Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftfilter?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23591 totalt)
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004

Det finns rent kassa sportluftfilter, men även rätt bra filter. Man ska nog inte såga alla sportluftfilter att de renar dåligt osv.

Här ären liten test, inte den mest vetenskapliga men det ger så en hint om att filter kan vara bra/kassa.

http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html

Kan nämna att jag har APEXI, det var så smidigt så jag rymmer det där jag vill ha det.

EDIT: Apexi är ju ett torrfilter som ej ska oljas in, vilket är ett stort plus.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ridern skrev:
Det finns rent kassa sportluftfilter, men även rätt bra filter. Man ska nog inte såga alla sportluftfilter att de renar dåligt osv.

Här ären liten test, inte den mest vetenskapliga men det ger så en hint om att filter kan vara bra/kassa.

http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/index.html

Kan nämna att jag har APEXI, det var så smidigt så jag rymmer det där jag vill ha det.

EDIT: Apexi är ju ett torrfilter som ej ska oljas in, vilket är ett stort plus.

det mest intressanta är att dom inte tagit med ett vanligt pappersfilter i testet samt inget om flödet.

Anders Bisting
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Detta: http://www.peugeot-sport-club.com/images/24620040313_214051.jpg funkar för mig iaf.
Har sänkt tempen på insugsluften med ~3 grader. Och ökat flödet avsevärt utan att släppa igenom mer skit....hoppas jag.

Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Dude skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Det var som tusan, varför har man hittat på sportluftfilter över huvud taget?
Är det bara att leta upp någon bilmodell(tips?)med stor luftbox, eller finns det några runda/koniska filter att få tag på(förutom Saab-filter, eftersom jag inte kan svarva fästen)? Det får nog bli nytt filter istället för dumma rengöringsgrejor till K&N-tjaffset.

jag tror du vet svaret varför det kommer nya/usla produkter med ett högt pris.

jag har själv gått på niten och köpt ett itg-filter för en massa år sen och ingen utom tillverkaren/affären blev lyckligare när jag köpte det.

det finns hur många runda filter som helst, men i princip alla kräver lite handlag och modifiering/tillverkning för att kunna användas. saab 900 är det i särklass billigaste/prisvärdast av dom alla, men har du gott om plats, så kan jag rekommendera iveco 35-8/10/12 runt 95-99.

koniska filter har nog blingbling-tillverkarna copywrite på, så det får bli ett runt för din del.

Jo, så länge det går att sälja kan man vara säker på att det dyker upp, oavsett om det är bra eler inte.

Själv fick jag luftfiltret med bilen, så jag kanske skall vara glad att jag inte lagt ut några pengar på det. Värst är väl att säljaren aldrig hade brytt sig om att skärma av det. Måste ju vara ganska meningslöst att köpa ett dyrt filter för att dra in varmluft i motorn.

Hursomhelst, tack för tipsen! Jag skall kika på Iveco-filtret och se om det får plats. Antar att det finns hos Mekonomen eller liknande?
Apropå fästena, kan det funka med de som är till för sportluftfiltret? Det sitter ju på en sorts adapter/platta med öppning för röret. Vore ju busenkelt ifall det skulle passa rakt av, så slipper jag försöka mig på något med de primitiva(vässade flintastenar och sträklubbor ) verktyg jag har i garaget.
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Intressant diskussion.

Då kanske man själv inte behöver skämmas över att man tog ett JD (traktor filter) för 200 kr som normalt sett är till för en 7 liters turbo disel
Den borde inte ha några problem med tryck fall och passar min snålhet.

Fick iden från Pikes peak saaben och den tar ju ut en hel del luft.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

supersonett skrev:
Intressant diskussion.

Då kanske man själv inte behöver skämmas över att man tog ett JD (traktor filter) för 200 kr som normalt sett är till för en 7 liters turbo disel
Den borde inte ha några problem med tryck fall och passar min snålhet.

Fick iden från Pikes peak saaben och den tar ju ut en hel del luft.

funktion före design är alltid tidlöst thumbs up thumbs up

Anders Bisting
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002

Hmm...

Ingen annan än jag som brukar köra utan filter?

