| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
För mycket bromskraft bak trots reducering
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (3291 totalt) |
|
Re:
De kan ju faktiskt vara så enkelt. XP10 är ju ett belägg som gillar ordentligt med värme och orginal är ju tvärt om. Har en låda Ferodo belägg som ska vara lite mildare ligger faktiskt. Gamla framoken hade 4x40mm kolvar per ok. dvs 50.24 mm2 Rätt så lika mot nuvarande alltså. Appropå däcktempen så ja. AR1 kräver ju mer temp än federalen verkar de som. Eller man får jobba lite mera för o få upp dom iaf. Hjulvinklarna är okej i bak. Aningen för mycket toe om nått. För småskivor bak? Förklara gärna hur du menar. Får ju mera bromskraft om ja skulle gå upp i diameter. Federalen finns ju jäkligt dåligt med storlekar i 15" därav valet att börja åka Nankang ist. Har mest läst posetivt om att AR1 vs 595rs men kanske finns tvärtom fakta också. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||
|
Re:
Jag får upp temp i dom men tar de tar längre tid, absolut. Men att montera likadana däck runt om är nog absolut ingen dålig ide. De var ju inte så att det var 100% med slicks, men bra mycket bättre. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||
|
XP10orna är graderade mellan 200 och 100 grader medans deras gatbelägg har full broms vid "Ambient" temperatur.
Detta kan ju i teorin göra att du har högre friktion I bakbromsarna än frambromsarna. |
||
|
Satt också och funderade lite kort på just hur mycket värme/friktion som uppnås i frambromsarna, men med mindre bromsskivor fram + garanterat mer effekt än vad jag och gissningsvis runt samma vikt som jag så borde du komma upp i en någotsånär fungerande temperatur.
Lite av ren nyfikenhet, vet du vilken temperatur du har på dina bromsskivor (via bromstemperaturfärg - se exempelbild nedan)? Med min "framtidssäkrade" bromslösning så är det precis att jag klättrar över 430 grader C idag (vilket såklart ska upp högre framöver)!
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
|
Re:
Kan mycket väl vara så, men det borde försvinna efter nån inbromsning när frambeläggen börjar bli varma. Jag har orginalbelägg bak och racebelägg fram. Racebelägg fram flyttade fram bromsbalansen rejält och sänkte pedaltrycket som behövs för en viss retardation rejält. Lägg in all data från din bil här och lägg upp en skärmdump så ser man bättre hur det ligger till. Tryck på Metric knappen så blir det lättare https://brakepower.com/ Gatbelägg har en maximalfriktionskoefficient på ungefär 0.4 och racebelägg lätt det dubbla.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Blev konbankörning idag så testade nya beläggen och 225 ar1 runt om.
Nu funkar de prima. ☺️ _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||
![]() |
Skruva banåkabil
För mycket bromskraft bak trots reducering
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (3291 totalt) |
