Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
The Concise resa!
<<   1, 2
8710 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Redo för trackday med Skylimit Events

Micke rullar in på parkeringen efter ett par varv

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Picknick i det gröna vid GP slingan.
Väntar på att banan ska öppna vid 5-rycket.

BMW M3 E92 -10
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hämtmats-wagen!

Senaste mode, nästan ett krav på ringen detta år, är att ha udda blinkers på sin E36. Trendkänslig som man är har jag hörsammat detta.

Från trackday:

Cafébricka

Komfortmeka

Utflyckts-wagen

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Rackarns trevlig skildring thumbs up

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Jag brukar alltid få frågan=varvtider? Jag vet inte riktigt varför

Nåväl, ni ser ut att ha det härligt. Längtar till att lägga de 2-3 första skräckupplevelse varven. Troligen blir det lika läskigt som alltid dem första varven, eller är det bara jag🙄

Adenau, AW
Här sen Apr 2004

Göte RS6 Sjögren skrev:
Längtar till att lägga de 2-3 första skräckupplevelse varven. Troligen blir det lika läskigt som alltid dem första varven, eller är det bara jag🙄

Haha, så är det ju. De första varven sitter man ju bara och undrar vad fan man håller på med innan det lossnar.

BTG 7,16.9 TD

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hemma igen med lite perspektiv måste konstateras att denna resa var mycket, mycket trevlig.
Den innehöll de sedvanliga, vitt skilda, ingredienserna; skräck, förtjusning, besvikelse och mycket, mycket stort nöje!!

Vi tog som sagt färjan från Göteborg till Kiel med ambitionen att hinna med några installationsvarv på lördagskvällen.

Men det en var osedvanligt seg transport. Trots att jag låg på ganska duktigt gick det trögt.

En mindre stau på 30 min och ganska mycket nedflaggad Autobahn från fri fart till 130 (via Hannover) gjorde att jag var framme så sent att jag inte hann ut på kvällen. Men det gjorde de andra och de rapporterade glädjande nog att trafiken inte var så tät. Detta överraskade oss då det var den första helöppna helgen på sex(?) veckor. Med tre dagars varsel hade visserligen söndagen blivit en halvdag men det torde rimligen inte påverkat någons planering då få åker till ringen med bara några timmars varsel.
(Vad gäller mängden bilar så var det häpnadsväckande nog så att det aldrig under den tid vi var där, lör-ons, var mer kö än att allt fick plats bakom armcot vid avfarten. Alltså inte ens några få bilars kö ute på banan. Detta dessutom trots den hel-idiotiska ombyggnaden av genomfartsleden på parkeringen: http://www.bridgetogantry.com/photos-new-exit-for-your-touristenfahrte . . . .
Men givetvis så visade sig ringens paradoxala identitet med lugn vid infarten/påfarten och ändå mycket trafik på banan, ni som varit med om det vet vad jag talar om.
En annan sak som märktes var den markanta frånvaron av just engelsmän, de var osedvanligt få. Kanske hade brexit och ett svagt pund påverkat? Eller så påverkade Truck-racingen på GP-banan? Detta event gjorde det iaf svårt att hitta boende.)

Söndagen öppnade som sagt först vid lunchtid. Det regnade stundtals och på olika delar av banan. Men för att acklimatisera oss så åkte vi ändå ut. Det är riktigt lurigt att hela tiden avgöra hur blött det är och därmed hur halt det är. Kurvor som i torrt kan tas i 180 kan i blött inte ens tas i 60km/h. I Hedvigshöhe fick jag över kleine spunghugel hjulspinn och det rattades fram och tillbaka en hel del innan bilen gick rakt igen. Jag tolkade det som ett tecken att svänga in och käka lunch, denna gång på Motorsporthotell och med F1-racet på Spielberg som fond.

Innan F1 var över hade solen kommit fram och andras körning (F1-förarnas) fick stå tillbaka framför egen. Framåt kvällen blev trafiken angenämt gles men inte tillräckligt för ett fritt varv dessutom regnade det stundtals.

På måndagen var det en trackday med Skylimit events. Vi hade valt att bara köra halvdag/eftermiddag för sist vi körde hel trackday så var det fullt med vilsna hyr-Swiftar och Meange:er som klättrade över varandra. Det var värre än TF när den är som sämst. Men...till vår stora överraskning så var det kav lugnt. Visserligen regnade det av och an och en GT4 skrotade hårt i SX men med 200 anmälda borde det varit fler bilar på banan, istället var det knepigt lugnt. Hursomhelst, när vi fick svänga ut vid 12.00 så regnade det på delar av banan och var torrt på andra. Vi låg ute och matade på. Det är lite speciellt att passera utfarten i 245km/h i regn och sedan ner i kompen i Tiergarten. Trots att det kändes som om det borde vara många snabba förare ute märtkes mest de med många hk och lite koll. Jag jagade ifatt och tvingade mig (till slut) förbi en M235i:a. Men när vi kom ut på rakan såg jag hur han närmade sig. När vi passerade utsläppet hade han passerat mig med någon billängd men vid Antoniusbuche började hans bromsljus fladdra lite, jag höll kvar fullt och passerade honom i kompen i Tiergarten. Nu hann jag in framför men man undrar ju ändå hur egoistisk man kan vara? Om han kommit först in vid T13 hade han legat i vägen för mig större delen av ännu ett varv?!? Själv skulle jag aldrig drömma om att tvinga mig in framför någon jag redan vet är snabbare...det är som sagt ingen tävling.