Annars tror jag på MISAB's torra filter.
Dom verkar bra på allt plus att man slipper olja in sin luftmassemätare i onödan (om man nu har en sån)

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
De flesta som åker rallycross i div 1 använder monsterfilter i papp.
Tror det är ngt från lastbilssidan. Får man bara plats så lär det vara mkt pang för pengarna.

om sedan filtret är runt, koniskt eller sexkantigt lär spela flaska... Bara det filtrerar bra, släpper igenom tillräklig mängd luft och får massor med kall luft.

appappapp herr ingenjör

ju större filteryta desto mindre motstånd. ett runt filter har oftast större yta än ett platt.
mitt runda ivecofilter(200:- som originaldel) har ca 3-4m2 yta.

Är det detta?

Är dessvärre lite svårplacerat i de flesta normala motorrum...

Det är kul att köra fort.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Coolt, med nytt lmm-rör skulle jag nog kunna trycka ned ett sånt där så att det hamnar precis vid luftintaget i fronten. Borde gå att få rikligt med kalluft om det skärmas av ordentligt. Hur långt är det? 40cm?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

ca 400mm långt och 140mm i diameter och med plåtgavlar att limma valfri anslutning i thumbs up

Anders Bisting
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Tack! thumbs up
Tror det kommer funka när jag får råd med en ny intercooler, så jag kan flytta lite på rördragningen(och lite annat trams jag inte vet vad det är ).
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Intressant tråd måste jag säga...

När jag bygger ny motor, tänkte jag passa på att bygga en luftfilterburk som sluter tätt mot insuget som sitter mitt på huven.
Till detta tänkte jag använda dubbla såna här; (i varje fall den stilen, får inte plats med runda..)
Använder dubbla eftersom det finns plats, och man kan väl inte få föööör stor filteryta?

Filtret mäter 33x18 cm och jag tänkte ha andra sidan (än den som syns på bilden) upp..

Missar jag något eller finns det någon som har bättre tips?

Hur tar man förresten reda på hur stort filter man måste ha?
6,6 liter motor, 6500 rpm?
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004

Vem/Vilka säljer Apexi filter i vårt land?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

volym och varvtal har liten betydelse utan det är motoreffekten som räknas i första hand.

Anders Bisting
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004

backhead skrev:

Jag köpte det av CarFashion i piteå!

Lund
Här sen Feb 2003

Dude skrev:
volym och varvtal har liten betydelse utan det är motoreffekten som räknas i första hand.

ok, lär hamna kring 450 hp... Men det är lika bra att dimensionera för 600 direkt
Citera
backhead
Sundsvall
Här sen Maj 2004

ridern skrev:
backhead skrev:

Hittar det inte på deras hemsida.... ingen som vet nån i sverige som säljer apexi över webshop?

Piteå
Här sen Feb 2004

backhead skrev:
ridern skrev:
backhead skrev:

Hittar det inte på deras hemsida.... ingen som vet nån i sverige som säljer apexi över webshop?

Nej, det finns ej mig veterligen, sökte överallt men hittade det inte. Men skicka ett mail till johan på carfashion så tar han hem ett rätt fort.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

backhead skrev:
ridern skrev:
backhead skrev:

Det verkar finnas hos Speedworks. http://www.speedworks.se/shop/

Lidköping
Här sen Nov 2002

Här kommer ett litet förtydligande av vad ni redan sagt. En jämförelse mellan original pappfilter och ett populärt "sportluftfilter".

http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55

Jag har föresten "debatterat" på GTI Klubbens forum med en som ville sätta ett koniskt filter på sin GTI med K-jet och en förelog att han skulle sätta det direkt på röret efter mängdmätaren. Hmm...
Det finns också dom som från original luftburk dragit en slang till ett koniskt filter.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Nisse Classon skrev:
Här kommer ett litet förtydligande av vad ni redan sagt. En jämförelse mellan original pappfilter och ett populärt "sportluftfilter".

http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55

Jag har föresten "debatterat" på GTI Klubbens forum med en som ville sätta ett koniskt filter på sin GTI med K-jet och en förelog att han skulle sätta det direkt på röret efter mängdmätaren. Hmm...
Det finns också dom som från original luftburk dragit en slang till ett koniskt filter.

thumbs up thumbs up thumbs up

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Luftfilter?
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (23591 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande