| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd
|
18 besök senaste veckan (93442 totalt) |
|
_________________ Joakim Carlsson |
||||||
|
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||
|
Nu är det nära målet .
Har provat bilen på bugrun på mantorp och allt funkade fantastiskt . Teperaturen på stabilt på mellan 85-95grader vid fullt ös . Och den var väldigt konkuranskraftig gämtemot nyare "värre" bilar . Och idag var det dags för bullerprov hos SFRO villet gick strålande, 79,3db i snitt på förbifart 82db var maxgräns . MEN . Besiktningsmannen gillade inte känslan i bromspedalen och ville Därför inte göra nått bromsprov . Jag kör med sellholm bromsvåg och kan ju erkänna att jag inte har räknat på cylindrarna då jag köpte hela paketet begagnat med cylindrar . Men bromsar gör det då jag hade nästan 190kmh på långa rakan på mantorp och inte for ner i kulorna utan fint kunde gå in i kurvan i behaglig hastighet . Men jag skulle uppskatta om man kunde få hjälp att räkna ut vilken storlek jag skulle behöva fram/bak då jag inte är spec teoretiskt lagd och har svårt å görstå krånglig mattematik 😊 Oken fram är enkolvs 54mm Och bak är enkolvs 38mm Skulle uppskatta hjälp med detta så är allt sedan klart för att bilen skall stå klar för gatan
||||||
|
Kul att du fått komma ut och testa på bana, måste vara en härlig känsla efter allt byggande.
Hur har du löst kylluften till kylaren i bak? kapslat in kylaren med plåt och fått dit friskluft via bakrutorna? Det blir inte bastu i kupén? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
Re:
Ja det var en fantastisk känsla att få tona ur allt man kunde . Kylluften tas in genom bakrutorns genom 4st 3tum och 2st 6,5tum slangar . Har byggt en box runt kylaren i alu där luften går igenom . Det blev lite varmt i kupen men inget extremt . Klart det blev svettigt när man körde bana men då hade jag ju både overall och hanskar .
||||||
|
Re:
Han provade lite under bullerprovet och tyckte att dom tog dåligt men jag tyckte att man måste trycka hårdare pga bromsvågen . Tyvärr hade vi inte tid att göra ett fullständigt bromsprov så jag kommer kolla om jag kan bättra på kännslan och få den att ta tidigare på pedalen . kan hålla med om att den tar längre ner än en vanlig broms med servo men å andra sidan har jag noll erfarenhet av bromsvåg sedan tidigare . Annars fick jag bara posetivt tillbaka av bes-mannen och övriga deltagare . _________________ Joakim Carlsson |
||||||
|
Jäkligt bra jobbat! Och snyggt blir det med!!! Skönt att höra att kylarlösningen funkar, blir liknande i min.
Theo _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22. |
||||||
|
Re:
Gött! Då låter det ju inte varmare än normalt då :-) _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
Visste inte att du hade tråd här Jocke!
Kul att folk gillar bilen! Men den är ju sjukt fint byggd oxå så varför skulle dom inte gilla den??
Hoppas du får till bromsarna, men som sagt utan servo är det ju rätt tungtrampat! Kör du med ABS? _________________ Kim Karjalainen Team 57 Motorsport |
||||||
|
Re:
Klart man måste ha en tråd här . Det är ju här man får fakta i komentarerna och inte massa stylingtips 😊. Det skall nog lösa sig snabbt med bromsarna så kan jag regga den för gatan sen, hoppas allt är klart under semestern så man kan börja åka lite . Nä nån abs har jag inte . Går det ens att kombinera med bromsvåg ?? Har dock kollat och jag har ju möjligheten å få till givare på hjulen . Använder redan nu ena abskransen till hastighetsmätsren . _________________ Joakim Carlsson |
||||||
|
Kolla denna länk funkar ganska bra
http://brakepower.com
Provat den å jämnfört med några bilar ja har stämmer ganska bra _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 Mazda Miata NA Roadsport C GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||||||
|
Snyggt bygge och kul att det verkar lira allt! Har också en gammal MK1, men som bara står. Hoppas det ska bli något av den, vilken dag som helst nu
Här blir man ju inspirerad att ta tag i det och göra något av den iaf!
_________________ Niclas Eriksson |
||||||
|
Re:
Det går, men kostar knark! Men du brukar ju hitta på egna kluriga lösningar så var tvungen att fråga!
_________________ Kim Karjalainen Team 57 Motorsport |
||||||
|
Re:
Bara därför får jag väll börja kolla på det 😁 _________________ Joakim Carlsson |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd
|
18 besök senaste veckan (93442 totalt) |