Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3151 besök totalt |
Då har de massa snurrbo, hoppas jag. ![]()
Att fixa en klass just för mig. Ni e' alldeles för snälla! ![]() ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
Här är Audin om jag förstår rätt. Ganska kass bild men det var den enda som jag kom ihåg att jag tog. Har lite film på den också. ![]() EDIT: Alltså ingen turbo. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||||||
Nä, dessutom är dom nedtrimmade mot förr, dvs ca 280hk mot ca 310-320 för att få dom att hålla en hel säsong istället för någon tävling enbart.
Njae, det vi siktar på är att göra en riktig "mellanklass" som kan ta det mesta från Fyndbörsen Cup till diverse märkescupers bilar i ..... dvs där det finns en jäkla massa bilar färdiga idag.... det är bara att komma på ett bra reglemente som tillåter lite olika varianter men ändå får det rättvist som är kvar att komma på..... men det ska väl lösa sig. Nån som har några tips? |
||||||||||||||||
Räcker det med VW loggan på ventilkåpan? Tror det står på blocket oxå iof _________________ Daniel Steiner |
||||||||||||||||
Då är det väl en VW produkt egentligen..... Jag frågade faktiskt Bug Run chefen hur tolkningarna skulle göras.... t.ex om någon kom med en Porsche 924 och hävdade att motorn var en LT31 maskin (eftersom det är ungefär samma i den) och då sa han att det var helt ok..... Och då med samma tolkningsgrad så måste ju din vara lika ok..... Så på med Slicksen och anmäl dig ![]() ![]() |
||||||||||||||||
RoadSports reglementet borde gå att använda.......om man justerar vikt/fälgbrädd tabellen......så den täcker alla bilar. Alltså en förbestämd litereffekt, beroenda på antal ventiler, överladdning, mm. EDIT: helt otrimmad bil = registrengsbevisets siffra _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||
Jag är kluven till det, det är egentligen rätt bra på pappret, men samtidigt så trots många års filande så slår det lite snett ändå här och där (fast egentligen är det nog rätt bra). Ett sätt som jag tror skulle funka är att göra klasser på vikt/effektförhållande på så vis att man mäter maximal acceleration som ekipaget presterar. Det görs enkelt med en liten utrustning som innehåller accelerometer och loggar värdena, gör man ett gäng sådana så blir dom rätt billiga, troligen en bra bit under en tusenlapp/st. Alternativt så kan man ha en ambulerande utrustning under t.ex friträningen. _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||||
Jag har inte läst ett nyare..........men om man går på det gammla.....så är ett fel att vikt/fälgbräddskalan börjar på 800 kg......medans vissa bilar väger 5-600 kg. Vad har du för erfarenheter..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||
Snygg tanke.....men oj vad det skulle fuskas........ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||
Det finns ju en sorts röd tråd i många gräsrotsserier. Typ utgå från Grupp N, huv & skufflucka samt skruvade karossdelar får bytas mot lättare material, rutorna får bytas mot lexan (utom framrutan), motor på 2.5 liter med tvåventilsteknik alt 2 liter med flerventilsteknik, ingen turbo, 7x15 fälg med 205 breda R-däck, bussningar & justerbara topplagringar får man ha, annars ska hjulupphängningen vara original. Motor och kaross måste vidare vara av samma fabrikat. Kanske vill man ha begränsningar på trimmning på motorn? I MSLS klass 4 får man tex inte modifiera insuget och bränslesystemet skall vara original. Som vanligt tror jag att man måste hålla nere kostnaderna för att få folk att köra. |
||||||||||||||||
Jag tänkte mer på den av reglementet beräknade effekten. _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||||
Hurdå? Har man en pryttel i bilen (stor som en transponder ungefär) som hela tiden loggar hur kraftig accelerationen är, så är ju enda sättet att "fuska" genom att inte hålla gasen i botten en enda gång..... ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||||
Jag har skummat igenom en del reglementen.......och dom är helt sjuka.
Finns det inget annat reglemente än V8-Chalange.....som funkar...??? Ex. SSK klass 3. Max 500 hk, men en 5 litersbil ska väga 1600 kg. Det är väl inte racing..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||
inse att det inte finns ngt reglemente som är vattentätt.
alla reglementen går att kringå med lite fantasi. att ha vikt/effekt per volym driver ju bara upp kostnader iom man måste ligga på gränserna för motorn och delarna blir ruskigt dyra. tänk dig underhållet på en 2l ex stcc-motor. byggkostnaden är väl runt 3-400' och kräver renovering efter 15-20tim á 50-100' om inget redan pajat innan. t.o.m. i volvo original så fuskas det iom att en chaufför som inte är tillräckligt snabb måste fila lite extra och hoppas att inte fastna i kontrollen efteråt. är det någon som läst F1 reglerna? där om någonstans är väl det mesta reglerat och trots det infinner sig det fusk av ngn outgrundlig anledning ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||||
Lägga ngn form av bas likt Roadsport där man sedan plussar eller drar ifrån efter huruvida man har pillat på vissa saker eller inte.
Det hade nog varit det bästa och trevligaste. Någonstans runt Klass 1 och Klass 2 idag fast kanske med den möjligheten att man kan åka med en mindre trimmad "storvolymsmotor" istället för en toktrimmad 1600cc... |
||||||||||||||||
Största nackdelen jag upplevde med roadsport-reglerna var att man inte tog hänsyn till vad jag faktiskt fick ut av mitt trim. Den Alfa snurra jag envisades med att köra med svarade ungefär lika bra på trimning som en ångmaskin. Jag hade 145 hk, och hade kanske hittat 10-15 till med inställning i bromsbänk. En volvo eller VW-motor med motsvarande prylar borde nått 180-190hk. Kan tänka mig att ung. samma förhållande skulle uppstå mellan Cheva/Ford SB
![]() Effektintyg vore väl det bästa (om man bortser ifrån mörkningspotentialen), men Pärs ide om axtest är nog inte helt uppåt väggarna. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||||||||||
Ja! Klassa bilarna efter vikt/effekt, inte efter emblemen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
Det står TrendAB på ventilkåpan. ![]() Jag skall kolla vad det står på blocket. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3151 besök totalt |