På kvällen såg det rysligt lovande ut. Men tyvärr. En orange Unimog med fem man stod vid Höhe Acht heeela kvällen. De hade konat av 400m med 50km/h och sedan 30km/h. Personalen stod och rökte hela kvällen, de gjorde fan ingenting... Personligen tror jag att de åkt ut och ställt sig där bara för att kunna fakturera tid för en gammal olycka. Enligt uppgift hade det några dagar innan skrotats riktigt duktigt i Höhe Acht med åtskilliga bilar inblandade.

På tisdagen var det bara kvällsöppet men med den låga trafikintensiteten hoppades man på fria varv. Givetvis började det regna lagom till banan öppnade. Men jag som hade fått mina tre söner ned-flugna av min far svängde ut för att visa hur det kan gå till. Det var kul att få visa dem hur det är. Den största killen var med ner för några år sedan men nu var det dags för mina två 10-åringar att få åka med. För skojs skull vände jag på Harrys för att filma deras intryck istället för banan. Men då dessa varv möjligen gick snabbare än vad en ansvarskännande far vill medge blir det ingen youtubefilm utan bara en frame-grab.

På sista varvet för dagen hänger en annan M3E36:a på från utfarten. Han låg på ett lagom avstånd och vi åkte mycket jämt. Jag har en av mina söner i bilen och kör inte fullt. Varvet hade dock stannat på en oförskämt låg siffra om vi hade fått köra färdigt i full fart. Nu fick vi inte det för när vi är på väg in i Bellof-S styr helt plötsligt inte bilen. Det går då enl. GPS 173km/h. Jag hinner tänka att jag fått punka på vänster fram. Men när rumpan kommer förstår jag att det är något annat. Detta händer precis innan åsen/krönet i slutet av Bellof. Med en del bilrattande i den absolut högsta skolan håller jag bilen kvar på banan som turligt nog expanderar åt vänster efter krönet och ger mig de få extra meter asfalt som behövs för att få bilen under kontroll. Väl där passerar jag en tysk Subba som ännu inte hunnit stanna utan fortfarande rullar. Ur bilen väller vit rök fram ur hjulhusen, motorhuven m.m. Jag hinner tänka att det är ett generalras och att jag är absolut först att köra in i den olja/kylvatten-matta (se bild 1) de lagt ut på banan. "Kompisen" bakom har fått en värre sladd än jag och studsat ut på gräset men lyckats låta bli armcot. Vi kör båda in och anmäler till personalen vad som hänt. Tyvärr hinner tre mc:s och några bilar skrota innan de hinner gulflagga.
"Kompisen" åkte tillbaka till platsen och tog dessa bilder.

På onsdagen vart det pick-nick i Adenauer Forst med vandring ner i FX.

Därefter fick barnen var sitt sista varv i torrt med 99% attack. Sedan åkte de till flygplatsen och jag svängde ut för att försöka knäcka åttan. Men inte då, mc:s, krascher och seeega "turister" gjorde att det inte var att tänka på.

Så fort TF stängde på onsdagskvälleb rullade Niklas och jag ut och fällde ner två timmar på autobahn för att komma lite närmare hem. Vi svängde av i Rhyhern, knoppade några timmar och fortsatte morgonen därpå. På hemvägen stannade vi till vid sedvanliga vattenhålet Citti och bunkrade.

I ett försök att sammanfatta resan så gick min körning bra även om det alltid tar lite tid att vänja sig vid de (jämfört med våra svenska småbanor) absurda hastigheterna, vinklarna, blinda krönen, höjdskillnaderna mm. Att åka genom SX med en vMin på 180km/h på svag fyrhjulssladd är helt absurt, förutom just och endast när man sitter där bakom ratten och faktiskt gör det.

Detta var andra resan med en S50 under huven och därmed andra resan med en SUB 8-ambition. Förra gången var det inte möjligt men denna gång hade det gått lätt(!) om jag bara hade fått ett enda semi-fritt varv. Inte några 7.40 men lätt 7.50-7.55-ish. Nu lyckades jag inte banka mer än ett 8.05 med flera riktigt dumma omkörningar.

