Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
För mycket bromskraft bak trots reducering
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (3291 totalt)
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 42


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
Nu kanske jag är ute och snurrar helt men det kan inte vara så att dina bromsbelägg matchar dåligt med varandra.


De kan ju faktiskt vara så enkelt.
XP10 är ju ett belägg som gillar ordentligt med värme och orginal är ju tvärt om.

Har en låda Ferodo belägg som ska vara lite mildare ligger faktiskt.

Gamla framoken hade 4x40mm kolvar per ok. dvs 50.24 mm2
Rätt så lika mot nuvarande alltså.

Appropå däcktempen så ja. AR1 kräver ju mer temp än federalen verkar de som.
Eller man får jobba lite mera för o få upp dom iaf.

Hjulvinklarna är okej i bak. Aningen för mycket toe om nått.

För småskivor bak? Förklara gärna hur du menar. Får ju mera bromskraft om ja skulle gå upp i diameter.

Federalen finns ju jäkligt dåligt med storlekar i 15" därav valet att börja åka Nankang ist.
Har mest läst posetivt om att AR1 vs 595rs men kanske finns tvärtom fakta också.

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 42


Trådstartare
Re:

BMW-DJ skrev:
Får du upp temp i bakdäcken?
Dina Nankang kanske behöver mer värme för att funka.
Om allt funkade när du körde slicks runtom så tyder det ju på däcken.
Har du svårt att få temp i bakdäcken kanske du behöver byta till något som lättare bygger temp eller ger mer grepp kallt.


Jag får upp temp i dom men tar de tar längre tid, absolut.
Men att montera likadana däck runt om är nog absolut ingen dålig ide.

De var ju inte så att det var 100% med slicks, men bra mycket bättre.

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



XP10orna är graderade mellan 200 och 100 grader medans deras gatbelägg har full broms vid "Ambient" temperatur.

Detta kan ju i teorin göra att du har högre friktion I bakbromsarna än frambromsarna.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Satt också och funderade lite kort på just hur mycket värme/friktion som uppnås i frambromsarna, men med mindre bromsskivor fram + garanterat mer effekt än vad jag och gissningsvis runt samma vikt som jag så borde du komma upp i en någotsånär fungerande temperatur.

Lite av ren nyfikenhet, vet du vilken temperatur du har på dina bromsskivor (via bromstemperaturfärg - se exempelbild nedan)?

Med min "framtidssäkrade" bromslösning så är det precis att jag klättrar över 430 grader C idag (vilket såklart ska upp högre framöver)!




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Re:

Nikel skrev:
XP10orna är graderade mellan 200 och 100 grader medans deras gatbelägg har full broms vid "Ambient" temperatur.

Detta kan ju i teorin göra att du har högre friktion I bakbromsarna än frambromsarna.


Kan mycket väl vara så, men det borde försvinna efter nån inbromsning när frambeläggen börjar bli varma. Jag har orginalbelägg bak och racebelägg fram. Racebelägg fram flyttade fram bromsbalansen rejält och sänkte pedaltrycket som behövs för en viss retardation rejält.

Lägg in all data från din bil här och lägg upp en skärmdump så ser man bättre hur det ligger till. Tryck på Metric knappen så blir det lättare
https://brakepower.com/

Gatbelägg har en maximalfriktionskoefficient på ungefär 0.4 och racebelägg lätt det dubbla.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 42


Trådstartare
Blev konbankörning idag så testade nya beläggen och 225 ar1 runt om.

Nu funkar de prima. ☺️

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Skruva banåkabil
För mycket bromskraft bak trots reducering
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (3291 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande