Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta knivhämmare någonstans?
<<   1, 2
5567 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas Lidström skrev:
Sen har Fuling en bra reflektion i varför man behöver mer krängare då man går upp i fjäder.


Det är bortom min förståelse varför det skulle vara så.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Andreas Lidström skrev:
Sen har Fuling en bra reflektion i varför man behöver mer krängare då man går upp i fjäder.


Det är bortom min förståelse varför det skulle vara så.


Vad vi vill åstakomma är en övergång från full broms till full roll där infjädringen på hjulen påverkas så lite som möjligt, detta ger nämligen att det påverkade hjulet måste ta mer last och fästet blir sämre.

Får man till detta sådär kanonbra skulle det betyda att bilen in i en vänsterkurva, från det att du bromsar och börja styra in har en rörelse diagonalt i bilen.
I våran vänsterkurva skulle det betyda att höger fram och vänster bak skulle stå helt still i rörelse vilket gagnar det totala greppet.

Typ så lite snabbt...

Vad är det för dimensioner på krängarna ni har idag?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
OK men det svarar inte på varför just vi skulle behöva styvare krängningshämmare än andra.

Men har andra optimerat då, gjort rätt(hmm vad nu rätt är)?
och jag har inte en ANING om vad andra åker med.
om de åker med tunna/veka krängre så är deras bilar pitchstyvare än rollstyv.
Jag skulle inte göra så med den lilla konskap jag har.

Nu finns ju flera vägar att gå.
1. Göra sam alla andra och hoppas det är rätt.
2. Ta reda på varför och blida sig en egen oppfatting
3. Köpa känsten hos någon som KAN. (inte jag, jag har bra ett hum)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:

Men har andra optimerat då, gjort rätt(hmm vad nu rätt är)?
och jag har inte en ANING om vad andra åker med.
om de åker med tunna/veka krängre så är deras bilar pitchstyvare än rollstyv.
Jag skulle inte göra så med den lilla konskap jag har.

Nu finns ju flera vägar att gå.
1. Göra sam alla andra och hoppas det är rätt.
2. Ta reda på varför och blida sig en egen oppfatting
3. Köpa känsten hos någon som KAN. (inte jag, jag har bra ett hum)


thumbs up



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan,

Jag menade i jämförelse med andra som har knivhämmare här på rejsa.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



fuling skrev:
johann:
Jag skulle tro att du får problem att hitta knivar som är tillräckligt styva.


Järnvägsräls?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Problemet är att jag INTE sätt några fjäderkonster på knivkrängre utan bara räknat på de lätt flumiga siffror jag fått här och var ifrån.
Mata mig gärna med lite siffor om någon har.

Hur många VET vad de har för hårdhet på fjädrarna och krängrena????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:

Hur många VET vad de har för hårdhet på fjädrarna och krängrena????



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



fuling skrev:
Problemet är att jag INTE sätt några fjäderkonster på knivkrängre utan bara räknat på de lätt flumiga siffror jag fått här och var ifrån.
Mata mig gärna med lite siffor om någon har.

Hur många VET vad de har för hårdhet på fjädrarna och krängrena????


Jag vet bara fjädrar.
Våra krängningshämmare vet jag bara att vi behöver byta till något vettigt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

För att krånga till det yttligare är det inte fjädernkonstanet som är intresankt utan hjulkonstnet(tex N/mm på hjuelt). Samma gäller på krängran.

om jag minns rätt så sitter krängarn på BMW på MacPeston benet så då får man samma längd/kraft förhållande som fjäder/hjul.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
För att krånga till det yttligare är det inte fjädernkonstanet som är intresankt utan hjulkonstnet(tex N/mm på hjuelt). Samma gäller på krängran.

om jag minns rätt så sitter krängarn på BMW på MacPeston benet så då får man samma längd/kraft förhållande som fjäder/hjul.


Nu ska du vara snäll Johan...mot Johann.

Nu kommer han inte kunna sova på hela natten.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas Lidström skrev:
Nu kommer han inte kunna sova på hela natten.


om jag skulle ligga vaken så beror det på andra saker.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Andreas Lidström skrev:
Nu kommer han inte kunna sova på hela natten.


om jag skulle ligga vaken så beror det på andra saker.


Ironi min vän, ironi...

Jag vet två andra dock som skulle kunna lika vakna en hel natt och grunna på ANDRAS spörsmål rörande SINA bilar i samma frågor som du har.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:

Problemet är att jag INTE sätt några fjäderkonster på knivkrängre utan bara räknat på de lätt flumiga siffror jag fått här och var ifrån.
Mata mig gärna med lite siffor om någon har.

Kan höra mig för ikväll om jag hinner iväg till verkstan. Garagegrannen har tänk och funderat en hel del och nu slutligen beställt och fått hem en knivkrängare från ett välkänt svenskt företag. De borde ha koll på gångbara siffror.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Skruva banåkabil
Var kan jag hitta knivhämmare någonstans?
<<   1, 2
5567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande