Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda 323F - 91
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (8890 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Mazda 323F av denna modell var ju riktigt snabb när den kom, om jag minns rätt gjorde den 0-100 på 8.1 sekunder! Jag försökte rejsa mot en sådan när jag var typ 18 år med min då 116hk starka Volvo 240. Det gick inte så bra om vi säger så (240:n gjorde typ 0-100 på 13-14 sekunder)och jag förlorade stort gång på gång.

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

iqbad skrev:
Mazda 323F av denna modell var ju riktigt snabb när den kom, om jag minns rätt gjorde den 0-100 på 8.1 sekunder! Jag försökte rejsa mot en sådan när jag var typ 18 år med min då 116hk starka Volvo 240. Det gick inte så bra om vi säger så (240:n gjorde typ 0-100 på 13-14 sekunder)och jag förlorade stort gång på gång.

Ja de va förvisso pigga på den tiden med sina 131hk dohc och min vill jag minnas vägde 1050 eller 1150 från början. Dock hade denna bara en 1.6l på 90 hk men tack vare vikten så åkte man ifrån bmw 325 på små kurviga vägar. Det var där nån stans bygget gick från motorbyte till 1.8 men det blev aldrig så riktigt.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Sprinkler installerat, jag hoppas att det aldrig kommer användas men om så händelsen är framme så bör skadorna vara betydligt mildare.

Sen är det inte helt optimalt att dra alurör i en fullt monterad bil. Sånt här ska vara på plats innan inredning och maskinpaket är monterat för att få det snyggt.

6 huvud monterat, 1 på var sida förare /passagerare och 4 i motorytrymmet.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Nyfiken på vad det går på i material för ett komplett kit. Jag ska iof inte montera ett i min bil men undrar vad för pengar det rör sig om.

Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Nyfiken på vad det går på i material för ett komplett kit. Jag ska iof inte montera ett i min bil men undrar vad för pengar det rör sig om.

Det är inga pengar att prata om längre anser jag. Detta är rrs egna kitt för 1995:- där allt ingår. Rören är lite väl i kortaste laget och inga skarvar får finnas utöver sprinkler skarvarna. De ska spraya i 90g vinkel och jag hade önskat fler punkter för att täcka upp ordentligt. Men det är kanske så att det räcker? Innehållet är afff och ska tåla alkohol baserade bränslen. thumbs up

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Sik_co skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det är inga pengar att prata om längre anser jag. Detta är rrs egna kitt för 1995:- där allt ingår. Rören är lite väl i kortaste laget och inga skarvar får finnas utöver sprinkler skarvarna. De ska spraya i 90g vinkel och jag hade önskat fler punkter för att täcka upp ordentligt. Men det är kanske så att det räcker? Innehållet är afff och ska tåla alkohol baserade bränslen. thumbs up

Skarven ser ut som en vanlig luftkoppling koppling
https://a-store.se/10/verktyg--maskiner/pneumatik/kopplingar-slang-och . . . .

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Sik_co skrev:
Magnus Thomé skrev:

Skarven ser ut som en vanlig luftkoppling koppling
https://a-store.se/10/verktyg--maskiner/pneumatik/kopplingar-slang-och . . . .

Stämmer bra, kan tycka att en skärkoppling hade varit bättre men snabbkopplingar är vad som levereras. Kan naturligtvis montera egna men av instruktion och FIA så får man inte det. Inte för att jag kör i någon klass utan mer för jag ville testa att montera utan skarvar. Har dessutom en drös ligger men de smälter ganska tidigt då mina är i plast rakt igenom. Dessa är i metall med plast för att "släppa" på låsning.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Sik_co skrev:
1995:- där allt ingår

Ja det blir ju i det närmaste självklart att sätta in då. Men det är nog många många som ändå inte gjort det (ännu) på sina hobbyracingbilar är jag rädd för.

Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Sik_co skrev:
1995:- där allt ingår

Ja det blir ju i det närmaste självklart att sätta in då. Men det är nog många många som ändå inte gjort det (ännu) på sina hobbyracingbilar är jag rädd för.

I detta fall får man nog kalla det som ett aktivt val, oavsett hobby eller ren racing. Sen finns det säkert bättre alt än vad jag köpt. I bil hobbyn får man faktiskt vad man betalar för. Och med min tur så kommer väl inget ur flaskan när man väl drar i wiren

Utöver sprinkler blev det även en "R" klibba och snabbfästen monterat. Får man tacka dig för Magnus som skicka ut en batch.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ååå, vackert thumbs up

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Sik_co skrev:

Tuff bil och intressant med släcksystemet, sånt får jag nog införskaffa.

Såg att RRS hade två olika kit, ett kit för bensinbilar (1995:-) och ett kit för E85-bilar (2295:-).
Olika typer av AFFF skum, tydligen.

Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Johan H skrev:
Sik_co skrev:

Tuff bil och intressant med släcksystemet, sånt får jag nog införskaffa.

Såg att RRS hade två olika kit, ett kit för bensinbilar (1995:-) och ett kit för E85-bilar (2295:-).
Olika typer av AFFF skum, tydligen.

Jag har köpt detta i förtroende från rallyshop.se så när du nämner det så ska jag ta en extra kik på flaskan innan man hoppar högt. Vore tämligen tråkigt om branden inte slocknar
Men frågan ställde jag med krav på alkohol bränsle i mitt fall. Ska kolla det direkt imorgon men reagerade när jag läste i instruktion att kittet inte är för e85. Dock inte lagt möda att kolla

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Sik_co skrev:

Jag har köpt detta i förtroende från rallyshop.se så när du nämner det så ska jag ta en extra kik på flaskan innan man hoppar högt. Vore tämligen tråkigt om branden inte slocknar
Men frågan ställde jag med krav på alkohol bränsle i mitt fall. Ska kolla det direkt imorgon men reagerade när jag läste i instruktion att kittet inte är för e85. Dock inte lagt möda att kolla

Jag hittade infon här, https://www.racegear.cc/se/rrs-sprinklersystem-etanol-fia-rrs7188ar

*) Systemet finns med två varianter av AFFF-skum i:

AFFF (standard) - Filmbildande skum som är mycket effektivt mot brand i fasta material och främst bipolära vätskor som ex.vis bensin, diesel, olja. Verksamt även mot brand i polära vätskor som ex.vis alkohol, etanol, E85 men skumfilmen löses relativt snabbt upp med ökad risk för ev. återtändning.

AR-AFFF (alkoholresistent) - Filmbildande skum med hög beständighet mot polära vätskor som ex.vis etanol och rekommenderas därför om du har E85 som drivmedel. Har givetvis också alla goda släckegenskaper som ett "standard AFFF-skum" har.

Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Johan H skrev:
Sik_co skrev:

Jag hittade infon här, https://www.racegear.cc/se/rrs-sprinklersystem-etanol-fia-rrs7188ar

*) Systemet finns med två varianter av AFFF-skum i:

AFFF (standard) - Filmbildande skum som är mycket effektivt mot brand i fasta material och främst bipolära vätskor som ex.vis bensin, diesel, olja. Verksamt även mot brand i polära vätskor som ex.vis alkohol, etanol, E85 men skumfilmen löses relativt snabbt upp med ökad risk för ev. återtändning.

AR-AFFF (alkoholresistent) - Filmbildande skum med hög beständighet mot polära vätskor som ex.vis etanol och rekommenderas därför om du har E85 som drivmedel. Har givetvis också alla goda släckegenskaper som ett "standard AFFF-skum" har.

Precis, gjorde en googling gällande afff och där framgick att vad jag ska ha är ar - afff så jag kommer ringa så snart som möjligt och förklara läget. Om det är afff så kommer det inte släcka något vid brand.

Dock handlade jag av race gear från början, men leveranstiden var allt för dryg så jag valde byta leverantör efter 2 mån väntan. Men det ska kollas upp och se vad som händer. thumbs up

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Fel åtgärdat provisoriskt. Busenkelt fel men delarna är lite svårare att hitta.

Bränslet var inte orsaken och vid närmare koll så är det skönt med mer avancerade sprut med knacksensor som retarderar tändningen och med 30% lambda reglering så kan man köra med lite ojämn kvalité utan problem.

Så nu blir det bokning av förarträning och samtidigt testa bilen igen
På sveistad. thumbs up

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Nyfiken på hur 4wd installationen gick till.
Bilder på detta skulle vara skoj att se, älskar att se folks uppfiningsrikhet

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

robber skrev:
Nyfiken på hur 4wd installationen gick till.
Bilder på detta skulle vara skoj att se, älskar att se folks uppfiningsrikhet

Du får bita ihop. Kanske gör en Flash back historia nån gång
Vill mena att det finns bilder kvar på datorn, iaf en del.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Licens rapport

Lite uppvärmningsvarv, spårvals genomgång och lite lätt teori. Efter det var det bara att köra och öva. Motorn gick bra men misstände några gånger, känslan av chassit var endå hyfsat och lätt överstyrd vilket underlättade kurvtagningen några gånger. Hade ett skönt Flow!

Körde sedan in för andra gruppen. När de väl var klara dundrade jag in igen. Körde lite uppvärmning för att sedan ge på, nu svarade rovan som den skulle. Jävlar att det går undan.

Men, det är ju alltid ett men. Avkylningsvarvet blev "äsch" ett till full attack vilket resulterade i en avåkning i crosskurvan. Full gass ut från "s" et och ut mot torpan. Och där kom 4hjulssläppet rätt ut.

Jaja, bromsarna dog, kofångaren slaktades samt oljekyl till växellådan.

Lärdom, mindre gas för det finns otäckt mycket effekt. Bromsslangarna bak måste dras om då drivaxeln klippte slangen vid full infjädring. Och sen bör jag lära mig laga glasfiber

Men, frugans 330d touring fick agera träningsbil resten av dagen. Den gick att hålla stumt genom hela banan i princip. Väldigt bra bil men registret i motorn hinner man somna av. Tror dock att den gör bättre varvtider faktiskt

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Då är alla pryttlar hemma så man kan laga upp liket. Se om mantorp på tisdag är möjligt eller om man kan slappa lite och ta nästa chans.
Har lite att göra på vardagsbilen med bromsbyte etc.

Ny men beg hastighetsgivare så launch etc ska fungera igen, detta var anledningen till att bilen inte alls gick speciellt bra. Launch slog i vid 4000 vid varje tillfälle och det visade sig va ett stift som gått av. Lätt löst, svårt att hitta kontaktstycket.

Tyvärr va oljekylet fraktskadat men får provtrycka utan att bli blåst på returen.

Slang till bromskretsen har jag liggandes och presshylsor.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Lite bilder från sista träffen, innan jag rasera bilen haha. Hyffsat blank och fin efter alla år i garaget sen jag lackade allt i verkstan under en semester. Finns gott om skavanker men ger endå ett bra intryck sålänge man inte kollar med lup. Visionen var att ha en bil i top notch skick vilket den var i steg 1, dvs FWD och liten snurra. Blev en enkel 2-stegspolering inför detta år.

Ganska mycket testande kvar, ska ställa knivarna på mjukaste läget. Laga mina skador och hjulinställning lär göras då ena hjulet vikt sig en aning. Tänkt köra mantorp imorgon men hinner inte riktigt med allt.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Bakänden/sidorna så kan man relativt tydligt se vad det är för bil men om man bara ser framänden så är det jävligt svårt att klura ut vad det är

Mazda 323F - 91
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (8890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande