentligen i verkstan idag för att sätta igång och borra för mc-p stagen, men min chef har hålsågarna inlåsta på kontoret :| Så jag får snällt vänta tills på Tisdag.

Här började jag fästa upp rören som dom ska vara, silvertape är jävulskt bra om man bara har två händer

Punktade fast den lilla rörbiten som man fick med av guss. Antar att det är pga att man lättare ska kunna plocka isär buren när man håller på. Buren kommer inte vara demonterbar när jag är klar

Efter jag rest upp båda sidorna, så punktade jag ihop dom två med rut-stöttan. Sen lyfte jag ur och svetsade klart den. Punktade fast ett järn i nederkant samt ett i ovankant så inte rören skulle peka åt fanders av all värme. Svetsar/värme drar mer än man tror faktiskt.

Sen provmontera i bilen igen, satt fruktansvärt bra! vart förvånad att det inte slog sig faktiskt. Rören som skarvas ihop med småsnuttarna jag visade nyss hamnade exakt mitt för varandra! Kalas!

Bild framifrån. Ej in justerad, ska flyttas lite åt höger som man ser på bilden.

Här började jag pyssla lite med något, men frågan är vad? Någon som kan gissa? Det tillhör buren. Fortsättning följer...

Det var allt för idag, nu åter till en 60-timmars arbetsvecka

/Sebbe

Forshaga
Här sen Dec 2002

Snyggt..!!

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sebbaz
Oxelösund
Här sen Mar 2010

Re:

ButterflyRacing skrev:
Snyggt..!!

Tack tack!

Oxelösund
Här sen Mar 2010

[SIZE="4"]Update[/SIZE]

Nu är hålen tagna för mc-p stagen. Måttade som en häst för att få likadant på båda sidor, samt hitta ett bra ställe och borra på utan att förstöra massa saker som kan tänkas användas i motorrum samt inne i coupen.

På lördag ska jag borra för stödet till mc-p stagen, samt lägga igen hålen i golvet som Keepan kapade upp pga rost. Sen valsa fram förstärkningsplåtar till stötdämpartornen fram. Sen blir det att helsvetsa hela buren.

Här ser man framifrån hur staget sitter.

Här ser man uppifrån.

Innan jag satte igång med buren så frågade jag om Keepan ville ha förstärkningar ala WRC i krysset bak, och fick svaret: "Ja fan, det är ju asporrigt"

Ett break i allt rörnotchande och mätande tyckte jag verkade
perfekt idag .Så frukost/lunch på jobbet så skred jag till verket.
Glömde givetvis ta bilder medans jag höll på (som vanligt).
men här kommer några bilder som jag tog efteråt.

Här fastpunktade i krysset.

Bild från sidan.

Bakifrån.

Vart jäkligt nöjd med dom faktiskt. Jag helsvetsar dom imorgon efter jobbet...

Tack för idag.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Riktigt fint det där! Kommer bli skitbra

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Re:

Gustav Uhlander skrev:

Ja visst är han duktig min nya slav, tror jag ska kidnappa honom upp till storstaden

Oxelösund
Här sen Mar 2010

Re:

Keepan skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Ja visst är han duktig min nya slav, tror jag ska kidnappa honom upp till storstaden

Slav?!

Nej nu åka och jobba

Oxelösund
Här sen Mar 2010

Update!

Vart nästa klar med mc-p stagen idag, har tillverkat förstärkningsplattor till tornen fram och svetsat dom. Tagit upp hål för stödet till mc-röret. Sen har jag notchat klart ena stödet samt svetsat det. Här kommer lite bilder.

Skulle sätta igång och göra en radiemall för förstärkningsplattorna, men jag hittade den perfekta! Ett slippapper med liknande diameter som tornet. Lucky me!

Så det var bara att klippa ut en plåt och sätta igång gammelvalsen.

Det är fan så man blir tårögd...

Gjorde en mall så jag fick rätt läng samt form på plåten.

Punktad och redo för svetsning.

Svetsad och klar!

Borrade för stödet till mc-p staget, vart jävligt bra! Ser lite köttigt ut, men det slipade jag till finare. En hålsåg kan gå rätt hårt åt så tunn plåt om man inte är försiktig.

Här har jag notchat klart stödröret och punktat fast det. Ska plockas loss sen när jag lägger igen hålet i golvet, men jag ville prova o se bara.

Här är det svetsat. På bilden så ligger bara röret, det är inte fastsatt i varken framstöttan eller stötdämpartornet.

Sen passade jag på att svetsa förstärkningarna i krysset. Är inte helt färdigsvetsat på bilden dock.

Så, allt för idag, imorgon eller på tisdag blir buren klar, då är det dags för stötdämpartornen bak att få sig en omgång

hejs!

Norrahammar
Här sen Aug 2005

Mycket fint arbete!!! thumbs up

/otto

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Våra race- och banåkarbilar