Min virtual best är SUB 8 och jag har många varv mellan 8.05-8.10. Men i försöken att logga iaf ett enda SUB 8 är det alltid något som ställer till det. Ovana förare som inte hittar och släpper om en på tokiga ställen, dryga förare som inte vill släppa om någon alls, bau-stellen hela kvällar med avkonat till 30km/h eller Streckendienst som är ute och tittar på ett räcke som kanske skall bytas och därför flaggar gult.
Eller en av alla ständiga dessa krascher... Det är ju faktiskt inte ovanligt att köra en hel dag/kväll och passera åtminstone en krasch per varv.

Givetvis är det en besvikelse att man inte fått möjlighet att logga ett SUB 8. Men det känns överraskande bra ändå. För jag vet nu att det går. Bilen och jag skulle klara det på första försöket om vi bara fick fritt spår, det vet jag. Det kommer dock, som ovan sagt, inte gå på någon rekordtid. Med 1450kg på 245:or vill iaf jag inte satsa hårdare än strax under 8. Bilen sladdar mest hela tiden som det är. Försök att lätta bilen fram kommer att vidtagas under vintern. Frågan är bara på vad?
Två saker har möjliggjort att jag nu tveklöst kan köra bilen under 8. Det ena är ett nytt chassi. Det har dock hårdare fjädrar än det gamla och det stressar mina Kumhos till överhettning. Så till nästa år överväger jag mjukare fjädrar eller kanske andra gummin. Vi får se.
Det andra är jag valt att montera det jag kallar UFPA, Up-Force-Prevention-Aero. Med en splitter i fronten och en vinge på bakluckan upplever jag att den framförallt styr in bättre. Jag måste dock justera splittern lite, den vart lite för låg. Det innebär dock att jag nu har ett karusell-vässat rakblad fram.

Sist men inte minst frågar jag mig ändå vad man skall göra med ringenkörning i framtiden? För oavsett om man jagar en tid eller ej så är det - imho - alldeles för mycket folk som är där och kör. Även på en (överraskande) lugn helg som vi nu fick uppleva. Kanske är det så att alltför många har ekonomisk möjlighet? Man får invänta en lågkonjunktur? Som referens har jag två kompisar i Göteborg som båda seglat sedan barnsben och nu sålt sina älskade segelbåtar. Skälet? Det är helt enkelt för mycket folk/båtar mellan Marstrand och Strömstad. Gästhamnarna är fulla kl. 11.00 på förmiddagen och naturhamnarna likaså... Läget i vår del av världen är väl helt enkelt väldigt gott nu?

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG-Micke skrev:
En massa...

thumbs up

Rice and shine
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Lars Falk skrev:
BTG-Micke skrev:
En massa...

thumbs up

thumbs up

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004

BTG skrev:

Sist men inte minst frågar jag mig ändå vad man skall göra med ringenkörning i framtiden? För oavsett om man jagar en tid eller ej så är det - imho - alldeles för mycket folk som är där och kör. Även på en (överraskande) lugn helg som vi nu fick uppleva.

Jag har ju skrivit om detta i omgångar de senaste åren.
TF på helg är helt uteslutet för mig. Absolut sämst är det när det är "bra öppettider".
Helgen funkar som visuell underhållning och att ta något varv med X5:an och gunga sig förbi M3or i FX tex.
Det kan (med betoning på kan) vara ok 08.00 - 10.00 ca. innan kaoset börjar. Första avstäningen brukar kommar runt 11 och sen brukar avstängningarna komma på rad.
Något bättre sista timmen.

TF funkar fortfarnade bra för fort-åka i mars-april och från slutet av september och frammåt.
Fortfarande då på vardagkvällar.
Bästa tiden enl. mig är oktober och början av november.
Undvik helger mao.

Annars är det trackdays som gäller numer för kvalitativ körning.
Välj med bra arrangör tex. GranTurismo, Schnelleschwaben, Pistenclub eller dyl. där det är begränsat antal bilar och få hyrbilar.

Avslutningsvis så skall man inte gömma bort att turistkörning är just turistkörning.
Alla får köra och därför vår även vi köra.
Jagar man varvtid så passar en trackday alltid bättre.

BTG 7,16.9 TD

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu för tiden fotograferas men inte endast, nu filmas man också: https://www.youtube.com/watch?v=KIWjsUJBFlI&feature=youtu.be&t . . . .
(Lite knepigt med upp och nedskalningen i fart... )

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tack för mycket trevlig läsning o alla bilder

Täby
Här sen Apr 2006

Magnus Thomé skrev:

+1 thumbs up

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

+ 2. Haha kul idé med att filma barnen. Min grabb är 8 så det börjar väl bli dax för honom att få åka med. Håller med, det är alltid något som krånglar när man ska ner i varvtider. Inte helt lätt, inte bara körningen men mycket annat ska ju stämma.
Mats Th skrev:
Magnus Thomé skrev:

+1 thumbs up

Göteborg
Här sen Sep 2004

Härlig läsning!
Lite tur ska man ha.. Just där går det ju rätt fort med.

Nürburgring
The Concise resa!
<<   1, 2
8710 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande