Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Green Stuff; igen
<<   1, 2
3039 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Stacke skrev:
Har inte så mkt till övers för de angivna friktionsvärdena...

Det där får du gärna förklara lite tydligare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Menar att det skulle vara intressant att ta del av vid vilka temperaturer Ferodo själva får fram dessa värden. Enligt andra dynokörningar som jag tagit del av så ligger dessa båda material betydligt lägre. T.ex. AP har (enligt 2004-katalogen) fått fram friktionskoeff där DS3000 μ=0,50 och DS2500 μ=0,34. I detta fall tror jag mer på deras värden än tillverkarens egna.

Som sagt, för gata är DS2500 säkerligen ett bättre val än de nuvarande gröna! thumbs up

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Stacke skrev:
Menar att det skulle vara intressant att ta del av vid vilka temperaturer Ferodo själva får fram dessa värden.

http://www.ferodoracing.com/prodotti.asp

Stacke skrev:
Enligt andra dynokörningar som jag tagit del av så ligger dessa båda material betydligt lägre. T.ex. AP har (enligt 2004-katalogen) fått fram friktionskoeff där DS3000 μ=0,50 och DS2500 μ=0,34. I detta fall tror jag mer på deras värden än tillverkarens egna.

DS3000, μ=0,50 är i linje med mina erfarenheter.

Stacke skrev:
Som sagt, för gata är DS2500 säkerligen ett bättre val än de nuvarande gröna! thumbs up

Jag blir inte klok på de grönas μ:

http://www.ebcbrakes.com/Assets/performance%20range%20chart.gif

Är det Bite Cold (0.46) eller Min Friction (0.25) som skall jämföras med de värden som finns i AP-katalogen?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Det är just detta som är svårt med teoretiska dynovärden. Alla maskiner har olika inställningar och det finns tyvärr inte någon standard över hur värdena tas fram. Dessutom lär ju ingen tillverkare skriva ner värdena om de nu använder sig av friktionskoeff i marknadsföringen...

I senaste AP katalogen anger de att de gör 14 stopp (som enligt AP ska 'reflektera en bred variation av tillstånd som kan tänkas uppstå'). Vet inte hur EBC kör sina tester. I en äldre AP katalog står 0,31 för EBC. Dock inte specat vilket material det gäller men misstänker det är grönt. Jag tror inte du ska stirra alltför blint på EBC's värden. Om de nu skulle vara jämförbara med de andra friktionsmaterial som de anger varför används de då inte inom professionell racing typ STCC, ETCC, FIA GT.

om EBC anger 0,46 för de gröna (jämfört med AP's värde på 0,34 för DS2500) så borde ju din fru bli när hon trycker på bromspedalen.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Allmänt banåkaforum
Green Stuff; igen
<<   1, 2
3039 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande