| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta knivhämmare någonstans?
|
<< 1, 2 5567 besök totalt |
Vad vi vill åstakomma är en övergång från full broms till full roll där infjädringen på hjulen påverkas så lite som möjligt, detta ger nämligen att det påverkade hjulet måste ta mer last och fästet blir sämre. Får man till detta sådär kanonbra skulle det betyda att bilen in i en vänsterkurva, från det att du bromsar och börja styra in har en rörelse diagonalt i bilen. I våran vänsterkurva skulle det betyda att höger fram och vänster bak skulle stå helt still i rörelse vilket gagnar det totala greppet. Typ så lite snabbt... Vad är det för dimensioner på krängarna ni har idag? |
||||
|
citat:
OK men det svarar inte på varför just vi skulle behöva styvare krängningshämmare än andra. Men har andra optimerat då, gjort rätt(hmm vad nu rätt är)? och jag har inte en ANING om vad andra åker med. om de åker med tunna/veka krängre så är deras bilar pitchstyvare än rollstyv. Jag skulle inte göra så med den lilla konskap jag har. Nu finns ju flera vägar att gå. 1. Göra sam alla andra och hoppas det är rätt. 2. Ta reda på varför och blida sig en egen oppfatting 3. Köpa känsten hos någon som KAN. (inte jag, jag har bra ett hum) _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
Järnvägsräls?
|
||||
|
Problemet är att jag INTE sätt några fjäderkonster på knivkrängre utan bara räknat på de lätt flumiga siffror jag fått här och var ifrån.
Mata mig gärna med lite siffor om någon har. Hur många VET vad de har för hårdhet på fjädrarna och krängrena???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
|
||||
Jag vet bara fjädrar. Våra krängningshämmare vet jag bara att vi behöver byta till något vettigt.
|
||||
|
För att krånga till det yttligare är det inte fjädernkonstanet som är intresankt utan hjulkonstnet(tex N/mm på hjuelt). Samma gäller på krängran.
om jag minns rätt så sitter krängarn på BMW på MacPeston benet så då får man samma längd/kraft förhållande som fjäder/hjul. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu ska du vara snäll Johan...mot Johann. Nu kommer han inte kunna sova på hela natten.
|
||||
Ironi min vän, ironi... Jag vet två andra dock som skulle kunna lika vakna en hel natt och grunna på ANDRAS spörsmål rörande SINA bilar i samma frågor som du har.
|
||||
Kan höra mig för ikväll om jag hinner iväg till verkstan. Garagegrannen har tänk och funderat en hel del och nu slutligen beställt och fått hem en knivkrängare från ett välkänt svenskt företag. De borde ha koll på gångbara siffror. _________________ /Kristian Elisson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta knivhämmare någonstans?
|
<< 1, 2 5567 besök totalt |